روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی نوشت که وزارت خزانه داری آمریکا به صورت محتاطانه در حال مهیا شدن برای لغو تحریمهای ایران است اما به دنبال آن است تا قوانینی تعیین کند که شرکتهای خارجی به یکباره وارد بازار ایران نشوند.

به گزارش مشرق،‌ روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که وزارت خزانه داری آمریکا به صورت محتاطانه در حال مهیا شدن برای لغو تحریمهای ایران است اما به دنبال آن است تا قوانینی تعیین کند که شرکتهای خارجی به یکباره وارد بازار ایران نشوند.

طبق این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا طبق توافق هسته‌ای ایران که ماه گذشته در وین اعلام شد، آماده می‌شود تا لایه‌هایی از تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل که در یک دهه گذشته علیه ایران تحمیل شده است را کم کم حذف کند.

با اینحال، مقامات آمریکایی تأکید دارند که دولت‌ها و شرکت‌های خارجی تا زمانیکه ایران به تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ که در «وین» اعلام شد، عمل نکرده‌ است، سرمایه‌گذاری در ایران را آغاز نکنند.

وال استریت ژورنال ادامه داد که تعهدات ایران شامل کنار گذاشتن هزاران دستگاه سانتریفیوژ، کاهش ذخایر سوخت هسته‌ای و بازطراحی رأکتور آب سنگین اراک می‌شود.

یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا که بر روی مسئله ایران کار می‌کند در اینباره گفت: ما باید همه را در مسیر مجاز نگه داریم. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که قبل از اینکه ایران واقعاً گام‌هایی را طبق توافق برنداشته است، برای سرمایه‌گذاری به سمت ایران حرکت نکنند.

مقامات آمریکایی برآورد کرده‌اند که اجرای گام‌های توافق هسته‌ای تا اواسط ۲۰۱۶ برای ایران زمان می‌برد. در آن مرحله، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شروع به کم شدن می‌کند.

مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته اند که کاهش تحریم‌ها بسیار پیچیده است و نیازمند تعامل گسترده با شرکت‌ها و دولت‌های خارجی است.

واشنگتن و شرکای دیپلماتیک این کشور (روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس) اواخر سال ۲۰۱۳، توافق موقت هسته‌ای را با ایران به امضا درآوردند اما بسیاری از بانک‌های خارجی حاضر به آغاز تعاملات مالی با ایران نشدند زیرا نگران بودند که ممکن است تعامل با ایران، پیامدهای مالی در آینده برایشان به همراه داشته باشند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که بر این تصور هستند که مقامات وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا می‌بایست سفرهای گسترده‌ای به آسیا، اروپا و خاورمیانه داشته باشند تا به آنها توضیح دهند که در آینده چه سرمایه‌گذاری‌هایی می‌توانند در ایران صورت دهند و چه سرمایه‌گذاری‌هایی را نمی‌توانند انجام دهند.

علیرغم توافق هسته‌ای، آمریکا هنوز تحریم‌های یکجانبه علیه برخی بانکهای ایران، شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های ساخت و ساز را حفظ کرده است.

مقامات خزانه‌داری آمریکا تصریح کرده اند که شرکت‌های خارجی نمی‌توانند با شرکت‌هایی همچون «خاتم الانبیا» که سهام گسترده‌ای در بخش املاک، ساخت و ساز و ارتباطات از راه دور دارد، وارد تجارت شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس