رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه از فرش تا عرش در فرهنگسرای نیاوران تاکید کرد که باید برای هنرهای ملی و سنتی خودمان با کاری گروهی تلاش کنیم.

گروه فرهنگی مشرق – مراسم افتتاحیه نمایشگاه از فرش تا عرش، عصر روز گذشته، 25 مرداد در فرهنگسرای نیاوران با حضور جمعی از اساتید خوشنویسی و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد و آثار خوشنویسی جلی‌نویسی در این فرهنگسرا به نمایش درآمد.

در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران گفت: هنرهای سنتی و اصیل ایران در گذشته به پشتوانه‌ی خزانه‌ی سلطنتی تولید می‌شدند و هم‌ردیف با جواهرات سلطنتی و در گنجینه‌ی شاهی از آنها نگه‌داری می‌شد. مانند شاهنامه «شاه طهماسبی» که به نام یک پادشاه خوانده می‌شود. این هنرها برای دیده شدن در عصر حاضر نیازمند توجه و حمایت مادی و معنوی هستند. عمومی کردن این هنرها بخشی از این توجه است.

وی افزود: کار هنری چون ریشه در خلاقیت دارد، تکرارپذیر نیست. اگر تکرار شود صنعت است. جنبه‌ هنری این آثار باعث می‌شود به سازمان‌ها و نهادهایی نیاز داشته باشیم که کار هنرمندان این رشته‌ها را تسهیل کنند. اگر این شرایط فراهم شود، این هنرهای اصیل جای خود را بین مردم باز می‌کنند.


احیای هنرهای سنتی و بومی با کار گروهی


مسجدجامعی درباره‌ آثار به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه «از فرش تا عرش»، گفت: این نمایشگاه یک کار نوآورانه است که در آن نقش‌های کهن دوره‌ی صفوی بازخوانی و بازتولید شده است که جذابیت‌های امروزی هم در آن‌ها دیده می‌شود. برای این مجموعه یک گروه از هنرمندان زحمت کشیده‌اند و این آثار حاصل یک کار گروهی است.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این آثار کارکرد پارچه و بوم به صورت همزمان در آنهاست. هنرها طوری با هم تلفیق شده‌اند که بخشی از اثر کارکرد بوم را دارد و بخشی دیگر کارکرد پارچه. در خوشنویسی هم اصل بداهه رعایت شده و ترکیب عناصر به خوبی شکل گرفته است. این مجموعه هم یک کار فنی مهندسی است و هم یک هنر تاریخی.

رفیع‌الدین رضوی، مدیر مجتمع آفرینش‌های هنری «سلام» و مسئول برگزاری نمایشگاه از فرش تا عرش نیز گفت: 36 اثر تلفیقی از هنرهای خوشنویسی و قلمکاری در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه حاصل یک خرد جمعی است یک تیم هفت نفره است. امید گنجعلی و محسن سلیمانی خوشنویسی این آثار را بر عهده داشتند. دو سال و هشت ماه برای آماده‌سازی آن زحمت کشیده شده و یک گروه حرفه‌یی و مهار از هنرمندان قلمکاری روی این آثار کار کرده‌اند.

وی ادامه داد: قلمکاری جزو هنرهایی است که رو به افول و زوال می‌رود و می‌توان با قرار دادن آن در کنار هنرهای دیگر از این زوال جلوگیری کرد. برخی مشاغل هم در حال تعطیل شدن هستند و اساتید این رشته‌های هنری خانه‌نشین می‌شوند. این تعطیلی‌ها تبعات زیادی از جمله بروز ناهنجاری‌ها در جامعه را در پی دارد. این هنرها قدمت زیادی دارند و برای ما هستند. اگر ما به دادشان نرسیم چه کسی می‌خواهد این کار را بکند.

رضوی همچنین بیان کرد: گاهی دولت نمی‌تواند در این زمینه کار کند و بخش خصوصی وارد کار می‌شود. در اینجا حرف از خلق اثر هنری نیست، بلکه خلق یک رویداد هنری است. بیش از 200 هنرمند در رابطه با هنرهای سنتی ایران در مجموعه مشغول فعالیت هستند که این نمایشگاه نتیجه‌ی بخشی از فعالیت آن‌هاست.همدلی، همفکری و همزبانی نیاز است که بتوان به درستی در این مسیر قدم برداشت.

احیای هنرهای سنتی و بومی با کار گروهی

مجسن سلیمانی، هنرمند خوشنویس خالق آثار نمایشگاه از فرش تا عرش

وی ادامه داد: ما در نمایشگاه «از فرش تا عرش» استانبول تجربه‌ی خوبی را پشت سر گذاشتیم. استانبول مهد خوشنویسی دنیاست، با این حال آن‌ها تحت تاثیر بداهه‌نویسی و ضخامت قلم هنرمندان ما قرار گرفته بودند. اواخر مهرماه نیز نمایشگاه را در امارات برپا خواهیم کرد.

نمایشگاه «از فرش تا عرش» از 25 مرداد تا سوم شهریورماه هر روز از ساعت 10 تا 19 و جمعه‌ها از ساعت 14 تا 19 در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران به نشانی خیابان پاسداران، روبه‌روی پارک نیاوران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

در افتتاحیه این نمایشگاه جواد بختیاری، مدیرعامل انجمن خوشنویسی و کرمعلی شیرازی از اساتید این هنر نیز حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس