کد خبر 586967
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۸

کتاب «ماهیت سرمایه داری مدرن» نوشته شهریار زرشناس از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش مشرق، دفتر اول از مجموعه کتاب‌های «آشنایی با نظام سرمایه داری» با عنوان «ماهیت سرمایه داری مدرن» نوشته شهریار زرشناس، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

شهریار زرشناس از پژوهشگرانی است که با رصد جریان‌های فکری و فرهنگی کشور و نظام سلطه، به رهیافت‌‌های نظری مناسبی در زمینه تهاجم فرهنگی و راهکارهای نفوذ دشمنان در سه دهه اخیر در مراکز فرهنگی، آموزشی، هنری و حتی سیاسی کشور، دست یافته است. این کتاب به سفارش مرکز مطالعات راهبردی ـ فرهنگی ژرفا و  برای آشنایی مخاطبان عمومی با نظام سرمایه داری و ماهیت سرمایه داری مدرن نگاشته شده است.

این کتاب در سه فصل تنظیم و نگاشته شده است: «ماهیت و مختصات سرمایه داری مدرن»، «مولفه های بنیادین نظام سرمایه داری مدرن» و «سرمایه داری مدرن و یهودیت».

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «نظام سرمایه‌داری، تجسّم و ظهورِ اقتصادی ـ اجتماعیِ عالم مدرن است. مدرنیته نفس مدبّر غرب مدرن است و برجسته‌ترین ویژگی آن، اومانیسم است.

سرمایه و سرمایه‌داری در ذیل مدرنیته و عالم مدرن است که فعلیت و تحقق پیدا می‌کند و از این رو جان و جوهری اومانیستی دارد. اومانیسم همانا تجسّم ولایت نفس امّاره است و ماهیتی ضد اسلامی دارد، سرمایه‌داری مدرن نیز به تبع جوهر اومانیستی‌اش، جان‏مایه ضد اسلامی دارد. نظام سرمایه‌داری تجسّم اقتصادی ـ اجتماعی‌ِ استکبار مدرن است و در تقابل ماهوی با اسلام و دین و دیانت قرار دارد.»

زرشناس در بخشی دیگری از کتاب می نویسد: «اسلام هیچ نظام و مناسبات بهره‌کشانه و ظالمانه و ناعادلانه و مبتنی بر تکاثری را نمی‌پذیرد و سرمایه‌داری مدرن همۀ این مؤلفه‌ها را دارد. نظام سرمایه‌داری در مبادی و غایاتش در تقابل و ستیز با اسلام و ولایت الهی و جهت‌گیری توحیدی قرار دارد و از این رو نظامی نامشروع است... سلطۀ نظام سرمایه ‏داری مانع اجرای عدالت است و خصیصۀ‌ بهره‏ کشانۀ این نظام ریشه در ماهیت استکباری آن دارد. اگر مکانیسم عمل و کارکرد نظام سرمایه ‏داری، بهره‏ کشانه و ظالمانه نبود هرگز فقر و فاصله طبقاتی وحشتناکی که در اجتماعات سرمایه‏ داری مدرن دیده می‌شود، پدید نمی‌آمد...»

کتاب «آشنایی با نظام سرمایه داری(1): ماهیت سرمایه داری مدرن» در 108 صفحه، قطع پالتویی، تیراژ 1500 نسخه و قیمت 4هزار تومان منتشر شده است و هفته آینده در مراکز توزیع محصولات فرهنگی و پاتوق کتابهای سراسر کشور عرضه می‌شود. دفتر نشر معارف تاکنون از این نویسنده منتقد و پژوهشگر علوم انسانی، 16کتاب «تکنوکراسی، واژه نامه فرهنگی ـ سیاسی، نقد حال، سرمایه سالاری (کاپیتالیسم)، درباره دموکراسی، توسعه، جامعة مدنی، نیمه پنهان آمریکا، پیوند ناگسستنی تکنوکراسی و اقتصاد نئولیبرال، روانشناسی مدرن و حقیقت فراموش شده انسان، نگاهی کوتاه به تاریخچة روشنفکری در ایران (جلد1و2)، جنبش دانشجویی در ایران و سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان، غفلت تئوریک خطرناک، نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی» را منتشر کرده است و به زودی جلد دوم «نقد حال» را از این نویسنده روانه بازار کتاب می‌کند.

****
برای تهیه آثار شهریار زرشناس و محصولات دفتر نشر معارف می‌توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههای پاتوق کتاب در سراسر کشور اقدام کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس