کد خبر 414835
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

مراسم نکوداشت ناشران فقید پیشکسوت محسن باقرزاده بیوکی، رسول دادمهر، احمد سیاح و محمودآقاجانزاده کاشی‌چی عصر شنبه 19 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از ستاد خبری سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم نکوداشت ناشران  فقید پیشکسوت  محسن باقرزاده بیوکی، رسول دادمهر، احمد سیاح و محمودآقاجانزاده کاشی‌چی عصر شنبه 19 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.

سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه بیست و هشتم کتاب از سخنرانان و میهمانان ویژه این نشست بود که در سخنرانی خود درباره ناشران پیشکسوت درگذشته اظهار کرد: سنت قدردانی از پیشکسوتان عرصه‌های مختلف که در فرهنگ ایرانی وجود دارد، سنت پسندیده‌ای است.

وی گفت: طبیعی است که اهالی نشر که خود انتقال‌دهنده فرهنگ در جامعه هستند باید این سنت را پاس بدارند. هدف من از حضور در این محفل، از یک سو اظهار ارادت به اهالی نشر ایران و از سوی دیگر ادای دین نسبت به پیشکسوتانی است که امروز در کنار ما نیستند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این مجلس به یاد چهار ناشر عزیزی برگزار شده که در پویایی و مانایی جامعه نشر نقش موثری داشته‌اند و یاد و خاطره تک تک آنان در اذهان ما ماندگار است.

صالحی با یادی از زنده‌یاد باقرزاده گفت: برای من که از اهالی خراسان هستم، باقرزاده با انتشارات توس یک خاطره است و همیشه نشر او با عنوان نشری متلالو و ارزشمند به یاد می‌آورم.

وی افزود: باقرزاده کسی بود که برای کار خود ارزش قائل بود و تا پای از دست دادن سلامتی‌اش پای آن ایستاد. من به واسطه دوستی نزدیکی که با وی داشتم به یاد می‌آورم که در سال‌های پایانی عمر و در حالی که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، چگونه با مرور خاطرات شیرین دوران کارش تلخی دردهای سخت را به فراموشی می‌سپرد. این امر نشان می‌دهد که اهالی فرهنگ انسان‌های قانع هستند که به چیزهای کوچک نیز قناعت می‌کنند.

صالحی درباره زنده‌یاد کاشی‌چی نیز گفت: مرحوم کاشی‌چی نیز چنین شخصیتی داشت. البته ما در امر نشر کاری به سلایق و علایق ناشران نداریم  و تنها مهم این است که این افراد  از نشر ایران پاسداری کردند و این دو عزیز فرصت‌هایی را برای نشر ایران فراهم کردند که از خاطر نشر ایران گسستنی نیست.

وی با یاد کردن از زنده‌یاد دادمهر ادامه داد: همگی ما دادمهر را با نشر آثار دکتر شریعتی به خاطر می‌آوریم و نسل علاقمندان به کتاب‌های شریعتی مدیون مرحوم دادمهر است.
 
وی در آخر بیان داشت: ما در ایران ناشرانی را داشته‌ایم که پیش از ناشر بودن عالم و محقق بودند و این ویژگی برهه‌ای از دوره نشر ما بود که امیدواریم پابرجا بماند. مرحوم سیاح نیز که افتخار شاگردی عالمان و بزرگانی از جمله حضرت امام(ره)، علامه رفیعی قزوینی و دیگران را داشت ترکیبی از محقق، عالم و ناشر بود. البته ما در صدوپنجاه سال گذشته از این ترکیب‌ها کم نداشتیم و چه بسیار ناشرانی که علاوه بر ناشر بودن نویسنده، محقق و عالم نیز بودند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس