کد خبر 418445
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

وزیر راه، مسکن و شهرسازی گفت: زمانی که بنده به دولت آمدم با حجم انبوهی از تعهدات و هم چنین تامین بحث مالی مسکن مهر مواجه بودم و آمارها نشان می‌دهد که مسکن مهر نه تنها در دوره بنده متوقف نشده بلکه با سرعت بیشتر در حال انجام است.

به گزارش مشرق، "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی که برای پاسخگویی به سوال نمایندگان تهران در مورد پروژه مسکن مهر در صحن علنی حضور یافته بود، گفت: هر چند به نظر بنده نمی‌توان از لحاظ حقوقی و با توجه به اصل 88 قانون اساسی به سوالی در مورد مسکن مهر پاسخ دهم اما با توجه به تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس گزارشی در مورد مسکن مهر ارائه می‌کنم.

وی ادامه داد: دلیل حضور بنده به این پروژه فارغ از چگونگی شروع آن که امروز حدود 7 میلیون نفر را درگیر خود کرده است تنها پاسخگویی به آن‌هاست و همچنین می‌خواهیم پاسخگوی دولت‌های پیشین باشیم.

آخوندی اظهارداشت: فردی را به عنوان قائم مقام خودم در این زمینه انتخاب کرده‌ام، سال 87 که آغاز مسکن مهر در کشور بود سال بسیار مهم در حوزه اقتصادی ملی محسوب می‌شد زیرا از جهت تورم در مسکن از یک رقم حدود 60 درصدی سقوط کردیم و هم چنین در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور و تورم در حال افزایش بود دو طرح بزرگ اقتصادی یعنی یارانه و مسکن مهر کلید خورد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: بحث توقف اعطای تسهیلات بانکی به مسکن مهر و عدم اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی از طریق همین مجلس در سال 91 و در بودجه سال 92 صورت گرفت که هیچ گونه ارتباطی به دولت نداشت.

وی گفت: زمانی که بنده به دولت آمدم با حجم انبوهی از تعهدات و هم چنین تامین بحث مالی مسکن مهر مواجه بودم و آمارها نشان می‌دهد که مسکن مهر نه تنها در دوره بنده متوقف نشده بلکه با سرعت بیشتر در حال انجام است.

آخوندی ادامه داد: حدود 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر داریم که در حوزه بحث تحویل واحدها تاکنون حدود یک میلیون و 200 هزار واحد تحویل داده شده که نشان از پیشرفت 42 درصدی در همین یک سال و نیم دوره وزارت بنده دارد و رقم پیشرفت کار در 5 و نیم سال ابتدایی شروع مسکن مهر تنها 58 درصد پیشرفت داشت پس چگونه می‌گویید این پروژه پیش نمی‌رود.

وزیر مسکن، راه و شهرسازی گفت: از ابتدای شروع مسکن مهر تاکنون 44 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده که از این میزان حدود 10 درصد در دوره ما بوده و 90 درصد آن در دوره قبل پرداخت شده است و ما اکنون باید از آورده متقاضیان ادامه کار دهیم.

وی ادامه داد: تاکنون حدود یک میلیون و 440 هزار واحد فروش اقساطی شده که بیشتر آن تنها 43 درصد آن در همین یک سال و نیم صورت گرفته است پس چگونه بحث طرح توقف را اعلام می‌کنید.

آخوندی تاکید کرد: بحث صدور سند در مورد مسکن مهر نیز که در دوره بنده 49 درصد آن انجام شده است و ما اکنون حدود یک و نیم میلیون واحد مسکن مهر را به اتمام رسانده‌ایم اما از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر حدود 200 هزار واحدها فاقد متقاضی است یعنی هر میزان پولی که هزینه شده از آورده مردم است.

وزیر مسکن، راه و شهرسازی در ادامه افزود: بین یک میلیون و 480 هزار واحد مسکونی افتتاح شده و یک میلیون و 750 هزار واحد مسکونی که نازک کاری آن به اتمام رسیده و این پروژه‌ها تنها مشکلات تاسیسات زیربنایی دارند که در حوزه این وزارتخانه نیست.

وی تصریح کرد: وضعیت فیزیکی پروژه مسکن مهر در حال حاضر حدود 274 هزار واحد مسکن اتمام شده داریم و 261 هزار واحد نیز نازک کاری شده که آماده واگذاری است و پیشرفت این پروژه یک میلیون و 800 هزار واحد مسکن مهر بوده است و بخش اعظم کار تمام شده و سفره این پروژه در حال اتمام است.

آخوندی بیان داشت: در مورد اجرای تاسیسات زیربنایی پروژه مسکن مهر 5 هزار و 600 میلیارد تومان باید هزینه شود و برای روبنایی آن نیز حداقل حدود 8 هزار میلیارد تومان هزینه شود که یک ریال هم در بودجه‌های کشور وجود خارجی ندارد و این سند برای سال 90 است و تمام هزینه این زیربناها از پول مردم خرج شده است.

وزیر مسکن، راه و شهرسازی ادامه داد: این دستور مسئول پروژه مسکن مهر پردیس است که باید از پول آورده مردم برای تاسیسات زیربنایی خرج کنیم و نگذاشتند در مسکن مهر هزینه شود.

وی تاکید کرد: در همین مدت کوتاه تمام این واحدها را با سرعت اجرا کردند و برای ساخت زیربنای مسکن مهر یعنی ساخت مدرسه، درمانگاه و.... یک ریال هم با پول مردم کار نکردم و نخواهم گذاشت این طرح نیز متوقف شود و حتی کارهایی که به این وزارتخانه مربوط نبوده است را به دلیل تعهدم به مقام معظم رهبری و مردم به تمام خواهم رساند.

آخوندی خطاب به نمایندگان گفت: از شما می‌خواهم با مردم صادق باشید، فروش اقساطی یعنی پروژه تمام شده و اکنون سند داده شده است و این‌ها ارقام سازی نیست و در این یک و نیم سال برابر با همان 5و نیم سال دولت قبل که شما(رسایی) سنگ آن را بر سینه می‌زنید کار کرده‌ایم.
 
وزیر مسکن، راه و شهرسازی خطاب به نماینده پرسشگر گفت: اگر شما دنبال حل مشکل هستید نباید در این شرایط سخت که ما کار می‌کنیم بنده را هُل دهید بلکه باید کمک کنید.

وی اظهار داشت: یکی از نمایندگان بگوید مهرآبادی قائم مقام مسئول تاکنون به کدام یک از پروژه‌ها سرکشی نکرده است؟

آخوندی در ادامه افزود: به تمامی پروژه‌ها سرکشی شد و بیش از 300 هزار واحد مسکونی تعیین تکلیف نشده بود که به تک تک آن‌ها رسیدگی شد، 300 هزار واحد مسکونی را به اقشار ضعیف تحویل دادیم آن هم بدون بودجه و امکاناتی در بودجه سال 94.

وزیر مسکن، راه و شهرسازی بیان داشت: با سختی بودجه خود را جمع کرده‌ایم و تمامی مشکلات را تاکنون حل کرده‌ایم و حال شما از بنده سوال می‌پرسید، بنده نسبت به تعهدم به مردم پای‌بندم و می‌توانید از رجبی نماینده کلاله بپرسید که درآنجا وضع چگونه بوده است.

باهنر نیز در پایان از قول آخوندی وزیر راه و شهرسازی به سوال کنندگان گفت: منبع واژه مزخرف کجاست؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس