روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی درباره مراسم تشییع پیکر 175 غواص شهید دفاع توسط مردم ایران، به حضور اقشار مختلف مردم از سنین مختلف اشاره کرده و آنرا نشانه ای از انزجار عمومی مردم ایران از آمریکا دانست.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان


گاردین: تشییع غواصان نشان‌ داد مردم ایران از آمریکا منزجرند

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی درباره مراسم تشییع پیکر 175 غواص شهید دفاع توسط مردم ایران، به حضور اقشار مختلف مردم از سنین مختلف اشاره کرده و آنرا نشانه ای از انزجار عمومی مردم ایران از آمریکا دانست.

این روزنامه با اشاره به کمک‌های اطلاعاتی آمریکابه صدام حسین در جریان جنگ می‌نویسد: «این اعتقاد وجود دارد که غواصان ایرانی سال 1986 در عملیات کربلای 4 با کمک سازمان اطلاعات آمریکا دستگیر و زنده به گور شدند». در این گزارش تصریح شده است: «در جریان جنگ، آمریکا از صدام حسین حمایت حیاتی کرد و حتی بعداً چشمانش را به روی استفاده از سلاح‌های شیمیایی بست».

به گزارش رجانیوز تکریم مردم به ویژه جوانان ایران نسبت به غواصان شهید نیز به صورت ویژه‌ای مورد توجه گاردین قرار گرفت چنانکه این روزنامه با اشاره به واکنشهای مردم ایران به موضوع 175 غواص شهید اذعان کرد: تعداد زیادی از مردم ایران که جوانان را هم شامل می‌شود در یک ماه گذشته با خشم و انزجار به مرگ 175 غواص واکنش نشان دادند و به طور فزاینده ای در فضای اینترنتی با احترام از غواصان نوشتند.

در این یادداشت با اشاره به کمک‌های اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا از رژیم بعث و عملیات کربلای 4 آمده است: «جای تعجب نیست که چرا یک تراژدی که سه دهه قبل اتفاق افتاد همچنان بر شعله بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا می‌دمد».

روزنامه انگلیسی با اشاره به ادامه اقدامات ضد ایرانی غرب نوشت: «تحریم‌های همه جانبه و کور آمریکا و متحدان اروپایی، همچنان در حال ایجاد اختلال در زندگی مردم عادی ایران است که این تحریمها مواردی چون دسترسی به داروهای با کیفیت بالا و مواد غذایی را هم در بر می‌گیرد». به نوشته گاردین تحریم‌های کور علیه هواپیماهای مسافربری ایران شرم‌آور است.


روزنامه‌های الکی‌خوش باز هم درباره آمریکا به جدول زدند


یک روز پس از ذوق‌زدگی نشریات زنجیره‌ای درباره منتفی شدن مطالعات ادعایی نظامی، وزارت خارجه آمریکا بر موضع سابق خود تأکید کرد.

جان‌کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد رفع تحریم‌ها منوط به بررسی ابعاد نظامی احتمالی (PMD) است و هیچ امتیازی در این باره داده نشده است.

روزنامه‌های زنجیره‌ای با استناد به نقل قول مبهم و مغلوطی از قول جان کربی مدعی شده بودند توافق هسته‌ای و پایان تحریم‌ها ربطی به PMD ندارد. روزنامه اعتماد تیتر اول خود را در همین زمینه به عبارت «عقب‌نشینی به سود توافق» اختصاص داده بود. تیتر دیگر روزنامه‌های مذکور به این شرح بود:

- شرق؛ «چرخش بزرگ آمریکا در دور تازه مذاکرات- کربی: روی پی‌ام‌دی متوقف نمی‌شویم».
- آفتاب یزد؛ «شوک مثبت به مذاکرات».
- آرمان؛ «توافق هسته‌ای دست یافتنی‌تر شد».
- شهروند؛ «عقب‌نشینی هسته‌ای در آمریکا، هیجان در بورس تهران»(!)
- ایران؛ «پیام انعطاف آمریکا در آستانه دور نهایی مذاکرات».
برخلاف این رفتارهای ذوق زده و غیر واقعی، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تحریم‌ها علیه ایران زمانی برداشته می‌شود که ایران گام‌هایی از جمله بررسی ابعاد نظامی احتمالی اتخاذ کند.
وی در کنفرانس خبری تأکید کرد که در مذاکرات باایران هیچگونه امتیازدهی صورت نگرفته است.
کربی گفت گزارش‌هایی که منتشر شده مبنی بر این که کری اعلام کرد که سیاست‌ها و امتیازدهی در قبال ایران تغییر کرده مطلقاً غلط است.


جیمز زاگبی: مردم خاورمیانه از آمریکا منزجرند


کارگروه راهبرد خاورمیانه اذعان کرد ملت‌های مسلمان منطقه از آمریکا نفرت دارند.

اندیشکده شورای آتلانتیک پروژه‌ای را آغاز کرد که هدف آن تهیه یک استراتژی دراز مدت برای دولت آمریکا در جهت مقابله با چالش‌های موجود در خاورمیانه است. ریاست این پروژه را که «کارگروه راهبرد خاورمیانه» Middle East Strategy Task Force نامیده می‌شود و مورد حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است، مادلین آلبرایت، وزیر خارجه بیل‌کلینتون و استیون هدلی، مشاور امنیت ملی جورج بوش برعهده دارند.

یکی از شرکت کنندگان جلسه 4 ژوئن این کارگروه جیمز زاگبی، از متخصصان نظرسنجی و مدیر مؤسسه زاگبی بود که به کار نظرسنجی و پژوهش در کشورهای عربی مشغول است. حضور زاگبی از آن جهت اهمیت داشت که وی علاوه بر تخصص‌اش، یک عرب آمریکایی است.

زاگبی توجه سیاست‌گذاران آمریکایی را به این نکته جلب کرد که طبق نظرسنجی‌ها اعراب از سیاست‌های آمریکا منزجرند. وی اضافه می‌کند: در 15 سال گذشته، وقتی در نظرسنجی‌های مختلف از اعراب پرسیده شده که «بزرگ‌ترین تهدید صلح و ثبات» در منطقه چیست، دو مورد رویارویی اسرائیل و فلسطین و «دخالت آمریکا در جهان عرب» همواره در بالای فهرست قرار گرفته است.

زاگبی در جلسه گشایش «کارگروه راهبرد خاورمیانه»، نظرسنجی‌ها در منطقه را که حاصل چندین سال کار بود مرور کرد و گفت: اعراب اعتقاد خود را به این که آمریکا «بتواند کار صحیحی انجام دهد» از دست داده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی به این ترتیب تا اینجا چند چالش عمده بر سر راه «کارگروه راهبرد خاورمیانه» مشاهده می‌شود. حمایت یک جانبه آمریکا از اسرائیل چنانکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد و زاگبی هم به آن اشاره دارد، احساسات ضد آمریکایی را در منطقه بالا نگاه می‌دارد و مانع از عملی شدن هر نوع برنامه راهبردی آمریکایی برای غلبه بر بحران‌های منطقه خواهد بود.

براساس بررسی‌های کارگروه راهبرد خاورمیانه چالش پیچیده دیگری که پروژه شورای آتلانتیک و خیل عظیم متفکرانش با آن روبرو خواهند بود، حمایت «راهبردی و اجباری» آمریکا از متحدان خود در منطقه است که تقریباً جملگی حکومت‌های غیردموکراتیک‌اند.

به این ترتیب اگر استراتژی تدوین شده از سوی «کارگروه راهبرد خاورمیانه» بخواهد نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشد، خطر انفجارهای بیشتر در منطقه به دلیل طبیعت حکومت‌های مزبور وجود دارد. از طرفی، اگر آمریکا حمایت خود از حکومت‌های غیر دموکراتیک متحد دست بکشد، معلوم نیست که کار به کجا خواهد کشید و کنترل منابع عظیم انرژی در این کشورها به دست کدام گروه یا گروه‌ها خواهد افتاد.



حرکت چراغ خاموش دولت این‌بار برای گران کردن نان!


حذف بی‌سر و صدای یارانه نان صدای روزنامه حامی دولت را درآورد.

روزنامه آرمان، در گزارشی با همین عنوان نوشت: نان یکی از اقلامی است که نقش عمده‌ای در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی دارد و هنوز هم، نان یک پای ثابت سفره‌های ایرانی است. حالا هم که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار گرفته‌ایم، نقش این کالا در مصارف روزانه مردم، عمده‌تر  از قبل می‌شود. چند وقتی است که دولت تصمیم گرفته تا یارانه‌ای که به گندم، آرد و نان پرداخت می‌کرده را به شدت کاهش دهد و منابع مالی آن را در بخش‌های دیگر اقتصاد و بودجه کشور به کار بندد؛  به خاطر همین اگر به یکباره تصمیم می‌گرفت تا یارانه نقدی نان را کاهش دهد یا قیمت نان را با مصوبه خود گران کند، ممکن بود نارضایتی گسترده‌ای را در پی داشته باشد. بر همین اساس، به این نتیجه رسید که با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از آرد نانوایان را قطع کرده و آنها را از سمت نانوایی دولتی، به سمت نانوایی خصوصی یا همان آزادپزها هدایت کند. به همین دلیل، در گام اول دولت اعلام کرد حداکثر 20 درصد نانوایی‌ها آزادپز می‌شوند و مابقی همچنان باید تحت نظارت دولت و با دریافت آرد دولتی به کار خود ادامه دهند، اما موضوع از آنجا شروع شد که بسیاری از نانوایی‌ها تمایل به این پیدا کردند که نان را به صورت آزاد بپزند، آرد آزاد بخرند و خود هم قیمت‌گذاری نان‌شان را به عهده بگیرند؛ آنهم با اندکی کم و زیاد کردن کنجد.

آرمان با بیان این که اقدام دولت حرکت به سمت آزادسازی قیمت است نوشت: اما پای دیگر داستان، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت است که به تازگی اعلام کرده دولت قصد ندارد یارانه‌ نقدی نان را قطع کند در حالی که حذف بی‌سر و صدای 11 هزار میلیارد تومان یارانه نان با گسترده‌تر شدن بساط نانوایی‌های آزادپز و از گردونه خارج شدن نانوایی‌های دولتی آغاز شده است. در این میان، اگرچه دولت اعلام می‌کند میانگین نانوایی‌هایی که آزادپز می‌شوند، تنها 20 درصد در سال گذشته و 20 درصد در سال جاری است، اما این حذف در کل کشور اتفاق می‌افتد و بنابراین ممکن است سهم یک استان بیشتر و سهم استانی دیگر کمتر باشد. همانطور که هم‌اکنون در پایتخت و حتی کلانشهرها، کمتر نانوایی دولتی را می‌توان یافت.

این روزنامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت به صورت کاملا بی‌سروصدا قصد دارد یارانه نان را حذف کند، البته ممکن است مدتی به پرداخت یارانه نقدی نان در کنار سایر یارانه‌ها هم ادامه دهد اما با این روندی که در پیش گرفته شده، به نظر نمی‌رسد پرداخت یارانه نقدی نان هم دوام زیادی داشته باشد، یا حداقل نان‌های دولتی با قدرت و قوت قبل، پخته شده و به دست مردم داده شود. از سوی دیگر، مردم می‌گویند در آستانه ماه مبارک رمضان که نیازشان به خرید نان دو چندان می‌شود، به هر نانوایی که مراجعه می‌کنند، خبر از آزادپز شدن آن می‌دهند و این امر، سرگردانی آنها را برای یافتن نانوایی دولتی رقم زده است، ضمن اینکه  نانوایان هم خیال خود را از بابت پاسخگویی به مردم برای به یکباره آزادپز شدنشان را راحت کرده‌اند و تنها به یک پارچه نوشته نصب شده روی دیوار نانوایی بسنده کرده‌اند که روی آن نوشته، در این نانوایی، نان به صورت آزادپز عرضه می‌شود.


فرمول ناگفتنی حذف ناگهانی یارانه‌ها


حذف بی‌سرو صدا و بی‌برنامه یارانه‌ها صدای روزنامه حامی دولت را درآورد.

آفتاب یزد در گزارشی تحت عنوان «شاید یارانه شما هم حذف شده باشد!» نوشت: باز هم تأخیر، اینبار در پرداخت یارانه نقدی. مرحله سوم هدفمندسازی یارانه‌ها، دور از رسانه و در بی‌خبری، در حالی آغاز شده است که جزئیات آن نه در یک نشست خبری و نه حتی در یک اطلاعیه، بلکه با تأخیرهای بی‌سابقه، آشکار می‌شود. هر چند حسن روحانی، چندی پیش در پاسخ به پرسش «آفتاب یزد» گفت: «باید با مردم بیشتر حرف می‌زدم.» بعد از تک نرخی شدن بنزین و افزایش قیمت گاز، حالا شاید نوبت یارانه‌های نقدی باشد.

این روزنامه با تأکید بر ضرورت ساماندهی یارانه‌ها نوشت: اگر دولت سیاست حذف را در پیش گرفته باشد، مبنای حذف یارانه‌بگیران چه خواهد بود؟ در حالی که اقتصاددانان زیادی معیارهایی برای حذف یارانه بگیران به دولت پیشنهاد کردند، اما هنوز هم به نظر می‌رسد دولت حتی در بین تیم خودش هم به اجماع برای قصه پرغصه یارانه‌ها نرسیده است. نمونه‌اش اظهار نظر اخیر معاون سازمان برنامه‌ریزی و بودجه که صراحتاً اعلام کرد: «دولت تنها یارانه تعداد 50 هزار نفر از تهرانی‌هایی را که درآمد بالا و میلیاردی داشتند، قطع کرد.» و درست بعد از اظهار نظر او قائم مقام بانک مرکزی، با ابراز بی‌اطلاعی از اعلام حذف 50 هزار میلیاردر تهرانی از یارانه نقدی تأکید کرد که تا به حال هیچ پیشنهادی برای سرکشی به حساب‌های بانکی نداشتیم و حسابی چک نشده است. کمیجانی حتی صراحتاً اعلام کرد: «سیاست بانک مرکزی از ابتدا هم همین بوده و آنرا ادامه خواهد داد. این اطلاعات، اطلاعات محرمانه‌ای است که در اختیار شبکه بانکی قرار داشته و کسی نمی‌تواند از آن استفاده کند.»


احمد خرم: شکست روحانی شکست اصلاح‌طلبی نیست!


وزیر راه دولت اصلاحات تأکید کرد: شکست اعتدالگرایی لطمه به اصلاح‌طلبی نیست.
احمد خرم در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سؤال که چه تفاوت و اشتراکاتی میان اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی وجود دارد و آیا شکست اعتدال شکست اصلاحات است؟ گفت: من فکر می‌کنم که اصلاح‌طلبی یک دیدگاه است و اعتدال یک روش. لذا این دو را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد. نتیجه انتخابات 92 پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی و روش اعتدالگرایی بود لذا هر دو پیروز شدند و اگر روش اعتدال‌گرایی شکست بخورد هیچ لطمه‌ای به دیدگاه و تفکر اصلاح‌طلبی وارد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه تداوم مشی 2 ساله دولت به نفع روحانی نیست، افزود: تعداد زیادی از وزرا و معاونین آقای رئیس جمهور تصمیم نمی‌گیرند و اگر به این منوال بخواهند پیش بروند با ارادتی که دارم عرض می‌کنم، اگر آقای روحانی مانند دو سال گذشته کاندیدا شود، انتخابات را از دست خواهد داد. اگر وزیری تصمیم‌گیر نیست رئیس جمهور و معاون اول باید به جای وی تصمیمی بگیرند و ابلاغ کنند در حال حاضر بسیاری از پروژه‌ها و برنامه‌ها روی زمین مانده است و با یک تصمیم ظرف یک هفته راه می‌افتد. بسیاری از فعالیت‌ها نیازمند منابع دولتی نیست بلکه نیازمند منابع بخش خصوصی است. مثلاً نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و جاده‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری دولت ندارد بخش خصوصی باید سرمایه‌گذاری کند. به عنوان مثال هر کامیون بالای بیست و پنج سال از دور خارج شود مصرف سوخت آن 50 درصد کاهش می‌یابد و این تصمیم که تحول اقتصادی و صرفه‌جویی عظیم است لذا باید تصمیم‌گیری محکم‌تر از دولت قبل باشد. دو سال است طرح موضوع شده و پیگیری شده است، لکن منجر به تصمیم نشده است.

** خراسان

دردسرهاي يک قانون قديمي براي ديپلمات هاي وزارت خارجه

بر اساس نامه مسئولان وزارت امورخارجه به مديران ارشد نهاد رياست جمهوري، اعلام شده است که با گذشت 20 سال از زمان تصويب قانون نظارت بر مسافرت‌هاي خارجي کارکنان دولت و تأثير احتمالي مشکلات مالي و ارزي دولت در آن مقطع زماني بر احکام قانون يادشده، نوعي تعارض ضمني در ماهيت و شرح وظايف قانوني وزارت امور خارجه با قانون يادشده ديده مي شود که باعث به وجود آمدن مشکلات و موانعي براي فعاليت نمايندگان وزارت امور خارجه در عرصه بين‌ المللي و ايفاي وظايف محوله شده است.

دستور دولت براي رفع يک ممنوعيت براي گردشگران خارجي

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مقام ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که حسب پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، آيين نامه مربوط به تعيين مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجي در مرزهاي کشور اصلاح شده و تردد و اسکان گردشگران، تجار و رانندگان خدمات عبور کالا از کشور (ترانزيت) داراي گذرنامه و رواديد معتبر و مجوزهاي مربوط، از ممنوعيت هاي فوق مستثنا مي شوند.


** وطن امروز


رئیس‌جمهور در پیام‌های جداگانه‌ای به سران کشورهای اسلامی: پیام ماه مبارک رمضان رحمت و صلح، برادری و دوستی است


حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در ﭘﯿﺎم‌ﻫﺎی ﺗﺒﺮﯾﮏ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ‌ای ﺑﻪ ﺳﺮان ﮐﺸﻮرﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ‌ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺣﻠﻮل ﻣﺎه مبارک رمضان، ابراز امیدواری کرد با تحکیم وحدت و مودت، امنیت و آرامش میان امت اسلامی بیش از گذشته، گسترش یابد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در این پیام‌ها تصریح کرد: «پیام ماه مبارک رمضان، رحمت و صلح، برادری و دوستی است؛ امیدوارم در این ماه خجسته با اتکا به تعالیم اسلام، بیش از گذشته شاهد تحکیم وحدت و مودت و گسترش امنیت و آرامش میان امت اسلامی باشیم». رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه «در برهه کنونی تروریسم و قتل بیگناهان، گسترش خشونت و افراطی‌گری، ایجاد تفرقه میان مسلمانان و ارائه تصویر نادرست و خشونت‌بار از اسلام و مسلمین، چالش‌های جدّی روز جهان اسلام است»، تأکید کرد: ضرورت دارد بیش از هر زمان دیگر کشورهای اسلامی با همدلی و همکاری مضاعف، وحدت و اخوت دینی خویش را در راستای تحقق آرمان‌های متعالی دین مبین اسلام تقویت نمایند. وی در پایان از خداوند متعال، سربلندی و نیک‌بختی دولت‌ها و ملت‌های کشورهای اسلامی را
مسالت کرده است.

احتمال نصب دوربین‌های مداربسته در شعب اخذ رأی انتخابات


حسینعلی امیری، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به نامه آیت‌الله جنتی به وزیر کشور درباره روشن شدن وضعیت انتخابات الکترونیکی در کلانشهرها گفت: همه مراحل و فرآیند انتخابات بر دو رکن است، یک رکن آن مجری است و رکن دیگر ناظر. وی افزود:‌ اجرای انتخابات به‌عهده دولت و وزارت کشور و به‌نوعی مجری انتخابات دولت و وزارت کشور است و ناظر هم شورای محترم نگهبان است. طبیعتاً در همه مراحل و فرآیند انتخابات مجری باید با ناظر هماهنگ باشد. قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه  موضوع برگزاری الکترونیکی انتخابات از موارد مورد بحث اشتراکی وزارت کشور و شورای نگهبان است، اظهار داشت: موافقت شورای نگهبان در این زمینه یک امر ضروری است و دستگاه ناظر این شورای محترم است. همان‌گونه که قبلاً سخنگوی محترم شورای نگهبان اعلام کردند شورای نگهبان با کلیت برگزاری الکترونیکی انتخابات مخالفتی ندارد. امیری در پاسخ به این سوال که علاوه بر انتخاب صندوق آرای شفاف، تصمیم جدید دیگری در وزارت کشور برای این دوره از انتخابات مجلس و خبرگان گرفته شده است یا خیر، گفت:‌ پس از فرمایشاتی که رئیس‌جمهور محترم در وزارت کشور در زمینه برگزاری انتخابات داشتند، ما صندوق‌های شفاف را برای اخذ رأی انتخاب کردیم. نصب دوربین‌های مداربسته در مناطق اخذ رأی را نیز آقای رئیس‌جمهور مطرح کردند، البته ایشان این را به‌عنوان یک امر متعین مطرح نکردند، بلکه به‌عنوان یکی از مصادیق شفاف‌سازی مطرح کردند که این هم در مرحله بحث و بررسی است و هنوز تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه انجام نشده است.

 ** آرمان

 انتقاد «آهنگران» از مداحی به سبک غربی

شنیده شد که صادق آهنگران، مداح دفاع مقدس در زمینه ورود سبک‌های غربی به مداحی به‌واسطه دست‌های پنهان هشدار داد. جمهوری اسلامی نوشت؛ این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به برنامه‌ریزی بیگانگان برای ورود به جامعه مداحان افزود: بحث ورود گروه‌های انحرافی به هیأت‌های مذهبی قابل بررسی است. ورود شعرهای محاوره‌ای همراه با سبک‌های غربی از جمله آسیب‌هاست که دشمن با برنامه‌ریزی روی جوانان مداح اهداف خود را اجرایی می‌کند.آهنگران ادامه داد: کار مداحی، حساس است و اگر ما جلوی علما و روحانیون خط انقلاب زانو نزنیم قطعاً راه ما به بیراهه می‌رود. ما باید تابع روحانیت باشیم و به خطوط قرمز که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند توجه داشته باشیم. یکی از تجربیات بنده این است که کسانی که ادعا دارند و از مسیر روحانیت خارج می‌شوند قطعاً دچار انحراف شده‌اند. وی افزود: با وجود سبک‌های اصیل در کشور چه اتفاقی افتاده است که مداحان ما به سمت و سوی سبک‌های غربی و غیرمتعارف می‌روند؟ قطعاً پشت این تمایلات دست‌هایی پنهان است.
 
نجات كشتی ایرانی از چنگ دزدان دریایی

شنیده شد که کشتی تجاری ایرانی در پی درگیری تکاوران نیروی دریایی ارتش با دزدان دریایی نجات یافت. خبرگزاری صداوسیما نوشت؛ تکاوران نیروی دریایی ارتش، حملات پیاپی دزدان دریایی به یک فروند کشتی تجاری ایرانی را در خلیج عدن ناکام گذاشتند. تکاوران نیروی دریایی ارتش در قالب تیم اسکورت کشتی‌های تجاری و نفت کش جمهوری اسلامی ایران درآب‌های آزاد و بین‌المللی بامداد پنجشنبه در خلیج عدن هنگامی که پنج فروند قایق دزدان دریایی قصد نزدیک شدن و تعرض به کشتی تجاری ایرانی را داشتند با حضور به موقع و اجرای آتش پرحجم، دزدان دریایی را فراری دادند. در ادامه و با گذشت سه ساعت بار دیگر دزدان دریایی تجدید قوا کرده و تعداد قایق‌های خود را به 11 فروند افزایش دادند اما این بار هم با واکنش سریع دلاور مردان نیروی دریایی ارتش مواجه شدند و پا به فرار گذاشتند.
 
بازگرداندن پناهجویان ایران از استرالیا

شنیده شد که دولت استرالیا در آستانه دستیابی به توافقی با تهران برای بازگرداندن هزاران پناهجوی ایرانی قرار دارد. تسنیم نوشت؛ نشریه «وست استرالین» از این مساله مطلع شده است که یک هیات بلندپایه ایرانی طی هفته جاری به استرالیا سفر کرده تا به توافقی با کانبرا دست یابد که بر اساس آن زمینه لازم برای بازگرداندن هزاران پناهجوی ایرانی که در اردوگاه‌های مهاجران نگهداری می‌شوند، فراهم گردد. برخی از پناهجویان ایرانی سال‌هاست که در این اردوگاه‌ها تحت نظر هستند. دولت استرالیا نیز در ازای بازگرداندن این پناهجویان، بورسیه تحصیلی برای دانشجویان ایرانی فراهم خواهد کرد. احتمالا دولت استرالیا با این مساله نیز موافقت می‌کند که از دادن هشدار به اتباع خود برای سفر به ایران، خودداری کند. استرالیا همچنین به شهروندان ایرانی ویزای کار و سفر برای تعطیلات خواهد داد و ایران همچنین اجازه خواهد داشت تا در سیدنی و ملبورن، دفاتر کنسولی ایجاد کند.
 
نمایشگاهی که باز نشده بسته شد

شنیده شد که نخستین نمایشگاه طرح ضیافت ویژه ماه مبارک رمضان تعاونی روستایی استان البرز در زمان برگزاری مراسم افتتاح، با ممانعت خدمات شهری شهرداری کرج پایان یافت. فرارو نوشت؛ این نمایشگاه که برای نخستین‌بار توسط جهاد کشاورزی در مجموعه تعاونی روستایی در مجاورت بازار شیلات مستقر شده بود، توسط خدمات شهری شهرداری کرج جمع‌آوری شد. در آیین افتتاح این نمایشگاه، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی وتوسعه منطقه‌ای استاندار البرز و چند نفر از معاونان دیگر استاندار البرز، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان و چند نفر از مسئولان حضور داشتند. براساس مصوبه مجلس و هیات دولت بخشی از وظایف که مربوط به تنظیم بازار است از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و به جهاد کشاورزی واگذار شده که افتتاح این نمایشگاه نیز متناسب با این صورت گرفته بود.
 
 نویسنده ایرانی‌تبار، برنده جایزه آلمان

شنیده شد که نویسنده ایرانی‌تبار مقیم آلمان برنده جایزه صلح ناشران آلمان شد. شبکه تلویزیونی دویچه وله گزارش داد، جایزه صلح ناشران آلمان که در گذشته به شخصیت‌هایی مانند «هرمان هسه» و «ماریا وارگاس یوسا» اهدا شده بود، امسال به نوید کرمانی، نویسنده آلمانی اختصاص یافت. هیأت داوران اعلام کرد نوید کرمانی، نویسنده و پژوهشگر چهل‌وهفت ساله در زمینه اسلام از هواداران اصلی زندگی مسالمت‌آمیز بین پیروان فرهنگ‌ها و مذاهب گوناگون است. کرمانی در جشنواره کتاب فرانکفورت که ماه‌های آینده امسال برگزار می‌شود، جایزه خود را دریافت خواهد کرد.

پاسخ ایران به شایعات همکاری با طالبان

شنیده شد که سفیر ایران در افغانستان با رد شایعات مربوط به همکاری ایران با گروه تروریستی طالبان، گفت که ایران نه از طالبان و نه از هیچ گروه تروریستی دیگری حمایت نمی‌کند. انتخاب به نقل از وال‌‌استریت‌ژورنال نوشت؛ «محمدرضا بهرامی» درخصوص شایعات اخیر رسانه‌های غربی درباره کمک ایران به طالبان برای مقابله با جریان آمریکایی در افغانستان، هرگونه همکاری ایران با طالبان یا هر گروه تروریستی دیگری را رد کرده است. بر اساس این گزارش بهرامی در این خصوص گفته: «ما از طالبان حمایت نکرده‌ایم و از هیچ گروه تروریستی و یا افراط‌گرای دیگری هم حمایت نمی‌کنیم».
 
حسین یزدی آزاد شد 

شنیده شد که حسین یزدی از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد. ایلنا نوشت؛ حسین یزدی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان که در بیستم فروردین ماه سالجاری به اتهام امنیتی در اصفهان بازداشت شده بود، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.
 
دو تابعیتی بودن افترا و کذب محض بود

شنیده شد که رئیس دفتر روحانی درپاسخ به اینکه یکی از انتقادهای به دولت بحث این است که برخی از اعضای کابینه دو تابعیتی هستند و مشخصا شما در سیبل سخنان قرار دارید، آیا این ادعاها درست است یا خیر؟ گفت: این افترایی بود که گفته شد و کذب محض بود، کسانی که این افترا را زده‌اند جرم بزرگی را مرتکب شده‌اند و باید عواقبش را هم بپذیرند.
 
تبریک توئیتری ظریف

شنیده شد که با فرارسیدن ماه مبارک رمضان موج تبریک‌ها در فضای مجازی اوج گرفت. وزیر امورخارجه کشورمان در اولین روز ماه مبارک رمضان صفحه شخصی توئیتری خود را با پیام تبریک این ماه به روز کرد.

** شرق

مدعی‌العموم توهین‌های برخی مداحان  و  رسانه‌ها را بررسی کند


ایلنا: غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت، گفت: عده‌ای به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار از اول انقلاب تاکنون همه خیانت کرده‌اند. فکر می‌کنم ادامه این روند نتایج خوبی را برای کشور به‌همراه نخواهد داشت. این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: افرادی که به فحاشی‌کردن درباره مسئولان لشکری و کشوری و نمایندگان اقدام می‌کنند٬ به‌دنبال مطرح‌کردن خود هستند و وظیفه مدعی‌العموم است که به این مسئله ورود کند و نگذارد یک شخصیت بزرگ بیاید و خود طرح شکایت کند. ما نمی‌گوییم کسی نقد نکند٬ نقد ایرادی ندارد؛ اما این اقدامات از دایره نقد خارج شده و به فحاشی، توهین، تهمت و افترا کشیده شده و عده‌ای بی‌پروا نسبت به چنین مسائلی اقدام می‌کنند و هیچ‌کس هم برخورد نمی‌کند. جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: هم‌اکنون بهترین فرصت برای مدعی‌العموم است که به این مسئله ورود کند و این افراد را در هر جایگاهی که هستند؛ اعم از مداح٬ مدیران رسانه یا گرداننده سایت٬ به اتهام توهین به مسئولان بازخواست کند.

زیباکلام: آن مداح نفهمیده من چه می‌گویم


ایلنا: صادق زیباکلام با اشاره به توهین‌های اخیر برخی مداحان گفت: افرادی که این‌گونه در مراسم ملی اهانت می‌کنند٬ نمی‌دانند خواست مردم انقلابی در سال ٥٧ آزادی مطبوعات و آزادی بیان و حاکمیت قانون و آزادی اجتماعات و انتخابات بود٬ نه اهانت به دیگران؛ اینها نمی‌دانند مردم برای رسیدن به این خواسته‌ها مبارزه کردند و شهید دادند. وی افزود: درباره بحث تغییرات که آن مداح از صحبت‌های من برداشت کرده، باید بگویم که او اصلا نفهمیده من چه می‌گویم. امروز نظر بسیاری از اصلاح‌طلبان و اقشار تحصیل‌کرده، نسبت به هاشمی تغییر کرده است. بسیاری وقتی من را می‌بینند این مسئله را تأیید می‌کنند؛ از سوی دیگر بسیاری از چهره‌ها در این سال‌ها تغییر کردند و فهمیدند راه توسعه کشور٬ اهانت به دیگران و توهین به کشورهای دیگر نیست و باید به اهداف اصلی انقلاب مثل آزادی‌خواهی و حاکمیت قانون توجه کرد. 

قوه قضائیه با توهین کنندگان به رؤسای قوا برخورد کند


خانه ملت: بهروز نعمتی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، با انتقاد از توهین‌ها و اتفاقات نادرست و سیاسی در جریان تشییع شهدای غواص با بیان اینکه برخی‌ها پا را از حریم خود درازتر کردند، گفت: براساس قانون هیچ‌کس حق ندارد به هیچ فردی از جامعه توهین كند چه برسد به رئیس‌مجلس و رئیس‌جمهور و مسئولان نظام. نعمتی افزود: در چنین مراسم ملی، نباید بلندگو به دست فردی داده شود که تعلق سیاسی به یک جریان خاص دارد؛ اما متأسفانه برخی این مراسم را به میتینگ سیاسی تبدیل کردند و شعارهای نادرست دادند و نسبت به تخریب مسئولان نظام ازجمله  رئیس‌جمهور و رئیس مجلس پرداختند. وی اظهار كرد: برخی فراموش کردند مسئولان ما سال‌ها برای نظام در عرصه‌های مختلف زحمت کشیدند و اکنون که به روزهای خوب رسیده‌ایم، آنها تنها شعارگو شدند و می‌خواهند فضای روانی را تخریب کنند. این نماینده مجلس از قوه قضائیه خواست تا با عوامل توهین‌کننده به رؤسای قوای مجریه و مقننه برخورد کنند تا مجدد شاهد چنین رفتارهایی نباشیم.عضو فراکسیون رهروان ولایت تأکید کرد: تصور می‌کنم بعضی‌ها خودشان را خیلی مجتهدتر از دیگران می‌دانند، درصورتی‌که در این حد نیستند و باید ادب، نزاکت و تقوا را رعایت کنند.

هرگونه بازرسی و دسترسی به مراکز نظامی ممنوع


شرق: سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، گفت: هرگونه بازرسی و دسترسی به مراکز نظامی ممنوع است. او افزود: منافع ملی و امنیت کشور اینچنین اقتضا می‌کند که تحت هیچ شرایطی بیگانگان و آنان که در ضدیت و دشمنی با انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از هیچ‌چیز فروگذار نیستند، تحت هر پروتکل یا توافق‌نامه‌ای با عنوان بازرسی یا دسترسی، اجازه ورود به مراکز نظامی ما را نداشته باشند. او ادامه داد: همه باید مراقب این خط قرمز نظام باشند.

** ایران

روایت «الحیات» از هدف سفر «العبادی»

«الحیات» به نقل از منابع خود نوشت:« نخست وزیر عراق در جریان سفر اخیر به تهران، مسئولان ایران را در جریان مذاکرات هفته گذشته خود با مسئولان کشورهای غربی قرار داد و با آنان درباره امکان ایجاد سازوکارهایی برای هماهنگی میان مشاوران ایرانی و مشاوران امریکایی به منظور آمادگی برای آزادی سازی «الرمادی»، بحث و تبادل نظر کرد».

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه عرب زبان افزود: «منابع همراه با حیدر العبادی در این سفر به این روزنامه گفتند: وی در این سفر حامل یک پرونده بود که قصد داشت آن را با مسئولان ایران در میان بگذارد و آن پرونده همکاری و هماهنگی در زمینه امنیتی و نظامی بود؛ بویژه اینکه وی هفته گذشته رایزنی هایی با مسئولان شش کشور صنعتی از جمله باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در برلین داشته است. همچنین وی از تمایل امریکا برای ایجاد پایگاه جدید نظامی در نزدیکی بغداد برای آموزش و مسلح کردن عشایر سنی به منظور کسب آمادگی برای نبرد الرمادی سخن گفت».


ایران همکاری با طالبان را تکذیب کرد

سفیر ایران در افغانستان درباره شایعات اخیر رسانه‌های غربی درباره کمک ایران به طالبان برای مقابله با جریان امریکایی در افغانستان، هرگونه همکاری ایران با طالبان یا هر گروه تروریستی دیگری را رد کرده است.

محمدرضا بهرامی به خبرنگار «وال‌استریت ژورنال»  گفت: «ما از طالبان حمایت نکرده‌ایم و از هیچ گروه تروریستی یا افراط‌گرای دیگری هم حمایت نمی‌کنیم».


انتقاد از حضور احمدی نژاد در جایگاه مراسم شهدا

در ادامه واکنش ها به برخی حاشیه های مراسم وداع با شهدا در روز سه شنبه، حجت الاسلام زائری کارشناس مذهبی در یادداشتی اینستاگرامی به برنامه ریزان مراسم خرده گرفته که چرا اجازه داده اند محمود احمدی نژاد به جایگاه  برود. در بخشی از این یادداشت آمده است: « این عکس ها را ندیده بودم و از حضور احمدی نژاد در مراسم تشییع جنازه شهدا در بهارستان خبر نداشتم. من هم مثل صدها هزار نفر دیگر بین جمعیتی بودم که وسط بی برنامگی و بی نظمی متصدیان امور عرق می ریختند و لگد می شدند ولی به احترام شهدا به روی خود نمی آوردند.شب هم در برنامه گفت وگوی ویژه خبری از سردار باقرزاده تشکر کردم و از این یوم الله گفتم چون این عکس را ندیده بودم.

راستش فکر می کنم اگر سرسوزنی تدبیر و هوشمندی در برنامه ریزان این تشییع جنازه بود نباید اجازه می دادند احمدی نژاد بالای سن بیاید. ... و حتی هنگام سخنرانی محسن رضایی برای مردم دست تکان بدهد. لااقل بعد از این افتضاحات سریالی و دستگیری حلقه اولش نباید اجازه می دادیم. ما که وسط امت شهید پرور بودیم ولی کسانی که دور و بر سن بودند آیا به غیرتشان برنخورد و دلشان نلرزید ؟


روسیه و عربستان قرارداد هسته‌ای امضا کردند

«مسکو»  و «ریاض»، پنجشنبه توافقنامه بین دولتی همکاری در زمینه بهره برداری صلح‌آمیز از انرژی اتمی را امضا کردند.به گزارش «خبرآنلاین» به نقل از پایگاه اینترنتی «اسپیوتنیک»، روسیه و عربستان سعودی روز پنجشنبه توافقنامه بین دولتی همکاری در زمینه بهره برداری صلح‌آمیز از انرژی اتمی را امضا کردند.

«سرگی کی‌رینکو»، مدیر کل شرکت دولتی «روس اتم» و «عبدالله هاشم عبدالله یمانی»، رئیس مرکز انرژی اتمی و تجدید پذیر عربستان این سند را به امضا رساندند. عربستان، بارها تأکید کرده است که در صورت توافق هسته ای با ایران، «ریاض» نیز در مسیر دستیابی به انرژی هسته ای گام برخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • دوست ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    آقای زائری بردار عزیز در شرع مقدس که لباس آن را پوشیده ای اولا بقایی فعلا محکوم نشده پیش قضاوت نکنید ضمنا در تمام کابینه های دولت ها حتی زمان حضرت علی و پیامبر از امرای و فرمانداران بودند کسانی که تخلف و فساد کردند آیا انتسابشان بههمه درست هست؟ لطفا دین را هزینه نکنید
  • حدحد ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    اخوی! "به جدول زدن" تو شهر ما معنی دیگه ای میده ها !
  • حبیب ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    حجت الاسلام زائری زمانی که احمدی نژاد تو جبهه بود شما کجا بودی که حالا از بودن احمدی نژاد در جایگاه شهدا انتقاد میکنی؟؟
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    نمیدونم چرا به همان اندازه که اومدن شهدای غواص، فتنه گران داخلی را عصبانی کرده ، رفتن احمدی نژاد بالای سن، عصبانیشون کرده اگه واقعا پایگاه اجتماعی شما زیاده و از انتخابات بعدی نمی ترسید چرا اینقد آتیش گرفتید و بجای پرداختن به مساله شهدا و پیامشون، فقط چسبیدید به یک حاشیه؟ مشخصه که اساسا حال و حوصله ادبیات شهادت را ندارید و انچه مهم است تخریب حریفی است که اشرافیت شما را تهدید میکند قل موتوا بغیضکم در عصبانیت خود بمیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس