کد خبر 445480
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

یکی از فرماندهان نیروهای مردمی با اشاره به پایان مرحله اولیه عملیات بازپس گیری فلوجه به مراحل بعدی این عملیات که شامل حملات سنگین توپخانه و هوایی خواهد بود، پرداخت.

به گزارش مشرق، شبکه الجزیره نوشت: حسن الساری از فرماندهان نیروهای مردمی عراق اعلام کرد: عملیات آزاد سازی فلوجه دریچه بازپس گیری کل الانبار است.

وی که در شمال شمال فلوجه و در قالب سرایا الجهاد(یکی از گروه های مردمی) می جنگد، افزود: ما مرحله اول از عملیات در فلوجه را به پایان رسانده ایم و توانسته ایم که همه راه های مواصلاتی به شهر را قطع کنیم و بر همه خطوط امداد رسانی سیطره داشته باشیم.

الساری تاکید کرد: نیروهای امنیتی و مردمی همه راه های مواصلاتی میان فلوجه و الرمادی و الکرمه را قطع کرده اند و الانبار را از استان صلاح الدین جدا کرده اند.ما هم اکنون گلوی داعش را با محاصره آن در فلوجه فشرده ایم اما با این حال یورش هایی از سوی داعش به گروه های مردمی می شود.

وی افزود: هم اکنون در مرحله ای به سر می بریم که اجازه خروج به غیر نظامیان برای خروج از فلوجه داده می شود تا حملات توپخانه ای و هوایی شروع شود و پس از آن عملیات نهایی برای سیطره کامل بر شهر آغاز شود.ما مهلت می دهیم تا ساکنان خارج شوند.همچنین در این مدت به عشایر اجازه داده می شود که نقش مهمی در این عملیات ایفا کنند.

الساری تاکید کرد: نیروهای مردمی در نبردهای قبلی بسیاری از عشایر را مشارکت داده اند.

تاکید بر ضرورت وحدت در اداره جنگ

از سوی دیگر احمد المشهدانی عضو دفتر سیاسی ائتلاف نیروهای عراقی(سنی) گفت: همه باید به مسئولیت خود برای غلبه بر داعش عمل کنند.فرمانده کل نیروهای مسلح عراق باید به مسئولیت خود در ضرورت هماهنگی میان همه تشکل های نظامی و وحدت در تصمیم گیری عمل کند.

وی افزود: دشمنی، با حجم داعش، نیازمند اتخاذ یک استراتژی و وحدت در تصمیم گیری است تا یک گروه منظم متشکل از نیروهای مسلح، عشایر و نیروهای مردمی و ائتلاف بین المللی علیه داعش به صورت هماهنگ عمل کند تا ما بتوانیم در عرصه عملیات بر داعش غلبه کنیم و اراضی تحت اشغال این گروهک را بازپس بگیریم.

تداوم فشارهای واشنگتن به دولت عراق؛کارشکنی ها آمریکا پایانی ندارد

در همین حال یک منبع آگاه در وزارت دفاع عراق به الجزیره گفت: آمریکا فشار مضاعفی به ارتش عراق و دولت حیدر عبادی نخست وزیر برای ممانعت از ورود نیروهای مردمی به فلوجه و الرمادی وارد می کند و می کوشد که فرصت بیشتری به سنی ها برای مشارکت در نبردی که در استانی سنی نشین انجام می گیرد، بدهد.

این منبع که نامش را فاش نکرد، افزود: واشنگتن عملیات در فلوجه را متوقف کرده است و از ورود نیروهای مردمی هراس دارد.آمریکا از دولت عراق خواسته است که دست نگه دارد و عجله نکند.

کارشناس امور نظامی: نبردی سخت در پیش است

در همین حال خالد السعدون یک کارشناس نظامی عرب گفت: پیشروی به سوی فلوجه به سبب کارگذاشتن بمب و خودرهای بمب گذاری شده گسترده و نیز جدول های آبی زیاد، نیاز به پل های متحرک دارد و این حرکت نظامی را کُند می کند.

فلوجه  در استان انبار عراق در 69 کیلومتری غرب بغداد و در کرانه رود فرات واقع شده است. شهر فلوجه با جمعیتی حدود 326 هزار نفر در جاده بغداد به اردن قرار گرفته‌ است.
در عراق این شهر به «شهر مسجدها» شهرت دارد زیرا در فلوجه و روستاهای پیرامونش در حدود 200 مسجد وجود دارد. فلوجه از قدیم از مراکز مهم سنی‌نشین در عراق بوده‌ است. تاریخ این شهر به زمان بابلی‌ها بازمی‌گردد و دانشوران یهودی مهمی در این شهر زندگی می‌کرده‌اند. الدلیم او الدیلم قبیله‌ای در عراق است که اصل آن فارسی بوده و از الدیلم است. این قبیله ساکن استان انبار هستند.

تاریخچه

منطقه فلوجه از هزاران سال پیش مسکونی بوده‌ است. نام این شهر از واژه آرامی پلگوثه گرفته شده که برخی منابع معنی آن را «تنظیم‌کننده کانال‌های آب» دانسته‌اند و محل این شهر نیز در جای تقسیم آب فرات به سوی کانال‌های مختلف قرار دارد.شکل عربی‌شده این نام یعنی فلوجه معنای «زمین قابل کشت» می‌دهد.

منطقه فلوجه در زمان ساسانیان جزء استان انبار شد. شهر انبار یا پیروزشاپور، یکی از شهرهای باستانی ایران زمان ساسانیان، شهر اصلی این منطقه بود و امروزه ویرانه‌های آن در فاصله کمی از شمال فلوجه قرار گرفته‌است. شهر انبار در زمان فرمانروایی شاپور یکم ساسانی مورد تجدید بنا و بازسازی قرار گرفت و به نام شاپور نامگذاری شد. در این شهر مخازن بزرگ اسلحه و مواد غذائی برای سپاهیان ساسانی ایجاد گردید، بدین سبب آنجا را شهر انبار نیز می‌نامیدند که نامی است فارسی.

انبار در تلاقی رود فرات با «نهر شاهی» واقع شده که در منابع عربی امروزه کانال صقلاویه نام دارد و در زمان‌های پیشین نهر عیسی و نهر ملک نام داشت.

این شهر تا سال 259 میلادی مرکز اصلی یهودیان بابلی بوده‌است ولی ویرانی آن در آن سال به ‌دست اودناتوس، فرمانروای پالمیرایی به این مرکزیت پایان داد. بنیامین تطیلی که در سال 1164 از شهر انبار دیدن کرد شمار یهودیان آن را 3000 نفر یاد کرده‌است.در زمان عثمانی‌ها این شهر یک ایستگاه کوچک از بغداد به سوی جاده غرب به‌شمار می‌آمد.

تاریخ معاصر

در دوران معاصر، در زمان حکومت صدام حسین، فلوجه از مناطق اصلی پشتیبان رژیم او بود. در این دوران، بسیاری از افراد ارشد حزب بعث از اهالی فلوجه بودند و صدام به صنعتی کردن منطقه اقدام کرد و کارخانه‌های زیادی را در اطراف فلوجه بنا کرد.

از زمان حملات آمریکایی‌ها به عراق این شهر از مراکز عمده نبرد با آمریکایی‌ها بوده‌ است و درگیری افراد مسلح این شهر با نیروهای نظامی آمریکایی با سرکوب شدید آمریکایی‌ها روبه‌رو شده‌است.

یک شبکه ایتالیایی در 8 نوامبر 2005 فیلم مستندی پخش کرد به نام «فلوجه: کشتار پنهان» که در آن سربازان از استفاده آمریکا از بمب‌های فسفری و بمب‌های ناپالم در فلوجه خبر می‌دهند. پنتاگون در اعلامیه‌ای در تاریخ 16 نوامبر استفاده از بمب فسفری را تأیید کرد ولی استفاده آن را علیه افراد غیر نظامی ندانست.

داعش این شهر را در پنجم ژانویه 2014 برابر با 15 دیماه 92 به اشغال خود درآورد و تاکنون این شهر در اشغال تکفیری هاست.طی روزهای گذشته نیروهای مردمی و امنیتی عراق این شهر را از همه طرف به محاصره خود درآورده اند.

تاکتیک فرماندهان عراقی از جمله حیدر عبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ابتدا آزاد سازی الرمادی بود اما تاکتیک های نظامی عوض شد و فلوجه در اولویت قرار گرفت زیرا از نگاه کارشناسان امور نظامی این شهر به مثابه خنجری در پهلوی نیروهای عراقی است و اگر ابتدا حمله ای به الرمادی صورت گیرد، تروریست های داعش فرصت می یابند که نیروهای عراقی را قیچی کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس