نیروهای امنیتی سعودی در برخی نقاط مناطق شرقیه عربستان حکومت نظامی اعلام کرده و بسرعت در تمام منطقه پراکنده شده‌اند.خودروهای زرهی برای تحریک مردم به عمد شروع به ضربه زدن به خودروهای اهالی منطقه کردند.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز پنج شنبه 94/1/27 به شرح زیر است:

سلامایران:

آژانس:تعامل سازنده‌ای با ایران داشتیم

رویترز- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از دیدار با مقامات ایران در تهران اعلام کرد که تعامل سازنده‌ای با ایران در موضوعات مختلف داشته است. آژانس همچنین گفت که به زودی دوباره با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهیم کرد. نشست یک روزه ایران و آژانس با حضور هیأت 5 نفره آژانس روز چهارشنبه در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

سخن از تهدید موشکی ایران، ساخته و پرداخته آمریکا و متحدانش است

اسپوتنیک- سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس امنیت بین‌المللی گفت سامانه دفاعی-موشکی جهانی آمریکا تهدیدی برای ثبات استراتژیک است. شویگو افزود: پیش‌بینی ما از سامانه دفاعی-موشکی جهانی امریکا درست خواهد بود. به‌کارگیری معماری این سامانه دفاعی-موشکی آمریکایی، تهدیدی برای ثبات استراتژیک است. وی در ادامه گفت با وجود آن‌که مذاکرات هسته‌ای با ایران در جریان است، سیستم دفاعی-موشکی آمریکایی در حال گسترش است و هیچ کس این مساله را زیر سوال نمی‌برد. وزیر دفاع روسیه ادامه داد کاملا واضح است که سخن از تهدید موشکی ایران ساخته خود آمریکا با همراهی دیگر متحدانش در ناتو و سخنی گزاف است. حتی بعد از پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای ایران، هیچ کس حتی تصور این را ندارد که امکان داشته باشد درباره برنامه دفاعی-موشکی آمریکا-ناتو حرف بزند.

اجبار پناه‌جویان ایرانی به بازگشت، مغایر قوانین حقوق‌بشر است

ای بی سی- عبدالحسین وهاجی سفیر ایران در استرالیا گفته است هیچ کشوری نمی‌تواند پناه‌جویان را در هیچ‌جای جهان مجبور به بازگشت یا عزیمت به کشور خاصی کند. خانم جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا که قرار است روز جمعه در ایران باشد، روز شنبه با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. پیش از این استرالیا گفته بود بیشاپ در این سفر موضوع پناهندگان ایرانی را با مقامات کشورمان مطرح خواهد کرد. استرالیا اعلام کرده بود در پی طرح این موضوع از مقامات ایران خواسته می‌شود با بازگشت پناهندگان ایرانی رد شده در استرالیا به ایران موافقت کند. در عکس‌العمل به این خبر، عبدالحسین وهاجی سفیر ایران در کانبرا (پایتخت استرالیا) گفت ایران با این موضوع موافقت نخواهد کرد. وی افزود بر اساس قوانین بین‌الملل نمی‌توان برپناه‌جویان فشار آورد که به ایران بازگردند. وهاجی ادامه داد: پناه‌جویان حق دارند خودشان محل زندگی‌شان را انتخاب کنند. در سفر بیشاپ به تهران، طرفین پیرامون موضوعات مختلف من‌جمله روابط دوجانبه اقتصادی و تسهیل (رفع) تحریم‌های پتروشیمی علیه ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

هیچ کشوری مثل ایران آینده اسرائیل را تهدید نمی‌کند

اندیشکده بگین سادات- رفع کدورت ایران و آمریکا موجب می‌شود ایران به تقویت مواضع هسته‌ای خود پرداخته و این کشور در آینده نزدیک به بزرگترین تهدید علیه امنیت اسرائیل مبدل شود. خاورمیانه در آشوبی بزرگ قرار دارد و چند کشور سنتی این منطقه چون عراق، مصر، سوریه، لبنان و لیبی قدرت خود را از دست داده‌اند و درگیری شبه نظامیان با آن‌ها مشکلاتی را برایشان ایجاد کرده است. باید گفت کاهش قدرت جهان عرب موازی با اوج‌گیری قدرت‌های مسلمان غیر عرب چون ایران و ترکیه است. ناآرامی‌ها در جهان عرب موجب تغییر ماهیت جغرافیایی بخش شرقی مدیترانه شده است که در آن شاهد رشد عناصر هوادار اسلامی ریشه‌گرا می‌باشیم و ما این مسئله را در تونس، لیبی، صحرای سینا، لبنان، سوریه و حتی ترکیه می‌بینیم و در نتیجه دسترسی بدون محدودیت به مدیترانه را برای اسرائیل و جهان غرب تهدید می‌کند. این در حالی است که 90% تجارت خارجی اسرائیل از طریق مدیترانه صورت می‌گیرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با مراجع عظام در قم دیدار می‌کند

خبرگزاری فارس- حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه با مراجع عظام در قم دیدار می‌کند. تبیین تحولات منطقه به ویژه تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن، کسب رهنمود آیات عظام در این خصوص، تببین مناسبات حاکم بر روابط تهران و ریاض، تحولات در جهان عرب و تشریح سیاست مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و راه‌های نیل به صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه از جمله مواردی است که مراجع عظام توصیه‌های خویش را به دستگاه دیپلماسی کشور ارائه خواهند کرد.

خبر رویترز مبنی بر همکاری ایران و اسرائیل در جلسات سازمان منع جامع آزمایشات هسته‌ای تکذیب شد

مشرق- یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص خبر منتشره از سوی خبرگزاری رویترز مبنی بر همکاری ایران و رژیم صهیونیستی در جلسات سازمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ایاظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در جلسات بین‌المللی و مخصوصا نشست‌های تخصصی و فنی جلسات سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن، با هدف پیگیری منافع ملی خود، حضور و مشارکت فعال دارد و حضور هیچ شرکت کننده دیگری در یک جلسه بین‌المللی، علتی برای عقب نشینی یا مانعی برای عدم حضور فعال کشورمان در نشست‌های بین‌المللی نبوده است. وی افزود: حضور و مشارکت فعال جمهوری اسلامی ایران در همه جلسات بین‌المللی و نشست‌های فنی مرتبط با آن، برای تامین منافع ملی کشور صورت می‌گیرد و به هیچ وجهبه معنای همکاری و یا تایید سایر شرکت کنندگان تلقی و تفسیر نمی‌شود.بر همین اساس خبر سازی خبرنگار رویترز مستقر در سرزمین‌های اشغالی، در مورد مشارکت کشورمان در جلسات سازمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، نماد بارز تحریف واقعیت‌ها و اقدامی غیر معمول و غیر حرفه‌ای است که از اساس صحت ندارد.

بازگشایی دفتر لوک اویل در ایران

رادیو آزاد اروپا- راویل مگانف معاون شرکت لو‌ک اویل امروز چهارشنبه با اعلام بازگشت به ایران گفت: به دنبال مشارکت در پروژه های ایران بعد از رفع کامل تحریم‌ها هستیم. مگانف گفت که پروژه اناران اولویت اول شرکت لوک اویل در ایران است و ما در حال بررسی اطلاعات دریافتی زمین شناسی منطقه و نیز مطالعه بر پروژه های دیگر هستیم. شرکت لوک اویل و شرکت نروژی استات اویل کار توسعه میدان نفتی اناران را در سال 2003 آغاز کردند اما در سال 2011 به خاطر تحریم‌های اقتصادی مجبور به ترک ایران شدند.

کره شمالی به ایران قطعات موشک داده است

واشنگتن‌فری بیکن- کره شمالی به ایران قطعات موشکی صادر کرده است. یک مقام بی‌نام اطلاعاتی نوشته است که در حالی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است، کره شمالی دستکم دو محموله قطعات موشکی به ایران ارسال کرده، اما دولت باراک اوباما این مسئله را پنهان کرده است.

توافق با ایران بر پایه نظارت و شفافیت است، نه اعتماد

رویترز- فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه بار دیگر گفت مذاکرات هسته‌ای و توافق با ایران، بر پایه نظارت و شفافیت خواهد بود. وی که در پایان نشست گروه 7، که در شهر لوبک برگزار شد، صحبت می‌کرد، گفت توافق با ایران مسئله اعتماد متقابل میان طرفین نیست. وزیر خارجه آلمان به تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاعی اس-300 به ایران هم اشاره کرد و گفت از این امر که در جریان مذاکرات صورت گرفته، متعجب شده است.

برای تحریم ایران یکجانبه عمل می‌کنید برای رفع آن خواستار اقدام جمعی هستید؟

ایتارتاس- یک منبع وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه با لحنی تند به بیانیه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که از لغو ممنوعیت فروش سامانه‌های موشکی اس ـ 300 به ایران توسط روسیه انتقاد کرده بود واکنش نشان داد. این منبع در وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات روز گذشته خانم مرکل که خواستار مواضع متحد کشورها برای رفع تحریم‌ها علیه ایران شده بود بر پایبندی روسیه به هماهنگی با سایر کشورها در عرصه بین‌الملل تأکید و از اقدامات آمریکا و کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشورها انتقاد کرد. وی گفت: ما همیشه در برابر سیاست‌های تحریمی سازمان ملل خواستار اقدام جمعی و هماهنگ بوده‌ایم که این به معنی احترام به حق ویژه شورای امنیت سازمان ملل است. این دیپلمات روس افزود: هنگامی که آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان بر خلاف موازین یاد شده، تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران وضع می‌کردند، نه صدراعظم آلمان و نه رهبر هیچ کشور غربی دیگر خواستار اقدام جمعی نمی‌شد.

اصلاح رویکرد برخی کشورهای غربی در برخورد با تحولات منطقه غرب آسیا

خبرگزاری فارس- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار با مقامات ارشد پرتغال در لیسبون با روی دی ماشه ته وزیر امور خارجه پرتغال دیدار و طرفین در خصوص مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کردند. روی دی ماشه ته بر افزایش مشورت‌هاى سیاسى بین دو کشور تاکید کرد و خواستار حمایت از کاندیداهاى یکدیگر در سازمان‌ها و نهادهاى بین‌المللی شد. وزیر امور خارجه پرتغال همچنین خواستار افزایش گفت‌وگوها بین ایران و اروپا درباره تحولات سوریه، عراق و پدیده تروریسم که یک نگرانى منطقه‌اى و جهانى است شد. وی تاکید کرد: گروه تروریستى داعش هیچ ارتباطى با اسلام ندارد.

سلامیمن:

جانبداری آمریکا از حمله به یمن شک برانگیز است

راشاتودی- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که جانبداری آمریکا از عملیات توفان قاطع برای حمله به یمن پرسش برانگیز است. سامانه دفاع موشکی برای روسیه نگرانی ایجاد می‌کند و تعادل امنیتی را بر هم میز‌ند. وی با اشاره به پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 تاکید کرد که با توجه به این مساله طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا نیاز به بازنگری دارد و غیرقابل توجیه است.

نماینده ویژه سازمان ملل در یمن استعفا کرد

اسکای نیوز-22 روز پس از آغاز حملات هوایی عربستان سعودی به مردم و کشور یمن، جمال بن‌ عمر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن استعفا کرد. یک منبع دیپلمات مطلع در سازمان ملل در نیویورک، امروز پنجشنبه گفت، بن عمر از منصب خود کناره‌گیری خواهد کرد و او این مطلب را بزودی اعلام می‌کند. به گفته این منبع، بن‌عمر با توجه به پیچیدگی وضعیت یمن و دشواری‌هایی که بر سر راه او قرار دارد، بر استعفای خود مُصرّ است و سازمان ملل نیز در مقابل از تلاش‌های او در یمن تشکر کرده است. همچنین خبرنگار شبکه الجزیره به نقل از منابع دیپلماتیک گفت: جمال بن عمر به بان کی مون گفته است که زمانش رسیده که به مأموریت خود در یمن پایان دهد اما همچنان تمایل دارد در هر ظرفیت لازم به سازمان ملل کمک کند.

حملات عربستان به یمن اقدام خطایی که نتیجه‌ای برای متجاوزان به همراه ندارد

مشرق- حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشومان با مارکوس ادرر معاون وزیر خارجه آلمان دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه بویژه یمن، بحرین، عراق و سوریه گفت‌وگو کرد. معاون وزیر خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به تحولات اخیر در یمن و حملات نیروهای نظامی خارجی اظهار داشت: حملات عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورها به یمن اقدام خطایی است که نتیجه‌ای برای متجاوزان به همراه نخواهد داشت. امیرعبداللهیان با اظهار تاسف از اینکه در منطقه شاهد ترجیح سیاست اشتباه توسل به زور و حملات نظامی بر راهکارهای سیاسی از سوی برخی کشورها هستیم، اضافه کرد: تحولات منطقه اعم از یمن، سوریه و بحرین صرفا راهکار سیاسی دارد.

انتقاد العبادی از حملات عربستان در سفر به آمریکا

وال استریت ژورنال- حیدر العبادی نخست وزیر عراق در حاشیه دیدارش با مقامات آمریکایی در واشنگتن با انتقاد از حمله عربستان سعودی به یمن تاکید کرد که ریاض دست به اقدامی غیر منطقی زده است. حیدر العبادی در جمع خبرنگاران گفته که در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هشدار داده که حملات عربستان به یمن می تواند آتش یک جنگ فراگیر را در منطقه برافروزد. وی گفته است: هدف از این حمله چیست؟ آنها می‌خواهند چه کاری در یمن انجام دهند؟ مسئله اصلی یک مشکل سیاسی در درون یمن است. العبادی در اولین سفر رسمی خود به آمریکا با مقامات ارشد این کشور از جمله اوباما و جان کری دیدارهایی داشته است.

اسارت و کشته شدن ۴۰ نیروی ویژه مصری در ساحل یمن

خبرگزاری فارس- محمد ناصر البخیتی یکی از رهبران جنبش انصارالله و عضو شورای سیاسی این جنبش به بخش عربی خبرگزاری فارس گفت که نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله، روز دوشنبه با 40 نفر از نیروهای ویژه نظامی مصری که قصد داشتند از ساحل ابین وارد خاک یمن شوند، درگیر شدند. به گفته البخیتی، سربازان مصری پس از هلی‌بُرد با چهار قایق که هرکدام حامل 10 نیروی ویژه بودند خود را به ساحل ابین ما بین شقره و عدن رساندند اما ارتش و کمیته‌های در عملیات مقابله با آنان موفق شدند تعدادی از آنان را از پای درآورند و باقی آنان را به اسارت بگیرند.

اوضاع یمن محور گفت‌وگوی تلفنی کری و نواز‌ شریف

دیلی پکستان- جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی تلفنی با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان به تبادل نظر با وی درباره اوضاع یمن پرداخت. طبق این گزارش گفت‌و‌گوی تلفنی جان‌کری با نواز شریف 48 ساعت بعد از بیانیه رسمی نخست وزیر پاکستان درباره یمن انجام می‌شود. گزارش‌ها حاکی از این است که بعد از تماس تلفنی جان‌کری با نواز‌شریف اسلام‌آباد یک هیئت سیاسی به سرپرستی شهباز شریف برادر نخست‌وزیر و سروزیر ایالت پنجاب به عربستان اعزام کرده تا درباره اوضاع یمن با مقامات عربستانی رایزنی کند.

تایید مرگ شاهزاده‌ سعودی نزدیک مرز یمن

خبرگزاری فارس- شاهزاده‌ها و اعضای خانواده سلطنتی عربستان با رفتن به کاخ شاهزاده فهد بن ترکی که در حمله خمپاره‌ای در نزدیک مرز یمن کشته شد، مرگ وی را به خانواده‌اش تسلیت گفتند. شاهزاده فهد بن ترکی بن عبدالعزیز که با درجه ژنرالی در ارتش عربستان سعودی خدمت می‌کرد در ابتدای این هفته در حمله خمپاره‌ای ارتش یمن به یک پاسگاه مرزی ارتش عربستان کشته شد.

۶۰۰ هزار داوطلب به انقلابیون یمن پیوسته‌اند

خبرگزاری فارس- حسن شرف الدین المرتضی عضو برجسته جنبش انصارالله گفت: وی با اشاره به انتصاب خالد بحاح به معاونت رئیس جمهوری یمن، پیش‌بینی کرد که مقامات ریاض به منظور حفظ آبروی خود و خروج آبرومندانه از بحران یمن در آینده قصد دارند عبد ربه منصور هادی را کنار بگذارند و خالد بحاح را به ریاست جمهوری برسانند.ترور منصور هادی نیز دور از ذهن نیست. المرتضی جنبش انصار الله و ارتش یمن را برای رویارویی با هر گونه حمله زمینی خارجی به کشورشان آماده خواند و تاکید کرد که جنگ زمینی برای یمنی‌ها بسیار آسان و ساده‌تر از رویارویی با حملات هوایی است. علاوه بر نیروهای انصار الله، از یک ماه گذشته 600 هزار رزمنده داواطلب به انقلابیون یمنی پیوسته و تقریباً 80 درصد نیروهای ارتش نیز در کنار انصار الله و انقلابیون قرار دارند. 20 درصد باقی مانده نیز بی طرف مانده و ضد انصار الله نیستند. المرتضی درباره مواضع اخیر سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان درباره بحران یمن، تاکید کرد که مواضع سید نصرالله برای عربستان سعودی بسیار دردناک بود زیرا تاثیر بزرگی بر سعودی‌ها داشت. وی پایان با رد گزارش و شایعات برخی رسانه‌ها مبنی بر دستگیری شماری از نظامیان مصری توسط انصار الله، تاکید کرد که پیروزی ملت یمن در راه است.

سلامعربستان:

حکومت نظامی در شرق عربستان

المیادین- روز پنج شنبه تعداد زیادی از نیروهای امنیتی رژیم سعودی به وسیله 13 خودروی زرهی نیروهای امنیتی برای سرکوب و بازداشت تعدادی از جوانان منطقه العوامیه استان قطیف به این منطقه یورش بردند. نیروهای امنیتی سعودی در برخی نقاط مناطق شرقیه عربستان حکومت نظامی اعلام کرده و بسرعت در تمام منطقه پراکنده شده‌اند. نیروهای امنیتی، همچنین مسیرهای ورودی و خروجی به منطقه العوامیه را بطور کامل بستند و نیروهای امنیتی اقدام به بازرسی مناطق و دستگیری تعدادی از جوانان منطقه کردند؛ خودروهای زرهی نیروهای رژیم سعودی برای تحریک مردم به عمد شروع به ضربه زدن به خودروهای اهالی منطقه کردند.

سلامروسیه:

تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شامل تجهیزات نظامی نمی‌شود

اسپوتنیک- رئیس جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه در یک نطق تلویزیونی تاکید کرد قرارداد تحویل سامانه موشکی اس-300 به ایران در سال 2007 به امضا رسیده بود و اکنون با تفاهم سیاسی لوزان و تاکید طرفین مذاکره کننده برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، روسیه تصمیم به تحویل این سامانه موشکی به ایران گرفت. پوتین ادامه داد شاید هم‌تایان ما از این واقعیت آگاهی ندارند که تحریم‌های سازمان ملل شامل تجهیزات نظامی نمی‌شود. ما از دستورالعمل شورای امنیت سازمان ملل در مورد تحریم‌ها تبعیت می‌کنیم.

وزیر دفاع پاکستان عازم روسیه شد

خبرگزاری فارس- خواجه‌محمد‌آصف وزیر دفاع پاکستان برای شرکت در کنفرانس کمیته امنیتی شانگهای امروز چهارشنبه عازم روسیه شد. خواجه‌محمد‌آصف در این سفر علاوه بر ملاقات با مقامات روسی درباره گسترش روابط اسلام‌آباد مسکو به رایزنی با مقامات این کشور می‌پردازند. گزارش‌ها نشان می‌دهد گسترش روابط دفاعی بین روسیه و پاکستان یکی از محورهای سفر 3 روزه خواجه‌محمد‌آصف به مسکو می‌باشد.

سلامآمریکا:

کنگره فقط درباره تحریم‌ها می‌تواند رای گیری کند نه خود توافق

سی ان ان- اریک شولتز معاون سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه تصریح کرد که دولت اوباما تصریح می‌کند که هرگونه رأی‌گیری کنگره در خصوص توافق هسته‌ای ایران تنها در خصوص مسئله کاهش تحریم‌ها است و درباره خود توافق هسته‌ای نمی‌باشد. وی درباره لایحه‌ای که در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب درآمد، گفت: آنچه که در این کمیته به تصویب درآمد، رأی‌گیری در خصوص حق رأی‌گیری آینده درباره تحریم‌های کنگره علیه ایران و نه تصمیم برای ورود به توافق هسته‌ای با ایران می‌باشد.

آمریکا می‌تواند بدون تأیید سازمان ملل تحریم‌های ایران را بازگرداند

اسپوتنیک- سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل در یک جلسه استماع کنگره تصریح کرد که واشنگتن تضمین می‌کند که اگر ایران به طور کامل توافق نهایی هسته ای با گروه 1+5 را اجرایی نکرد، تحریم‌ها علیه تهران بدون تأیید و حمایت روسیه و چین که از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، قابل بازگشت هستند. پاور روز چهارشنبه با اشاره به قطعنامه 2010 شورای امنیت سازمان ملل که به حمایت مسکو تحریم‌های بیشتری علیه ایران به تصویب درآورد، گفت: ما می‌خواهیم مقدماتی را برای بازگشت (تحریم‌های ایران) در سازمان ملل به وجود آوریم که به حمایت روسیه و چین نیاز نداشته باشد، بنابراین ما به دنبال شرایطی برای بازگرداندن تحریم‌هایی نیستیم که در سال 2010 با تصویب قطعنامه جداگانه‌ای در خصوص اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، انجام دادیم.

امضای لایحه کنگره عقب نشینی تلخ اوباما بود

نیویورک‌تایمز- تصمیم غیرمنتظره اوباما برای امضای نسخه اصلاح شده لایحه نظارت کنگره بر توافق ایران در حالیکه پیش‌تر تهدید کرده بود آن را وتو می‌کند در واقع یک عقب‌نشینی تلخ از مواضع پیشین او بود که قول داده بود بدون دخالت کنگره اقدام عمل کند. نیویورک‌تایمز ادامه داد که امتیازی که رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره واگذار کرده است نمایانگر این مطلب است که حتی دموکرات‌ها که هم‌حزبی‌های خودش هستند نیز معتقدند که اوباما در تلاش‌هایش برای تنهایی وارد عمل شدن در زمینه موضوع هسته‌ای ایران بسیار تند رفته است.

نامه رهبران دینی مسیحیان به دولتمردان آمریکا

نشریه رول کال- بیش از 50 تن از رهبران دینی فرقه‌های مسیحی نامه‌ای به دولتمردان این کشور نوشته‌اند و از آنها خواسته‌اند در مسیر توافق با ایران، صداقت، تعهد و پشتکار داشته باشند. بر اساس گزارش رول کال، در این نامه ضمن استقبال از بیانیه لوزان، از رهبران سیاسی آمریکا خواسته شده که مسیر دیپلماتیک را برای تعامل با ایران پیش گیرند و بدانند که احتمال موفقیت در این مسیر وجود دارد. در ادامه این نامه آمده است: ما سیاستمدار نیستیم ولی ایمان ما را مجبور می کند که در خصوص احتمالاتی که آتش جنگ را فرو می‌نشاند، با صراحت سخن بگوئیم؛ بدایند که صلح‌طلبان مورد عنایت پروردگار هستند.

اس ۳۰۰ موازنه قوا را در منطقه تغییر می‌دهد

فاکس نیوز- جان بولتون سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد و از نو محافظه کاران ضد ایرانی این کشور در زمینه عزم مسکو در ارسال سامانه دفاع موشکی اس _ 300 به ایران گفت: سامانه اس _300 موجب تغییر موازنه در منطقه شده و این برای اسرائیل در زمینه حمله هوایی به ایران بسیار حائز اهمیت است. به گزارش وبگاه خبری، تحلیلی کنسرتیم نیوز جان بولتون در ادامه تحلیل خود تاکید کرد با ورود این سامانه‌ دفاع موشکی تنها بمب افکن‌های پنهان کار قادر به رخنه به ایران هستند. تنها کشوری هم که دارای جنگنده‌های پنهان کار است آمریکا می‌باشد که تصمیمی به استفاده از آن‌ها (علیه ایران) ندارد.

از اختلاط همه موضوعات مربوط به ایران با پرونده هسته‌ای این کشور نگرانیم

رویترز- جف راتکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز هم به میان خبرنگاران آمد و در خصوص توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و 1+5 و اقدامات اخیر کنگره در این مسیر سخن گفت. وی با اشاره به رأی‌گیری کمیته روابط خارجی سنا گفت که دولت آمریکا از اقدامات کنگره واختلاط همه موضوعات مربوط به ایران با پرونده هسته‌ای این کشور نگران است. دولت آمریکا اصرار دارد که گفت‌وگوهای جاری میان ایران و 1+5 فقط هسته‌ای است و ارتباطی به مسائل حقوق‌بشر و یا تحریم‌های تسلیحاتی ایران ندارد.

سلامفلسطین:

بهره‌کشی رژیم صهیونیستی از کودکان فلسطینی در مزارع و شهرک‌سازی

خبرگزاری فارس- سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی 74 صفحه‌ای تحت عنوان بدرفتاری با کارگران فلسطینی در شهرک‌های زراعی کرانه باختری به وضعیت بد این کارگران پرداخته است. در این گزارش آمده است: اسرائیل برای ساخت شهر‌ک‌های خود در کرانه باختری از کودکان فلسطینی استفاده می کند که بر خلاف قوانین بین‌الملل زیر سن 11 سال هستند علاوه اینکه با مزدهای بسیار ناچیز و در شرایط بسیار بد از آنها در مزارع وادی اردن واقع در مرز اردن و سرزمین‌های اشغالی به کار می گیرد.

اعلام آمادگی مروان برغوثی برای نامزدی ریاست تشکیلات خودگردان

فلسطین الیوم- اسیر فلسطینی مروان برغوثی عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اعلام کرد امکان نامزد شدن وی برای ریاست تشکیلات خودگردان در صورتی که موعد انتخابات اعلام شود، وجود دارد. برغوثی در 14 سال بازداشت خود در زندان‌های رژیم صهیونیستی گفت امیدوار است امسال آخرین سال اسارت وی و تمام اسرای فلسطینی باشد. وی افزود: هدف ما این است که امسال آخرین سال عمر اشغالگر در کشورمان باشد زیرا آزادی ما بخشی از آزادی ملت ماست و آزادی فرد در نبود آزادی ملت، وطن، حاکمیت، استقلال و کرامت تامین نخواهد شد. برغوثی به تشکیلات خودگردان نیز اشاره کرد و افزود: سیاست اسرائیلی ، تشکیلات خودگردان را به نگهبان خود تبدیل کرده است .

یرموک باردیگر حماس را به دولت سوریه نزدیک می‌کند

روزنامه الاخبارلبنان- اردوگاه یرموک درپی حمله داعش به ویرانه تبدیل شده است. گروه‌های فلسطینی برای مقابله با تروریست‌ها دست به سلاح برده‌اند. بخش شمالی اردوگاه در کنترل نیروهای فلسطینی و ستاد فرماندهی این نیروها است. گروه‌هایی همچون اکناف بیت المقدس (شاخه سوری حماس)دست به سلاح شده‌اند و با فرماندهی مرکزی (نیروهای تحت فرمان جبهه ملی فلسطین به رهبری احمد جبرئیل) و دیگر گروه‌ها همچون گروه النضال و فتح الانتفاضه متحد شده‌اند. نیروهای اکناف بیت المقدس با تغییر راهبرد، بجای جنگ با نیروهای ارتش سوریه در حال نبرد با داعش و جبهه النصره در یرموک است. داعش حالا در حال بریدن سر نیروهای اکناف در میدان‌های اردگاه یرموک و به دار کشیدن این نیروهاست. اکنون زمان سرزنش گروه اکناف به عنوان شاخه حماس در سوریه نیست. بحران در یرموک می تواند به پنجره ای برای دور کردن جنگ از اطراف فلسطین و سوریه است.

روابط ما با ایران هیچ‌زمانی قطع نشده

نشریه الرساله: سامی خاطر عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس گفت: حماس از زمان تاسیسش این سیاست را نداشته که در یک محور به ضرر محور دیگر وارد شود و با همه ارتباط دارد. ما در حیطه محور مقاومت و بازدارنده به شمار می‌رویم اما با محور اعتدال نیز ارتباط داریم و همه می‌دانند که ما خواهان ارتباط با تمامی دولت‌های اسلامی و عربی (حامی فلسطین) هستیم. وی افزود: ما به ایجاد ارتباط با ایران به عنوان یک دولت منطقه‌ای موثر توجه داریم همانگونه که به روابط با عربستان و دولت‌های خلیج (فارس) و تمامی دولت‌های عربی و اسلامی توجه داریم. روابط ما با ایران قطع نشده است. سامی خاطر در ادامه گفت: اگر عقب‌نشینی در روابط حماس با تهران دیده شده یا اینکه این روابط کمرنگ شده است این موضوع از جانب حماس نبوده بلکه از سوی طرف مقابل بوده است. این عضو حماس درباره روابط این جنبش با عربستان تصریح کرد: امروز با روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیر (پادشاه جدید عربستان) تغییراتی ملموس در سیاست عربستان حس می‌شود و پس از آنکه ما تصمیم گرفتیم با این کشور روابط خود را تقویت کنیم، امیدواریم این اقدام به نفع آرمان فلسطین پیش رود و این روابط ما با عربستان در راستای آسیب رساندن به روابط قبلی ما به هیچ کسی نیست.

سلامبحرین:

مزدوران اردنی معارضان بحرینی را همچون داعش شکنجه می‌دهند

مرآه البحرین- یکی از معارضان بحرینی که در زندان مرکزی جو بسر می‌برد، تصریح کرد، عناصر اردنی که پس از حادثه 10 مارس گذشته زندان جو، برای محافظت از این زندان و شکنجه زندانیان آن به خدمت گرفته شده‌اند، همانند عناصر گروه تروریستی تکفیری داعش هستند. این معارض بحرینی در بند رژیم آل خلیفه که به دلایل امنیتی از افشای نامش خودداری کرد، در این‌باره توضیح داد که این مزدوران اردنی همانند عناصر داعش به صورتی بسیار وحشیانه زندانیان بحرینی را شکنجه می‌کنند.

سلاملیبی:

ترکیه و قطر از تروریست‌های طرابلس حمایت می‌کنند

روسی الیوم- عبدالله الثنی نخست وزیر لیبی تأکید کرد که ترکیه و قطر از تروریست های حاضر در طرابلس حمایت می‌کنند. الثنی تصریح کرد که برخی از کشورها قصد دارند جریان افراطی را بر لیبی تحمیل کنند. وی با بیان این مطلب افزود که برخی از کشورها لیبی را در بدترین شرایط تنها گذاشته‌اند و از این روی به روسیه پناه آورده است.

سلامعراق:

آزادسازی موصل بعد از ماه رمضان صورت می گیرد

فارین پالیسی- حیدر العبادی که در حال حضر در آمریکا به سر می‌برد گفته است که عملیات آزادسازی موصل مرکز استان نینوا پس از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. هدف بعدی ما پس از آزادسازی تکریت، آزادسازی شهر بیجی و استان الانبار و پس از آن نیز عملیات آزادسازی شهر موصل آغاز خواهد شد. نخستوزیر عراق در سفر خود به واشنگتن از مقامات آمریکایی، افزایش حمایت نظامی آمریکا از عراق برای مبارزه با داعش را خواستار شد. وی قبل از نشست با وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفته که عراق به سلاح نیاز دارد، همانطوری که به سلاح های سنگین و تانک نیاز مبرمی دارد.

سلامانگلیس:

جاسوسی انگلیسی‌ها از استقلال‌طلبان اسکاتلند در طی همه‌پرسی اخیر

اسپوتنیک- بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس این بار گفته که سرویس امنیتی انگلیس، روند برگزاری انتخابات سال گذشته استقلال اسکاتلند را یک تهدید امنیت ملی دانسته و از استقلال‌طلبان برجسته جاسوسی کرده است. جولیان آسانژ یک مصاحبه ویدئویی با روزنامه هرالد اسکاتلند داشته و در طی آن گفته: رفتار دولت (انگلیس) بگونه‌ای بود که گویا امنیت ملی در خطر است و در حقیقت استقلال اسکاتلند، تهدیدی برای نظام انگلستان است. وی به اقدامات جاری دولت انگلیس در زمان به خطر افتادن امنیت ملی اشاره کرد و گفت: بر این اساس ممکن است دستگاه امنیتی انگلیس، با تمام قوا وارد عمل شده باشد. شهریور ماه سال گذشته بود که اسکاتلندی‌ها پای صندوق همه‌پرسی رفتند و نتایج آراء نشان داد که 55 درصد شرکت‌کنندگان مخالف استقلال از بریتانیا هستند.


آرشیو اخبار هفته گذشته:





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • یه دونه ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    سامی خاطر در ادامه گفت: اگر عقب‌نشینی در روابط حماس با تهران دیده شده یا اینکه این روابط کمرنگ شده است این موضوع از جانب حماس نبوده بلکه از سوی طرف مقابل بوده است!!!!!!!! بچه پرروخجالت نمی کشه.این همه موضع ضدایرانی گرفتند حالا اومده ایرانو مقصرنشون می ده
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    هیچ کشوری نمی‌تواند پناه‌جویان را در هیچ‌جای جهان مجبور به بازگشت یا عزیمت به کشور خاصی کند!!!!!!!! توی خود ایران که میلیون ها افغان رو به زور مجبور به بازگشت کردید...
  • پژمان ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    همه ی افغانی هارو مجبور نکردن.اونایی رو که غیر قانونی وارد شدن رو برگردوندن
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    0 0
    این «میلیون ها» افغانی پناهندگی داشتن یا غیر قانونی وارد کشور شدن؟
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    چرا انتشار ندادین نوشنمووووووووووو
  • هرمزچرم شیر ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    وزیر دفاع پاکستان به روسیه رفت ؟ این پاکستان دقیقاً مصداق همان ضرب المثل پارسیه که میگه : هم از توبره می خوره هم از آخور !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس