براساس اسناد و مدارک افشا شده، زمانی که صدام، دیکتاتور سابق عراق با کمک یک شرکت انگلیسی در حال انباشتن زرادخانه تسلیحات شیمیایی‌اش بود، دولت مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت انگلیس تصمیم گرفت با این مساله مخالفت نکند و چشم خود را بر روی آن ببندد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، بر اساس اسناد و مدارک وزارت امور خارجه انگلیس که اخیراً افشا شده و در چند روز اخیر در «آرشیوهای ملی» در «کیو» واقع در غرب لندن منتشر شده، عراق که در دهه 1980 میلادی درگیر جنگ خصمانه‌اش علیه ایران بود، تلاش می‌کرد تا ساخت تسلیحات شیمیایی‌اش را تقویت کند.

عراق موفق شد و حملات متعددش منجر به کشته شدن 50 هزار ایرانی و عراقی در جریان جنگ و 50 هزار تن دیگر بر اثر تاثیرات طولانی‌مدت این تسلیحات شد.

این در حالی است که ایران هرگز در جنگ از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرد و همین امر یکی از عوامل موثر در تغییر نظر عمومی علیه بغداد بود.

بر اساس این اسناد منتشر شده، دولت مارگارت تاچر، نخست‌وزیر وقت انگلیس در سال 1983 میلادی متوجه تلاش صدام، دیکتاتور سابق عراق برای تولید گاز خردل شد اما تصمیم گرفت تا مانع آن نشود به ویژه آنکه یک شرکت انگلیسی نیز در این مساله شرکت داشت.

کمپانی انگلیسی «ویر پامپز» تعدادی پمپ را برای یک مقاطعه‌کار هندی که یک کارخانه تولید مواد شیمیایی را در سامرا، عراق ساخته بود، ارسال کرد. از این کارخانه برای تولید گاز خردل استفاده شد اگرچه این تامین‌کننده ظاهراً معتقد بود که این پمپ‌ها برای ساخت حشره‌کش‌ها استفاده شده است.

وزارت امور خارجه انگلیس بررسی کرد که آیا وارد عمل شدن براساس این اطلاعات و مانع برنامه تسلیحات شیمیایی عراق شدن معقول یا پسندیده است یا خیر. اما تصمیم گرفت تا کاری انجام ندهد. این سند منتشر شده در بین دلایل بر عدم ممنوعیت بین‌المللی برای تولید و ذخیره تسلیحات شیمیایی و پیشرفت عراق نسبت به داشتن صنعت تسلیحات شیمیایی توسعه‌یافته اشاره کرد.

در این سند آمده است: انگلیس به تنهایی می‌توانست اقدامات محدودی را برای کنترل صادرات انجام دهد و تاثیر اندکی نیز به همراه داشت. نهایتاً اقدامات بین‌المللی می‌توانست موثر باشد اما آن نیز احتمالاً نیازمند ارائه اسناد و مدارک ما است و روند آن بسیار کند خواهد بود. با توجه به اینکه برنامه عراق در حال حاضر پیشرفت بسیاری داشته، درباره این اقدام شک و تردید وجود دارد.

در ادامه این نامه آمده است: اقدامی در راستای ممنوعیت فروش تسلیحات شیمیایی به عراق بسیار تبعیض آمیز به نظر می‌رسد مگر آنکه بتوانیم نشان دهیم که عراق پروتکل ژنو را نقض کرده یا قصد نقض آن را دارد. ایران خیلی راحت‌تر از ما می‌تواند این کار را انجام دهد.

کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که تولید، ذخیره و استفاده از تسلیحات شیمیایی را ممنوع می‌کند تا سال 1997 میلادی به اجرا درنیامد. پروتکل سال 1925 میلادی ژنو با در نظر گرفتن احتمال واکنش نشان دادن به یک حمله شیمیایی با استفاده از تسلیحات شیمیایی، استفاده از این تسلیحات را در درگیری‌های بین‌المللی ممنوع کرد.

تصویر کلی انگلیس نیز هنگامی که این تصمیم را گرفت به خاطر دست داشتن کمپانی «ویر پامپز» و گزارشات وسیع در خطر بود.

دولت تاچر در سال 1985 میلادی ضمانت‌نامه‌ای را برای یک شرکت انگلیسی تابع یک شرکت آلمانی که یک کارخانه ساخت مواد شیمیایی را در فلوجه ساخته، فراهم کرد. دولت انگلیس گمان می‌کرد که از این کارخانه برای تولید گاز خردل استفاده شده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس