کد خبر 449657
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹

معاون وزیر خارجه آمریکا در یک جلسه استماع در کمیته امور بانکی مجلس سنا در پاسخ به یک قانونگذار آمریکایی گفت کنگره حق تمدید «قانون تحریم‌های ایران» که در سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود را دارد.

به گزارش مشرق، کمیته امور بانکی سنای آمریکا روز چهارشنبه با حضور وندی شرمن معاون وزارت خارجه و آدام زوبین معاون موقت وزارت خزانه‌داری این کشور، برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران تشکیل جلسه داد.

در ابتدای جلسه سناتورها که پیش از این از جان کری شنیده بودند «وندی شرمن متن توافق ایران و آژانس را دیده است»، در خصوص مفاد این توافق از شرمن پرسیدند. توافق مزبور در حقیقت پادمان محرمانه‌ای است که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل پی‌ام‌دی میان خود نوشته و امضاء کرده‌اند.

شرمن بایتدا گفت: «چندین سند موقت در آن زمان نوشته شد و من اعتقاد دارم که سند نهایی را دیده‌ام.» وی افزود: «این سند را در اختیار ندارم ولی هر چه از آن می‌دانم را امروز عصر در جلسه محرمانه به شما خواهم گفت.»

در ادامه آدام زوبین به جنبه‌های فنی مکانیسم ماشه، یعنی بازگشت فوری تحریم‌ها در صورت زیرپاگذاشته شدن مفاد توافق از سوی ایران پرداخت.

زوبین گفت: «به هنگام بازگشت فوئری تحریم‌ها، خواهیم توانست فقط تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل را بازگردانیم و موضع شرکای اروپایی ما هم بر اساس اقدام مشابه است.»

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی شرکت‌های راهی ایران از سرنوشت قراردادهایشان در صورت بازگشت فوری تحریم‌ها گفت: «در صورت بازگشت ناگهانی تحریم‌ها، همه تراکنش های مالی مربوط به قراردادهای قدیمی و جدید با ایران قاب تحریم خواهد بود و این را به صراحت به شرکای فرانسوی و آلمانی هم گفته‌ایم.»

زوبین در خصوص تحریم‌هایی که کماکان اعمال خواهند شد هم سخن گفت. این مقام آمریکایی گفت که تحریم‌های مربوط به حمایت ایران از حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان بسیار گسترده است و کماکان به قوت خود باقی خواهند ماند.

وی افزود: «در خصوص تحریم‌های مربوط به حمایت ایران از حزب‌الله البته تاکنون نتوانسته‌ایم یک تحریم سازمان مللی برای نایبان ایران در لبنان بگیریم و به همین خاطر شاید کشور چین همچون هم‌پیمانان ما در شورای همکاری خلیج (فارس)، در این خصوص نگرانی نداشته باشد و با اجرای تحریم‌ها همکاری نکند.»

زوبین گفت: « با اعمال ابزار تحریم، به امتیازی که می‌خواستیم از ایران بگیریم، رسیدیم و اگر زیر توافق بزنیم، احتمال اینکه دیگر کشورها اقتصاد خود را به امید رسیدن به توافقی بهتر فدا کنند، ضعیف است.»

این مقام مالی آمریکا در پاسخ به انتقادها در خصوص سرازیر شدن پول به ایران پس از توافق گفت: «ایران تحت این توافق، 50 میلیارد دلار به دست می‌آورد ولی برای ازسازی اقتصاد خود به 500 میلیارد دلار نیاز دارد و فقط برای بازسازی صنعت نفت خود باید 200 میلیارد دلار صرف کند.»

سناتور منندز که از مخالفان سرسخت توافق با ایران است، ابتدا در توجیه مخالفت‌های همیشگی خود گفت که ایران همیشه در پی حفاظت از ساختار نظام و انقلاب خود بوده و هیچ‌گاه توافقی را امضاء نخواهد کرد که در جهت حفظ این دو نباشد.از شرمن پرسید که آیا کنگره در سال آینده که قانون تحریم ایران منقضی می‌شود، بر اساس برجام توانایی تمدید این قانون را خواهد داشت؟

شرمن پاسخ داد: «کنگره بر اساس قانون اساسی، حق این کار را خواهد داشت ولی موضع دولت این است که فعلاً برای بحث در این خصوص زود است.»

شرمن در خصوص رد و یا تصویب برجام در کنگره گفت: «اگر کنگره به این توافق رأی ندهد، انتظار دارم که رئیس‌جمهور از حق وتوی خود استفاده کند و باز هم انتظار دارم که سنا رأی لازم برای رد این وتو را نداشته باشد زیرا امید دارم کنگره‌ای که با اتحاد خود از جنگ‌های روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه حمایت با اتحاد خود از صلح هم دفاع کنند.»

یکی دیگر از مخالفان توافق یعنی سناتور «تام کاتن» از وندی شرمن پرسید که آیا پس از اجرای توافق، بازرسان آژانس توانایی حضور در همه سایت‌های ایران را خواهند داشت.

شرمن پاسخ داد که بازرسان به برخی سایت‌ها ورود می‌کنند و برخی دیگر از سایت‌های ایران را با دوربین تحت نظر قرار می‌دهند. وقتی شرمن با اصرار کاتن برای حضور فیزیکی بازرسان در سایت‌های ایرانی مواه شد گفت: «در دنیای تکنولوژی‌های امروز، شما مجبور نیستید برای نظارت بر چیزی حتما در آن مکان حضور داشته باشید.»

یکی از سناتورها از آدام زوبین پرسید که آیا بر اساس توافق هسته‌ای، از سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) رفع تحریم خواهد شد.

زوبین گفت که این طور نیست و شرمن هم برای تأیید گفته‌های وی مدعی شد که «سپاه از توافق حمایت نمی‌کند.»

در ادامه باز پیکان سوالات به سمت آدام زوبین چرخید. زوبین به بحث بازگشت فوری تحریم‌ها و ساز و کار مربوط به آن پرداخت و گفت: «بازگرداندن تحریم‌ها به واسطه یک مورد نقض کوچک (توافق) در راستای منافع راهبردی ایالات متحده نیست.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس