با وجود عدم حمایت و بی حوصلگی مسولان سازمان میراث فرهنگی، نمایشگاه «از فرش تا عرش» شامل آثار فاخر اسلامی ـ ایرانی با ثبت رقم یک میلیون دلار برای فروش آثار هنری، در شهر استانبول ترکیه به کار خود پایان داد.

گروه فرهنگی مشرق - گاهی وقت ها یک کار عملی و منطقی و منسجم از هزار سمینار و کنگره و مقاله بیشتر جواب می دهد. نمونه اش هم سمینارها و برنامه های مختلفی است که با موضوع بحث اقتصاد در هنر برگزار می شود.
اما این همه بحث می شود و فلان معاونت و بهمان اداره تزهای مختلف برای رونق اقتصاد هنر ارائه می دهند، دست آخر چه اتفاقی می افتد و چه سودی نصیب هنر ایرانی اسلامی ما می شود ؟
در بسیاری از این موارد هیچ. تنها چیزی که می ماند فقط هزینه سرسام آور  مراسمات و کنگره و نشست است که به پیکر نحیف هنر ایران تحمیل می شود و هیچ نسخه کاربردی پیچیده نمی شود. آنچه می ماند بحث های شیک و جالبی هستند که فقط روی کاغذ جواب می دهند اما در عمل ذره ای به هنر ایران کمک نمی کنند.


رونق سه میلیارد تومانی برای هنر ایرانی اسلامی


اما در عوض گاهی اوقات بعضی ادارات و مجموعه ها خودشان آستین بالا می زنند و وارد گود می شوند تا به صورت عملی برای رونق اقتصاد هنر تلاش کنند. نمونه اش هم هنرمندان مذهبی و متعهد مجموعه سلام که بی هیچ حمایت دولتی توانستند بیش از سه میلیارد تومان از آثار هنری نفیس را به علاقمندان هنر فروخته و مبلغ قابل توجهی به هنر ایران وارد کنند.
شاید حالا بهتر است مسولان سازمان میراث فرهنگی که گویا حتی به صورت رایگان و با تقبل هزینه از سوی برگزارکنندگان حوصله شرکت در نمایشگاه را نداشته اند کمی بیشتر در برنامه ها و احوال خود بیندیشند و این نمایشگاه برایشان سرمشقی باشد تا از این پس قاعده و خط کش هایشان را تغییر دهند و با الگوهای کاربردی دیگری حرکت کنند.


رونق سه میلیارد تومانی برای هنر ایرانی اسلامی


به هر روی بر اساس آنچه خبر گزاری فارس منتشر کرده است نمایشگاه «از فرش تا عرش» شانزدهم تیرماه در مرکز فرهنگی «جمال رشید ری» استانبول افتتاح شد و شب گذشته با فروش بیش از یک میلیون دلار به کار خود خاتمه داد.
در طول برگزاری شش روزه این نمایشگاه، رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید هنر به ویژه خوشنویسی، مجموعه‌داران هنری، مدیران گالری‌های هنری ترکیه و دیگر کشورها و نیز تجار و مقامات ترکیه از این نمایشگاه دیدن کردند و به تحلیل و بررسی کارهای ارائه‌شده پرداختند.
براساس اعلام سیدرفیع‌الدین رضوی مدیر نمایشگاه «از فرش تا عرش»، در این رویداد هنری رکورد جدیدی در زمینه عرضه و فروش هنر ایرانی ثبت شد و میزان فروش این نمایشگاه از سقف دو میلیون و 700 هزار لیر ترکیه (معادل یک میلیون دلار) در بخش هنرهای تجسمی گذشت.


رونق سه میلیارد تومانی برای هنر ایرانی اسلامی

اثر فاخر خوشنویسی روی قلمکار، 15 اثر فاخر مینیاتور، 8 اثر فاخر نقاشی روی گچ، 8 اثر فاخر فیروزه‌کاری و 7 اثر فاخر فلزکاری از جمله آثار فروش رفته در این نمایشگاه هستند. با توجه به ادامه رایزنی‌ها بعد از پایان یافتن نمایشگاه، هنوز میزان دقیق فروش فرش مشخص نیست.
رضوی در گزارش خود خاطرنشان کرده است: در این نمایشگاه سعی شد با توکل به خدا، استفاده از خرد جمعی و عملکرد تخصصی تیم‌های طراحی و تولید، ارائه و چیدمان، روابط عمومی، بازاریابی و فروش، الگودهی جدیدی از تولید و فروش هدفمند هنر ایرانی اسلامی و صنایع دستی در خارج از مرزهای ایران زمین اتفاق بیفتد.


رونق سه میلیارد تومانی برای هنر ایرانی اسلامی


اگر بخش دولتی به جای تصدی‌گری در برگزاری نمایشگاه‌های هنری و صنایع دستی در ابعاد کمی وسیع و کیفی پایین در بخش بین‌الملل عرصه را برای حرکت‌های حرفه‌ای بخش خصوصی مانند نمایشگاه یادشده باز بگذارد و هزینه‌های هنگفت برگزاری را به‌صورت هدفمند در اختیار چنین مجوعه‌های تخصصی قرار دهد علاوه بر تعالی تولید آثار فاخر شاهد رشد چشمگیر صادرات هنر ایران زمین خواهیم بود.
در پایان این گزارش تأکید شده است: بخش اصلی این نمایشگاه -که شامل ترکیب هنر خوشنویسی کلاسیک و هنر قلمکاری با الهام از طرح‌های صفوی است- ان‌شاءالله از 20 تا 31 مردادماه سال جاری با ارائه 40 اثر جدید و منحصربه‌فرد در فرهنگسرای نیاوران تهران برای بازدید و خرید علاقه‌مندان به‌نمایش درخواهد آمد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس