کد خبر 429083
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

معاون مسافری راه‌‌آهن ضمن اشاره به آغاز عملیات 4خطه شدن راه‌آهن تهران-مشهد در قطعه یک (تهران-گرمسار)، جزئیات احداث شرکت قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن و برنامه دولت در این‌باره را تشریح کرد و گفت: زیان رجاء در قطار‌های حومه‌ای با تأیید سازمان مدیریت پرداخت می‌شود.

 به گزارش مشرق، روز 30 اردیبهشت‌ماه بود که مدیرعامل راه‌آهن از راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

بنا به گفته محسن پور سید آقایی‌ ‌قطارهای حومه ای باید قیمت مناسب و ارزان داشته باشند و با این شرایط قطارهای حومه‌ای برای شرکت‌های ریلی زیان‌ده است، ‌بنابراین در نظر داریم ساماندهی و راهبری قطارها توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود، در این راستا به دنبال ایجاد شرکت خاص قطارهای حومه‌ای هستیم‌.

پس از آن روز 17 خردادماه بود که مدیرعامل راه‌‌آهن به فارس گفت: سازمان مدیریت ایجاد شرکت قطار‌های حومه‌ای را تأیید کرده است.

پورسید آقایی همچنین از جذب 10 درصد درآمد آزادسازی نرخ سوخت برای خرید ناوگان شرکت قطار‌های حومه‌ای خبر داد.

موضوع راه‌اندازی شرکت قطار‌های حومه‌ای توسط راه‌‌آهن، نحوه تأمین مالی آن و ورود حاکمیت به عرصه راهبری قطار‌های حومه‌ای ما را بر آن داشت تا به سراغ معاون مسافری راه‌‌آهن برویم و از وی بیشتر در این‌باره جویا شویم.

سید محمد راشدی در این‌باره می‌گوید: امروزه در بسیاری از کشورها، قطارهای حومه‌ای توسط دولت‌ها مدیریت می‌شود و به دلیل لزوم متناسب بودن نرخ بلیت این قطار‌ها با نیاز متقاضیان،‌ حضور بخش خصوصی و خرید ناوگان گران‌قیمت از سوی آنها فاقد توجیه اقتصادی است‌؛ تأمین مالی قطار‌های حومه‌ای باید از محل اعتبارات دولتی انجام‌ و این سیستم کاملاً یارانه‌ای مدیریت شود.

معاون مسافری راه‌آهن با تأکید بر اینکه هزینه سفر با قطارهای حومه‌ای باید برای مردم پایین باشد، بیان کرد: لازم است با کاهش قیمت، رغبت برای سفر با قطار‌های حومه‌ای افزایش یابد؛ در این راستا این موضوع در دستور کار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

* کاهش ترافیک و جلوگیری از هدررفت‌ سوخت مزیت اول توسعه قطار‌های حومه‌ای

وی با بیان اینکه قطار‌های حومه‌ای در گام اول باید در کلان‌شهر توسعه یابد، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم سرویس حمل‌ و نقل شهروندان را در کلانشهرها به خصوص تهران ساماندهی کنیم، باید برای توسعه حمل‌ و نقل عمومی ریلی حومه‌ای برنامه‌ریزی کرد.

راشدی بیان کرد: قطعاً مردم شهرهای اطراف تهران نباید برای تردد به‌ تهران و بلعکس از خودروهای شخصی استفاده کنند زیرا این موجب افزایش مصرف سوخت، افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود ضمن آنکه روزانه دو بار تردد در چنین مسیرهایی به روال عادی زندگی شهروندی زیان وارد می‌کند.

معاون مسافری راه‌‌آهن افزود: قطعاً‌ اگر قطارهای حومه‌ای و حمل‌ و نقل ریلی توسعه یابد، نتیجه نهایی آسایش مردم،‌ کاهش مصرف سوخت، سهولت حمل‌ و نقل مسافران، ایمنی بیشتر در جابه‌جایی‌ها، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

وی اظهار داشت: با توجه به تأکیدات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر توسعه قطارهای حومه‌ای و برنامه مدیرعامل راه‌آهن در این‌باره، در گام اول تلاش کردیم در چند حوزه و مسیر، با ناوگان موجود شرکت‌های ریلی، توسعه قطارهای حومه‌ای و خدمت‌رسانی آنها را آغاز کنیم.

* برنامه افزایش قطار‌های حومه‌ای از مبدأ تهران به شهرهای اطراف

معاون مسافری راه‌‌آهن ‌بیان کرد: به هر حال فعال کردن قطار حومه‌ای در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و انجام شد؛ تقریبا تمام خطوط ریلی منتهی به تهران به تناسب ظرفیت دو خطه، سه‌خطه و چهار‌خطه می‌شوند.

وی گفت: با وجود ‌‌‌تنگناهای مالی، تعداد قطارهای تهران – قم به سه رام قطار افزایش یافت ضمن اینکه به تعداد قطارهای تهران – کرج و تهران – ورامین نیز افزوده شد تا امکان حمل و نقل حومه‌ای فراهم شود؛ البته قطار حومه‌ای‌ فقط مخصوص تهران نیست و در اصفهان، شیراز، و مشهد نیز فعال شده است.

وی توضیح داد: در مسیر ریلی تهران - کرج - هشتگرد روزانه چهار قطار حومه‌ای تردد دارند، در مسیر تهران - قم نیز روزانه سه قطار حومه‌ای تردد می‌کند ضمن آنکه در مسیر تهران - ورامین نیز روزانه دو قطار حومه‌ای تردد دارند.

راشدی افزود: امسال برنامه داریم در هر سه مسیر مذکور تعداد قطارها افزایش یابد ضمن آنکه دسترسی مناطقی که در مسیر این قطارها وجود دارد، افزایش یابد.

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: به عنوان مثال در مسیر تهران - کرج - هشتگرد، دسترسی در شهر قدس ایجاد کرده‌ایم تا قطارهای حومه‌ای این مسیر بتوانند در این توقفگاه نیز توقف کنند بدنی ترتیب ساکنان شهر قدس نیز می‌توانند از این قطار حومه‌ای استفاده کنند که از چند روز پیش توقف قطارها در ایستگاه شهر قدس آغاز شده است.

راشدی بیان کرد: در مسیرهای دیگر نیز برنامه داریم قطارهای حومه‌ای توسعه یابد و نیاز مردم برای جابه‌جایی در اطراف کلانشهرها با قطارهای حومه‌ای رفع شود به عنوان مثال قطار حومه‌ای از مشهد مقدس به شهرهای اطراف جزو هدفگذاری بعدی است یا اینکه از شهر اهواز به شهرهای اطراف، قطار حومه‌ای فعال است.

* دو خطه ریلی تهران-مشهد چهار خطه می‌شود/ احداث خط دوم ریلی کرج-قزوین-زنجان

وی با تأکید بر اینکه فعلاً اولویت اول بخش مسافری راه‌آهن‌‌ توسعه قطارهای حومه‌ای است، بیان کرد: امیدواریم امسال و سال آینده تا آنجا که می‌توانیم نیاز مردم به قطارهای حومه‌ای را برآورده کنیم.

راشدی با تأکید بر اینکه همزمان با افزایش قطارها، زیرساخت‌ها نیز توسعه می‌یابد، بیان کرد: در حال حاضر دو خَطه تهران - مشهد تا مسیر گرمسار به پیمانکار واگذار شده و در حال اجرا است تا بدین ترتیب در راستای توسعه قطارهای حومه‌ای چهار خَطه شود.

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه‌ مسیر ریلی دو خَطه تهران - کرج در حال چهار خَطه شدن است، گفت: همچنین اجرای دو خطه ریلی کرج تا قزوین و زنجان قطعی و مسیر تا قزوین به پیمانکار واگذار شده است.

راشدی بیان کرد: در مسیر ریلی تهران - قم، خط آهن تا قم‌رود دو خَطه شده است ضمن آنکه از قم‌رود تا قم، پیمانکار در حال دو خطه کردن مسیر است که امیدواریم با اجرای این پروژه‌ها بخش حمل‌ و نقل ریلی حومه‌ای توسعه یابد.

معاون مسافری راه‌‌آهن اظهار داشت: امیدواریم با توسعه این خطوط و در کنار آن افزایش قطارهای حومه‌ای، در کنار آسایش مسافران، زمان سیر و تأخیر قطارها هم کاهش یابد.

* کاهش نرخ بلیت قطار‌های حومه‌ای و پرداخت یارانه از سوی دولت

وی با تأکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با کلیات تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای موافقت کرده است، گفت: باید مقدمات این موضوع فراهم شود و با تأمین اعتبار شرکت قطارهای حومه‌ای، همه شهرهای اطراف شهرهای بزرگ، ‌از طریق این شرکت خدمات قطارهای حومه‌ای دریافت کنند.

معاون مسافری راه‌‌آهن با اشاره به یارانه‌های دولت در قطار‌های حومه‌ای اضافه کرد: ‌در راستای تشویق استفاده از قطارهای حومه‌ای در مسیر ریلی تهران - هشتگرد - کرج، بهای بلیت قطار که تا پیش از این 1500 تومان بود‌ به یک‌هزار تومان کاهش یافت.

راشدی بیان کرد: همچنین در مسیر ورامین نیز قیمت بلیت نسبت به سال گذشته حدود 500 تومان کاهش یافت در صورتی که به دلیل افزایش هزینه جاری شرکت‌ها و تورم سالانه، اغلب شرکت‌ها درخواست افزایش قیمت داشتند، اما در بخش قطارهای حومه‌ای نرخ‌ها کاهش یافت.

* پرداخت یارانه به رجاء بابت زیان قطار‌های حومه‌ای با تأیید سازمان مدیریت‌

معاون مسافری راه‌آهن در خصوص نحوه تأمین اعتبار برای شرکت قطارهای حومه‌ای، توضیح داد: این اعتبار از محل کمک‌های دولت خواهد بود؛ راه‌آهن به عنوان یک شرکت دولتی و بخش حاکمیت‌ ریلی، این قطارها را راه‌اندازی کرده است.

راشدی ادامه داد: پیگیر هستیم زیان شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در شرکت قطارهای حومه‌ای با تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از محل پرداخت یارانه، پرداخت شود.

معاون مسافری راه‌‌آهن افزود: قطعاً با احداث شرکت قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اعتبارات از محلی ثابت و مشخص اخذ خواهد شد؛ اگر این شرکت تأسیس شود پیش‌بینی ناوگان حومه‌ای را خواهیم داشت تا خدمات منظمی داشته باشیم.

بنابراین گزارش، پیش از این مدیرعامل راه‌آهن نیز درباره راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: مباحث کارشناسی در این‌باره مطرح شد و این موضوع به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رسید و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این موضوع را تأیید کردند البته در این‌باره نیازمند اصلاح برخی مقررات در داخل کشور هستیم.

محسن پورسید آقایی در مورد ورود دولت به تصدی‌گری در راه‌آهن گفت که اصلاً قرار نیست همه امور تصدی‌گری دولت واگذار شود و قطعاً تصدی‌گری‌هایی باید به بخش خصوصی واگذار شود که سود‌ده است و در بخش‌هایی که سود چندانی ندارد یا زیان‌ده است، دولت باید خود وارد شود؛ فقط به امید اینکه بخش خصوصی وارد کار شود نباید همه تصدی‌گری‌ها واگذار شود،‌هدف اصلی منفعت بخش خصوصی است و اینکه بخش خصوصی به قصد سودآوری وارد پروژه شود.

بنا به گفته مدیرعامل راه‌آهن‌ هزینه قطار‌های حومه‌ای نسبت به درآمد آنها (قیمت بلیت) بسیار بالاتر است‌ در هیچ جای دنیا این گونه نیست که امور زیان‌ده دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، حتی در کشورهایی هم که مهد خصوصی‌سازی دنیا هستند، نظیر کشورهای اروپایی و آمریکایی، بخش مسافری راه‌آهن 100درصد دولتی است و به بخش خصوصی هم اجازه می‌دهند، در کنار دولت فعالیت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ‌‌همچنین درباره نحو تأمین مالی دولت برای خرید ریل‌باس‌ها گفت که تلاش می‌کنیم 10 درصد از رقم حاصل از آزادسازی نرخ سوخت و گازوئیل برای خرید ناوگان به شرکت قطارهای حومه‌ای اختصاص یابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس