کد خبر 424874
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲

احتمال دارد نشست‌های کارشناسی در وین در راستای حصول توافق جامع هسته‌ای تا دهم تیر ماه در این شهر ادامه یابد.

به گزارش مشرق، دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در وین از دیروز (پنجشنبه) در این شهر آغاز شده است و احتمال دارد نشست‌های کارشناسی در وین تا دهم تیر ماه (پایان ضرب الاجل هفت ماهه توافق ژنو) ادامه یابد.

خبرنگار فارس اطلاع یافت که معاونان وزیر خارجه ایران به احتمال زیاد فردا (شنبه) وین را ترک خواهند کرد، ولی هیأت‌های کارشناسی در وین حضور دارند و مذاکرات به صورت فشرده ادامه خواهد یافت.

براساس اعلام قبلی وندی شرمن نیز تا فردا (شنبه) در وین حضور دارد.

دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای و در در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از دیروز (پنجشنبه) در وین آغاز شد و در این دور از رایزنی‌ها ضمن برگزاری نشست عمومی ایران با 1+5 (آمریکا،‌فرانسه، روسیه، چین، آلمان و انگلیس) که به مدت دو ساعت و 20 دقیقه به طول انجامید، معاونان وزیر خارجه ایران به صورت دوجانبه با معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در 1+5 به گفت‌وگو پرداختند.

معاونان ظریف همچنین نشست چهارجانبه‌ای نیز با نمایندگان سه کشور اروپایی در 1+5 داشتند و پس از آن نیز نشست دوجانبه ایران و چین برگزار شد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی پس از آن با هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به گفت‌وگو پرداختند و همزمان نیز نشست‌ کارشناسی برگزار شد.

روز گذشته (14 خرداد ماه) ظریف که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیت و ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای به مسکو سفر کرده بود ضمن رایزنی دوجانبه با وزرای خارجه روسیه و چین در نشست سه جانبه‌ای با آنها در خصوص آخرین روند مذاکرات هسته‌ای به گفت‌وگو پرداخت.

امروز (جمعه) نیز در ادامه این رایزنی‌ها معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به گفت‌وگو نشستند و همزمان نیز نشست کارشناسی برگزار شد که کماکان نشست‌های کارشناسی در وین در جریان است.

پس از آنکه وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا در سوم آذر ماه 1392 پس از چند روز رایزنی در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند و این توافق در سی ‌ام دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد، انجام مذاکرات به منظور حصول توافق جامع از اواخر بهمن ماه در شهر وین آغاز و پس از آن چندین دور رایزنی برگزار شد که 28 تیر ماه 1393 این توافقنامه به مدت 4 ماه تا سوم آذر ماه 1393 تمدید شد. در سوم آذر ماه 1393 و پس از چند روز مذاکره فشرده در شهر وین به دلیل اختلافات موجود بر سر راه حصول توافق جامع، دو طرف این مذاکرات را برای هفت ماه (دهم تیر ماه 1394) تمدید کردند و پس از آن رایزنی‌هایی در ژنو، مونیخ، مونترو، زوریخ، استانبول و لوزان برگزار شد.

در لوزان 2 و پس از 9 روز رایزنی فشرده، دو طرف به راه‌حل‌هایی در راستای حصول توافق دست یافتند و بعد از آن اعلام شد که گفت‌وگوها برای نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک آغاز خواهد شد که در همین راستا رایزنی‌هایی از دوم اردیبهشت تا چهارم اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد. پس از آن رایزنی‌ها در شهر نیویورک و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT از دهم تا هفدهم اردیبهشت ماه ادامه یافت و سومین دور این رایزنی‌ها از 22 تا 25 اردیبهشت ماه در وین و چهارمین دور نیز 30 اردیبهشت ماه تا اول خرداد ماه به مدت سه روز باز هم در وین برگزار شد. پنجمین نشست نیز از 5 تا هشتم خرداد به مدت 4 روز در وین و در سطح کارشناسان و معاونان با حضور تیم مذاکره کننده ایرانی و اتحادیه اروپا برگزار و تیم مذاکره کننده آمریکایی به ریاست شرمن نیز به این گفت‌وگوها پیوست. نهم خرداد ماه نیز ظریف و کری در ژنو به همراه معاونانشان و با حضور معاون موگرینی در حدود شش ساعت گفت‌وگو کردند.

حدود سه هفته تا 10 تیر ماه (پایان ضرب الاجل هفت ماهه توافق ژنو) باقی است و آنگونه که ظریف پیش از این عنوان کرد تصمیم گرفتیم چند هفته آینده تمام وقت کار کنیم تا ببینیم آیا امکان رسیدن به توافق وجود خواهد داشت یا نه.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس