روزنامه آرمان‌ هاشمی نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خاندان رفسنجانی مدعی است که رییس جمهور نهم و دهم خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 1396 آماده می‌کند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز شنبه را با تمرکز بر مذاکرات هسته‌ای و انتقادات به حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی آغاز کردند. این روزنامه‌ها مدعی هستند که در روند مذاکرات پیشرفت‌های برای توافق نهایی صورت پذیرفته است. از سوی دیگر، زنجیره‌ای‌ها انتقاد یکی از مداحان مشهور کشور به هاشمی رفسنجانی را تعبیر بازگشت مداحان به عرصه سیاست کردند و آن را یادآور جدال سیاسی میان آنان و مداحان در دوران اصلاحات دانستند.

روزنامه مردم‌سالاری

معمای سیاسی احمدی‌نژاد/ زنجیره‌ای‌ها در جستجوی ریش‌سفید اصولگرایانارگان رسمی حزب مردم‌سالاری شنبه را با تیترهای «وزرای خارجه 1+5 به وین می‌روند» و «ترتیل‌خوانی قرآن کریم در حرم حضرت معصومه (س)» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· توافق هسته‌ای؛ دور یا نزدیک

ابهام در فرجام برجام سایه همیشگی بر سر مذاکرات هسته‌ای است. بیم و امید ترجیع‌بند نبرد دیپلمات‌ها برای کسب به بیشینه منافع است گرچه هنوز دود سفید بر فراز کوبورگ دیده نشده است تا «بیم» برتر از «امید» باشد.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در همین راستا نوشت«طولانی‌ترین دور ماراتن هسته‌ای درحالی در هتل کوبورگ وین ادامه دارد که گمانه‌زنی‌های ضد و نقیضی درباره احتمال توافق از سوی رسانه‌ها مخابره می‌شود پر واضح است در این بین نکته حائز اهمیت عزم ایران و 1+5 برای پایان این بازی هسته‌ای و تلاش آن‌ها برای برداشتن آخرین پرانتزهاست. گفتنی است سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی از روز چهارشنبه در وین بوده و تا 10 تیر به گفت‌وگو با تیم مذاکره‌کننده 1+5 ادامه خواهند داد. در همین راستا پس از پایان نشست داخلی معاونان وزیران خارجه کشورهای 1+5‌، عراقچی و روانچی نشستی هماهنگی با هلگا اشمید برای تنظیم برنامه‌ها و مذاکرات آینده برگزار کردند. همچنین مذاکره با معاون وزیر خارجه روسیه و نیز سه کشور اروپایی عضو 1+5 یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان پس از هماهنگی با هلگا اشمید انجام شد. معاونان وزیران خارجه انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و آمریکا که از روز پنج شنبه به وین رفته‌اند صبح جمعه نشستی داخلی برای هماهنگ کردن مواضع خود برگزار کردند.

گفتنی است این اولین نشست بعد از اظهارنظر کری مبنی بر فعالیت‌های گذشته ایران برای واشنگتن ملاک نیست و نگاه آن‌ها به آینده است. وزیر خارجه آمریکا گفت که اطمینان از آینده بسیار مهم‌تر از کنکاش در گذشته است. به اعتقاد کری، «فعالیت‌های ایران در گذشته نیاز به بررسی دارد ولی تحریم‌ها پیش از رفع نگرانی‌های آژانس هم قابل برچیدن است»، تحریم‌هایی که فروش نفت ایران و نقل و انتقال پول را با دشواری‌های زیادی روبرو کرده است. البته کری جملات دیگری هم گفت که به نظر می‌رسد مخاطب آن بیش‌از همه، افکار عمومی آمریکا بود. او گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به خوبی از آنچه ایران کرده آگاه‌اند. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه گفت: مشکلات کمتری در این دور از مذاکرات وجود دارد و دستیابی به توافق تا ضرب‌الأجل 30 ژوئن امکان‌پذیر است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت: نشست میان وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 از 25 ژوئن به بعد برگزار خواهد شد و روز دقیق آن به‌زودی اعلام می‌شود. ریابکوف افزود: ما خواهان تمدید بلندمدت مذاکرات نیستیم. روسیه می‌داند که برخی سیاستمداران از کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای تنها با انتقاد از پیشرفت وارد رایزنی‌ها می‌شوند. او تأکید کرد: ما از خواست مقامات ایرانی برای تمرکز روی موضوع به جای ادامه زورآزمایی میان هیأت‌های مذاکره‌کننده که کاری زمان‌بر است حمایت می‌کنیم. ریابکوف که سرپرست هیأت مذاکره‌کننده روسیه نیز محسوب می‌شود بیان کرد: اشتباه است که بخواهیم همه چیز را به بازی و تمرین‌های تاکتیکی در مذاکرات تبدیل کنیم. وی در پایان دستیابی به توافق هسته‌ای نهایی تا پایان ماه ژوئن را امکان‌پذیر دانست. »

روزنامه ابتکار

معمای سیاسی احمدی‌نژاد/ زنجیره‌ای‌ها در جستجوی ریش‌سفید اصولگرایانروزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «سفره‌های افطاری پای تریبون‌های افراطی» و «ماروپله سعودی‌ها در مسکو» اختصاص داد.

· چرا کنسرت برای ما بدل به مساله‌ای اصلی می‌شود؟!

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در گفت‌وگوی کوتاه با حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی به وضعیت کنونی سیاست کشور پرداخته است؛ وی در پاسخ به این سؤال که دولت در مقابل آنچه تندروها می‌خوانند چه عکس‌العمل باید نشان بدهد اظهار داشت «باید نشست با این اقلیت هم صحبت کرد. من سخنگوی این و آن نیستم دنبال دفاع از مخالف‌ها نیستم. باید طبق قانون و داوری رهبری عمل کرد. اقتصاد درون‌گرا یکی از نقاط مهمی است که رهبری مطرح می‌کند. قوه مجریه سی درصد اختیار دارد نیروهای مسلح و مجلس هم قدرتی دارند باید با هم دلی و هم‌زبانی عمل کنند و با هم مسائل را پیش ببرند. دلواپس‌ها فقط نگران مذاکرات هسته‌ای نیستند آن‌ها در سیاست داخلی هم دخالت می‌کنند و سخنرانی‌ها را بهم می‌ریزند، کنسرت‌ها را لغو می‌کنند. پنجاه و پانصد نفر می‌خواهند کنسرت بروند. توی این جامعه‌ای که گرانی، اعتیاد، بیکاری اصل مساله است. نبود امکانات برای ازدواج جوان‌ها چالش اصلی است. نمی‌فهمم اصلاً واقعاً چرا کنسرت برای ما بدل به مساله‌ای اصلی می‌شود؟!»

همچنین ایشان پیرامون مجلس مطلوب خود اظهار داشت «نه من مجلسی را که دویست نفر هستند هر کدام برای خودشان فکر می‌کنند و نظر و دیدگاه دارند و ممکن است گاهی با مسائل سیاسی برخورد کنند. این را به پای افراد باید نوشت و یا این‌که نمره می‌دهیم به غلط‌ها نمره ندهیم. من جز مجلس ششم که نسبت به آن نظر منفی دارم. معتقدم هر یک از این مجلس‌ها یک نگاه و رویکردی داشته‌اند و هر یک از نمایندگان درک و نظری داشته و دارند این‌طور نیست که تحت تأثیر دیگران باشند.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «هفته داغ هسته‌ای با وزرای خارجه» و «بازگشت به هبوط در کویر» اختصاص داده است.

معمای سیاسی احمدی‌نژاد/ زنجیره‌ای‌ها در جستجوی ریش‌سفید اصولگرایان· چه کسی ریش سفید اصولگرایان است؟

گروه احزاب روزنامه اعتماد مدعی است که وحدت در میانه اصول‌گرایان رخت بسته است و این سؤال مطرح می‌شود که پس از مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی چه‌کسی می‌تواند گروه‌های مختلف اصولگرا با سلایق مختلف سیاسی را دور هم جمع کند؟

نویسنده یادداشت مدعی است که حجت الاسلام تقوی توانایی مدیریت سیاسی اصولگرایان را ندارد چون «حضور او نیز در جمع یاران احمدی‌نژاد که فاصله‌ای معنادار با بدنه اصولگرایان دارند باعث شده تا برخی با عینک بدبینی به تلاش‌های وی برای برقراری وحدت در جبهه اصولگرایی بنگرند.» بنابراین از علی لاریجانی، محمد رضا باهنر و غلامعلی حدادعادل نام می‌برد و سپس به بررسی وزن سیاسی هرکدام در بدنه اصولگرایی می‌پردازد و در همین راستا اعتماد پیرامون شخصیت سیاسی حداد عادل نوشت «رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس از آن دست چهره‌های سیاسی است که در کل جریان اصولگرا یک نفر هم رابطه شکرابی با او ندارد و همه برایش احترام قایلند. او اگرچه در تمام این سال‌ها تلاش کرده تا رابطه خوبی میان تمام اصولگرایان برقرار کند اما به دلایل مختلف از جمله عدم علاقه شخصی خودش نخوانسته محور فعالیت‌های جمعی آنان باشد. سال‌های ریاست حداد بر مجلس هفتم نیز باعث شده تا او دیگر در جمع اصولگرایان که حالا شاخه های متعددی دارند نخواهد نقش آفرینی عملیاتی داشته باشد.»

معمای سیاسی احمدی‌نژاد/ زنجیره‌ای‌ها در جستجوی ریش‌سفید اصولگرایانروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «هاشمی و روحانی زیر آتشبار مداحان» و «جراحی روح ایرانی» اختصاص داد.

· انتقاد یا آتشبار علیه هاشمی و روحانی

گروه سیاسی روزنامه شرق مدعی است که بار دیگر مداحان سیر انتقادهای خود را نسبت به مسئولین کشور آغاز کرده‌اند و «رحیم مشایی» و «هاشمی رفسنجانی» افراد همیشگی مورد انتقاد آنان می‌باشند و حالا «حجت‌الاسلام روحانی» به جرگه مخاطبان مداحان پیوسته است.

گروه سیاسی روزنامه شرق در راستا انتقادهای سعید حدادیان که وی را حامی احمدی‌نژاد در سال 88 و سعید جلیلی در سال 92 می‌داند؛ نوشت «ما باور کنیم که شما دلت برای این مردم می‌سوزد؟»؛ این جمله را «اپوزیسیون خارج‌نشین» خطاب به «حسن روحانی» و «هاشمی‌رفسنجانی» نمی‌گوید؛ این را «سعید حدادیان» یکی از مداحان تهران خطاب به رئیس‌جمهوری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت می‌گوید. انگار دوباره «دور، دور آن‌هاست»؛ مداحانی که محافل مذهبی را سیاسی می‌کنند و هرچه دلشان می‌خواهد خطاب به سیاسیون مخالف خطشان بیان می‌کنند. ماه مبارک رمضان و مراسم مناجات، مورد سوءاستفاده قرار گرفت تا نوک پیکان انتقادات به سمت دولت غیردلخواهشان و «هاشمی‌رفسنجانی» نشانه برود. شاید بتوان «آیت‌الله» را پای ثابت انتقادات برخی مداحان دانست ولی «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری، سوژه جدیدی است که آن‌ها به میان آورده‌اند. «حدادیان» پنج‌شنبه‌شب، در دومین‌شب مراسم مناجات‌خوانی ماه مبارک رمضان در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) برای دومین بار در هفته اخیر، آتشبار مداحان را به سمت دفتر ریاست جمهوری گرفت و بر هاشمی و روحانی تاخت؛ تاخت‌وتازهایی که یادآور مجالس آن‌ها در دوران اصلاحات و حملات لفظی‌شان به دولت و رئیس‌جمهوری آن زمان است»

معمای سیاسی احمدی‌نژاد/ زنجیره‌ای‌ها در جستجوی ریش‌سفید اصولگرایانروزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «عقب‌نشینی غربی‌ها از ادعای یک دهه‌ای» و «احمدی‌نژاد را به جایگاه ویژه بردند» اختصاص داد.

· سیاست‌ورزی احمدی‌نژاد در هاله ابهام

محمود احمدی‌نژاد از سیاست ایران نخواهد رفت؛ سخن و سکوت او سطور تحلیلی فراوانی را در محافل سیاسی کشور در پی خواهد داشت. روزنامه آرمان‌امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به هاشمی رفسنجانی مدعی است که رییس جمهور نهم و دهم خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 1396 آماده می‌کند. رقابتی نفس‌گیر میان حامیان بازگشت به قدرت و حامیان تثبیت قدرت رقم خواهد خورد.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در تحلیل پاسخ احمدی‌نژاد به سؤال حضورش در انتخابات بهارستان نوشت «محمود احمدی‌نژاد سؤال پرسیدن درباره لیست انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را کوچک می‌داند. رئیس‌جمهور پیشین ایران که روز چهارشنبه در مراسم ختم همسر محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم در مسجد نور شرکت کرده بود در بدو ورود با خیل خبرنگاران مواجه شد ولی ترجیح داد برای خروج از درب دیگر مسجد استفاده کند. وی درحالی که با مردمی که دور او را گرفته بودند خوش و بش می‌کرد در مواجهه با رسانه‌ها در پاسخ به این سؤال که آیا برای انتخابات آینده مجلس لیست خواهید داد با خنده اظهار کرد: عجب سؤال کوچکی پرسیدید. ایسنا نوشت؛ احمدی‌نژاد پس از این پاسخ و پس از اینکه با چند نفر از مردم عکس سلفی گرفت، همراه با مجتبی هاشمی‌ثمره و علی‌اکبر جوانفکر مسجد نور را ترک کرد.

این پاسخ محمود احمدی‌نژاد می‌تواند این سؤال را در ذهن ایجاد کند که او انتخابات مجلس را کوچک می‌داند و به دنبال اهداف بلندتری از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری است! شاید به همین دلیل باشد که تعدادی از نزدیکان و استانداران او که در جلسات دفتر ولنجک احمدی‌نژاد شرکت می‌کنند برگزاری این جلسات را برای انتخابات مجلس تکذیب کردند. از طرفی تعدادی از وزرای پیشین محمود احمدی‌نژاد اخیراً با حضور در محل سابق حزب جمهوری اسلامی جبهه جدیدی را به عنوان جبهه یکتا راه‌اندازی کردند. البته سیدمحمد حسینی از اعضای هیات مؤسس این جبهه، هرگونه ارتباط تشکیلاتی جبهه یکتا با محمود احمدی‌نژاد را تکذیب کرد و از طرفی چند نفر از اعضای هیات مؤسس این جبهه فعلاً فعالیت‌های این جبهه را مختص انتخابات مجلس نمی‌دانند.

حال با توجه به پاسخ محمود احمدی‌نژاد که لیست دادن برای انتخابات مجلس را کوچک می‌داند و آغاز فعالیت‌های انتخاباتی جبهه یکتا، آیا به نظر نمی‌رسد که احمدی‌نژاد و وزرایش کار تشکیلاتی خود را برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به‌صورت چراغ‌خاموش آغاز کرده‌اند یا اینکه همچنان باید منتظر شگفتی‌های جدیدی از سوی احمدی‌نژاد باشیم.»

روزنامه ایران

معمای سیاسی احمدی‌نژاد/ زنجیره‌ای‌ها در جستجوی ریش‌سفید اصولگرایانروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «چراغ سبز «آژانس» به مذاکره‌کنندگان» و «مخالفان مذاکره انسجام ملی را مخدوش نکنند» اختصاص داد.

· افترای دو تابعیتی کذب محض است

«این افترایی بود که گفته شد، و البته کذب محض بود. کسانی که این افترا را زده‌اند جرم بزرگی را مرتکب شده‌اند و باید عواقبش را هم بپذیرند.» عبارت‌های همراه با عصبانیتدکتر محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این سؤال که موضوع دوتابعیتی بودن برخی از اعضای کابینه است که مشخصاً شما را هم در معرض این اتهام قرار داده‌اند. آیا این ادعاها درست است.

همچنین محمد نهاوندیان در پاسخ به این سؤال که سال آخر مجلس شورای اسلامی می‌تواند سال سختی برای دولت باشد. در این شرایط، تعامل دولت با سایر قوا بویژه مجلس را چگونه می‌بینید؛ اظهار داشت «مردم با انتخاب خود در 24 خرداد 92، دلزدگی خود را از شرایط پرتنشی که در ارکان مختلف حکومتی بود، ابراز کردند و به نامزدی رأی دادند که از آشتی و تعامل سخن می‌گفت. مردم واقعاً آرامش را می‌خواهند، دوست ندارند جدایی، شکاف، اختلاف، ترش رویی و تندخویی را بین خادمان ملت ببینند. مردم از خادمان ملت، در هر یک از قوا، انتظار خدمت دارند، نه اینکه به هم بپردازند. به همین دلیل، یکی از دستاوردهای دو ساله دولت تدبیر، ایجاد فضای آرامش و حسن روابطی است که اکنون بین سه قوه می‌بینیم. زیرا اتکای دولت به رأی آرامش جویانه مردم است و چون مردم به اعتدال رأی داده‌اند، دولت خود را موظف می‌داند که با بردباری و تحمل، همه توان خود را برای حسن روابط بین قوا به‌کارگیرد.

به خاطر داریم که مصوبات دولت قبل و بسیاری از آیین‌نامه‌ها، مورد اعتراض قوه مقننه قرار می‌گرفت. بر همین اساس در مورد حق قانونی نظارت، آمارهای دو سال اخیر با سال‌های قبل، اصلاً قابل مقایسه نیست. زیرا دولت به وظیفه خود در قانون مداری و رعایت حسن مناسبات با قوه قضائیه و مقننه متعهد است. در مواردی هم قوه محترم مقننه سؤال یا استیضاح می‌کند، دولت وظیفه خود می‌داند که توضیح دهد. هرچند که تفاوت آمار سؤال‌ها در این دو سال، در مقایسه با سال‌های گذشته، برای همگان آشکار است و سعی دولت نیز این بود که میزان پاسخگویی خود را افزایش دهد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • اللهم عجل لولیک الفرج ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    بعضیا مداح ها را علیه احمدی نژاد کوک میکنند..
  • ناشناس ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    صحبت های حاج سعید حدادیان در مورد اشرافی گری برخی مسئولان قبلی و فعلی عین واقعیت است .
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    احمدی نژاد پشتوانه مردمی دارد . تخریب ها کار آئی خودش را از دست داده و در حال حاضر تخریب احمدی نژاد نتیجه عکس میدهد . اگر صاحبان ثروت و قدرت او را تخریب کنند احمدی نژاد روز به روز محبوب تر می شود
  • مصطفی ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    حرف مداحان که بغض اصلاح طلبی دارن برای همون 4 تا آدم کم سوادی که به اینا گوش میدن سندیت داره و الا آدم عاقل واقعیتو خودش می بینه
  • رضا ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    من که به احمدی نژاد رای میدم بیاد.
  • عبدالله ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    جالبه هنوز خبرنگارها نتوانستند از زیر زبان احمدی نژاد حرف بیرون بکشند و برنامه های آینده اش را متوجه شوند. در همین جواب« عجب سؤال کوچکی پرسیدید » نیز فعالیت برای مجلس را تکذیب نکرد، بلکه گفت کوچک است. فعالیت برای ریاست جمهوری را هم تکذیب نکرد . هرچند به نظر من فعالیت برای آن را تایید هم نکرد. شاید با نگاهی که او به آینده جهان دارد منظورش این بود که باید زمینه را برای ظهور امام زمان عج فراهم کنیم. که در اینصورت ریاست جمهوری هم در برابر آن بسیار کوچک است.
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    اصلاح طلبان از نام احمدی نژاد واهمه دارند چه برسد به اینکه در مقابل سئوال خبرنگاران دادن لیست برای انتخابات مجلس را کوچک شمرده باشد!! و این یعنی گرفتن خواب خوش از اصلاح طلبان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس