کد خبر 414711
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

در نمایشگاه کتاب تهران کتاب‌های جدید شهریار زرشناس که توسط انتشارات خبرگزاری تسنیم منتشر شده در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

به گزارش مشرق، در نمایشگاه کتاب تهران کتاب‌های جدید شهریار زرشناس که توسط خبرگزاری تسنیم منتشر شده است در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

این مراسم با حضور محمدحسین رجبی دوانی، نویسنده و تحلیل‌گر و شهریار زرشناس، نویسنده کتاب برگزار شد. این 6 جلد کتاب شامل یک دوره 4جلدی «تاریخ غرب باستان» و یک دوره 2جلدی «مطالعات غرب‌شناسی بنیادین» است.

شهریار زرشناس نویسنده مجموعه کتاب های دوره‌های غرب شناسی درخصوص چگونگی گرایش به نوشتن تاریخ غرب گفت: سال 59 حدود 15 سالم بود. اولین اثر درباره تاریخ غرب که مسیر فکری مرا تغییر داد، نوشته محمد رجبی بود که در مجمع علامه طباطبایی درس می داد و کتاب هایی منتشر می کرد. در حال حاضر خیلی خوشحالم که ایشان در مراسم رونماییی این کتاب ها شرکت کردند چون اثر او مرا در این مسیر انداخت.

زرشناس درباره علت نگارش این مجموعه کتاب ها عنوان کرد: واقعیتی این است که ما درگیر جنگی تمام عیار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با غرب هستیم. این تعابیر را رهبر معظم انقلاب با عنوان شبیخون فرهنگی یاد کردند.

وی افزود: درگیر جنگ بودن اقتضائات و لوازمی دارد. جنگ فرهنگی در عرصه های مختلف عمومی، مناسبات و نحوه کنش مردم است که در این میان عرصه نظری کمتر مورد توجه است که بدون توجه به آن امکان حرکت به جلو نیست.

این نویسنده و غرب شناس تأکید کرد: زیربنای بسیاری از مسائل اخلاقی در مسائل نظری است. علت این مسائل نباید نادیده گرفته شود. وجهی از این مسائل هم به این برمی گردد که مسائل فرهنگی به مناسبات غیرفرهنگی نیز برمی گردد.

وی افزود: یک وجه مهم حرکت دشمن در جنگ نرم و عرصه نظری است که دشمن به آن حمله کرده و تنها نهفته در اخلاقیات نیست. به ما تصویری القا کردند که تاریخ و فرهنگ خود را نادیده بگیریم و غربی ها را در قالب فرهنگ اومانیستی ببینیم و از هویت خودمان فاصله بگیریم.

زرشناس با تأکید بر اینکه نظام دانشگاهی در زمینه آموزش باید بازنگری هایی انجام دهد، گفت: نظام دانشگاه باید بازنگری کند تاریخ غرب را به صورت دینی ارائه کند. روایت دینی به معنای روایتی مبتنی بر اندیشه ها و آرمان های غرب است. اما متأسفانه این مسأله در نظام دانشگاهی انجام نشده است. ما حتی یک دوره از تاریخ غرب نداشتیم و بیشتر بر مبنای مشهورات مدرنیستی غرب است.

وی افزود: بیش از 60 درصد دانشگاه های ما و 90 درصد متون درسی تفکرات سکولار اومانیستی را ترویج می کنند. مقام معظم رهبری می گویند کار فرهنگی باید اقناعی باید باشد. موشک این جنگ کتاب و مسلسل آن فیلم و محصولات فرهنگی است.

این نویسنده ادامه داد: نویسندگان و تاریخ نویسان غربی یونان را مهد تمدن می دانند اما جنبه های برده داری آن زمان و نقایص را فراموش می کنند. برهمین اساس پیشنهاد یک دوره 34 جلدی برهمین مبنا را انتشارات خبرگزاری تسنیم داد که متعهد به تفکر دینی تاریخی غرب و تاریخ ادبیات آن باشد.

زرشناس بیان کرد: قرار است مجموعه ای کارهای نقادانه نسبت به غرب در حوزه اندیشه و ادبیات در یک پروژه کلان جای گیرد. قصدمان این است که این آثار ملهم از تفکر اسلامی، متعهد به آرمان انقلاب و منتقد به مشهورات اومانیستی باشد.

وی افزود: این اولین گام در ظهور یک جریان جدی خودآگاه برای رسیدن به غرب شناسی انتقادی است. این جریان ها موثرتر از حرکات تبلیغی است که به ظواهر می پردازد.

نویسنده مجموعه کتاب های غرب شناسی یادآور شد: کار زیربنایی در این حوزه صورت نگرفته اما ما این حرکت را شروع کردیم و امیدوارم انتشارات تسنیم کمک کند تا اگر کار بنیادی انجام می دهیم، نتیجه دهد.

زرشناس با بیان خاطره ای نشریه سوره و همکاری با شهید آوینی گفت: سال 70 در مجله سوره همراه شهید آوینی بودیم. او معتقد به نظریات تئوریک بود و رئیس وقت حوزه هنری انتقاد می کرد که این مجله نباید وارد مباحث نظری شود. شهید آوینی معتقد بود او متوجه نمی شود که ما یک نسل را می پرورانیم. امیدوارم این حرکت تکثیر شود و از من تواناتر پیدا می شود که می تواند به خودآگاهی دینی و انقلابی ما کمک کند.

محمد رجبی رئیس سابق کتابخانه مجلس درخصوص اهمیت این مجموعه کتاب ها گفت: سال ها بود که درباره تاریخ فلسفه و فرهنگ و تمدن غرب دغدغه داشتم و فراوان از من سوال می شد که ما چه کتابی باید بخوانیم که فرهنگ و تمدن غرب و مجموعه درونی آن یعنی فلسفه و ادبیات را به صورت منسجم و یک طرح نظری روشن ارائه کنیم؟

رجبی با بیان این مجموعه کتاب ها بسیار دقیق بیان شده است، افزود: قبلا به صورت پراکنده افرادی مانند مددپور کارهایی انجام داده بودند که به عنوان اولین گام در این راه شناخته می شد. شاید آقای زرشناس نسبت به اهمیت کاری که انجام می دهند، فروتن باشند اما این کار نقطه شروعی است که کلید زدند تا پژوهشگران دیگر آن را ادامه دهند. اگر پژوهشگران دیگر بخواهند این کار را ادامه دهند باید به صورت مفصل تاریخ غرب را بنویسند.

وی با طرح پرسشی گفت: همیشه این سوال مطرح می شود که اگر بخواهیم تاریخ غرب را بنویسیم که به صورت یک طرح نظری و سیاسی و دیدگاهی براساس اصول بینشی باشد، چه طور باید به آن پرداخت؟

رجبی افزود:ما این کارها را درباره تاریخ اسلام ننوشتیم و چه طور امکان دیدن حوادث تاریخی به صورت وحیانی وجود دارد؟... نوشتار تحلیلی نیز برگرفته از مدل های غربی است. تاریخ دینی و غربی خیلی متفاوت است.

رئیس کتابخانه مجلس تأکید کرد: زرشناس نسبت به نگارش این کتاب ها شجاعت و درایت به خرج داده و من به انتشاراتی که این مجموعه ها را منتشر کرده تبریک می‌گویم چون واقعا کار مشکلی است. این آغاز یک حرکت است که ادامه دهنده آن خودشان است و مسأله دیگر اینکه به دیگران این جرأت را می دهد که می شود تاریخ دیگران و خودمان را با این ملاحظات نگاه کرد، فهمید و نوشت.

وی با بیان اینکه از خواندن این کتاب خوشحال شدم، افزود: شاید برخی مسائل جزئی در این کتاب به دلیل تسریع در حضور در نمایشگاه وجود داشته باشد که امکان برطرف شدن آن وجود دارد. به هر حال این مجموعه کتاب ها با هندسه منظم و مرتبی جلو رفته و نکات آن باید مد نظر گرفته شود تا تاریخ ایران باستان و ایران نیز این طور نوشته شود.

محمد رجبی در ادامه با توجه به اظهارات زرشناس گفت: نکات زرشناس مبنای قرآنی عمیق دارد. نکته مهم این است که در قرآن به این توصیه شده که ابتدا اهل تذکر و تفکر باشیم. ما باید نظرگاه ویژه ای داشته باشیم که تفکر الهی باید بر مبنای قرآن الهی باشد و تفکر بر این مبنا شکل بگیرد.

رجبی عنوان کرد: برای من از این جهت کار زرشناس ارزش شناخته می شود که افرادی مانند داوری و مددپور شروع کردند و باید اول دنبال ذکر بود. همه معتقدند باید اول فکر و تعقل صورت گیرد اما مقدمه آن ذکر الهی است. این ذکر بر مبنای تفکر قرآنی است که امیدوارم انتشارات تسنیم این کار را ادامه دهد.

عناوین دوره «تاریخ غرب باستان» به این شرح است:

جلد اول: یونان، از روزگاران کهن تا قرن 6 قبل از میلاد

جلد دوم: فراز و فرود یونان کلاسیک

جلد سوم: دوران هلنیسم (یونانی‌مآبی)

جلد چهارم: روم باستان

و دوره 2جلدی «مطالعات غرب‌شناسی بنیادین» نیز شامل این دو جلد است:

جلد اول: تولد غرب مدرن

جلد دوم: آغاز یک پایان.

مجموعه 6 جلدی «دوره‌های غرب‌شناسی» نوشته شهریار زرشناس در دو غرفه نشر معارف و نشر کتاب فردا عرضه می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس