ایران با طرح جنایات رژیم صهیونیستی و برخی کشورها در به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای کشورمان، بررسی این موضوع را در کنفرانس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی و اتخاذ اقدامات فوری برای جلوگیری از تکرار وقوع چنین جنایاتی را خواستار شد.

به گزارش مشرق، جمهوری اسلامی ایران با طرح جنایات سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و برخی کشورها در به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای کشورمان،ش بررسی این موضوع را در کنفرانس بین‌المللی بازنگری معاهده ان‌پی‌تی و اتخاذ اقدامات فوری برای جلوگیری از تکرار وقوع چنین جنایاتی خواستار شد.
محمدحسن دریایی معاون مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در کنفرانس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی در نیویورک با طرح مبانی حقوقی ذکر شده در ماده چهار این معاهده، اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قرارداد پادمان، بر حق مسلم کشورهای غیر هسته‌ای در استفاده صلح آمیز از این انرژی تاکید کرد و هرگونه محدودیت در اجرای کامل حق کشورمان را خلاف این ماده خواند.
دریایی با تشریح استفاده‌های متعدد از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز در زمینه کشاورزی، پزشکی و انرژی و علوم و فناوری، حق کشورها در استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را حقی حاکمیتی دانست که بر اساس مقررات ماده چهار معاهده ان‌پی‌تی به صورت کامل تثبیت شده است.
وی افزود: معاهده سه محور عمده دارد که شامل خلع سلاح، عدم اشاعه و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلاح آمیز است، این سه محور باید به صورت متوازن اجرا شود، در غیر این صورت معاهده به سندی تک بُعدی تبدیل می‌شود که تنها اهداف عدم اشاعه را پیگیری می‌کند و از منافع اکثریت کشورهای جهان در خلع سلاح و استفاده صلح آمیز در آن خبری نیست.
نماینده کشورمان در نشست صبح سه‌شنبه این اجلاس (به وقت نیویورک) افزود: هیچ ماده‌ای از معاهده و حتی قرارداد پادمان، محدودیتی در حق کشورها برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تعیین نکرده‌ و جایی هم بیان نشده که چون فناوری هسته‌ای «حساس» است، لاجرم باید محدود شود.
دریایی گفت: در معاهده ان‌پی‌تی فقط از کشورها درخواست شده است که فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت پادمان قرار دهند، بنابراین کشورهای عضو معاهده ان‌پی‌تی از این حق برخوردارند که نه یک ذره بیشتر از قرارداد پادمان جامع آژانس و نه یک ذره کمتر، از حق مصرح خود در زمینه استفاده صلح آمیز را بپذیرند.
این مقام وزارت امور خارجه افزود: در اسناد متعدد کنفرانس بازنگری و بیانیه‌های متعدد جنبش عدم تعهد، تاکید شده که استفاده صلح آمیز، شامل حق غنی‌سازی و چرخه سوخت است و انتخاب کشورها در زمینه پیگیری فعالیت‌های مرتبط با چرخه سوخت کامل هسته‌ای، باید محترم شناخته و محدودیت‌های غیر قانونی ناشی از اغراض سیاسی برداشته شوند.
وی همچنین ایجاد ساز و کاری از سوی کنفرانس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی برای بررسی اجرای ماده چهار در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را خواستار شد و گفت: لازم است تعهد کشورها در اجرای این معاهده مورد بررسی قرار گیرد و هرگونه آسیب به کشورها که ناشی از اعمال محدودیت‌های غیر‌قانونی کشورها علیه اعضای ان‌پی‌تی است، باید در قالب این ساز و کار بررسی و جبران شود.
دریایی با یادآوری وظایف مندرج در اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای کامل این وظایف از طریق تغییر نحوه تامین بودجه کمک‌های فنی، پرهیز از برخورد گزینشی با اغراض سیاسی اعضای آژانس در اعمال محدودیت ضد سایر کشورهای عضو معاهده ‌را خواستار شد.
کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) هر پنج سال یکبار برای بررسی نحوه اجرای مقررات این معاهده تشکیل می‌شود. این نشست در اردیبهشت جاری به مدت یک‌ماه در نیویورک در حال برگزاری است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس