آمریکایی‌ها که همواره در دیدگاهی جاه‌طلبانه فشار بر ایران را علت حضور کشورمان پای میز مذاکرات تعبیر می‌کنند با تهدید به سیاست مدارا با دشمنان که توسط رئیس جمهور به استناد شعر حافظ در شیراز مطرح شد، پاسخ دادند.

مدارا با دشمنان

گروه سیاسی مشرق - روی سردر وزارت خارجه کشورمان کنار نام این وزارتخانه شعاری انقلابی با هنر کاشی‌کاری ایرانی جلوه می‌کند که تنها یک شعار نیست؛ بلکه حاکی از ایدئولوژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است تا دیپلمات‌هایی که با لباس‌های یقه ایستاده روزانه به این ساختمان رفت و آمد می‌کنند، شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» ملکه ذهنشان شود؛ شعاری که در معنای اولیه استقلال و آزادی میهن را به ذهن متبادر می‌َسازد اما در پس آن سیاست «موازنه منفی» و یک تجربه تلخ تاریخی از برخورد حکومت‌های شرقی و غربی با کشورمان نهفته است.

تنش‌زدایی از عدم دشمن‌تراشی تا میزان مدارا با دشمنان

دولت یازدهم با رویکرد تنش‌زدایی سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه که در آتش منازعات سیاسی می‌سوزد و همچین جهان بین الملل روی کار آمد. این رویکرد در مذاکرات هسته‌ای نیز خود را در تعامل با کشورهای مختلف از جمله مذاکرات مستقیم با آمریکا نشان داد. موضوعی که رهبر معظم انقلاب با طرح مسئله نرمش قهرمانانه به جهت‌دهی صحیح آن پرداختند.

آنچه از نظریات و آرای اعضای تیم دیپلماسی کشورمان برآورد می‌شود، سیاست تنش‌زدایی سیاستی است که از دیرباز و از دوره اصلاحات مورد توجه آنان بوده و بیشتر بر پایه اجتناب از دشمن‌تراشی در سطح بین الملل استوار است. بر همین اساس محمد جواد ظریف در کتاب خاطرات خود با نام «آقای سفیر» مطرح می‌کند که «در دیپلماسی ممکن است کسی از اینکه می‌تواند کاری در جهت منافع کشورش انجام دهد، لذت ببرد، اما در واقع کار بسیار دشواری در پیش دارد. به‌طوری‌که نیاز به فکر و سنجش مداوم وجود دارد. به‌خصوص در دیپلماسی چندجانبه که باید هم‌زمان با 190 کشور کار کرد. در هر بحثی باید حداقل به 15 کشور اصلی از دوستان، مخالفان و رقیبان بیندیشید. من تلاش می‌کنم هیچ‌گاه از واژه دشمن استفاده نکنم[1]

مدارا با دشمنانادبیاتی سیاسی که البته نمی‌توان از آن اجتناب کرد و کسانی چون هنری کسینجر در همین راستا با تعبیر خاص خود در مورد ظریف و موضوع دشمنی با وی، با تقدیم کتاب معروفش «دیپلماسی» به وزیر امور خارجه کشورمان الفای این فن را یادآور می‌شود و کتاب خود را اینگونه برای وی امضاء می‌کند: «تقدیم به دشمن قابل‌احترامم؛ محمدجواد ظریف.»

به نظر می‌رسد رئیس جمهور نیز طی همین مسئله موضوعی را با عنوان «مدارا با دشمنان»‌ ضمیمه سیاست تنش‌زدایی کردند تا دستگاه دیپلماسی کشورمان در یک گام جلوتر حسن نیت خود را به جهانیان نشان دهد. حجت الاسلام حسن روحانی در جریان شانزدهمین سفر کاروان تدبیر و امید، در جوار بارگاه مطهر احمدبن موسی (ع)، شاهچراغ در جمع مردم شیراز با تأکید بر این‌که شیراز شهر عاشقان خاندان رسالت است، اظهار کرد: شیراز شهر فرهنگ و ادب و شهر سعدی و حافظ است و استان فارس نیز استان تمدن باستان ایران است.

رئیس جمهور با بیان این‌که در این سرزمین شهریاران سخن یعنی سعدی و حافظ در قرون میانی رنسانس بزرگ فکری و معنوی را به وجود آوردند، خاطرنشان کرد: سعدی و حافظ نه تنها پاسداران زبان پارسی و ادب و فرهنگ بودند، بلکه دین، زندگی و راه سیاست داخلی و خارجی را به ما آموختند و حافظ شیرین سخن که گفت آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت با دشمنان مدارا»، خط سیاست داخلی و خارجی ما را ترسیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه منطق دولت تدبیر و امید با همه جهان «با دوستان مروت با دشمنان مدارا» است» خاطرنشان کرد: به تیم هسته‌ای پیام می‌فرستم که احساسات جوانان شیرازی و عشایر غیور را ببینید؛ مردم به خادمان این ملت احترام می‌گذارند.[2]

مدارا با دشمنانپالس‌های غلطی که آمریکایی‌ها دریافت کردند

اما آنچه در ادامه رخ داد از درک و دریافت متفاوت مقامات آمریکایی از چنین سیگنال‌هایی حکایت دارد. آمریکایی‌ها که همواره در دیدگاهی جاه‌طلبانه فشار بر ایران را علت حضور کشورمان پای میز مذاکرات تعبیر می‌کنند، اینبار نیز بنابر سیاست فشار و مذاکره سعی کردند، حرف خود را به کرسی بنشانند و میز مذاکرات هسته‌ای را با توجه به منافع خود بچینند. در این میان جان کری وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با یکی از رسانه‌های غربی که در 9 اردیبهشت سال جاری در رسانه‌ها منتشر شد، بار دیگر تهدید اقدام نظامی علیه ایران را مطرح کرد و گفت: واشنگتن در صورت توافق بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت دارد و در صورت لزوم می‌تواند بار دیگر ایران را تحریم کند و «گزینه نظامی» هم فوراً در دسترس خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به منتقدان توافق هسته‌ای، به نظارت‌های سختگیرانه بر برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «ما ۲۵ سال که زمانی بسیار طولانی است، از بازرسی‌های روزانه تمام چرخه سوخت را به دست آوردیم، تمام اورانیوم، از معدن تا آسیاب تا کیک زرد تا گاز تا سانتریفیوژ و تا پسماند.»

جان کری همچنین در پایان بار دیگر تهدید اقدام نظامی را نیز مطرح کرد و گفت: «اگر دیدیم که آن‌ها به سمت آن (برنامه تسلیحاتی)، می‌روند که قطعاً می‌توانیم ببینیم، آنوقت می‌توانیم اگر خواستیم سریعاً به تحریم‌ها بازگردیم یا فوراً به سراغ گزینه نظامی برویم.»[3]

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در همین راستا دو روز پس از انتشار سخنان جان کری» ایران را با گزینه نظامی تهدید کرد. روزنامه جروزالم پست (JPost) نیز در مطلبی با عنوان بایدن خطوط قرمز [آیت الله] خامنه ای را پس زد به نقل از جوبایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد با وجود مذاکره، گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است.

بایدن با بیان اینکه ایران در حال حاضر قابلیت ساخت 8 بمب هسته‌ای را دارد» اعلام کرد: «در توافق هسته‌ای مسیر غنی‌سازی پلوتونیوم بسته خواهد بود، برای همیشه.»

وی اشاره کرد: «احتمال حمله نظامی علیه ایران همچنان یک گزینه به شمار می‌رود و اوباما خواستار دور شدن از این گزینه است.»[4]

سخنانی که با واکنش مقتدرانه و صریح رهبر معظم انقلاب مواجه شد و ایشان با بیان اینکه مذاکره زیر شبح تهدید معنایی ندارد و ملت ایران این موضوع را بر نمی‌تابد، خطاب به دولتمردان آمریکا گفتند: «‌ اولاً غلط می‌کنید. ثانیاً همانطور که در زمان رئیس جمهور قبلی آمریکا هم گفتم، دوران بزن و در رو تمام شده است و ملت ایران کسی را که بخواهد به او تعرض کند، رها نخواهد کرد.»[5]

پرده دیگری از سیاست مدارا محورانه وزارت خارجه که به نظر نمی‌رسد با این سطح روابط نتیجه‌ای حاصل کند، نامه تبریک وزیر امورخارجه کشورمان به وزیر خارجه جدید عربستان سعودی است که تا پیش از این به عنوان سفیر این کشور در آمریکا عمل می‌کرد. در سیاست خارجی کشورمان نام عادل الجبیر یادآور توطئه مشترک آمریکا و عربستان علیه ایران است؛ توطئه‌ای که ایران در آن محکوم به توطئه چینی برای سوء قصد به جان عادل الجیبر، سفیر عربستان در واشنگتن شده بود اما دیری نگذشت که واهی بودن این اتهامات مشخص شد و ایران نیز در همان زمان به طور صریح این ادعا را تکذیب کرد.[6]

مدارا با دشمنانعربستان سعودی چندی است که به طور مستقیم سیاست‌های خود را علیه مواضع و منافع جمهوری اسلامی و هماهنگ با منافع غرب و بویژه رژیم اسرائیل برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. این سیاست‌ها از به راه انداختن جنگ نفت علیه کشورمان تا چوب لای چرخ مذاکرات هسته‌ای گذاشتن توسط مقامات سعودی گسترده است و به یک الی دو مورد منتهی نمی‌شود و حاکی از آن است که راهبرد سیاست خارجی حکومت آل سعود بر این مبنا چیده شده است. جنگ یمن که به بهانه حضور ایران و به رسمیت نشناختن انقلاب مردمی در این کشور آغاز شد نیز در همین راستا قابل تحلیل است که متاسفانه به کشتار روزانه صدها غیر نظامی از جمله زنان و کودکان بی‌گناه یمنی انجامیده است.

با این اوصاف و شرایطی که وجود دارد باید به طور جدی این سئوال مطرح و پاسخ داده شود که سیاست مدارا چه سنخیتی با فضای موجود بین الملل و در مواجه با دشمنی دشمنان ایران دارد؟ چهارچوبی که رهبر معظم انقلاب در زمینه سیاست خارجی مطرح می‌کنند در سه محور عزت، حکمت، مصلحت می‌گنجد. ایشان با ترسیم این محورها می‌فرمایند: «حکمت این است که شما بتوانید مواضع طرف مقابل را حکیمانه به مواضع خودتان نزدیک کنید؛ این‌ها در تضاد با هم نیستند. حکمت و عزت و مصلحت مکمل هم‌اند؛ باید در جهت مصالح ملی باشند؛ و در درجهٔ اول باید با حفظ عزت ملی و عزت هویتی همراه باشند؛ یعنی تسلیم، انسلام، انظلام، نه در مرحلهٔ باورهای قلبی و نه در مرحلهٔ عمل و قرارداد، نباید وجود داشته باشد؛ این با حکمت امکان‌پذیر است.»[7]

با این اوصاف باید به این پرسش پرداخت که نامه تبریک به وزیری که به شخصه دشمنی خود با کشورمان را ثابت کرده و همچنین عملکرد دشمنانه سعودی‌ها در قبال کشورمان چطور تعریف می‌شود؟

در ادامه در راستای طرح موضوع «با دشمنان مدارا» بایستی برای شفاف‌سازی به این سئوالات اساسی پاسخ داده شود که این مدارا در چه شرایطی قابل اجراست؟ از سوی دیگر چنین رویکردی چه وجه‌شباهتی با سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی دارد و آیا سیاست خارجی اسلامی بر اساس مداراست یا مدارا قسمتی از سیاست خارجی کشورمان آنهم در شرایطی خاص است؟ سئوال اصلی و انتهایی این است که سیاست مدارا چه قرابتی با سیاست اقتدارطلبانه‌ای که رهبر معظم انقلاب همواره مطرح می‌کنند دارد و باید در چه شرایطی اجرا شود که به اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جهان بین الملل لطمه وارد نسازد؟



[1] - آقای سفیر، صص 87-88.

[2] - http://isna.ir/fa/news/94020905406

[3] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/413191

[4] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/413191

[5] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/413122

[6] - http://www.irna.ir/fa/News/81582904/

[7] - http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=19872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • بهنوش ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    بوی نفاق را کاملا استشمام میکنم
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    ابزار فضای مجازی قدرت پنهانی دارد و آن این است که مخاطب خود را به گونه ای شستشوی مغزی می دهد که نمی توان تصورش را هم کرد نتیجه اش می شود آقای سفیر . ایشون سعی می کنند کسی را دشمن ننامند اما آنها هرچه می خواهند بکنند. یاد آن استدلال مسیحیت تحریف شده می افتم که می گوید اگر کسی زد توی گوشت آنطرف را هم بیار جلو تا بزنه.
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    آقای ظریف چرا دانشمند و شهید زنده هسته ای را به خاطر سخنرانی در یک جلسه مردمی تهدید کردید ؟
  • ali ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    "من تلاش می‌کنم هیچ‌گاه از واژه دشمن استفاده نکنم" . آقای ظریف تاحالا یک تحلیلی روی این طرز تفکرتان داشته اید ؟ نتیجه اش شده عدم صدور روادید به سفیر ایران در سازمان ملل . نتیجه اش شده صدور چند قطعنامه دیگر در زمان مذاکرات جنابعالی . نتیجه اش شده بی احترامی های بیشتر آمریکایی ها به ملت ایران . هرروز مردم ایران را با یک واژه خطاب می کنند. نتیجه اش شده تجاوز به زائران ایرانی در عربستان . نتیجه اش شده اخراج دانشجویان ایرانی . نتیجه اش شده رودست هایی که تاکنون از آمریکایی ها خورده اید. نتیجه اش شده ایجاد مشکلات و اختلاف بین عناصر مقاومت اسلامی. نتیجه اش شده انتقام های عربستان و ترکیه به هر نحو و روشی که بتوانند. نتیجه اش شده جاسوسانی که به راحتی درکشور آمد و شد می کنند.
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    آقای سفیر در وزارت امور خارجه یک نقشه روی دیوار چسبانده و از روی آن تحلیل می کنند در این نقشه دور تا دور کشور را محو کرده اند به طوریکه متوجه نیستند در دور تا دور مرزهای کشور چه اوضایی است و در این نقشه فقط آمریکا و غرب پررنگ تصویر شده . این یک واقعیت است یک نمونه مثال هم اینکه عربستان ایران را دشمن شماره یک منطقه می داند و داره یمن را نابود می کنه اونوقت آقای ظریف پیام تبریک جانشینی عربستان برایش ارسال می کند گویی اوضا را اصلا تحلیل نکرده اند .
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    واضح است که برخلاف ادعای این حضرات مدعی سواد و فضل ، با اظهار لبخند و دیپلماسی نه تنها دشمنی کاهش نمی یابد بلکه دشمن صد هزار برابر حریصتر می شود. حوادث تلخ اخیر و مخصوصا افزایش بی سابقه پررویی مقامات کشورهای کمنطققه تا جایی که به مقامات عالی کشور ما توهین کنند و یا دم از جداکردن خوزستان بزنند ، فقط نتیجه این است که احساس کرده اند ما ضعیف شده ایم. ناتو و آمریکا و همه قدرتهای پفکی دنیا هم هیچ گاه جرات حمله به هیچ کشوری را ندارند مگر آنکه آن کشور در مقابلشان ضعف نشان داده باشد یا بخشی از ملت جلوی آنها ابراز ضعف کرده باشند یا اپوزوسیون چراغ سبز به آنها نشان دهد. نگاه کنید به حملات و جنگهای آمریکا. چرا آنها هرگز جرات حمله به کره شمالی و حتی کوبا را نداشتند؟ چون وقتی دشمن احساس کند ملتی مستحکم است و نمی توان بر آن سلطه یافت هرگز حمله نمی کند. حتی تحریمهای نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران هم وضع نشد مگر بعد از فتنه 88، یعنی وقتی که به شنیدن صدای مخالف و تغییر در ایران امیدوار شدند. پس تنها تقاضای ما از ترسوها و جان دوستها این است که اگر واقعا کشورتان و جانتان را دوست دارید الکی دلسوزی نکنید و خفه شوید و بگذارید تا صدایی جز صدای اتحاد و اقتدار و اعتماد به نفس از ایران و ایرانی شنیده نشود. در آن صورت جنگی هم در کار نخواهد بود و شما هم می توانید به زندگی بی ارزش خود ادامه دهید.
  • حمید ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    مشرق برو گمشو.
  • ساسان ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    رحمائ علی الکفار و اشدائ بینهم
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    تنش زدایی خوب است ولی پیچیدگی هایی هم دارد واقعیت اینست که قدرت های اصلی دنیا بر اساس قانون جنگل عمل می کنند قدرت را اصل مطلق می دانند و برای همین هیچگاه سلاح اتمی شان را نابود نخواهند کرد لزومی ندارد ما در برابر همه دنیا تعظیم کنیم یک روایط سالم و ودو طرفه بهتر از روابط احترام آمیز افراطی آن هم یک طرفه است.
  • سید عباس قاسمی از تربت حیدربه ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    همان لقب سردار عقب نشینی که قبلا به آن مزین شده اند برازنده این دولت است چون جای دوست و دشمن را عوض کرده اند و شعارشان این است رحماوعلی الکفار و اشداآ بینهم
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    اقتدار یا کاسبی شما؟!!
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    سیاست داخلی منکوب کردن دلواپسان و دلبری آمریکا و غرب این شد دولت یازدهم بس
  • گوگولی ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    بابا مشرق جان خودتون را ناراحت نکنید !! من به نمایندگی از ظریف میرم صفحه فیسبوک پادشاه عربستان و وزیر امورخارجه این کشور و چند فحش و ناسزا هم نثار سعودی ها میکنم راضی هستید ها!!
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    چه انتظارهایی ازاین دیپلم ات های این دولت داری توهم مشرق ها
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    در دنیای امروز فحش دادن اقتدار نیست - تقصیر شما سایت مشرق نیست - چون با فحش و توهین تربیت و بزرگ شده اید
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    فکر کنم از اون‌هایی هستی که حدوسط نداری و دنیا رو صفر و صدی می بینی اقتدار به معنای فحش دادن نیست دقت کن جانم
  • گوگولی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    خیلی جالبه که هم روحانی و هم اوباما از تعالیم و اندیشه های حافظ در عرصه سیاست خارجی پیروی میکنند خخخخخخخ!! شیخ شیراز خطاب به اوباما گفت : درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی بر کن که رنج بی شمار آرد و اینک لسان الغیب به روحانی چنین گفت: آسایش دو گیتی در تفسیر این دو حرفست/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا!
  • مرتضیsk ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    در فتنه 88 چرا استشمامت کار نمی کرد ؟
  • مرتضیsk ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    بهترین بهونه جهت از زیر بار مسولیت در رفتن حالا خوبه گردن دولت قبلی ننداختی
  • مرتضیsk ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    زحمت میشه واست عزیزجان ، اومدیم خودتونو ببینیم همش در حالِ خدمت به ملتی
  • متکی ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    بابا از دوره قبل که دیگه خیلی خیلی بهتره دیپلماسی با جزایر قمر رو نقشه پیداش می تونید بکنید آقا میگه همین که یک نفر ایرانی داره با اقتدار جلوی 5 قدرت جهانی حرفش رو میزنه همین اقتدار کافیه... اقتدار رو در دیدار متکی با وزیر خارجه کشور آفریقایی دیدیم که حکم خلع اش رو اون بابا به متکی داد... " راستی یک تحقیق بکنید لطفا و در سایت بذارید ببینم جزایر قمر کجاست... میشه رو نقشه جهان مشخص اش کنید؟؟؟
  • سعید ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    کاش این مدارایی که با دشمنان دارید با مردم داشتید و این همه توهین به منتقدان نمیکردید
  • سعید ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    همین الان شما با خشم داری به ما توهین میکنی!! مثل اینکه امثال شما فقط بلدید با ستمگران مودبانه صحبت کنید اسم این خصلت توسری خوریه
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    ظریف دارد با این روش چند چیز را به کشورهای دنیا نشان می دهد. 1.سیاست ایران احساسی نیست و عقلانی است. 2.سیاست ایران بر اساس عدم مداخله در دیگر کشورهاست 3.سیاست ایران بر اساس حسن همجواریست 4.سیاست ایران بر اساس تشکیل یک امپراطوری شیعه نیست 5.سیاست ایران کمک به حل دیپلماتیک در درگیری و منازعات بین المللی است. 6. ایران مشکلات خود با کشورهای دیگر را از راه گفتگو و از راه سیاسی دنبال می کند و نه از راه جنگ و خون ریزی و ترور و ساخت بمب(بمب اتم). متاسفانه سیاست خارجی احمدی نژاد در هشت سال دولتش این بود 1.به دنبال نابودی اسرائیل بود.(برای نابودی اسرائیل بمب لازم است) 2. دشمن تراشی و دشمن سازی کرد، و به راحتی بهانه به دست مخالفان ایران داد در مجامع بین المللی تا توانست به کشورها توهین کرد . لازم به توضیح است: سخن حق اگر با ابزار باطل(توهین وتحقیر ) انجام شود نتیجه ی عکس میدهد) حتی کشوری همچون ترکمنستان نیز مخالف ایران شد حتی کشوری همچون ژاپن و کانادا نیز دشمن ایران شدند. 3. سیاست ایران احساسی بود نه عقلانی(ماجراهای هولوکاست را وسط کشید و دنیا گمان کرد که احمدی نژاد از قتل عام یهودیان توسط هیتلر طرفداری کره است). 4. ایران بدنبال مداخله در دیگر کشورها بود 5.وحشت آفرینی می کرد در دل کشورهای همسایه ی بخصوص با کشورهای عربی حوزه ی خلیج فارس، به جای کاهش تنش با کشورهای عربی(که هم همسایه هستند و هم مسلمان و هم از لحاظ اقتصادی منافع مشترک زیادی با آنها داریم) به سراغ کشورهای دورافتاده ی افریقایی و کشورهای آمریکای لاتین رفتند (که از لحاظ فرهنگی بسیار با ما متفاوتند ) 6.به جای قوی کردن تولید ملی، کشور را به درآمدهای سرشار نفتی وابسته تر کرد بطوری که تحریمها اثرشان بیشتر شد.
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    برابر دانستن اقتدار با فحش یک برداشت عامیانه است اینکه دیپلمات های ما با بالاترین مقامات غرب مذاکره می کنند به علت قدرت ایران است ولذا مذاکره کنندگان از این موقعیت بهره برده با حفظ احترام ولی قدرتمند وبا عزت مذاکره کنند و خدای ناکرده عقب نشینی افراطی نکنند و در خطوط قرمز قاطع باشند.
  • مرتضیsk ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    چه جالب شد ، تو روز عاشورا فتنه 88 توهين و فحاشي و بي تربيتي جماعتي يادت رفته ؟؟ در ضمن سخنراني وندي شرمن ( ما می دانیم که فریب کاری جزیی از دی . اِن . اِی ایرانیان است ) حتماً توهين و فحش و ناسزا حساب نميشه و اقتدار واسشون حساب ميشه !!
  • استاد دانشگاه ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    اعتراف می کنم این تنها مقاله خوب این ماه اخیر مشرق بود!...متاسفانه سیاست با دشمنان مدارا رو دوستان با چشم بستن در برابر تف دشمن داخل صورتت اشتباه گرفتن...البته میشه هم این رو از روی ناتوانی دانست تا مدارا!!..
  • حمید02 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    دست آقایون برای طرفدارانشون هم رو شده ها ولی روشون کم نمیشه اداره مملکت سپردن به باد ورفتن دنبال بازی برد! برد! با شیاطین
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    شما اسم احمدی نژاد را بردار و به جایش امام خمینی بگذار. دلیل خشم شما از احمدی نژاد احیای همان سخنان و منطق امام خمینی است و آرزویتان هم بازگشت به دوره اعتبارپاسپورت رژیم پهلوی!! چرا این خواسته را علنی نمی گویید؟ چرا خیال می کنید ما نمی فهمیم؟ چرا خیال می کنید ما نمی فهمیم تمام اخلال های اقتصادی در کشورهای انقلابی در کل دنیا توسط امثال شما و اربابهایتان صورت می گیرد؟
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    عجب! به تو توهین کنند و خردت کنند و تو لبخند بزنی اسمش اقتدار است؟ ما نفر به نفر شما را به هلاکت خواهیم رساند.
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    دوست عزیز نگاه جناحی به منافع ملی یک نگاه ناقص است.
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    توهم زدی داداش .
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    به فرض که همین کار ایشون درسته حالا یک سوال پیش می یاد و اون اینکه ما برای چه انقلاب کردیم ؟ هدف از زندگی بشر چیست ؟ چند مدتی با آرامش زندگی کنیم بعد هم بمیریم آره ؟
  • سید ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    عقل شما بهتون نمیگه وقتی پیر و جوون، زن و بچه را دارن تو یه کشور مستضعف قتل عام میکنن حسن همجواری معنا نداره؟؟! عدم مداخله یا بی تفاوتی؟! فکر می کنید این موجودات چیزی از دیپلماسی می فهمند؟! یا اینکه دیپلماسی رو اونها برای افراد ساده ای مثل ما درست کرده اند؟! اگه به جای یمن بمب فسفری بزنن وسط تهران بازم میگی دشمن تراشی نباید کرد؟!! کی می خواهین از این خواب زمستانی بیدار بشین؟!!!
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    ما به راحتی از دولت انتقاد های سازنده تند وتیز میکنیم تا امور به بهترین شکل اصلاح شوند چیزی که دولت قبلی از آن فرار می کرد.
  • مجتبی ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    ما نتیجه با دوستان مروت با دشمنان مدارا را در 700 سال پیش دیده ایم شهر بیش از یک میلیون نفری نیشابور در مقابل چنگیز خان تسلیم شد. ولی همه مردم نیشابور کشته شدند و دانشگاه های نیشابور به طور کامل نابود شد!!
  • ایرانی ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    خب عجیب نیست که یک افسادطلب فکر کنه که همه مثل شرایط خودش بزرگ شدند
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    ناشناس 2:04 یه کپی برداشتی همه جا باهاش کامنت میزاری ! ضمنا چرا صدای شما اون موقع که احمدی نژاد به جزایر سه گانه و همیشه ایرانی تنب کوچک و بزرگ و بوموسی سفر کرد و اون کشور ملخک امارات بیانیه داد که به خاک امارات تجاوز شده در نیومد؟ چرا زمان احمدی نژاد که تجار ایرانی رو از امارات به بدترین شکل اخراج کردن و دارائیشون رو بلوکه کردن صداتون در نیومد؟چرا زمانی که همه کشورها از کومور و طوطی و قناری سالن سخنرانی رئیس جمهور یک کشور در سازمان ملل رو با توهین ترک کردن این امر رو واسه خودتون افتخار دونستین؟ حالا همه چیز شده توهین چون دولت عوض شده!! بردار این کامنت مسخره رو واسه همه موضوعات که یک کامنت نمی زارن!!
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    مثل اون سردار تحریم ( محمود) افراط و تفریط وجود داره دیگه خودشو ناراحت نکن اخوی!!!
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    ناشناس 11:53 این حرفهایی که زدی خیلی بالاتر از درک این ناشناس 14:56 سوئدیه!! ضمنا سخنان امام خمینی با قضیه مشایی جون و رحیمی جون و خانه نشینی خیلی فکر نمی کنم سنخیتی داشته باشه!!
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    ناشناس 14:57 شما زمان احمدی کجا تشریف داشتی که به ما ایرانیها فقط احترام میزاشتن اونم چپ و راست!!
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    این که اداره مملکت رو سپردن به باد از زمان احمدی جونتون شروع شد اشتباه نکن!!
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    اگر میخواهید ظریف را بیشتر بشناسید سخنان یان الیاسون یهودی ( معاون فعلی دبیر کل سازمان ملل ) را بخوانید.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    با یه انتقاد ساده پتک به سرت فرود میاد انتقاد تند و تیز پیشکش اصلاح امور!!!!!؟؟؟؟ بهش امیدوار نباش
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    افرین ناشناس سوئدی حرفات حقه حرف حق رو باید هزار بار کپی کرد بلکه دو تا نادون از نادونی نجات پیدا کنن بقیه نادون ها نادونی شونو دوست دارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس