روزنامه گاردین شامگاه سه شنبه در گزارشی با اشاره به توافق هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک و آثار منطقه ای آن، خاطر نشان ساخت: اسرائیل، عربستان سعودی و داعش بازندگان اصلی این توافق هستند.

به گزارش مشرق، روزنامه گاردین نوشت: توافق هسته ای ایران به منظور کاهش برنامه های هسته ای این کشور در برابر گشایش تحریم های بین المللی، اشتغالات فکری زیادی را برای رهبران کشورها جهان به وجود آورده است؛ به همین منظور در گزارشی به بررسی برندگان و بازندگان اصلی این توافق می پردازیم.



بخش نخست) برندگان:



** حسن روحانی

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران برنده اصلی توافق هسته ای میان کشورش با شش قدرت جهانی است. روحانی خاطر نشان ساخت که بر اساس این توافق حق گسترش برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به رسمیت شناخته شده است.

همچنین پایان بخشیدن به انزوای بین المللی علیه ایران دستاورد تاریخی دیگری برای وی به شمار می آید که به نظر می رسد می تواند در پیروزی وی در دور دوم انتخابات مثمر ثمر باشد.

با این حال، وی از سوی تندروهای ایرانی که بیم آن دارند که آشتی ایران با آمریکا و غرب ممکن است منجر به اجرای خواسته های آنها در امور داخلی کشورشان شود و نهایت حکومت آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران را تحت الشعاع قرار دهد، تحت فشار است.



** باراک اوباما

دستاورد باراک اوباما باید در قیاس با موضع جورج بوش که در سال 2002 اعلام کرد؛ ایران عضوی از محور شرارت است، سنجیده شود.

اوباما گفت: این توافق نشان می دهد که دیپلماسی آمریکا می تواند تغییر واقعی و معنادار ایجاد کند. بیایید هرگز از روی ترس مذاکره نکنید اما هرگز از مذاکره ترس نداشته باشید.

اوباما همچنین وعده داد که مخالفت کنگره را در خصوص توافق وتو خواهد کرد؛ و حالا اگر همه چیز خوب پیش رود این توافق می تواند مرکز سیاست خارجی وی به حساب آید؛ به گونه ای که وی را مستحق دریافت جایزه صلح نوبل کند.



** بشار اسد

رییس جمهوری سوریه بلافاصله از توافق هسته ای به عنوان نقطه عطفی در تاریخ ایران، منطقه و جهان یاد کرد و آن را به عنوان یک پیروزی بزرگ خواند.

از زمان بروز ناآرامی ها در سوریه که از سال 2011 میلادی آغاز شد، بشار اسد از سوی ایران مورد حمایت های مالی و نظامی قرار گرفته است.

توافق هسته ای حالا نقش ایران را در منطقه تقویت خواهد کرد که شامل مذاکرات در باره آینده سوریه نیز خواهد بود.

دشمنان عرب و سوری بشار اسد که در صدد به راه انداختن جنگ هستند و تاکنون 210هزار نفر کشته و بسیاری را بی خانمان کرده اند، حالا از حصول توافق هسته ای وحشت زده شده اند.



** ولادیمیر پوتین

رییس جمهوری روسیه گفت که با توافق هسته ای «دنیا نفس راحتی کشید».

برداشته شدن تحریم ها علیه ایران می تواند منجر به کاهش تحریم های غربی علیه روسیه در جریان نقش این کشور در اوکراین شود.

پایان تحریم های تسلیحاتی علیه ایران همچنین می تواند به ارزش 15 میلیارد دلار برای صنعت نظامی روسیه مفید واقع شود.

مسکو مدعی شده که تحریم های تسلیحاتی علیه ایران باید کاملاً برداشته شود تا ایران بتواند به جنگ علیه داعش کمک کند.



بخش دوم) بازندگان:



** ابوبکر البغدادی

خلیفه خودخوانده داعش حالا از انسجام بیشتر جامعه جهانی، بالاخص همکاری ایران و آمریکا علیه نیروهایش در عراق و سوریه هراسان است.

ایران در گذشته گفته بود؛ آمریکا در نبرد علیه تروریسم مصمم نیست و مدعی شده بود که متحدان عرب واشنگتن- عربستان سعودی، قطر و ترکیه- گروه های جهادی و افراطی را ترویج کرده اند.

ایران حالا اعلام آمادگی کرده که می تواند در این زمینه (نبرد علیه داعش) کمک کند.



** سلمان عبدالعزیز

سکوت ابتدایی عربستان سعودی در واکنش به توافق هسته ای، ناشی از نگرانی عمیق مقامات سعودی از آشتی میان ایران و آمریکا بوده است.

دیدگاه ریاض، ابوظبی و دیگر کشورهای عرب همسایه این است که آمریکا می خواهد از تهران دلجویی کند و نگرانی های آنها را در خصوص مسایل امنیتی نادیده گرفته است.

پادشاه عربستان بشدت از نقش ایران در عراق، سوریه، بحرین و بالاخص یمن که عربستان به حوثی های مورد حمایت ایران حمله کرده، دل خوشی ندارد.



** بنیامین نتانیاهو

نخست وزیر رژیم اسرائیل پیش تر وعده داده بود که از حصول توافق هسته ای ایران جلوگیری خواهد کرد.

وی، نه تنها موفق به انجام چنین کاری نشد، بلکه به ارتباط حسنه میان تل آویو و واشنگتن نیز آسیب رساند.

منتقدان وی در سرزمین های اشغالی می گویند که او در تهدید خواندن ایران بیش از اندازه مبالغه کرده و حالا خواستار استعفای وی شده اند.

ایران، پس از انقلاب سال 57 به عنوان کشوری متخاصم علیه این دولت یهودی و حامی فلسطینیان، و گروه هایی همچون حماس و حزب الله شناخته شده است.

در همین حال، هیچ چیزی در توافق مؤید تغییر در این رویکرد از سوی ایران نیست.

اکنون اسرائیل می ترسد که برداشته شدن تحریم ها به ایران دل و جرأت دهد.

بنیامین نتانیاهو گفته است: ایران اکنون یک پول کلانی را به ارزش میلیاردها دلار دریافت خواهد کرد که به این کشور اجازه می دهد تا به تجاوزها و فعالیت های تروریستی اش در منطقه ادامه دهد.

در همین حال، تمرکز بر روی برنامه هسته ای ایران، توجهات را بر سر زرادخانه های اعلام نشده رژیم اسرائیل که خارج از معاهده منع گسترش سلاح می باشد، افزایش داده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مایک تایسون ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اره باید هم پیروان خط امام ازسوی این روزنامه تندرو خطاب شوند چون میدانند واقعیت امریکا چیست ودچار فراموشی نشده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس