کد خبر 441429
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۹

موضوع هسته‌ای را تحت هیچ شرایطی نباید از سطح ملی به سطوح پایین‌تر با هدف بهره‌برداری‌های جریانی و سیاسی تنزل داد. هزینه‌های هسته‌ای شدن کشور را، مردم پرداخته‌اند و این دستاورد ارزشمند ملی را نباید در مسیر نیل به اهداف سیاسی گروهی و حزبی هزینه کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم «یدالله جوانی» نوشت:

مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با کشورهای گروه 1+5 در نهایت پس از یک دوره طولانی 12 ساله به جمع‌بندی مورد رضایت تیم‌های مذاکره‌کننده هفت کشور رسید و شرایط را برای نزدیک شدن به توافق هسته‌ای فراهم ساخت. با توجه به این مهم و تأثیر مذاکرات و توافق هسته‌ای بر مسائل کشور و آینده انقلاب اسلامی و آرمان‌های الهی آن، نکاتی چند در خصوص این جمع‌بندی را باید مورد توجه قرار داد که اهم آن عبارت است از:


1- امید است این جمع‌بندی با بیانیه مشترک، مقدمه یک توافق خوب برای ملت عزیز، بزرگوار و مقاوم ایران باشد. هرچند اعضای تیم مذاکره‌کننده نهایت تلاش خود را به عمل آورده‌اند تا خطوط قرمز نظام در این جمع‌بندی رعایت شود لکن طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی باید انطباق این جمع‌بندی با منافع ملی را به تصویب برساند. بنابراین باید صلاحیت مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی در این مسیر مورد توجه جدی همگان باشد. آقای اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده در اولین واکنش به جمع‌بندی مذاکرات و صدور بیانیه مشترک با صراحت از کنگره امریکا می‌خواهد که توافق را دقیق بررسی کند. شایسته است در ایران اسلامی همه قوا و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی از شورای عالی امنیت ملی، درخواست بررسی جمع‌بندی مذاکرات را در نهایت دقت و هوشمندی داشته باشند و از این طریق اطمینان ملت ایران برای یک توافق خوب را افزایش دهند.


2- وحدت، همبستگی و انسجام داخلی، عامل اصلی تمامی موفقیت‌های جمهوری اسلامی طی 36 سال گذشته در صحنه‌های مختلف و عرصه‌ بین‌المللی بوده است. شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» از سوی همه ایرانیان طی 12 سال گذشته، موضوع هسته‌ای را به یک موضوع و مطالبه ملی تبدیل کرد و این مطالبه به ثمر نشست و اکنون شش قدرت جهان، ورود ایران به باشگاه هسته‌ای جهان را پذیرفته‌اند اما باید توجه داشت که مذاکرات و توافق هسته‌ای به پایان نرسیده و برای رسیدن به مقصد، حفظ وحدت و انسجام داخلی به عنوان یک اصل حاکم، باید مورد توجه همه جریان‌ها و گروه‌‌های سیاسی و آحاد مردم باشد. از ترفندهای دشمنان برای تحمیل خواست و اراده خود به جمهوری اسلامی و ملت ایران، ایجاد تفرقه و دودستگی یا چند دستگی در داخل کشور است.


دوقطبی‌سازی‌های کاذب موافق مذاکره- مخالف مذاکره، موافق توافق- مخالف توافق، موافق اجرای توافق- مخالف اجرای توافق و... در دستور کار دشمنان بوده، هست و خواهد بود. بنابراین در این شرایط حساس همه علاقه‌مندان و دلسوزان کشور و متعهد به منافع ملت، باید شعار سال را که مقام معظم رهبری با عنایت به مجموعه‌ای از مسائل از جمله موضوع هسته‌ای مبنی بر «دولت و ملت همدلی و همزبانی»، اعلام فرمودند جدی بگیرند و در این راستا حرکت کنند. بدیهی است که تجلی این شعار در موضوع هسته‌ای، یعنی همدلی و همزبانی تمامی مسئولان و آحاد ملت با تمرکز روی گزاره «توافق خوب آری، توافق بد هرگز» حاصل ‌می‌شود.


3- موضوع هسته‌ای را تحت هیچ شرایطی نباید از سطح ملی به سطوح پایین‌تر با هدف بهره‌برداری‌های جریانی و سیاسی تنزل داد. هزینه‌های هسته‌ای شدن کشور را، مردم پرداخته‌اند و این دستاورد ارزشمند ملی را نباید در مسیر نیل به اهداف سیاسی گروهی و حزبی هزینه کرد.


4- ملت ایران نیک می‌داند که اگر هدایت‌ها، راهبری‌ها و مراقبت‌های مقام‌معظم رهبری نبود، ایران اسلامی هرگز در ردیف کشورهای برخوردار از دانش و فناوری هسته‌ای قرار نمی‌گرفت. اساساً همراه شدن ملت با سیاست هسته‌ای شدن کشور با وجود هزینه‌های سنگین از قبیل تهدیدات، فشارها و تحریم‌ها، به این خاطر بود که رهبر حکیم، فرزانه و دوراندیش انقلاب اسلامی این سیاست را تأیید و حمایت همه‌جانبه نموده و برخورداری کشور از چرخه سوخت هسته‌ای را برای آینده ملت مفید می‌دانستند. مردم با اعتماد به رهبر معظم انقلاب از این سیاست پرهزینه حمایت کرده و اکنون این سیاست به بار نشسته است و ان‌شاءالله در آینده مردم از میوه‌های درخت پربار دانش و فناوری هسته‌ای بهره خواهند برد. بنابراین هیچ فرد یا گروه یا جریانی به دنبال مصادره این مطلوب و افتخار برای خود نباشد. همه ما در این عرصه، مدیون مقام معظم رهبری و مردمی هستیم که صادقانه رهبری را در این مسیر یاری کردند.


5- به یاد آوریم زمانی را که حدود 12 سال قبل، غربی‌ها حتی حاضر به پذیرش فعال بودن دو یا سه دستگاه سانتریفیوژ در ایران نبودند؛ اما امروز در بیانیه مشترک و جمع‌بندی مذاکرات، ایران را به عنوان یک قدرت هسته‌ای می‌پذیرند! چرا؟ دلیل آن چیزی جز واقعیات ایران نیست. آقای اوباما طی مصاحبه‌ای و در مقابل دوربین با صراحت اعلام کرد اگر می‌‌توانست با دستان خود پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را باز می‌کرد یا کاری می‌کرد تا از قدرت نظامی ایران رهایی یابد اما وی اعتراف کرد که این آرزو با واقعیت نمی‌خواند. آری واقعیت آن است که طی 36 سال گذشته، جمهوری اسلامی و نیروهای انقلاب و پیرو ولایت فقیه، ایران اسلامی را به یک قدرت منطقه‌ای دارای نفوذ تبدیل کرده و در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه علوم و فنون نوین به پیش برده‌اند. واقعیت آن است که ایران در مسیر تمدن‌سازی اسلامی با سرعت در حال حرکت است و هیچ یک از توطئه‌های دشمنان طی این 36 سال نتوانسته ملت ایران را از این حرکت باز دارد. البته ملت ایران در این مسیر هزینه‌های زیادی را متحمل شده است. شهدای هسته‌ای از نمونه‌های برجسته و ارزشمند هزینه‌های ملت ایران در مسیر پیشرفت هستند. بنابراین این پیشرفت‌ها، دستاوردها، موقعیت و نفوذ منطقه‌ای ایران همراه با مقاومت و ایستادگی ملت ایران طی 36 سال گذشته، داشته‌های تیم مذاکره‌کننده ایرانی روی میز مذاکرات بود. آری این واقعیت‌ها بود که طرف مقابل را به این جمع‌بندی رساند که چاره‌ای جز توافق با ایران در موضوع هسته‌ای ندارد و گزینه‌های جنگ و تحریم راه به جایی نمی‌برد.


6- باید به اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که با تلاش‌های شبانه‌روزی از حقوق ملت ایران دفاع کردند، خدا قوت گفت و زحمات تیم‌های قبلی را پاس داشت.


طی 12 سال گذشته بسیاری در این مسیر زحمت کشیدند و نباید زحمات آنان را نادیده انگاشت. نباید گفت، «اینها توانستند و آنها نتوانستند!» هرکس اینگونه فکر کند یا سخن بگوید یا مطلب بنویسد، یا جاهل است یا دارای انحرافی سیاسی بوده و می‌خواهد با تنزل موضوع هسته‌ای از سطح ملی به سطح پایین‌تر، از آن بهره سیاسی ببرد.


7- مذاکرات هسته‌ای و حصول یک توافق خوب برای ملت ایران ان‌شاءالله در آینده، به هیچ عنوان نباید به معنای اصلاح روابط ایران و امریکا تلقی شده و اینگونه تصور شود که با این توافق، دوران استکبار‌ستیزی پایان می‌پذیرد. استکبارستیزی از آرمان‌‌‌های گفتمان انقلاب اسلامی است و تحت هیچ شرایطی، دوران استکبارستیزی پایان نخواهد یافت. این مبارزه همیشگی و ابدی خواهد بود. امروز امریکا مصداق عینی و کامل استکبار است و تا زمانی که اینچنین باشد، مبارزه ملت ایران با او ادامه خواهد داشت. اتفاقاً رجزخوانی متکبرانه اوباما پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات ‌دیروز، دگربار اثبات کرد این جمله مقام معظم رهبری را که در جمع دانشجویان فرمودند: «امریکا هنوز مصداق اتم استکبار است.» بنابراین همه ملت ایران و خصوصاً جوانان، طبق فرموده معظم‌له باید خود را برای ادامه مبارزه با استکبار آماده کنند.


8- غرب و خصوصاً ایالات متحده تلاش فراوانی کرده و خواهد کرد تا از طریق مذاکره و نوعی توافق با ایران، امنیت رژیم صهیونیستی را در منطقه تأمین کند. اما همگان خوب می‌دانند که مبارزه ایران با رژیم صهیونیستی از یک طرف و حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت در مقابله با این رژیم کودک‌کش از طرف دیگر، اصولی و اعتقادی و در راستای منافع و امنیت ملی بوده و تحت هیچ شرایطی این سیاست تغییر نخواهد کرد. بنابراین، سخن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دارای اعتبار همیشگی و فرازمانی است که فرمودند: «چه توافق هسته‌ای بشود و چه نشود، امنیت اسرائیل تأمین نخواهد شد».


9- باید از تمامی کسانی که در 12 سال گذشته از سر خیرخواهی مذاکرات را منصفانه و دلسوزانه نقد کرده و همواره راه رسیدن به یک توافق خوب را شفاف نموده‌اند تشکر کرد و نقادی آنها را پاس داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    درود و سلام بر نویسنده متعهد و روشن مقاله جناب آقای جوانی
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    برادران خوب مشرقی اگر منظورتان از عکس این مقاله دست مبارک مقام معظم رهبری است دچار اشتباه شدید این عکس را اول بار اقای عراقچی در صفحه مربوط خود قرار داده است که معنای خاص خودش را دارد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس