رفیعی با بیان اینکه در اوج بحران سوریه ساختمان کنار دفتر "آقا"خط مقدم و سنگر مبارزین بود، گفت: این دفتر برای مردم امید بود و سوری ها می گفتند تا زمانی که چراغ این دفتر روشن است یعنی سوریه پابرجاست.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، روح الله رفیعی از مستند سازان حوزه انقلاب اسلامی است که تاکنون آثار مستندی را در زمینه تحولات سوریه، عراق، بحرین، مصر و یمن تهیه کرده است.

وی مستندسازی است  که به خاطر ساخت «خالد و مجتبی» در هر جشنواره‌ای که شرکت کرد جایزه گرفت. مستندسازی که برای ساخت «نبرد بلد» به وسط میدان مبارزه‌ی عراقی‌ها با داعش رفت و ماجرا را از اتاق هتلی در بغداد روایت نکرد! مستندسازی که در پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی عمار در دوبخش لوح تقدیر دریافت کرد.

برای آشنایی با تحولات سوریه و عراق و مستندهایی که در این حوزه از سوی ایشان تهیه و پخش شده، گفت و گوی تفصیلی با این کارگردان مستند ساز انجام دادیم که متن آن به شرح زیر است.

مهمترین انگیزه شما برای تهیه آثار مستند در حوزه تحولات کشورهای اسلامی بویژه عراق و سوریه چیست؟

رفیعی: نگاه مبتنی بر نگاه انقلاب اسلامی، نگاهی  فراتر از مرزهاست. وقتی صحبت از انقلاب اسلامی و معنای آن  می شود، منظور امت واحده است که امام خمینی رحمت الله و امام خامنه ای رهبری معظم انقلاب در این مسئله اشاره داشتند بنابراین ما نیز در تلاش برای رسیدن به این آرمان یعنی تشکیل امت واحده اسلامی هستیم.

وقتی چنین باوری داشته باشیم برای تحقق آن تلاش می کنیم. تولید برنامه با همین رویکرد در کشورهای مختلف اسلامی اعم از عراق، سوریه، یمن، لبنان، افغانستان و بحرین در راستای همین تفکر شکل گرفته است.

شما مستندی در خصوص پشت پرده شام داشتید لطفا درباره این اثر و آنچه از نزدیک در سوریه شاهد آن بودید بفرمایید؟

رفیعی: پشت پرده شام عنوان مجموعه مستندی بود که در سوریه تولید شد. اولین قصه از این مجموعه، "خالد و مجتبی" بود که بارها از تلویزیون پخش شد و دومین برنامه از این مجموعه  با نام "پشت پرده شام" تولید شد که به دلایل مختلف از پخش آن تا کنون خودداری شده است. مستند "خالد و مجتبی" روایی بود و کار میدانی حوادث سوریه را روایت می کرد و به همبستگی دو برادر شیعه و سنی می پرداخت.  در مجموعه "پشت پرده شام" بر اساس اسناد و مدارکی که به دست آمد نقش آمریکا، اسراییل، ترکیه و عربستان و بطور خاص نقش بندر بن سلطان وزیر اطلاعات سابق عربستان و نقش تکفیری های شیعه و سنی در بازی عربی – صهیونیستی روایت می شد.

به اعتقاد من در حال حاضر دوری از قرآن و تفسیرهای غلط ازاین کتاب آسمانی باعث مصائب برای جهان اسلام شده است.

 

 

با توجه به آثاری که در زمینه تحولات سوریه داشتید، مهمترین عامل شروع بحران در این کشور را چه می دانید؟

رفیعی: حضرت علی (ع) جمله معروفی دارند که امریکایی ها بهتر از ما آن را فهمیدند و این جمله این است " بدبخت مردمی که در سرزمین خودشان بجنگند" در واقع این جمله  سرلوحه دکترین  proxy war جنگ نیابتی امریکایی ها است چرا که آنها جنگ های نیابتی را در همه جای دنیا مثل  افغانستان، سوریه و عراق مدیریت می کنند.

درباره سوریه باید بگویم در زمانی که همه دنیا ما را تحریم کرده بودند سوریه تنها کشوری بود که در جنگ هشت ساله ما را کمک کرد.

البته بهتر است اصلا این بحث را کنار بگذاریم و برای یافتن تحلیل درست از شرایط منطقه به این سئوال پاسخ داد که آیا دغدغه اصلی ما بودن یا نبودن بشار اسد است؟ وقتی حافظ اسد در دوران جنگ تحمیلی به ما کمک کرد، ما نیز وظیفه داریم به آنها کمک کنیم از سوی دیگر مرز استراتژیک ما امروز سوریه است اگر ما امروز با اسلام امریکایی و حامیانش در این جنگ نیابتی نجنگیم قطعا باید در میدان انقلاب(تهران) با آنها بجنگیم. البته اسد مانند خیلی از حاکمان دیگر اشتباهاتی داشته و نظام الهی در حکومت سوریه نبوده و مردم سوریه از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی  نداشتند اما مردمی بودند که در صمیمیت زندگی می کردند.

در آغاز بحران، رسانه های سوری شروع به ایجاد تفرقه افکنی کردند و بذر تفرقه را ماهواره ها کاشتند، از سوی دیگر عناصر میدانی آنها در سوریه کار میدانی کردند و با ایجاد مساجد خانگی و جذب نیرو با روش های مختلف اقدامات خود را شروع کردند و هر کس را به فراخور شرایطش گرد آوردند. به این ترتیب تهدیدی علیه مقاومت شکل گرفت و این طور بود که جبهه عربی – صهیونیستی در مقابل حکومت جمهوری قرار گرفت.

چه دولت ها و کشورهای آتش جنگ افروزی در منطقه را روشن نگه داشتند؟

رفیعی: ما در سوریه شرایطی که داریم به لحاظ نظامی متاثر از حمایت های مستقیم ترکیه و قطر و با پول سعودی هاست. هم مرزی مشترک سوریه با ترکیه و اردن باعث شده از دو جناح مختلف نیروی نظامی به سوریه  تزریق شود. اما راه هایی وجود دارد که هر روز از مرز ترکیه هزار نیروی نظامی وارد سوریه می شود.

**سوریه به یک پادگان آموزشی برای جبهه آخرالزمانی تبدیل شده است

بندربن سلطان دوسال پیش بعد از شکست سناریوی بمب های شیمیایی در سوریه اعلام کرد که ما اقدام به تشکیل قوای نظامی در اردن کرده ایم و تا 250 هزار نفر استعداد آموزش و تجهیز این نیروها را داریم.

امروز در سوریه مرزها دیگر معنایی ندارد در واقع  این کشور به یک پادگان آموزشی برای جبهه آخر الزمانی تبدیل شده است، در سوریه در دو جبهه حق و باطل از تمام کشورهای جهان مانند  لبنان، سوریه، یمن، افغانستان، افریقا، پاکستان و حتی اروپا می جنگند. ما در روایات اسلامی داریم باید خواسته عمومی برای ظهور شکل بگیرد که البته نه با حمایت ایران بلکه خودشان به این نتیجه رسیدند که باید برای رسیدن به یک جامعه آرمانی تلاش کنند و برای همین خود رابرای ظهور آماده کنند.

یمن از جمله کشورهایی است که متاثر از تفکر انقلاب اسلامی بوده و چندسالی از انقلاب آنها می گذرد، آنها ساختاری را راه انداختند که خار چشم سعودی ها شده است ساختاری که منحصر به شیعه نیست بلکه شیعه و سنی در کنار هم با تفکر انقلاب اسلامی برای رسیدن به جامعه مهدوی تلاش می کنند.

 

 

مخالفان در سوریه چه گروه هایی هستند؟

رفیعی: در ابتدای امر دو دسته از مخالفان در سوریه بودند؛ گروه نخست که مبارزه با نظام سوریه را فقط از راه نظامی می دانستند و دیگری که بدنه خاکستری را در این کشور تشکیل می دادند یعنی  فریب خوردگانی  که  بعد از فرونشستن غبار فتنه سوریه پشیمان شده و برگشتند و از اتفاقاتی که افتاد متاسفند چراکه امروزه سوریه تبدیل به یک ویرانه شده که هر دولتی غیر از دولت اسد هم روی کار بیاید ویرانه تحویل گرفته است. امروز مخالفین دولت بشار اسد اعتراف می کنند  که مرتکب اشتباه بزرگی شده اند که راه نظامی را انتخاب کرده اند. ولی امروز آنچه که از سوریه می شنویم بیشتر به گروه های تکفیری و فریب خوردگان این جریان مربوط است که آنها با تفکر تاسیس خلافت اسلامی و احیا دین اباسفیان آتش بیار این معرکه شده اند.

آخرین باری که در سوریه حضور داشتید چه تاریخی بود؟

رفیعی: من اواخر تابستان سال گذشته در سوریه بودم.

**ماجرای عقب نشینی تکفیری ها با حضور مستندسازان ایرانی/ذکر "یا زینب" رزمنده مسیحی در سوریه

از حال و هوای خط مقاومت در سوریه بگویید؟

رفیعی: رهبری گرانقدر ما در جایی فرمودند که "جنگ ما یک گنج  بود"، بنده این فرمایش رهبر معظم انقلاب را درک کرده ام. در ابتدای حوادث سوریه برای تصویربرداری از زندگی رزمندگان جبهه مقاومت به خط مقدم جنگ رفتیم که فاصله کمی با تکفیری ها داشتیم، دوستان برای انجام هماهنگی با مسئولان خط برای حضور ما بیسیم زدند و هماهنگی ها را انجام دادند که پس از این مکالمه بیسیمی، تکفیری ها بدون اینکه بدانند ما با اسلحه هستیم یا دوربین، مواضع خودشان را به عقب برده بودند و این عزتی است که از شهدا برای ما به یادگار مانده است و دشمن می داند که ایرانی اهل مذاکره با دشمن نیست و تن به ذلت نمی دهد. در عملیات آزاد سازی شهرک ملیحه در نزدیکی دمشق، رزمنده مسیحی به هنگام پیش روی و زیر باران گلوله سبک و سنگین با ذکر یا زینب می رفتند و یا برادران  سنی ذکر یا حسین می گفتند و به دشمن حمله می کردند. وقتی دلیل این کارشان را می پرسیدیم  می گفتند این ذکر یا حسین و یا زینب شما به ما انرژی می دهد. امروز الگوی مقاومت اسلامی، رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس هستند. امروز شهدای ما نه برای ایران بلکه برای همه رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی به عنوان الگو شناخته می شوند.

به عنوان مثال شهید مهدی صابری از فرمانده گروهان حضرت علی اکبراز لشکر قهرمان فاطمیون که قبل از عید به شهادت رسید دو شخصیت را الگوی خود قرار داده بود یکی حضرت علی اکبر و دیگری شهید حسن باقری. این شهید در هر منطقه، دشمن و سلاح آنها را می شناخت و با برنامه ریزی هوشمندانه اقدام می کرد. در مقاومت سوریه شاهد استفاده از نمادهای دفاع مقدس هستیم، چفیه که نماد مقاومت برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود، امروز رزمندگان در جبهه سوریه به دنبال چفیه هستند و چفیه ایرانی طرفدار دارد در اطراف حرم زینبیه چنین چفیه هایی را می فروشند که نماد مقاومت شده یعنی خودشان را شبیه به رزمندگان دفاع مقدس می کنند.

از لشگر فاطمیون و رفتار مجاهدان افغانستانی در سوریه بگویید در واقع آنها با چه هدف و انگیزه ای به سوریه آمدند؟

رفیعی: وقتی از یک مهندس افغانستانی پرسیدم چرا در سوریه هستی گفت که اگر من اینجا هستم به خاطر انقلاب اسلامی است. اگر ما نفس می کشیم به خاطر این انقلاب است و این انقلاب فقط مال شما نیست، انقلاب اسلامی متعلق به همه مستضعفان عالم است و این یعنی یک شناخت. اگر بگوییم اینها جلوتر از ما انقلاب اسلامی را سرلوحه خود قرار داده اند اشتباه نگفته اییم.

در دوران دفاع مقدس رزمندگانی را داریم که با دم مسیحایی امام خمینی رحمت الله راه  صدساله را یک شبه رفتند، در تیپ فاطمیون نیز از این موارد زیاد است که بعد از شهادتشان می فهمیم چه انسان بزرگ و گمنام و بی ادعایی بودهف آنها با هدف دفاع از انقلاب اسلامی به سوریه آمده اند. رزمندگان دلاور و بی ادعای فاطمیون کم نیستند کسانی که برای دفاع از حرم عمه سادات به سوریه آمده اند.

در افغانستان کلی آدم های فرهیخته است اگر ایران را برای زندگی انتخاب کرده اند؛ چراکه آمال آنها ایران است. به یکی از برادران افغانستانی گفتم چرا به ترکیه که فرش قرمز برای شما پهن می کنند نمی روی و ایران را انتخاب کردی؟ گفت به خاطر این ایران را انتخاب کرده ام چراکه اینجا می توانم "حسین حسین" کنم.

**وقتی دفتر حضرت "آقا" در سوریه امید را در دل این ملت روشن می کند

جایگاه ارادت سوری ها به مقام معظم رهبری را چگونه ارزیابی می کنید؟

رفیعی: به آیت الله حسینی نماینده امام خامنه ای در سوریه  گفتم چرا دفتر را در این منطقه محروم سیده زینب باز گذاشتید و در این بحران و خطر دفتر را تعطیل نکردید، ایشان گفتند اینجا فقط دفتر مرجعیت نیست، محبت ویژه ای بین مردم وآقا هست که ریشه در ولایت امام بر امت دارد و برای همین است که در وسط آتش هم که باشند باید در کنار مردم باشیم در اوج بحران سوریه فاصله دفترآقا با خط دفاع 4 و 5 متر بود ساختمان کناری دفتر، خط مقدم و سنگر رزمندگان بود در مسیری که به سمت دفتر می رفتیم، دو نقطه محل تک تیرانداز بود و خیلی خطرناک بود. در این شرایط دفترامام خامنه ای، پایگاه مردم بود چه برای شیعه و چه برای سنی، این دفتر برای مردم امید بود و سوری ها می گفتند  تا زمانی که چراغ این دفتر روشن است یعنی سوریه پابرجاست و این دفتر امیدی بود برای مردم. آیت الله حسینی  می گفتند ما حق نداریم این مردم را تنها بگذاریم در واقع  علاقه ای که مردم آن منطقه به آقا و نماینده ایشان داشتند حب ولایت است که آشکار بود. ایشان روحیه ای دارند که می گویند کنار مردم باید بایستیم و آنچه اتفاق می افتد این است که در سوریه همراهی قلبی ما بیشتر اثر دارد تا حضور مستشاری ما.

در آن زمان بارها خمپاره نزدیک دفتر و محل زندگی شان می خورد و چند نفر شهید هم شدند اما ایشان همچنان کنار مردم مقاوم سوریه ماندند. در حال حاضر فاصله خط دفاعی تا دفتر رهبری در سوریه حدود 300 متر است.

با اینکه برخی می گویند جنگ سوریه جنگ شیعه و سنی است. اهل سنت بیشتر از شیعیان به دفتر اقا مراجعه می کنند و برای " سید القائد" احترام ویژه ای قایل هستند.

چون ما به دنبال امت هستیم. واژه امام خامنه ای را به کار می بریم.امت لازمه اش امام است و ما دنبال امت اسلامی هستیم.

 

 

نگاه سربازان مقاومت به سردار سلیمانی چگونه است؟

رفیعی: سردار سلیمانی را نباید به عنوان نماد ایران معرفی کرد، حاج قاسم نماد اسلام است و سرباز انقلاب اسلامی است و در عراق و سوریه ایشان را سرباز اسلام می شناسند.

ایران گوشه ای از این پازل است و هیچ فرقی میان کشورهای اسلامی نیست هرجا اسلام و مسلمان باشد آنجا مرز ماست بدون هیچ تعارفی این را می گویم. وقتی سیره سردارسلیمانی را  می بینم به عزم ایشان غبطه می خورم  که ای کاش عزم ایشان را در حوزه های مختلف از جمله حوزه رسانه داشته باشیم، سردار فرد بصیری است که می داند کجا باید باشد. شما می بینید حاج قاسم در هر عملیاتی بوده پیروز شده و شکست نخورده است.

**امروز جبهه مقاومت پر از امثال حاج قاسم است/سردار سلیمانی یک مسلمان اندیشمند و نماد مقاومت است

سردار خیلی هوشمند و به نوعی روانشناس و جامعه شناس است و میداند با هرگروهی چطور کار کند و چطور مهره ها را جابجا کند در واقع او یک مسلمان اندیشمند است که می داند امروز وظیفه اش چیست.

البته امروز حاج قاسم هایی هستند که گمنام اند و این مسیر پر از حاج قاسم هایی از کشورهای مختلف شده است. اسم ایشان نماد مقاومت شده است. شهید علیرضا توسلی (ابو حامد) فرمانده قابلی بودند که در جنگ با کمونیست های شوروی، القاعده پاکستان، طالبان افعانستان و درجنگ تحمیلی عراق علیه ایران جنگیده بود، در سوریه نیز در مقاومت حضور داشت او  با سواد و هنرمند بود امثال ابوحامد خیلی زیادند و خود را شاگرد سردار سلیمانی می دانند.

درباره مستند نبرد بلد توضیح دهید و اینکه در چه شرایطی این مستند ساخته شد؟

رفیعی: ساختار عراق با سوریه متفاوت است در سوریه تنیدگی قومی ومذهبی وجود داشت و همه  با هم خوب بودند اما در عراق زندگی عشیره ای حاکم است که تعیین کننده است سوری ها صدام نداشتند اما عراقی ها صدام داشتند حکومت صدام باعث خلع بی هویتی برای مردم عراق بوده، بعد از ورود آمریکایی ها آنها  برای امریکایی کردن عراق تلاش کردند تا سال گذشته که شاهد ظهور داعش از یک سو و فتوای مرجعیت عراق آیت الله سیستانی از سوی دیگر بودیم که با ایجاد فضای جهاد و ایثار، مردم عراق هویت خود را بازسازی کردند.

عراق سرزمین علم، مقاومت، جهاد و فقاهت است رکن های عراق کربلا، نجف، بغداد، بصره، ناصریه و حله است  که گل سرسبد عراق محسوب می شود و علمای زیادی داشته مردم عراق طی این یک سال هویت خود را پیدا کردند. در مستند "نبرد بلد" گوشه ای از این رزم را به تصویر کشیدیم. این مستند مربوط به عملیاتی در منطقه عزیز بلد بود. شاید صدای این فیلم را قطع کنیم خیلی ها گمان کنند که تصاویر جنگ در دوران دفاع مقدس ایران است، نمادها، آدم ها شبیه هم هستند. امروز مقاومت مرز نمی شناسد هر کسی که برای اسلام ناب کاری می کند ادبیاتش همین است که در جنگ خودمان هم دیدیدم. در طول این قرن ها جهاد در اسلام بیشتر در حوزه اندیشه و علم بوده است و در فاز نظامی تنها دفاع کرده اییم و هیچگاه حمله نظامی  به سرزمینی نکردیم اما آنها که امروز ژست حقوق بشری می گیرند و همان ها که جنگ ویتنام را به راه انداختن وهمان ها که بمب اتمی بر سر مردم بی دفاع هیروشیما فرود آوردند و همان کسانیکه جنگ جهانی دوم را به راه انداختند همین صهیونیستهای مسیحی، همین استکبار جهانی که برده دست آموز صهیونیست ها است. الان چه کسانی دارند با نام اسلام جنایت می کنند؟ همین صهیونیزم تکفیری است. کافیست مقداری شباهت های این فرقه را کنار دیگر جنایتکاران بگذارید آن وقت است که می فهمید جریان صهیونیست بین الملل محدود در یهودیت نبوده و در مذاهب دیگر هم نفوذ کرده است.

ادبیات مقاومت اسلامی در هرجایی وارد شده موفق بوده است. امروز در عراق با ادبیات رزمندگان ما بر دشمن تکفیری هجوم می برند و این خاص شیعه نیست و بلکه در بسیاری موارد برادران اهل سنت گوی مبارزه با این تفکر را از شیعیان هم ربوده اند.

**عراق پر از همت ها و باکری هاست

نمونه ادبیات مقاومت دفاع مقدس را در عراق شاهدیم  در باران گلوله می گوید از هیچ کس نمی ترسم، عراق پر از همت ها و باکری هاست. دلیل بر حق بودن مقاومت اسلامی این است که الان ما کنار مردمی قرار گرفته ایم که 30 سال پیش خواسته یا نخواسته در برابر ما قرار گرفته بودند و امروز آنها  با استفاده از ارزش های دفاع مقدس با تکفیری ها می جنگند. روی  لباس هایشان  برچسب عکس آیت الله سیستانی، رهبر معظم انقلاب و امام (ره) را به وفور می بینید.

با توجه به وجود قومیت های مختلف در عراق و وحشتی که داعش در جهان در دل مردم انداخته مقاومت اسلامی چه اقداماتی را می تواند انجام دهد؟

رفیعی: ایزدی ها در عراق کم هستند. و حمایت امریکا از انها بهانه است. همانطور که امروز دروزی های لبنان در غرب سوریه و شمال لبنان اند در اقلیتند و برای آمریکا مهم اند، آنها از نسل معاویه هستند وقتی سفیانی ظهور می کند اولین قومی که از او استقبال می کند دروزی های لبنان هستند.

**داعش با تبلیغات رسانه ای برای خود قدرت پوشالی درست کرده است

در خصوص قدرت گرفتن داعش می گویند موصل را بدون تیر گرفتند. اتفاقی که در حوزه رسانه افتاده این است که گاهی اوقات  کوتاهی داشتیم و در زمین رسانه ای آنها بازی کردیم، وقتی آنها فیلم های سر بریدن را منتشر می کنند درصدد ایجاد رعب و و حشت هستند، در این جنگ 4 ساله چه تعداد انسان  کشته شدند، کل ویدئوهای سربریدن به  نسبت آدم هایی که با گلوله کشته شدند چقدر است؟ اوج جنایت در پایگاه اسپایکر بود که بیش از 1700 جوان کشته شدند.

این فیلم ها دو کار کرد دارد یکی در حوزه خارج از جهان اسلام که اسلام هراسی ایجاد می کند و در داخل جهان اسلام  رعب و وحشت ایجاد می کند.

داعش با اتکا به رسانه توانسته است قدرت پوشالی برای خود ایجاد کند همانطور که امریکایی ها و دیگر دول غربی برای ارتش خود آبرو می سازند و ما در نبرد رسانه ایی هنوز به این قدرت پوشالی نپرداخته ایم . خیلی کار سختی نبوده ولی غافل بوده اییم ما فقط در داخل مرزهای خودمان هزاران نادر مهدوی داریم که غرور امریکایی ها را در خلیج فارس شکست یا قصوری که در نشان دادن ترس و عنان از کف دادن کماندوهای انگلیسی در برخورد با نیروهای بی ادعای سپاه پاسداران از جمله کارهایی بود که نشد یا نخواستیم انجام بدهیم و نتوانستیم استفاده مناسب ببریم اتفاقی که درباره داعش رخ داده هیمنه سازی است که توسط تبلیغات رسانه ای بدست آمده است.

 

 

درباره سابقه افرادی که به داعش می پیوندند بفرمایید؟

رفیعی: بر اساس بررسی هایی که ما انجام دادیم کسانی که به این گروهک تروریستی ملحق می شوند افرادی هستند که بی سوادی، اعتیاد، اختلالات روانی و فرهنگی و اجتماعی  تاثیر سویی برآنها گذاشته است در میان فرماندهان این گروهک فقط زرقاوی از باسواد است طوری که حتی طالبان داعش را  قبول ندارد و آنها را افراطی و خالی از ایدئولوژی می دانند.عده ای هم واقعا احساس کرده اند که این مسیر به بهشت ختم می شود و برای سعادت آمده اند و وقتی به واقعیت این جریان پی می برند از این گروه خارج می شوند. قبول کنیم که ما در خصوص معرفی اسلام ناب کم کاری کرده اییم و هرجا که ما کاستی داشته ایم سعودی ها بهره لازم را برده اند.

**ترس فرماندهان داعش از مرگ

رهبران سلفی به پیروان خود برای انجام عملیات انتحاری بهشت و همنشینی با پیامبر اسلام را وعده می دهند اما جای این سوال است که چرا خود این رهبران در این مسیر خطر نمی کنند؟ در واقع  اختلافاتی که بیشتر میان آنها شکل می گیرد به دلیل ترس فرماندهان آنها از مرگ و انتحار است وما  باید به عنوان یک رسانه ای این اختلاف ها را بشناسیم و برجسته کنیم.

در زمینه تفکرات سلفی عبارتی معروف شد به نام جهاد نکاح که غربی ها از آن استقبال کردند و حتی به آن دامن زدند آنها در این باره دو واژه از فرهنگ اسلامی یعنی جهاد و نکاح را هدف قرار دادند حال آنکه آنچه در واقعیت است نوعی فساد و لاابالی گری داعشی یا بهتر بگوییم فاحشه گری تکفیری در آن آشکار است.

تشکیلات نظامی عراق چند دسته اند و چگونه در برخورد با تروریست ها با هم هماهنگ می شوند؟

رفیعی: احزاب سیاسی تشکیلات نظامی دارند و در ساختار وزارت داخله عراق و هم عرض ارتش عراق به حساب می آیند که جدا از "حشد شعبی" است و تحت فرماندهی نظامی ابوحسین شمری هستند ولی حزب به انها می گوید که وارد جنگ بشوند یا نشوند اما به لحاظ تجهیزات مستقل عمل می کنند. حشد شعبی مثل بسیج ماست که زیر نظر ابومهدی مهندس است و امریکایی ها روی آن حساس اند چراکه  شیعیان در آن زیادند که بر اساس فتوای مرجعیت حضور دارند، سازمان مردمی در حشد شعبی بیشتر نمایان است.

آیا درباره یمن نیز مستندی ساخته اید مقاومت اسلامی در یمن را چطور ارزیابی می کنید؟

رفیعی: فرزندان اویس مستندی است که پیرامون مقاومت اسلامی در یمن که پیش از این تولید شده بود و از سیما پخش شد. یمنی ها و خاصه رزمندگان یمن اسطوره هایی در مقاومت هستند و در کل عرب این خصوصیت آنها  معروف است و مهمتر این که  آنها محب اهل بیت علیهم السلام هستند.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    1 0
    خدایا به رزمندگان مقاومت در برابر صهیونیسم در عراق و سوریه و یمن و لبنان نصرت عطا بفرما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس