وقتی همه تخم مرغها در سبد مذاکره گذاشته می‌شود، طرف مقابل بیشتر جلو می‌آید. دلیلی هم نداردکه جلو نیاید. شدت نیاز شما که حتی آب خوردن را هم محتاج آنها می‌دانید، هر دشمن عاقلی را وادار می‌کند تا بر فشارها بیفزاید.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان


روند فعلی مذاکرات خوردن چوب و پیاز با هم است!

«وقتی همه تخم مرغها در سبد مذاکره گذاشته می‌شود، طرف مقابل بیشتر جلو می‌آید. دلیلی هم نداردکه جلو نیاید. شدت نیاز شما که حتی آب خوردن را هم محتاج آنها می‌دانید، هر دشمن عاقلی را وادار می‌کند تا بر فشارها بیفزاید.»

وبسایت الف با انتشار این تحلیل نوشت: تجربه شکست مذاکراتی سال 82 و تبعات سیاسی آن در سال 84 پیش چشم مسئولین باشد. تعلیق تحریم‌ها گشایش اقتصادی ندارد. هم چوب می‌خوریم و هم پیاز را!

نویسنده خاطرنشان کرد: در توافق ژنو به صراحت اعلام شد که هدف نهایی مذاکرات لغو کامل همه تحریمهای اقتصادی است. اما در میانه راه مذاکرات مسیر کمی تغییر کرد. عبارتهای بیانیه لوزان به صورت دو پهلو نگارش شد. متن فارسی بر لغو همه تحریمها و متن انگلیسی بر تعلیق تحریمهای آمریکا و اروپا دلالت داشت. فکت شیت یا روایت آمریکایی لوزان و فقدان فکت شیت ایرانی بر ابهامات اضافه کرد.

کمی بعد اظهارات صریح مقامات آمریکایی به خصوص وزیر خزانه‌داری آمریکا در خصوص تعلیق مرحله‌ای و مدت‌دار تحریمها بر دامنه نگرانی‌ها افزود. تیم مذاکره کننده در پاسخ به انتقادات مطرح شده در این خصوص مشخصاً اعلام کرد که این صحبتها مصرف داخلی داشته و کماکان لغو تحریمها به عنوان خط قرمز نظام در دستور کار مذاکرات است.

دکتر علی یحیی‌زاده می‌نویسد: مدتی بعد نمایندگان کنگره آمریکا قانونی به نام «بازنگری توافق هسته‌ای» تصویب کردند که علی‌رغم وعده وتو (وعده جان کری به ظریف)، به امضای اوباما هم رسید. این قانون صراحتاً مشخص کرد که هیچ یک از تحریمهای کنگره (بیش از 90 درصد تحریم‌های اساسی) لغو نخواهد شد و حتی تعلیق تحریمها منوط به بررسی و تأیید متن توافق توسط نمایندگان آمریکاست. بعد از تصویب این قانون و هماهنگی کنگره و دولت آمریکا، مواضع تیم مذاکره کننده ایران تغییر کرد. دکتر عراقچی در تلویزیون حاضر شد و به سبک دیپلماتیک (توریه آمیز) بر تعلیق تحریمها صحه گذاشت.

ایشان تصریح کرد که بعد از امضای توافق مدتی زمان لازم است تا توافق در کنگره آمریکا بررسی شود و هر دو طرف آماده انجام تعهدات خود شوند. بعد در روز اجرای توافق (که بنا به گفته رئیس جمهور چند ماه بعد از امضاست) طی بیانیه‌ای از سوی دولت آمریکا همه تحریمهای اقتصادی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران متوقف می‌شود. این توقف منوط به اجرای تعهدات ایران است. به عبارت دیگر تحریمها لغو نمی‌شود اما اجرای آن متوقف می‌گردد.

الف می‌افزاید: تعلیق (یا توقف اجرا) تحریم چه تفاوتی با لغو دارد؟ تفاوت اصلی تعلیق و لغو، به تأثیر آن در رفتار فعالان اقتصادی باز می‌گردد. اگر تحریمها تعلیق شود، مخاطره ریسک بازگشت سریع تحریمها باقی می‌ماند و شرکتها و بانکهای خارجی حاضر نمی‌شوند در فضای شکننده موقتی تحریمها ریسک کرده و وارد تعامل اقتصادی میان مدت و حتی بلندمدت با ایران شوند. در این رابطه تجربه توافق ژنو به عنوان نمونه پایلوت توافق جامع بسیار درس‌آموز است. هنوز به دلیل خفقان امنیتی- رسانه‌ای ابعاد امتیازهای نگرفته شده در توافق ژنو برای مردم بازگو نشده است. تقریباً هیچ یک از امتیازات دریافتی در ژنو سالم از کیسه مذاکرات خارج نشد. تحریم‌های برداشته شده در موضوع پتروشیمی، خودروسازی، کشتیرانی، هواپیمایی، بیمه و نفتکش همگی تو زرد از آب درآمد. حتی آزادسازی پول‌ها به عنوان مهمترین امتیاز ژنو هم از درون تهی بود. پولهای توقیف نشده در هند، کره و ژاپن که قبل از آن صرف واردات می‌شد تحت عنوان آزادسازی به برخی کشورهای عربی حواله شد و بخشی با هزینه‌های زیاد تبدیل به اسکناس شد و بخشی در همان کشورها توقیف گردید!! اما همه اینها یک طرف و رفتار بانکهای خارجی در توافق ژنو طرف دیگر. توافق ژنو در بررسی رفتار فعالان خارجی بسیار درس‌آموز است.


باج‌خواهی انتخاباتی از دولت به روش مدعیان اصلاح‌طلبی

وزیر راه دولت اصلاحات، ضمن هشدار نسبت به مشکل رکود و بیکاری گفت اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شکست بخورند، دولت روحانی 4ساله می‌شود.

احمد خرم در مصاحبه با روزنامه اعتماد ضمن بیان اینکه به جز 4-5 وزیر بقیه اعضای کابینه دچار بی‌تصمیمی یا کندی در تصمیم شده‌اند، اظهار داشت: مشکل اول امروز جامعه ما تورم نیست، اگر دو سال پیش بود امروز نیست. امروز مشکل اساسی مردم رکود و به تبع آن بیکاری است. در هر خانه‌ای یک یا دو یا چند فارغ‌التحصیل بیکار وجود دارد که دچار افسردگی می‌شوند و اگر دولت نتواند مسئله اشتغال را به سرعت در دو سال آینده حل کند پایگاه اجتماعی خود را از دست خواهد داد. هنوز نمی‌توان گفت که از دست رفته است اما می‌توان گفت لب مرز قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: آقای روحانی در زمان نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری عنوان کرد که طرح‌های صد روزه‌ای دارند که به نتیجه می‌رسد. دولت به‌طور کامل نشد این‌کار را انجام دهد اما راهکارهای متعددی برای فعال کردن جامعه وجود داشت. مثلاً در مورد مسکن مهر. هر چند درست است که مسکن مهر یک کار اشتباهی بود البته نه اساس این طرح، بلکه تأمین منابع آن و شیوه انجام کار اشتباه بود. تأمین منابعی که از سپرده بانک‌های عامل نزد بانک مرکزی که برای کنترل تورم بود انجام گرفت. آن هم به مبلغ 50 هزار میلیارد تومان که از دولت گذشته مورد استفاده قرار گرفت. البته معتقدم دولت روحانی هیچ راهی نداشت، در طول این دو سال مسکن مهر را جمع کند. این کار را هم توسط بخش خصوصی باید انجام می‌داد. اما برهم زدن ساختار احداث مسکن مهر که از مشارکت بین بانک مسکن و متقاضی و سازنده در دولت احمدی‌نژاد خارج شد و به ساختار متقاضی، سازنده، بانک مسکن و دولت به جای بخش خصوصی رسید کار کاملاً اشتباهی بود. طرح مسکن مهر هرچقدر بیشتر و طولانی‌تر شود نمره‌ای منفی برای دولت محسوب می‌شود.

احمد خرم می‌گوید انتقاد از 4 ماه که گذشت مردم حق دارند بگویند که به شما رأی دادیم درست کنید، می‌افزاید: در سطح استانداران تغییرات خوب دیده می‌شود و تا حدود 80 درصد تغییر صورت گرفته اما در بدنه استان‌ها یعنی فرمانداران که تعداد نزدیک به 480 شهرستان هستند این تغییرات شکل نگرفت. که وزیر راه دولت اصلاحات با تهدید بر اینکه «اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شکست بخورند» دولت روحانی 4 ساله می‌شود، گفت: با این وضعیتی که پیش آمده و اگر تجدیدنظر نشود، وزن تندروهای اصولگرا از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بیشتر خواهد شد. هرچند تاکنون پیش‌بینی می‌شد که اکثریت مجلس از اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان شکل بگیرد ولی این نگرانی وجود دارد که اگر روند همچنان ادامه یابد و تغییراتی صورت نگیرد اکثریت صندلی‌های پارلمان را اصولگرایان تندرو به خود اختصاص خواهند داد.

مفهوم دیگر این سخنان آن است که دولت برای بقای خود، باید به هر نحو از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی در انتخابات حمایت کند.

پورنجاتی: مگر روحانی میرزاآغاسی است که برایش مجسمه می‌سازند؟!

در پی رونمایی از مجسمه «روحانی» در زادگاه رئیس‌جمهور یک فعال اصلاح‌طلب با انتقاد به این موضوع از رئیس جمهور درخواست کردتا جلوی این اقدام را بگیرد.

به گزارش جهان، احمد پورنجاتی در فیسبوک نوشت: شنیده‌ام که در ولایت زادگاهتان سرخه‌سمنان از تندیس شما رونمایی کرده‌اند و قرار است در میدان شهر نصب شود. اگر چنین باشد، به گمانم هر شیر پاک خورده‌ای که بانی این کار بوده آگاه و ناآگاه به قصد خیر یا به انگیزه‌ای مرموز یا جنابعالی را با «حاجی میرزا آقاسی» عوضی گرفته یا پوست خربزه‌ای نذر کفش‌های مبارک شما کرده است. ادب و متانت و فروتنی و مناعت طبع، همان ویژگی‌هایی هستند که در یک شخصیت اعتدال‌گرا جستجو می‌کنیم و بارها شاهدش بوده‌ایم.

پورنجاتی در این یادداشت تصریح می‌کند: این‌گونه کارها به همان اندازه که برای قدرشناسی از اهل دانش و پژوهش و فرهنگ وهنر، ستودنی و لازم است برای اهالی سیاست و قدرت به ویژه تا هنگامی که بر کرسی صدارت و منصب‌اند و حتی هنوز در این جهان تشریف دارند، چندان خوشایند نیست. پیشنهاد خیرخواهانه‌ام به عنوان یک شهروند ایرانی که به شما رأی داده این است که اگر دروغ است، به سرعت تکذیب کنید و اگر راست است، به سرعت جلوی این کار ناپسند را بگیرید.

بنابر گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و از جمله ایرنا ضمن برگزاری جشن سالگرد انتخاب حسن روحانی در سرخه با حضور برخی مسئولان دولتی از جمله استاندار و معاون رئیس جمهور، از تندیس روحانی رونمایی شد.

** خراسان

مجوز ويژه کابينه براي جاده چالوس

بر اساس مصوبه روزهاي اخير هيئت دولت، مقرر شده است با توجه به حجم بالاي تردد جاده اي در محور کرج – چالوس و لزوم ايمن سازي جاده مذکور، مبلغ 100 ميليارد ريال به صورت تملک دارايي سرمايه اي از محل منابع ماده 10 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، به منظور انجام اقدامات پيشگيرانه و مقابله با حوادث غيرمترقبه از طريق بهسازي محور مذکور در اختيار دستگاه هاي مربوطه قرار گيرد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.


دستور دولت براي افزايش 2 برابري برخي جرايم قانوني

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که با توجه به موافقت هيئت وزيران و به استناد ماده ۱۵۶ قانون امور گمرکي، مبالغ تعدادي از جرايم قانوني مانند تاخير در خروج وسايل نقليه و کالاهاي ورود موقت، اعلام مشخصات کالا بر خلاف واقع و نيز ورود و خروج وسايل نقليه بدون انجام تشريفات مربوطه، از زمان ابلاغ اين مصوبه جديد، در مقايسه با قانون مصوب سال 90، دو برابر خواهد شد.

** وطن امروز

مذاکرات ایران و روسیه برای لغو شکایت تهران درباره S300


منابع روس از مذاکرات ایران و روسیه برای پس گرفتن شکایت تهران در موضوع سامانه دفاع موشکی S300 خبر دادند.  به گزارش تسنیم، یک منبع به ریانووستی گفته است: در حال حاضر طرف‌های ایرانی و روس در حال مذاکره برای ازسرگیری اجرای قرارداد تحویل سامانه S300 هستند. مقامات روس بر صرف نظر کردن ایران از شکایت و امضای قراردادی جدید در این زمینه تاکید دارند.

ظریف: تروریسم در منطقه ریشه در سیاست‌های آمریکا و اسرائیل دارد


خانم گابریلا کوئباس بارون، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای مکزیک که در راس هیاتی پارلمانی در تهران بسر می‌برد، با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه با اشاره به حوزه‌های گسترده و متنوع همکاری‌های 2 کشور، از علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و پارلمانی با مکزیک خبر داد. وی در همین رابطه زمینه‌های همکاری 2 کشور در بخش‌های اقتصادی و تجاری را متنوع برشمرد و افزود: صنایع خودروسازی، هوافضا، محیط زیست، نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر  از جمله زمینه‌های همکاری هستند که با تقویت ارتباط بخش‌های خصوصی 2 کشور، این همکاری‌ها سرعت بیشتری می‌گیرد.


محمدجواد ظریف در ادامه ضمن اشاره به پدیده شوم تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران پیش از اینها نسبت به شکل‌گیری و تقویت داعش و افراط‌گرایی در منطقه هشدار داده بود و در همین رابطه در سال 2013 ریاست محترم‌ جمهوری پیشنهاد «جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی» را ارائه کرد و این ابتکار طی قطعنامه‌ای در سازمان ملل به تصویب رسید. وزیر امور خارجه ریشه افراط‌گرایی و تروریسم در خاورمیانه را سیاست‌های اشغالگرانه آمریکا و رژیم صهیونیستی برشمرد و خواستار برخورد همه‌جانبه در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با پدیده تروریسم و افراط‌گرایی شد.


محمدجواد ظریف با اشاره به مشکل مشترک ایران و مکزیک در مبارزه با قاچاق مواد مخدر خواستار همکاری، مشورت و تبادل اطلاعات در  مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم و جنایات سازمان‌یافته بین 2 کشور شد.  گابریلا کوئباس بارون، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای مکزیک نیز در این دیدار تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران برای مکزیک کشوری دوست و مهم است و مکزیک همواره به دنبال ارتقا و تقویت روابط با جمهوری اسلامی است و در همین راستا در نظر داریم همکاری‌های پارلمانی، منطقه‌ای و دوجانبه بین 2 کشور را گسترش و ارتقا بخشیم.

** آرمان

 دستور افزایش یک تعرفه پس از ۲۰ سال

شنیده شد که خراسان نوشت؛درحالی که بر اساس مصوبه سال 74 کابینه وقت، مقرر شده بود متقاضیان صدور پروانه بهره‌‌برداری باشگاه و احداث ورزشگاه در شهرهای بزرگ مانند تهران و مشهد باید 400 هزار ریال و در سایر شهرها 200 هزار ریال بپردازند، بر اساس مصوبه روزهای اخیر هیات دولت که به پیشنهاد شماره ۱۱۳۶ /۱۰۰ وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شده، ارقام مذکور به ترتیب به 4 میلیون و 2 میلیون ریال افزایش پیدا خواهد کرد.
 
تجمع مالباختگان متقاضی خودرو سنگین مقابل مجلس

شنیده شد که جمعی از مالباختگان یکی از شرکت‌های لیزینگی برای رسیدگی به مشکل خود مقابل مجلس تجمع کردند. ایرنا نوشت؛ یکی از این مالباختگان گفت: ما سال گذشته برای خرید خودروی سنگین به یکی از شرکت‌های لیزینگ پول واریز کردیم اما کلاهبرداری شد وخودرویی به ما تحویل داده نشد. وی اضافه کرد: کلاهبرداری انجام شده نسبت به خریداران درحدود 12 میلیارد تومان است ومتهم این پرونده هم‌اکنون با حکم قضایی درزندان به‌ سر می‌برد. این مالباخته خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر پرونده این متهم در دستگاه قضایی شد.
 
انتشار تصویری پس از 30 سال

شنیده شد که اخیرا تصویری از ﺷﺐ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺭﻣﻀﺎﻥ در فضای مجازی منتشر شده و از آن به عنوان عکسی یاد می‌کنند که پس از سی سال مجوز انتشار پیدا کرده است. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ ﺷﺐ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﭘﺸﺖ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻣﯿﻦ، ﺭﺯﻣﻨﺪﻩ‌ﻫﺎ ﺯﻣﯿﻦ‌ﮔﯿﺮ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺍﺯ ۱۵۰ ﻧﻔﺮ ﺩﺍﻭﻃﻠﺐ،۲۰ ﻧﻔﺮ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺘﻦ ﺍﺯﻣﯿﺪﺍﻥ ﻣﯿﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺒﻮﺭ ﺑﻘﯿﻪ ﺑﺎﺯ می‌ﺷﻮﺩ. تصویر منتشره صبح همان شب عملیات رمضان را نشان می‌دهد که در فضای مجازی منتشر شده و بازخورد‌های متفاوتی را در بین کاربران داشته است.
 
پزشکیان هم اعلام دلواپسی کرد

شنیده شد که مسعود پزشکیان در پیامی فیسبوکی در صفحه خود بخشی از سخنان خود به مناسبت نکوداشت حماسه 24 خرداد منتشر کرده و نوشته؛ چرا ما بعد از 35 سال نتوانسته‌ایم این مشکلات را حل کنیم؟ دکتر پزشکیان درنکوداشت حماسه 24 خرداد: عده‌ای که الان به هر بهانه‌ای می‌گویند ما دلواپسیم، چرا در برخورد با رفتار‌های غیرقانونی دولت گذشته سکوت اختیار می‌کردند؟ و حالا دلواپس شده‌اند؟ البته من هم دلواپس ونگران هستم؛ اما دلواپس و نگران از اینکه بر سر جوانانمان چه خواهد آمد؟ مشکل بیکاری جوانان چه خواهد شد؟ من دلواپس اینم که چه کسی باید پاسخگوی بیکاری ومشکلات جوانان خواهد بود؟ وچرا ما بعد از 35 سال نتوانسته‌ایم این مشکلات را حل کنیم.
 
فساد سرطانی دولت احمدی‌نژاد

شنیده شد که استاندار مرکزی در سالروز پیروزی حسن روحانی در انتخابات تخلفات دولت نهم و دهم را در حد سرطان پیشرفته دانست. زمانی قمی گفت: تخلف‌های دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی اگر در حدیک سرماخوردگی فرض شود، تخلف‌های دولت‌های نهم و دهم در حد سرطان پیشرفته بود که پیامد آن به صورت سقوط ارزش پول ملی، تورم، رکود اقتصادی، ضعف نقدینگی و بیکاری، کشور را از پای درآورده بود. وی گفت: تنها برای مثال یکی از مشکلات مربوط به شرکت واگن پارس اراک به عنوان بزرگترین سازنده خودروهای ریلی خاورمیانه است که به دلیل اقدام معاون اول رئیس جمهوری دولت دهم قرارداد ۱۲۶ میلیون دلاری آن با کوبا بدون دلیل موجه لغو شده و این شرکت به دلیل بی‌تدبیری با بدهی ۶۶ میلیارد تومانی به عنوان یکی از مشکلات صنعتی بر دست دولت تدبیر و امید مانده است.
 
ترفندی جدید برای لغو کنسرت

شنیده شد که درحالی که بلیت‌های هر دو شب اجرای زنده سامان جلیلی(خواننده) در خرم‌آباد فروخته شده بود، چند ساعت مانده به اجرای کنسرت او و گروهش در این شهر، بنر نصب‌شده بزرگی در سردر سالن محل برگزاری کنسرت، از لغو این برنامه به‌دلیل تصادف اعضای گروه این خواننده خبر داد اما واقعاً این اتفاق چقدر واقعی بود و پشت‌پرده این اتفاق واقعا چه بود؟ «انتخاب»نوشت؛ یکی از اطرافیان «سامان جلیلی» درباره تصادف اعضای ارکستر این خواننده می‌گوید: «اعضای گروه اصلا از تهران تکان نخورده بودند و لغو این کنسرت در حالی اتفاق افتاد که برخی نهادها مخالف برگزاری کنسرت در این شهر بودند. برخی تماس‌ها انجام گرفت و از گروه خواسته شد حتی به سمت خرم‌آباد راه هم نیفتند. دوستان نمی‌خواستند این کنسرت با وجود اخذ همه مجوزهای لازم در این شهر برگزار شود و همین باعث شد این نوع لغو برنامه را به صورت کاملا هوشمندانه پیش بگیرند». پیگیری‌ها از فرمانداری خرم‌آباد و همچنین استانداری نیز به نتیجه درستی منجر نشده است.
 
انتقاد کشاورز از دولت

شنیده شد که محمدعلی کشاورز در واکنش به پیامک‌ها و خبرهایی در شبکه‌های مجازی که به‌طور مکرر درگذشت وی را اعلام می‌کنند، اعلام کرد دولت باید مقابل این دروغ‌پراکنی درباره زندگی هنرمندان بایستد. مهرنوشت؛ این بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون در واکنش به پیامک‌های دروغینی که مبنی بر درگذشت وی منتشر می‌شود،گفت: من نمی‌فهمم که چرا دولت برای جلوگیری از انتشار این دروغ‌ها هیچ اقدامی نمی‌کند. دروغ گفتن گناهی بزرگ است و باید در کشوری که اسلامی است، مانع اینگونه شایعات و دروغ پردازی‌ها درباره زندگی هنرمندان شد. کشاورز با اشاره به شرایط نامطلوبی که انتشار پیامک‌های دروغین برای او و سایر هنرمندان ایجاد می‌کند، یادآور شد: این پیامک‌ها باعث می‌شوند که خیلی‌ها با منزل من تماس می‌گیرند تا تسلیت بگویند ولی وقتی صدای من را می‌شنوند، متوجه دروغ منتشرشده می‌شوند.
 
هواپیمای شخصی به‌جای پورشه در تهران

شنیده شد که حالا دیگر نه‌تنها خیابان‌های ایران بلکه کم‌کم آسمان ایران شاهد پول‌های میلیونی و میلیاردی است که برخی از ایرانیان خرج «هواپیماهای شخصی» خود می‌کنند. دیگر خرید هواپیما، خرید قطعات یدکی و بیمه‌کردن هواپیما و یافتن تمام خدمات لازم برای هواپیمای شخصی کار سختی نیست. فقط کافی است چند صد میلیون پول اضافه در حساب بانکی‌تان داشته باشید و ماهانه هم البته چند میلیون برای خرج و مخارج نگهداری از این اسباب‌بازی‌های تازه مدشده در ایران کنار بگذارید. انتخاب نوشت؛ یک فروشنده هواپیمای شخصی به یکی از روزنامه‌نگاران که خود را یک مشتری معرفی کرده است، می‌گوید: «هواپیمایی که کارآمد باشد و سرعت خوبی داشته باشد از 100 هزار یورو شروع می‌شود که می‌شود حدود 420 میلیون، 30 میلیون هم خرج گمرک‌تان می‌شود، 15 میلیون هم خرج حمل‌ونقل، تا لحظه تحویل حدود 600 میلیون تومان برای تان خرج برمی‌دارد، اگر مدل‌های بهتر بخواهید، قیمت بالاتر می‌رود. این هواپیماها ساخت ایتالیا وجمهوری چک هستند، گران‌ترها هم ساخت آلمان».

سوء استفاده سیاسی دلواپسان از مراسم تشییع شهدا

عده ای با طرح شعارها و پخش بنرها و نشریات سیاسی، سعی کردند به مراسم تشییع پیکر ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده؛ رنگ و بوی جناحی بدهند. به گزارش «انتخاب» روز گذشته در این مراسم بنرهای سیاسی «تحریمیم - میفهمی؟!» و نشریات منتقد مذاکرات هسته ای توزیع شد. همچنین روی برخی اتوبوس‌ها و خودروها، عباراتی مانند «تجمع امت حزب‌الله برای اعلام انزجار از حضور زنان در ورزشگاه ها» نقش بسته بود و برخی شعارهای «لبیک یا حسین»، «هیهات من الذله» و «مرگ بر منافق» سر دادند.

طرح سناتورها برای دریافت غرامت  از ایران

سنای امریکا در تدارک تصویب لایحه‌ای است که براساس آن به دیپلمات‌های امریکایی که در آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران به گروگان گرفته شدند، غرامت پرداخته ‌شود. به گزارش «رادیو فردا»، سناتورهای امریکایی هفته گذشته به طور مشترک بر سر فرمولی به توافق رسیدند که بر اساس آن به هر یک از گروگان‌ها، روزانه 6 هزار و 750 دلار غرامت پرداخت شود. به این ترتیب برای مدت زمان 444 روزی که اعضای سفارت امریکا در تهران در گروگان بودند، رقمی حدود سه میلیون دلار پرداخت خواهد شد. بر اساس پیشنهادی که در سنای امریکا در دست بررسی است، این غرامت نه از طریق دولت ایران که از محل جریمه‌های بانک‌ها و شرکت‌های ناقض تحریم‌های جمهوری اسلامی تأمین خواهد شد. پیشنهاد جدید پرداخت غرامت، تعدیل شده پیشنهادی است که پیش از این از جانب جانی آیزاکسون، سناتور جمهوریخواه ایالت جورجیا، ارائه شد و در آن مبلغ غرامت چهار میلیون دلار بود. با توجه به رأی مثبت تمامی اعضای کمیته روابط خارجی سنای امریکا احتمال تصویب این پیشنهاد در صحن مجلس سنا نیز فراوان است.


مصوبه درخواست مجلس امریکا از ایران

مجلس نمایندگان امریکا به اتفاق آرا به قطعنامه‌ای که خواستار آزادی اتباع امریکایی زندانی در ایران است، رأی داد. به گزارش فارس، مجلس نمایندگان امریکا قطعنامه‌ای را برای آزادی افرادی که «امریکایی‌های زندانی در ایران خوانده شده‌اند» به تصویب رساند. این قطعنامه که به ابتکار «دان کلیدی»، نماینده جمهوریخواه ارائه شده بود بامداد سه‌شنبه با 391 رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید. قطعنامه یاد شده از مقامات ایران می‌‌خواهد «سعید عابدینی»، «امیر حکمتی» و «جیسون رضائیان» را از زندان  آزاد و برای یافتن «رابرت لوینسن» همکاری کند.

توضیح آیت‌الله سبحانی

در پی انتشار سخنان آیت‌الله سبحانی درباره ربا و حجاب، وی با ارسال متنی خطاب به «مسئولین محترم خبرگزاری‌ها» اعلام کرد: «متن گفتار اینجانب در دیدار فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به صورت صحیح درج نشده است. در حالی که روزنامه اطلاعات به صورت صحیح آورده است. آنچه بنده گفته بودم این بود که رباخواری محاربه با خداست؛ چنانچه قرآن می‌فرماید: «فاذنوا به حرب من الله...» و جرم آن قابل قیاس با بی‌حجابی نیست، ولی حجاب در جمهوری اسلامی ایران به صورت نماد درآمده است. کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، نوعی دهن‌کجی به نظام دارند. بنابراین متن خبر درج شده در سایت را اصلاح فرمایید.»

** شرق


ابراز نگرانی عارف  از خودسانسوری در رسانه‌ها

«محمدرضا عارف» در نشست چالش‌های رفع خشونت در رسانه‌ها که در محل بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، وظیفه مهم رسانه‌ها را حاکمیت اخلاق دانست و نسبت به رواج پدیده خودسانسوری در رسانه‌ها اظهار نگرانی کرد و گفت: بدترین آفت در رسانه‌های ما خودسانسوری است. رئیس بنیاد امید ایرانیان با انتقاد از بی‌اعتنایی رسانه ملی به معضلات اجتماعی، گفت: بسیاری از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم، به‌دلیل نگاه تک‌بُعدی یا کوتاه‌مدت رسانه ملی است که نتیجه‌اش مشکلات و بحران‌های اجتماعی است که مشاهده می‌کنیم. او همچنین با اشاره به کارکردهای رسانه در جامعه گفت: بخش رسانه، بخش مظلومی است، چراکه کوچک‌ترین اختلاف سلیقه، نتیجه‌اش بستن یک رسانه می‌شود. عارف با بیان اینکه برای نوشتن یک مطلب در رسانه خبرنگار نباید دستش بلرزد، اظهار کرد: بدترین آفت در رسانه‌های ما خودسانسوری است که باید در این‌خصوص چاره‌اندیشی شود.

واکنش به جمله «پرداختن به مسئله حجاب مهم‌تر از رباخواری است»

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، در مطلبی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده، به مهم‌تربودن مسئله حجاب نسبت به رباخواری اعتراض کرده است. او نوشته است: «در خبرها جملاتی از قول یكی از مراجع تقلید خواندم كه باورم نشد، احتمال دادم شیطنت رسانه‌ای باشد نسبت به شخصیت محترمی كه دوستشان می‌دارم و مدتی شاگرد درس خارج اصولشان بوده‌ام و برای همین جست‌وجو كردم ولی دیدم متأسفانه گویا صحت دارد (و البته هنوز امیدوارم كه معلوم شود خبر نادرست بوده است)... راستش تا حالا فكر می‌كردیم طبق كلام امیرالمؤمنین و صدیقه طاهره سلام‌الله علیهما: «و ترك السرقة إیجابا للعفة» مشكلاتی مانند بی‌حجابی و جرایر و مفاسد اخلاقی ناشی از فساد مالی و سرقت بیت‌المال و رباخواری است، و حالا به ما می‌گویند رباخواری خیلی مهم نیست! آقایان علما، بزرگان قم... اگر چنین است به ما بگویید تا تكلیف خود را بفهمیم و اگر چنین نیست جلو این زاویه خطرناك و بدعت عجیب را در طرح اولویت‌ها بگیرید، این‌همه عالم و مرجع تقلید چرا ساكت هستند و حرف نمی‌زنند؟ آقایان، بزرگواران، علما، مراجع، غیرتمندان به دین و مذهب، من دست و پای شما را می‌بوسم و نوكری‌تان را می‌كنم، شما كه عالم و آگاه و باسواد و مطلع هستید آیا نشنیده‌اید كه «إذا ظهرت البدع فی امتی فعلى العالم أن یظهر علمه وإلا فعلیه لعنة الله و الملائكة أجمعین؟»

رحمانی‌فضلی: با ضعف نشاط اجتماعی در کشور مواجهیم

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، از ضعف نشاط اجتماعی به‌ویژه در بین جوانان خبر داد و گفت: باید شرایطی ایجاد شود که مردم بتوانند با قیمت مطلوب و مناسب از امکانات گردشگری و ایرانگردی استفاده کنند که این در افزایش نشاط اجتماعی مؤثر است. او ضمن تأکید بر لزوم تقویت نشاط اجتماعی جوانان، متولی اصلی این موضوع را به‌عنوان سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده، شورای‌عالی جوانان برشمرد و گفت: بقیه دستگاه‌ها نیز باید اقدامات لازم را برای ایجاد نشاط در بین جوانان انجام دهند. او ادامه داد: باید شرایطی ایجاد شود که مردم بتوانند با قیمت مطلوب و مناسب از امکانات گردشگری و ایرانگردی استفاده کنند و اگر بتوانیم تورهای سیاحتی و ایرانگردی را با قیمت مناسب فراهم کنیم، این موضوع باعث افزایش نشاط اجتماعی خواهد شد.

انتقاد از تعداد خانم‌های فوق‌لیسانس حقوق

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان، با بیان اینکه بر اساس کدام نیاز‌سنجی الان حدود ٢٠ هزار خانم فوق‌لیسانس حقوق داریم، گفت: دانشگاه‌ها به تعداد زیاد دانشجوی خانم در رشته حقوق پذیرش می‌کنند که پس از فارغ‌التحصیلی هیچ فرصت شغلی مناسبی برای آنها تعریف نکرده‌‌اند و همین امر موجبات نارضایتی مردم از دولت‌ها و نظام را فراهم می‌کند. او افزود: در اصفهان اگر امروز خانمی بخواهد برای سونوگرافی به دکتر خانم مراجعه کند، با مشکل روبه‌رو می‌شود درحالی‌که تعداد زیادی از خانم‌ها مهندس معدن و راه و... هستند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    ممنون
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    آقا امروز هم این همه روزنامه چاپ شده که چی بشه~؟~؟ این همه کاغذ حروم میشه که چی بشه!؟ بیاید روی اینترنت حداقل درختارو قطع نکنید واسه تولید کاغذ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس