کد خبر 413030
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

۱۲۰ کشور جهان از همکاری هسته ای برخی کشورها با رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد و تاکید کردند: اعضای معاهده ان پی تی باید فورا همه همکاری های هسته ای خود را با غیر اعضای این معاهده، به ویژه رژیم صهیونیستی متوقف کنند.

توقف همکاری اعضای ان پی تی با رژیم صهیونیستی
به گزارش مشرق، سفیر و نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای شرکت در جلسات کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی، در نیویورک به سر می برد، بیانیه اعضای جنبش عدم تعهد را در مقام ریاست ایران بر این جنبش قرائت کرد.


رضا نجفی که در کمیته سوم کنفرانس بازنگری معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای (NPT) سخن می گفت، با اعلام انتقاد یادشده افزود: در این زمینه جنبش عدم تعهد از آژانس بین المللی انرژی اتمی در خواست کرده است که هرگونه همکاری با کشورها، باید پیوستن به نظام جامع پادمان آژانس و عضویت در معاهده ان پی تی مشروط شود.

بیانیه جنبش عدم تعهد همچنین از اعمال برخی محدودیت های با اغراض سیاسی ضد کشورهای عضو معاهده ان پی تی به شدت انتقاد و آن را در راستای اعمال فشار به کشورهای در حال توسعه به ویژه در بهره برداری از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز ارزیابی کرده است.

این بیانیه این قبیل محدودیت ها با اغراض سیاسی را به طور کامل بر خلاف متن مواد سه و چهار معاهده ان پی تی و قرارداد پادمان کشورهای عضو دانسته که باید فوراً برداشته شوند. اعضای جنبش عدم تعهد همچنین استفاده صلح آمیز و غیر تبعیض آمیز از انرژی اتمی را حق مسلم همه کشورها دانستند و با یادآوری ماده چهار معاهده NPT و اساسنامه آژانس تاکید کردند: همه اعضای معاهده از این حق برخوردارند که به صورت کامل و حداکثری، از انرژی هسته ای برای مصارف صلح آمیز برخوردار شوند.

در این بیانیه از کشورهای عضو معاهده ان پی تی و به ویژه دولت های هسته ای خواسته شده که با حسن نیت، تعهدات خود را در ارتباط با ماده چهار معاهده برای کمک به کشورهای غیر هسته ای اجرا و از ایجاد مانع و یا پیش شرط برای ارائه کمک به اعضا خودداری کنند.

جنبش عدم تعهد همچنین تاکید کرد: رژیم های کنترل صادرات، باید محدودیت های غیر قانونی خود در انتقال تجهیزات، مواد و فناوری های هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را در اسرع وقت بردارند.

اعضای این جنبش بر نقش ویژه آژانس بین المللی انرژی اتمی در کمک به کشورها برای استفاده از علوم و فناوری هسته ای صلح آمیز تاکید کردند و مشارکت دانش هسته ای میان کشورها در زمینه های صلح آمیز را وظیفه آژانس دانستند.

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در بیانیه خود که سفیر و نماینده کشورمان در آژانس بین المللی آن را قرائت کرد، بر این موضوع تاکید کردند که کشورها، در فعالیت های صلح آمیز، ممکن است راههای مختلفی را درپیش گیرند تامنابع انرژی خود را با استفاده از انرژی اتمی تکمیل کنند، بنابراین تعیین ملزومات ملی انرژی، حق حاکمه هر کشور عضو است و کشورها در این زمینه از این حق برخوردارند که سیاست های چرخه سوخت کامل هسته ای خود را پیگیری کنند. کشورهای عضو این جنبش با ارائه نوزده پیشنهاد ویژه درباره تسهیل حق کشورهای عضو معاهده در توسعه، تحقیق، تولید و بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای، درج این پیشنهادها را در گزارش نهائی کنفرانس بازنگری معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای خواستار شدند.

نهمین کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی به مدت یک ماه در اردیبهشت ماه جاری در نیویورک در حال برگزاری است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس