کد خبر 445123
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

با گذشت دو هفته از شروع عملیات الانبار، نیروهای امنیتی و مردمی عراق دستاوردهای در برخی از مناطق به دست آورده اند و فلوجه و الرمادی را در محاصره خود دارند اما هنوز داعشی ها به تحرکات مذبوحانه خود در برخی مناطق دیگر ادامه می دهند.

به گزارش مشرق، روزنامه العداله نوشت: سرهنگ محمود مرضی الجمیلی از فرماندهان نظامی عراقی اعلام کرد: تعدادی از افسران ارتش سابق و شیوخ عشایر موجود در فلوجه آمادگی خود را برای کمک به نیروهای امنیتی برای پاکسازی فلوجه از داعشی ها اعلام کرده اند.آنها در این زمینه تماس هایی داشته اند.وی افزود: نیروهای مردمی و امنیتی فلوجه را به طور کامل تحت محاصره خود دارند و منتظر دستورات برای شروع عملیات نهایی در این شهر هستند.

در همین حال وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: حیدر عبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به تعدادی از زخمی شدگان نیروهای مسلح ارتقای درجه داده است و این به پاس شجاعت بی نظیر و دفاع جانانه آنها در حمایت از کشور و کرامت آن در جنگ با داعش در الانبار است.

از سوی دیگر شورای استان الانبار از دولت مرکزی عراق خواست که عملیات در فلوجه را به مدت یک هفته متوقف کند تا به رهبران عشایر مهلت گفتگو با داعشی ها برای خروج امن غیر نظامیان که تعداد آنها بالغ بر چهار هزار خانواده می شود، داده شود.

این درحالی است که با گذشت دو هفته از عملیات در الرمادی و فلوجه، داعش متحمل خسارات و تلفات سنگین شده است.در این مدت حملات هوایی گسترده ای به مراکز تجمع و انبارهای تسلیحاتی و ادوات بمب گذاری شده داعش صورت گرفته است و داعشی ها از حملات انتحاری و خودروهای بمب گذاری شده علیه نیروهای امنیتی و مردمی استفاده می کنند.

منابع نظامی و عشایری اعلام کرده اند: داعش تحرکات خود را در الرمادی محدود کرده است و در مناطق پراکنده داخل شهر و نزدیکی مراکز دولتی مستقر است و اخباری از نبرد سرنوشت ساز طی روزهای آتی به گوش می رسد.

از فلوجه که اهمیت به سزایی برای داعشی ها دارد خبر به گوش می رسد که داعشی ها مانع از خروج چهار هزار خانواده از این شهر می شوند.به گفته برخی منابع عشایری، ساکنان فلوجه در معرض اعدام و شکنجه از سوی داعش قرار دارند و اتهامی که علیه ساکنان زده می شود اطلاع رسانی به نیروهای مردمی و امنیتی عراق درباره تحرکات این گروهک است.
بر اساس اطلاعاتی که از فلوجه به بیرون درز پیدا کرده است حدود هزار مسلح مجهز به سلاح پیشرفته به همراه مقادیر زیادی مواد منفجره در فلوجه حضور دارند.

منابع عراقی از کشته و زخمی شدن 26 نفر از نیروهای مردمی و امنیتی و زخمی شدن 24 نفر دیگر در حملات انتحاری و درگیری با داعش در جنوب غرب الرمادی خبر داده اند و افزوده اند: نیروهای امنیتی و مردمی در جنوب غرب الرمادی پیشروی هایی داشته اند و در درگیری های این منطقه 11 داعشی به هلاکت رسیده اند و ادوات آنها منهدم شده است.

در الحبانیه خبرها حکایت از زخمی شدن سرتیپ صباح العزاوی فرمانده لشگر شانزده ارتش به همراه چهار نفر از محافظانش دارد.در شمال شرقی الرمادی به گفته منابع امنیتی، هفت داعشی به هلاکت رسیده اند و 16 نفر دیگر از تروریست ها زخمی شده اند و پنج خودرو داعش نیز منهدم شده است.

این در حالی است که در مناطق شرقی شهر الرمادی نیروهای مردمی و امنیتی پیشروی های قابل ملاحظه ای داشته اند و موفق به تسلط بر منطقه تل مشیهیده در جنوب شرقی الرمادی شده اند.

از سوی دیگر یک افسر عالی رتبه در الانبار اعلام کرد: پس از اینکه روزهای نخست عملیات الانبار دستاورد قابل ملاحظه ای نداشت تاکتیک های نظامی تغییر کرده است.

همزمان برخی از تحلیلگران و ناظران امور فاش کردند: حل موضوع هسته ای ایران با آمریکا و اقدام ترکیه علیه داعش همگی نشانه تطابق دیدگاه های طرف های بین المللی مبنی بر ضرورت پایان دادن به سریال داعش در عراق است.

سعدون الشیحان تحلیلگر سیاسی و کارشناس امور استراتژیک در این باره بیان کرد: کشمکش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که ایران، ترکیه، آمریکا و عربستان سعودی در عراق دارند همگی در گسترش داعش نقش داشته است.

این در حالی است که روزنامه "القدس العربی" در گزارشی از تحولات میدانی عراق آورده است: با گذشت چند هفته از شروع عملیات الانبار به نظر می رسد که وضع مبهم و نتایج نامشخص است. دولت عراق به این علت نبرد الانبار را شروع کرد که آنها را گامی اساسی برای آزاد سازی موصل می دانست. این نبرد از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا الانبار بزرگترین استان از نظر مساحت است و به بغداد و کربلا نزدیک است و مرزهای گسترده ای با سه کشور سوریه، اردن و عربستان سعودی دارد.

این رسانه عرب زبان بیان کرد: در حالی که دولت عراق در 12 جولای جاری از شروع عملیات در الرمادی و فلوجه سخن گفت، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در سفر 23 جولای خود به عراق اعلام کرد که عملیات در الرمادی طی هفته های آینده شروع خواهد شد.

این روزنامه اعلام کرد: در حالی که آمریکا مایل به مشارکت سه هزار جنگجوی سنی در عملیات الانبار است، نیروهای مردمی تمایلی برای حضور آنها ندارند.این در حالی است که منابع عراقی و آمریکایی به این موضع اعتراف کرده اند که نبرد آزاد سازی الانبار بسیار دشوار خواهد بود و به این سادگی که برخی از سیاستمداران در شروع آن فکر می کنند نیست. محمود المشهدانی رئیس مجلس اسبق عراق از سخت بودن نبرد حرف می زند.به گفته وی این نبرد سخت و وقت گیر است و اگر نیروهای امنیتی و مردمی عراق در آن شکست بخورند کل عراق در معرض خطر قرار می گیرد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز در گزارشی به اعضای شورای امنیت اعلام کرد: هنوز نشانه ای از شکست داعش در عراق به چشم نمی خورد و دستاوردهایی که نیروهای امنیتی عراق به دست آورده اند ناچیز است.

این رسانه عرب زبان در ادامه می نویسد: اظهار نظرهای فرماندهان نظامی آمریکایی درباره طولانی شدن جنگ علیه داعش، تردیدهایی را نزد عراقی ها برای رقم زدن سرنوشت سریع جنگ با داعش ایجاد کرده است. جیمز لرمونت ژنرال آمریکایی گفت: به نظر من منصفانه است که بگوییم پیشروی های نیروهای عراقی چشمگیر اما بسیار دشوار صورت گرفته است. پیش بینی اینکه کی و کجا نبرد ادامه می یابد دشوار است هرچند که نیروهای عراقی از نظر عددی از داعش بیشتر هستند. شواهد اولیه نشان می دهد که پیروزی سریع در آینده نزدیک به نفع نیروهای عراقی رقم خواهد خورد اما اگر تنش طایفه ای در مناطق درگیر رخ دهد این دور از دسترس خواهد بود.

القدس العربی گزارش داد: از دیدگاه ناظران امور، موانعی وجود دارد که پیشروی نیروهای عراقی را کند می‌کند که از جمله آنها تعداد زیاد ساکنان در فلوجه و الرمادی است. از دیگر عوامل به مقاومت قوی داعش می توان اشاره کرد زیرا آنها می دانند که در هر صورت شانسی برای زنده ماندن ندارند. داعشی به جنگ خیابانی و کاشت بمب و خودروهای بمب گذاری شده و عوامل انتحاری و قدرت مانور روی آورده است.

آنها از تاکتیک حمله و عقب نشینی استفاده می کنند. از سوی دیگر گرمای بسیار شدید مناطق نبرد نیز از عوامل کُند کننده پیشروی نیروهای عراقی در الانبار است. باید به کارگیری تاکتیک مختلف از سوی نیروهای عملیات کننده و برخی شیوه های سنتی نیز اشاره کرد که در کند کردن پیشروی ها موثر بوده است اما نباید دستاوردهای خوب نیروهای عراقی در برخی محورها را نادیده گرفت به طوری که آنها توانسته اند فلوجه، الرمادی و الکرمه را به محاصره خود درآورند و امداد رسانی داعش را قطع کنند.

این رسانه نوشت: این در حالی است که منابع نظامی عراقی اعلام کرده اند که مختلط کردن نیروهای ارتش و پلیس با نیروهای مردمی و نبود تاکتیک نظامی در نبرد با داعش سبب تلفات انسانی و فرسایش توان نیروهای عراقی شده است.

القدس العربی در پایان نوشت: عراقی ها توجه خاصی به آزاد سازی الانبار دارند و آن را گامی ضروری قبل از شروع نبرد موصل می دانند.آزاد سازی الانبار زمینه را برای بازگشت ملیون ها آواره فراهم خواهد کرد و کابوس گروه های افراطی که رنج وعذاب شدید عراقی ها را به دنبال داشته است از بین می برد.

نکته ای که در گزارش این رسانه عرب زبان با گرایش های سعودی می توان مورد توجه قرار داد این است که این رسانه به دنبال تضعیف نیروهای عراقی و کمرنگ جلوه دادن دستاوردهای نیروهای عراقی و حمایت از مواضع آمریکایی ها مبنی بر طولانی بودن نبرد با داعش است.

در واقع این رسانه همسو با العربیه و دیگر شبکه های طرفدار سعودی ها و معاندان عراق تلاش می کند که نیروهای مردمی که دستاوردهای چشمگیر آنها بر احدی پوشیده نیست را زیر سئوال برد و همه مشکلات را بر گردن نیروهای مردمی بیندازد در حالی که بر کسی پوشیده نیست نبرد الانبار سختی های خاص خود را دارد و نیروهای عراقی باید علاوه بر داعش با شرایط بد آب و هوایی که به داعش امکان مخفی شدن و کمین گذاشتن برای نیروهای عراقی را می دهد نیز بجنگند.

اگر بخواهیم نگاه واقع بینانه ای به نبرد الانبار داشته باشیم باید بگوییم که همانطور که الانبار از اهمیت استراتژیکی برای نیروهای عراقی و مردمی و در کل برای عراقی برخوردار است و بغداد و کربلا و صلاح الدین و دیگر مناطق عراق را مصون می کند این نبرد برای داعشی ها نیز مهم محسوب می شود زیرا آنها اگر دژ محکمی مانند فلوجه و الانبار را از دست بدهند نه تنها زمینه را برای سقوط موصل فراهم کرده اند در واقع خطوط امداد رسانی خود را از سوریه نیز از دست خواهند داد و این اضمحلال سریع آنها را به دنبال خواهد داشت.

درباره اینکه این رسانه متمایل به سعودی ها، به دنبال مبالغه در تلفات انسانی نیروهای مردمی و امنیتی است را می توان در راستای طرح های ضد عراق که از سوی برخی کشورهای منطقه ای از جمله سعودی ها و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه آمریکا دنبال می شود، برشمرد.

اما به هر حال این نبرد دشواری های خاص خود را دارد و این نکته را نباید فراموش کرد.انتظار پیروزی زودهنگام داشتن در واقع نادیده گرفتن شرایط نبرد است.نگاه این رسانه غیر منصفانه است و در واقع می توان این رسانه را رسانه ای داعشی نامید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    مهلت بدن خودشون رو آماده دفاع میکنند اینقدر مناطق بمب گذاری میکنند تا کسی نتونه رد بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس