رئیس‌جمهور با بیان اینکه زمینه‌های خوبی برای همکاری جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی در خصوص روابط دوجانبه وجود دارد، گفت: ایران آمادگی دارد در همه زمینه‌ها همفکری، رایزنی و همکاری‌های فیمابین را هر چه بیشتر گسترش دهد.

به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار خانم انگوانا ماشابانه وزیر روابط و همکاری‌های بین‌الملل آفریقای جنوبی با اشاره به روابط بسیار مناسب و نزدیک دو کشور اظهارداشت: علاقه‌مند به گسترش روابط اقتصادی با پرتوریا هستیم و معتقدیم باید تحرک و شتاب اقتصادی مناسبی بین دو کشور سامان یابد.

وی اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط اقتصادی با آفریقای جنوبی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این زمینه از سرمایه بزرگی برخوردار هستیم و آن حافظه تاریخی مردم ایران نسبت به استقلال‌طلبی و مبارزات مردم آفریقای جنوبی در برابر آپارتاید است و جمهوری اسلامی ایران از ابتدا از این مبارزه حمایت کرده است.

وی گفت: امروز باید از این سرمایه برای ایجاد روابط نزدیکتر دو ملت در بخش های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و علمی استفاده کنیم.


روحانی با اشاره به همکاری‌های دو کشور برای دفاع از حقوق کشورهای در حال توسعه اظهارداشت: متأسفانه هنوز هم کشورهای قدرتمندی در دنیا وجود دارند که می‌خواهند علم و دانش و فناوری را در انحصار خودشان قرار داده و از آن به عنوان وسیله‌ای برای سلطه استفاده کنند.

وی افزود: امروز باید در زمینه دانش و فناوری به یکدیگر کمک کرده و با صدای بلند نیز به آنها بگوییم که علم و فناوری نمی‌تواند برای همیشه در انحصار عده‌ای خاص قرار داشته باشد.


رئیس‌جمهور در ادامه لزوم مبارزه مشترک با تروریسم و خشونت را مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه ویروس خشونت و تروریسم در حال سرایت به همه نقاط جهان است و امروز همه باید در برابر این ویروس خطرناک دست به دست هم دهیم.


روحانی همچنین بر ضرورت و اهمیت یاری رساندن به ملت‌هایی که گرفتار مسایلی از جمله جنگ داخلی و حمله به کشورشان هستند، بویژه مردم یمن تأکید کرد و گفت: راه حل مشکلات داخلی کشورها حمله نظامی نیست و باید فرصت داده شود تا گروه های مختلف با یکدیگر مذاکره و گفت‌وگو کنند و از سوی دیگر شرایط امنی برای امدادرسانی به مجروحان و آسیب دیدگان ایجاد شود.


وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بخوبی نشان داده است که برای حل و فصل موضوع هسته‌ای از طریق مذاکره از اراده جدی برخوردار است، تصریح کرد: مبنای ما در مذاکرات احترام و رعایت مقررات بین‌المللی و در عین حال بهره‌برداری و فعالیت صلح آمیز در عرصه فناوری هسته ای در مسیر توسعه است.


رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده که مسیر فشار و تحریم های اقتصادی مسیر غلطی است که جواب نمی دهد و به زیان همگان خواهد بود.


روحانی همچنین علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای روابط نزدیکتر اتحادیه آفریقایی با کشورهای غیرمتعهد را مورد تأکید قرار داد و گفت: بعنوان رییس جنبش عدم تعهد آمادگی داریم که روابط این دو مجموعه بزرگ را برای همکاری های بیشتر تسهیل کنیم.


خانم انگوانا ماشابانه وزیر روابط و همکاری‌های بین‌الملل آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با تأکید بر تعهد آفریقای جنوبی برای همکاری و مشارکت با جمهوری اسلامی ایران، استفاده از روابط خوب سیاسی برای تقویت روابط اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: ما امروز حامل پیام حسن نیت، همبستگی، شراکت و همکاری گسترده بین آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران هستیم.


وی تصریح کرد: دیدگاه مقام‌های ارشد آفریقای جنوبی در حمایت از جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای کاملا روشن است و ما از مسیری که دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اتخاذ کرده و آن مسیر مذاکره است، بدون قید و شرط حمایت می کنیم و می دانیم که ملت ایران به دنبال صلح است.


وی با تأکید بر اینکه آفریقای جنوبی هرگز با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران موافق نبوده است، اظهار داشت: معتقدیم تحریم ها بر اساس هنجارهای بین المللی در دنیا وضع نشده است و ما هم در خصوص این تحریم ها دچار زیان و خسارت شده ایم.


خانم انگوانا ماشابانه وزیر روابط و همکاری های بین الملل آفریقای جنوبی با تأکید بر اهتمام کشورش به گسترش هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی با ایران گفت: امروز خواست اصلی ما احیا و گسترش مناسبات و همکاری های اقتصادی بویژه در زمینه انرژی است و آفریقای جنوبی نمی خواهد تحت شرایط تحمیلی از جانب دیگران قرار بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس