بعضی شوخی‌های ناروا در شبکه‌های اجتماعی، پیکان هدف‌شان بیشتر متوجه زیارت بیت‌الله الحرام است تا اعلام بیزاری از آل‌سعود، و این رویه خطرناک باعث می‌شود که ذهنیت مردم نسبت به این فریضه الهی خدشه وارد شود.

گروه جنگ نرم مشرق- طنز یکی از گونه‌های آفرینش ادبی و هنری است که از ادوار گذشته در خوی، منش، توان ادبی و ذوقی ایرانیان وجود داشته و ریشه آن به فرهنگ غنی سخنوری و شاعری ما باز می‌گردد. یکی از دلایلی که مردم ایران همیشه به طنز روی می‌آورند این است که بتوانند دیدگاه‌های خود را در زمینه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی  آشکار کنند؛ چرا که طنز را روشی آسان‌تر و سریع‌تر برای رساندن دیدگاه‌های خود می‌دانند و همچنین این روش ظرفیت مشارکت دیگران را نیز به خوبی فراهم می‌کند.

"هزل و هجو" در ادبیات جایگاه متفاوتی در نسبت با طنز دارد چرا که در "هزل و هجو" پیامی فرهنگی-اجتماعی نهفته نیست اما در طنز چنین پیامی وجود دارد؛ اما عده‌ای برای آنکه مایه طنز انتقادی خود را از لحاظ عاطفی و روانی نیرومندتر کنند، آن را با "هزل و هجو" _شوخی‌هایی ناروا که به پیوندهای بسیار ویژه فردی مانند پیوند زناشویی بازمی‌گردد_ همراه می‌کنند. یکی از این نمونه‌ها مربوط به حادثه شرم‌آور فرودگاه جده است که با شوخی‌های ناروا با مضامین جنسی در فضای مجازی همراه شد.

فاجعه فرودگاه جده موجی از خشم و اعتراض از سوی مردم ایران را برانگیخت که موجب شد بسیاری در شکل‌های مختلف مانند تجمع‌های اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت عربستان و همچنین اظهار نفرت و اعتراض در چارچوب صحیح آن در رسانه‌های رسمی و غیررسمی نسبت به این عمل شنیع، واکنش مناسب نشان دهند؛ اما شوخی‌های زشتی که در شبکه‌هایی اینترنتی و موبایلی چون فیسبوک، وایبر، لاین و حتی به صورت پیامکی در این رابطه منتشر شد، نشان داد که هنوز عده‌ای هستند تا بی‌توجه به نگاه انتقادی و اعتراضی و با نیت‌هایی مانند تفریح و خوش‌گذرانی تا رسیدن به مقاصد سیاسی، این موضوع بسیار جدی را با شوخی‌های ناروا به "هزل و هجو" تبدیل ‌کنند.

این حجم گسترده هجو در فضای مجازی که با اهانت‌های بسیار زیادی نیز همراه شد، حتی واکنش‌های رسانه‌های فارسی زبان خارج نشین را نیز برانگیخت:

زیارت خانه خدا، قربانی شوخی‌های ناروای شبکه‌های اجتماعی

زیارت خانه خدا، قربانی شوخی‌های ناروای شبکه‌های اجتماعی

زیارت خانه خدا، قربانی شوخی‌های ناروای شبکه‌های اجتماعی

عده‌ای این رفتار را به «طبقه محروم شکست خورده» منتسب می‌کنند و عده‌ای دیگر آن را به نیروهای سیاسی، روشن‌فکران و هنرمندانی منتسب می‌کنند که ابزار تولید این فرهنگ را در اختیار دارند؛ در واقع نمی‌توان هیچ گروهی را مسئول تولید انبوه این محتواهای ناروا برای خنداندن دیگران دانست اما می‌توان به بعضی از تبعات این موج‌ "حرف برای خنده" در رابطه با فاجعه فرودگاه جده اشاره کرد:

بی‌حرمتی به قربانیان

اثر ابتدایی این هجویات، اشاعه منکر این اقدام قبیح است که متاسفانه انتشاردهنگان این جوک‌های ناروا به آن توجه نکردند و مهم‌تر از آن بازی با آبروی قربانیان حادثه فرودگاه جده است که بخشیدنی نیست؛ خوشبختانه این دو نوجوان شجاع ایرانی اجازه تعرض کامل را نداده بودند اما با این حال انتشار این موارد بی‌حرمتی به قربانیان محسوب می‌شود.

تخریب زیارت خانه خدا

در چند ماهه اخیر اتهامات زیادی از طرف مسئولان کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان متوجه ایران شده و ناراحتی مردم ایران بابت این اتهامات با اتفاق فرودگاه جده سر باز کرد که بعضی‌ها به صورت طراحی جوک (شوخی‌های ناروا با مضامین جنسی) علیه آل‌سعود این اعتراض خود را بیان کردند. اما بعضی از این جوک‌ها نوک پیکان هدف‌شان بیشتر متوجه زیارت بیت‌الله الحرام است تا اعلام بیزاری از آل‌سعود، و این رویه خطرناک باعث می‌شود که ذهنیت مردم نسبت به این فریضه الهی (فارغ از تسلط آل‌سعود بر حرمین شریفین) خدشه وارد شود و فرهنگ حج رفتن به مرور از فرهنگ عمومی مردم مسلمان ما رخت بر بندد.

زیارت خانه خدا، قربانی شوخی‌های ناروای شبکه‌های اجتماعی
زیارت خانه کعبه یا قبله مسلمانان، جایگاه بسیار استراتژیکی در آیین اسلام دارد

هر چند تعلیق سفرهای عمره تا روشن شدن تکلیف ماموران خاطی عربستان کاری درست و ضروری بود و در جهت منافع و عزت ایران صورت گرفت، اما این نکته را نباید فراموش کنیم که مفهوم "حج" خیلی بالاتر از مسائل سیاسی و واکنش‌های احساسی و اعتراضی است. خانه کعبه یا قبله مسلمانان، جایگاه بسیار استراتژیکی در آیین اسلام دارد و اشاره به آداب زیارت آن در نص صریح قرآن نشان دهنده ارزش بسیار بالای آن در نزد پروردگار عالمیان است، از این جهت باید حساسیت بسیار زیادتری در رابطه با آن وجود داشته باشد؛ بنابراین زیارت خانه خدا نباید موضوع "حرف برای خنده" گردد و امتناع از ارسال مجدد این جوک‌های ناروا اولین و کوچکترین قدمی است که هریک از ما می‌توانیم برای توقف این "موج اشتباه" برداریم.

آل‌سعود عرب هستند اما همه اعراب، آل‌سعود نیستند

فاجعه جده موجب شد که در کنار موج شوخی‌های ناروا در رابطه با زیارت بیت‌الله الحرام، موجی از توهین‌ها نیز به اعراب روانه شود که جز شرم‌ساری نتیجه دیگری برای مردم ایران نداشت؛ چرا که اگر همه جرم‌هایی که علیه مردم ایران و دیگر مسلمانان منطقه روی می‌دهد را متوجه آل‌سعود بدانیم، به روشنی مشخص است که آل‌سعود نماینده تمام مردم جهان عرب نیست و نباید به دیگر مردم محترم عرب اهانتی کنیم. در خطه جنوب ایران به ویژه در استان خوزستان مردم شریف عرب زندگی می‌کنند که یکی از محترم‌ترین هم‌وطنان ما (از نظر جغرافیای اجتماعی) محسوب می‌شوند و رشادت‌های آنان در زمان دفاع مقدس فراموش شدنی نیست. همچنین بسیاری از مردم عرب در بحرین، عراق، لبنان، یمن از اقدامات آل‌سعود اعلام بیزاری می‌کنند که نشان می‌دهد همه اعراب، آل‌سعود نیستند. خشم مردم ایران از اقدام فاجعه‌بار در فرودگاه جده تا دیگر جنایت‌های حکومت عربستان باید در چارچوب و هدف‌گذاری درست آشکار گردد تا به تعصب قومی و نژادی متهم نشویم.

زیارت خانه خدا، قربانی شوخی‌های ناروای شبکه‌های اجتماعی
مردم شریف عرب خطه جنوب و جنوب غرب ایران یکی از مهمترین هم‌وطنان ما (از نظر جغرافیای اجتماعی) محسوب می‌شوند و رشادت‌های آنان در زمان دفاع مقدس فراموش شدنی نیست

نتیجه گیری

مردم ایران با طنز عجین هستند و آن را بستر مناسبی برای آشکار ساختن دیدگاه‌های حمایتی و انتقادی خود می‌دانند اما واکنش در مقابل هر اتفاق بد یا فاجعه‌ای که برای جامعه روی می‌دهد، نباید فقط در بستر طنز یا به شکل عام‌تر آن همراه با "هزل و هجو" باشد، بلکه بخشی از اقدامات در رابطه با بعضی اتفاق‌ها می‌تواند در چارچوب طنز قرار گیرد؛ در غیر این صورت متهم می‌شویم که منفعلانهترین کنش ممکن و برآمده از احساس ناتوانی جمعی را در برابر اتفاق‌ها و بهبود وضعیت خود داریم که البته این موضوع در رابطه با همه هموطن‌ها صدق نمی‌کند. بنابراین با دامن نزدن به این امواج "حرف برای خنده" باید فرهنگ عمومی خود را تقویت کنیم تا دربرابر حادثه‌ و اتفاق‌هایی که برای جامعه ما می‌افتد، با هوشمندی بیشتری برخورد کنیم تا راه پیشرفت و تعالی را در زمینه‌های مادی و معنوی با قدرت بیشتری ادامه دهیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    حرفی از کار اشتباه بعضی ها نیست بحث بر سر اینه که چرا دولت اینقدر بی تفاوت بود تا قضیه بزرگ شود مسولین رسیدگی گنند
  • روژین اسدی ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    چقدر پخمه و نادانید و نمیفهمید که این جوک هایی که درشبکه های اجتماعی جولان میدهد از اتاق فرمان صهیونیست ها بیرون می آید و منافقان داخلی هم جاده صاف کن شبکه اختاپوسی صهیونیسم اند
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    وقتی آنهمه داد زدم چرا گوش ندادید و نفهمیدید این قطع عمره کار سکولار ها است؟ چرا متوجه نبودید برای عربستانی که در آمد یک روز فروش نفتش بیش از درآمد کل ناشی از حج و عمره سالانه ایرانیها است، این قطع عمره هیچ تاثیری ندارد؟ چرا متوجه نبودید این برنامه خود آل سعود است برای قطع رابطه ایران با شیعیان عربستان؟ چرا متوحه نبودید که خود آنها پیشقدم شدند و از اول امسال ویزا دادن را نصف کردند؟ و راستی چه شد که خواسته مردم به جای اصرار بر اعدام متجاوزان صرفا بر قطع عمره یا قطع رابطه با عربستان متمرکز شد؟ چه شد که راهپیمایی سکولارها علیه عمره را ندیدید؟ چه شد که برخی حضرات به اصطلاح بزرگان و حتی افرادی مثل رسایی و پناهیان که سنگشان را به سینه می زنید اینطور خام اندیشانه به دام این طرح شیطانی افتادند؟ چرا هیچ کس نگفت پولی که ایرانیها در دوبی و آنتالیا و تایلند هدر می دهند و یا اصلا در همین ایران صرف خرید کالاهای خارحی می کنند صدها برابر بیش از هزینه عمره است؟ چرا؟ زیرا جو گیر شده بودید. هم شما و هم خوانندگانتان. در حالی که اگر ذره ای بصیرت داشتید باید یک لحظه تامل می کردید کارتان به ضرر دشمن است یا به نفع او؟ جای درد داشت که عده ای بی حیا حالا دم از غیرت می زنند و البته به جای آنکه دنبال اجرای حد الهی باشند دنبال تعطیل کردن یک نماد دینی هستند. و جای درد بیشتر که یک مشت به اصطلاح انقلابی گمان کرده اند اقدام انقلابی یعنی همیشه قطع رابطه و قهر!! در حالی که زمانی قطع رابطه و قهر اقدام انقلابی است که ضرری را به دشمن بزند یا ضرری را از خودی دفع کند. نه جایی که اینکار مساوی ضربه به خود و تحقق آرزوی دشمن است. متاسفانه از آنجایی که متدینان ما به جای اندیشیدن به مفاهیم انقلاب دنبال کارهای کلیشه ای به عنوان مصداق انقلابیگری هستند به آسانی به دام سکولارها می افتند. آری. بخدا قسم که این تازه اولش است و حضرت علی علیه السلام وعده داد که دیگر امان داده نخواهید شد. الله الله في بيت ربكم !.. فلا يخلو منكم ما بقيتم ، فإنه إن تُرك لم تناظروا این جمله خطاب به محبان علی علیه السلام بود نه به دشمنانش. پس آماده باشید....
  • محسن ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    1 0
    کاری به شوخی وجدی ندارم البته هر طنزافراطی وزشت برای هر موضوعی ملال آوراست.ولی شما نوشته اید خانه ی خدا!!!به نظرمن تمام عالم خانه ی خداست!
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    با تشکر از مطلب بسیار مهمی که اشاره کرده اید متاسفانه در این اتقاق تلخ و اشاعه ان توسط عد ه ای بدون رعایت حقوق اسیب دیده گان خسارتهای سنگینی داشت. هر گجا به احگام ارزشمند اسلام عمل نشود اثار و ضعی منفی خواهد داشت دامن زدن بیخود به موضوعی که نباید در سطح جامعه به دروغ با عنوان تجاوز مطرح شد موجب اشاعه مسایل بعدی شد متاسفانه همانطور هم که نوشتید حقوق ان دو نو جوانی که انصافا شجاع و هوشیار بودند هم ثضیع شد
  • زنده باد اسلام ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    ما که از اول گفتیم، آل سعود را تقبیح کنید اما به جنگ زیارت خانه خدا و مدینه نروید. وقتی یک دختر جوان دانشجو در قرعه کشی حج دانشجویی اسمش درمی آمد و به عمره می رفت، تمامی آثار هجمه ها و شبیخون فرهنگی دشمن از روح و روانش خارج می شد و نماز و واجبات و مخصوصا حجابش همگی اسلامی میشد و این کوچکترین تاثیر زیارتش بود. اما با انعکاس خبر تعرض چندتا پاسبان سعودی که از اول معلوم بود دستهای نهان پشت این ماجراست و تعلیق بچگانه حج از طرف مسئولین فقط دل شیطان بزرگ را شاد کردند. چه کسی از اختلاف ایران و عربستان سود می برد؟ چه کسی درست در آغاز حمله سعودی ها به یمن این موج تبلیغاتی را به راه انداخت؟
  • پوریا ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    آفرین مشرق هر چند که خیلی دیر بود زودتر انتظار همچنین چیزی داشتیم
  • حسن ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    مشرق، تحلیل کاملی نکردی. یکی از دلایل اصلی ریشه دواندن هجو و هزل، بسته بودن درها به روی منتقدین است. هر کجای دیگه بود بابت این موضوع شرم آور کلی بحث توی تلویزیون صورت ميگرفت. براستی رسانه ی ملی ما چند تا برنامه در این زمینه پخش کرد؟ پخش تنها دو سه برنامه با امکان نظر سنجی از مردم میتونست تا حد زیادی مانع از شکل گیری این وضع انتشار گسترده ی هجويات بشه. پینوشت: امیدی به انتشار نظرم ندارم.
  • اصغر ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    مسلمانی به انسانیت وانسان بودن است نه به زیارت خانه خدا. خدا همه جاست نه در خانه خدا . مسولان هم مثل آل سعود از خانه خدا استفاده تجاری میکنند واگر مکه رفتن لغو شود نان عده ای آجر میشود.
  • محمد ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    حج يك بار واجبه..اونم تمتع..اگه قسمت شد و هزينش رو داشتم ميرم..اگرم نشد هيچ وقت مستحبي نميرم
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    کوتاهی مسیولین وعدم برخورد قاطع دررسانه ملی باعث میشود مردم دردام اینگونه شبکه های اجتماعی بیفتند کوتاهی ازای دیگرنشات گرفته میبایست قاطع و برنده مسیولین امر بیان میکردنند
  • محمد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    همون بهتر خدشه وارد بشه اين همه حج رفتيم كو نتيجه حج تبديل به سفر تفريحي شده بود بدون تعارف
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    طولانی بود نخوندم
  • ناشناس ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    لابدشمابصیرتتون ازآیت الله مکارم شیرازی بیشتره که ایشون فرمودند:که این چه عمره ای هست که بایدبا ذلت همراه باشه......
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    اقا شما به فكره جيبه اقايونيد ، نه خدا :)
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    چی میگی حاجی؟! دولت خیلی هم خوب با قضئیه برخورد کرد.
  • یک نفر که ابرو براش مهمه ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    چرا به این نمی پردازید که این اخر ها عمره شده بود تفریح رقابت برای خرید فیش عمره به چه صورت بود چه دلالی هایی که شکل نگرفته بود چرا به مجالس تشریفاتی سفره ی به اصطلاح حج نمی پردازید چرا به حیف و میل پول مسافرین ایرانی به عربستان نمی پردازید تو اون کارها رد پای صهیونیست نبود تو اینکه به ما ایرانی ها به چشم نجس نگاه می کنند شما مسئله دارید اونم نه به نفع بلکه به ضرر مثل اینکه خوشتون میاد بهمون توهین بشه
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    متوهم
  • ناشناس ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    خدارو شکر مثل صدا و سیما هیچ نظر مخالفی نمایش داده نشده ظاهرا کل ملت موافق این مقاله هستند الکی مثلا ....
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    خیر. مسلمانی خودش یک قدم است در راه رسیدن به آدم شدن! آن انسانیت سکولار مورد نظر شما از بیخ شیطانی است. اگر هم واقعا کسی مریض نباشد عمره اش را هر سال می رود منتهی پولش را در بازارها صرف خرید بنجل نمی کند.
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    یعنی این هوطنان شما اگر عمره نروند این پولها را در دوبی و آنتالیا و پاتایا صرف نمی کنند؟ و یا اصلا اگر مسافرت نروند آن را صرف خرید کالای خارجی نمی کنند؟ اگر فرهنگ خرید ملت ایران مشکل دارد گناه عمره چیست؟
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    تو این دولت عزت به پاسپورتمون اینجوری برگشته.....عالیه....و عالین طرفداران دولت ....برن عربستان با عزت زندگی کنن.
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس اتفاقا چون خودت متوهمی و در عالم هپروت سیر می کنی ، نمیتونی ریشه این قضیه رو بفهمی.
  • بنده ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    جناب ناشناس عزیز که در کلیه رسانه ها با همین عبارات و ادله سعی در تفهیم و تلقین تحلیل خود دارید و البته بنده نیز در چند رسانه پاسخ مبسوطی به اظهارات شما داده ام که ظاهراً تاکنون مقبول نبوده، اکنون نیز خدمتتان عرض می کنم که بر فرض که فرمایش شما صحیح و این بی حرمتیها هدفدار بوده و سعودیها برای تحریک ایرانیها و قطع عمره اینکارها را انجام داده باشند، خالا از شما می پرسم اگر آنها قصد قطع عمره و ارتباط ایرانیان با شیعیان عربستان و . . . . را داشتند و دارند در اینصورت اگر ما به عمره ادامه هم می دادیم با بی حرمتیها بیشتر و توهین های افزونتر آنها مواجه می شدیم و به نظر شما حد یقف آن کی و کجا بود؟؟! ، یعنی آنها باید چه کاری با ایرانیان انجام می دادند که ما بالاخره یک عکس العملی از خود نشان می دادیم ؟! دوست عزیز، احساس دینی و اعتقادی شما قابل تقدیس است ولی آنچه که استدلال شما را قابل قبول نمی کند احسای بودن و عاشق عقیده خود بودن شماست، آیا شما واقعاً فکر می کنید همه مراجع تقلید ما و دولتمردان این کشور به اندازه بنده و جناب عالی هم به کنه مطلب واقف نیستند و همینطور کتره ای تصمیم می گیرند؟ امید که مجاب شده باشید و کمی متعدلتر و منصفانه تر تحلیل و اظهار نظر بفرمائید. سلامت و موفق باشید.
  • بنده ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    از دوستان مشرق انتظار می رود که پاسخ بنده را به این تحلیل دوستمان منتشر کنند.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    به بنده این عنوان بنده یعنی چه؟ اگر منظورت بنده خدا است پس برای چه از خودت نظر می دهی؟ از کدام عکس العمل می گویید ؟ این چه جور جور عکس العملی است که به خودمان بیشتر ضربه می زند تا دشمن؟ حد یقف این اذیتها کجا بود؟ در تمام طول تاریخ نواصب هر چه توانسته اند زائران و حاجیان شیعه را اذیت و آزار داده اند. مخصوصا از دوره صفویه آزار دادن ایرانیان رایج شد. يكى از دشوارى هاى اين دوره، سخت گيرى هايى بود كه به تحريك دولت عثمانى و نواصب، بر ضدّ شيعيان و حُجّاج ايرانى و عالمان شيعه مقيم حرمين صورت مى گرفت. از مهم ترينِ اين تحوّلات، دستگيرى و شهادت شهيد ثانى در سال 965 هجرى بود كه به نوشته برخى مورخان، وى را در مسجد الحرام دستگير كردند و در استانبول كشتند. در سال 976 نيز معصوم بيك صفوى را كه از اركان دولت صفوى بود، همراه بسيارى از همراهانش در وادى فاطمه، در يك منزلىِ مكه كشتند و اين رخداد را به اعراب بدوى نسبت دادند. همچنين در سال 1042 به تمامى حجاج ايرانى حاضر در مكه اعلام شد كه سال آينده نه آنان و نه هموطنان ايرانى شان، حق آمدن به حج را ندارند. به نوشته سباعى دليل اين امر در منابع تاريخى روشن نشده است. در سال 1040 هجرى نيز عالمى شيعى با نام ميرزا زين العابدين كاشانى را كه هميشه در مسجد الحرام مشغول عبادت بود، مورد ضرب و شتم قرار دادند وكشتند. چنان كه در سال 1047 حجاج ايرانى را از حج منع كرده، به شديدترين صورت آنان را از مكه اخراج كردند و دستور دادند كه از سال بعد، اجازه اقامه حج را ندارند. همچنين در سال 1088 به بهانه آن كه شيعيان پرده كعبه را نجس كرده اند، در اين شهر شيعه كشى به راه انداختند و عالمى با نام سيد محمد مؤمن رضوى را در حالى كه در پشت مقام ابراهيم مشغول خواندن قرآن بود، كشتند. همچنين در سال 1101 يا 1105 عالم ديگرى با نام شيخ حسين تنكابنى را در حالى كه پرده كعبه را گرفته بود، آن قدر كتك زدند كه بيمار شد و در راه مدينه درگذشت و در ربذه كنار قبر ابوذر غفارى مدفون شد. اما با همه اینها شیعه نازک نارنجی نبود و هرگز به این بهانه های موهوم حرمین را رها نکرد. چون می دانست خواسته و آرزوی دشمنان اهل بیت خالی کردن حرمین از حضور شیعه است. این آزارها و اذیتها تا ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه ادامه خواهد یافت. وظیفه ما هم صرفا اقدام در جهت مخالف خواست دشمن است. صد البته امروزه می توانیم با همین حضور و اصرار برای اجرای حدود الهی - که مشترک شیعه و سنی است- اتفاقا بر عزت شیعه بیفزاییم. نه اینکه اقدامات انفعالی و سکولار امثال شما ،آرزوی آل سعود را محقق کنیم.
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس ۱۲:۰۴ خودت چی می گویی؟کدام برخورد خوب؟! اکراه دولت و مشخصا شخص روحانی کاملا تابلو است چطور متوجه نشدی؟ آنها بعد از اعتراض گسترده مجلس و مراجع و مردم چاره ای جز این نداشتند!
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    برای شفای مرض دلت هرچه زودتر دست بکار شو
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    اگر آبرو برایت مهم بود چشمهایت را به آبروریزی "به معنای واقعی کلمه" ایرانیان در دبی و شرق اسیا و هند و .. نمی بستی! واقعا نمی دانی چه پولهایی آنجا خرج می کنند؟ و برای چه مواردی؟ نخیر داداش یکی از بزرگترین ایرادات ما این است که همیشه ساده ترین و بچگانه ترین راه را انتخاب می کنیم. مردانه عرضه به خرج بدهیم و دانش اقتصادی و ... همدیگر را بالا ببریم که در سفرهای خارج بی محابا باعث خروج ارز از کشور نشویم و مخصوصا هنگام ورود به کشورهایی با رژیم معاند مثل امارات و عربستان و ...
  • اسماعیل ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    عمره رو میشه تعطیل کرد اما تمتع رو به هیچ وجه
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    جناب بنده ، خودتو خسته نکن .. نرود میخ آهنین در سنگ ...
  • ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    ان شاالله حج عمره به زودی رفع تعلیق شود به خاطر ایران و ایرانی به عنوان نماد تشیعه و همین که به حج بروند یک نوع تبلیغ برای تشیعه اینها از خداشونه که ایرانی به عمره نیاد چون خار چشماشونه امیدوارم به زودی این خار تو چشماشون بره
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    از قدیم گفته اند اگر راه مکه نا امن است نروید ولی اگر راه کربلای حسین اگر هم ناامن باشد بروید چه بسا آن پیرزنی که در زمان خلفای عباسی با وجود اینکه دست زائران را قطع می کردند باز هم به زیارت حسین (ع می رفت)
  • مهدی ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    واقعا دیگه خیلی دیره شده؛ ماجرای جده را دشمن مدیریت کرد و برخی رسانه ها و شخصیت‌های احساسی در زمین دشمن بازی کردند. بنده تحقیق و مطالعه دقیق درباره این موضوع داشته‌ام و نتیجه آنرا به مسئولین ارائه خواهم کرد. نتایج تحقیقات بنده می‌گوید، سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی دشمن، اهداف بلندتری دارند که با ماجرای جده، تنها پایه‌های استراتژیک آنرا محکم کرده‌اند. به نظرم مسئولین امنیتی کشور باید فوراً ورود کرده و درباره عملکرد مشکوک برخی رسانه‌ها تحقیق لازم را داشته باشند. قسم می‌خورم که موفقیت دشمن در هجمه به خانه خدا، دامن تمام مقدسات اسلامی را خواهد گرفت.
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    بسمه تعالی - در خصوص با مقاله ای که انتشار یافته باید عرض کنم نکات مثبتی را در آن مشاهده می گردد وحقیقت نیز همان است . نباید از این قضییه ای که در فرودگاه جده رخ داده است مطلب ساخت ودر شبکه ها درج کرد اینکار یسیار زشت وقیح تر از آن حرکت دو مآمور سعودی محسوب می گردد0 لذا دولت ایران می بایست خیلی قوی تر از عمل می نمود تا کسی جرآت نکند به احدی معترض شود 0
  • مهدی 90085 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    عزت پاسپورت ایرانی...........................؟
  • hamidreza ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    آقای ناشناس بنده به شخصه حاضرم در لباس یک نظامی یا حتی فقط یک بسیجی به عربستان برم و حق شیعه رو از آل سعود بگیرم اما انگار شما زیادی سنگ این قوم رو به سینه میزنی نفرت ایران و ایرانی از وهابی ها تنها با این رویداد نبوده که با سخنان چون گهر شما ! از بین بره درد ما درد تاریخی ایست که سر تا پایش درد و رنجی است که سینه به سینه سوز دل بوده و بغض پنهان که بسان آتشی بر زیر خاکستر مانده درد ما همین است که کارمان بجایی رسیده ک چنین رویدادی رو با هزاران سال پیش که قیاس میکنید که شاید در آن زمان تنها انگشت شماری از آن خبر داشتند که اگر همان مردمان هم میدانستند وهابی ها را به آتش میکشیدند و ریشه شان را میخشکاندند تا در چنین روزی فرد خودباخته ای چون شما برای ما ادعای فرهنگ و دانش سیاسی نکند و در پایان امیدوارم خداوند تورا به راست هدایت کند ...........
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    حاجي احرام دگر بند و ببين يار كجاست.........
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    حاجي احرام دگر بند وببين يار كجاست....
  • علی ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    کدام ارتباط با شیعیان عربستان؟؟ وقتی وهابی ها حواسشان جمع است و کوچکترین اعمال زائران را کنترل و گاهی برعلیه آنها اقدام میکنند و در ورودی های اماکن مذهبی به شبهه افکنی و ترویج وهابیت دربین زائران ایرانی می پردازند ما چظور میتوانیم درعربستان کار فرهنگی انجام بدهیم؟؟آیا ما توانستیم جلوی محاصره ی کعبه با برج های چند صد متری را بگیریم و یا کوچکترین اقدامی بکنیم؟؟در این شرایط راههای بسیار موثر تری برای رابطه با شیعیان عربستان که در شرق این کشور هستند وجود دارد امام(ره) بعداز کشتار ایرانیان در ایام حج واجب هم رابطه را به طور کلی قطع کردند وهم حج را لغو کردند اما بااستدلالهای جناب عالی نباید هیچ واکنشی انجام میدادیم، ایا تجاوز به ایرانیان وآبرو و عزت شیعیان ایرانی مسئله ی بی اهمیتی است ؟؟ حج عمره هم یک امر مستحب است اما الان که تمام درآمدهای عربستان خرج تجهیز داعش و کشتار مردم یمن و عراق وسوریه و.... می شود ایا خرج کردن یک ریال در این کشور جایز است؟؟ درضمن شاید درآمد حج برای عربستان آنچنان چشمگیر نباشد ولی ارزی که درشرایط تحریم از دست ماخارج میشود بسیار مهم است اما بعضی از مردم ما 3 یا4 بار یا بیشتر به حج عمره می روند،آبا ادامه ی این روند درست است؟؟؟؟
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    پس پول هتل و هواپیما و....کشک است جناب سوئدی؟؟
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    توهم توطئه
  • علی ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    متاسفانه ما بدون توجه به زشتی بعضی از طنزها فقط انرا نشر میدهیم هنوز نفهمیده ایم که ما همه ایرانی هستیم و وقتی به یک قومیت توهین میشود و یا برای ان جوک ساخته میشود در حقیقت به همه توهین میشود قومیتها همدیگر را مسخره میکنند و در حقیقت خودشان را مسخره میکنند و این از اثار جهل و نادانیست و یا برای موضوعاتی جوک درست میکنند که موردی حیثیتی است و ما به جای اینکه به رگ غیرتمان بربخورد ابلهانه میخندیم پس کی میخواهیم از جهل و نادانی بیرون بیاییم و با هم بخندیم نه به هم و غیرت داشته باشیم و ایرانی باشیم و مسلمان
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    به علی اگر اطلاع دارید که عربستان کنترل کننده ارتباطات شیعیان است لابد باید این فکر را هم بکنید که ما راههای ارتباطی تحت پوشش ارتباط زوارایرانی با بعثه داشتیم که شاید گفتنش صلاح نباشد. اما اینقدر اطلاع داشته باشید که اگر چنین ارتباتط شکل نگرفته بود سعودی ها اصراری بر بیرون کردن ایرانیها نداشتند. هر چه حضور ایرانیها بیشتر باش کار کنترل فعالیتهای بعثه برای آل سعود سختتر می شود. من واقعا متاسفم برای تفکرات نداشته شما و همفکرانتان که نه حاضرید فکر کنید و نه حاضرید حداقل یکبار کامنتی را که نوشتم بخوانید. فقط کورکورانه و تحت تاثیر جو یک چیزهایی را تکرار می کنید. برای سعودی درآمد عمره اهمیت ندارد. بلکه از حضور پررنگ ایرانیها و سخت شدن کنترل بعثه است که می ترسد. پس الاهم فالاهم. اگر هم به خیال نادرست شما کمک ناچیزی در ازای عمره به سعودیها بشود در عوض صدها برابر سود عاید ما مبی شود و سعودی ضربه می خورد. از دست دادن یک سنگر در ازای پیروزی بهتر از فتح یک سنگر در ازای شکست است. بگذریم که بعضی داخلی ها که نسبت به مقامات عالی کشور حسادت می ورزند از تعطیلی این بعثه شاید بیش از خود سعودیها شاد باشند! اما در سال 66 کحا از این فعالیتهای گسترده بعثه خبری بود؟ در آن زمان گیر شخصی مثل کروبی بودیم که صرفا برای خودنمایی و انقلابی گری مبی خواست به سمت مسجد الحرام راهپیمایی کند تا سعودیها با شعف فریاد بزنند شیعیان قصد حمله به کعبه و دزدیدن حجرالاسود را داشتند که جلویشان را گرفتیم!!! و به این ترتیب خون حجاج ما لوث شد و نه تنها اثری نکرد که تازه متهم شدیم به قرمطی گری! در حالی که در سالهای قبل آن راهپیمایی می کردیم و این مشکل هم ایجاد نمی شد. ما گیر مسوولانی بودیم در بار حجاج سلاح می گذاشتند!
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    به ناشناس 15:26 نه تنها کشک نیست که لابد بیش از هزینه اقامت در هتلهای آنتالیا است! واقع نمی فهمید این هزینه نیست و سرمایه گذاری است؟
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    متاسفانه نمی دانم چرا ارباب بصیرت کور و کر شده اند در مقابل این حرکات حساب شده سکولارها که هر روز به بهانه مانند ورزش و هنر و امروز ماجرای جده یکی یکی مرزهای اعتقادات اسلامی را مورد حمله قرار می دهند. وضعیت بسیار خطرناک و شبیه رویکردهای گروه ترکهای جوان در سالهای واپسین حکومت عثمانی است که به روی کار آمدن آتاتورک منجر شد.
  • بنده ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    عزیز، 1- بنده، همانطور که حدس زده اید یعنی بنده خدا و چون بنده هم یک بنده خدا هستم از طرف خودم باید نظر دهم. 2- شما که با اعلام فجایع صورت گرفته از سوی سعودی های کافر علیه شیعیان در طول دهه های گذشته عملاً عرایض بنده را تائید فرموده اید و بخوبی نشان داده اید که این قوم پلید و فاسد دشمنی دیرینه ای با شیعه دارند. 3- شما را به مطالعه و بررسی بدون حب و بغض در این خصوص یکبار دیگر دعوت می کنم اگر بازهم متوجه نشوید دیگر کاری از دست من ساخته نیست. ضمناً این بنده حقیر مسلمان عامل به احکام دینی هستم و هیچ قرابتی با سکولارها نداشته و از سکولاریزم هم متنفرم، حال شما چگونه با یک نظر یا بقول شما کامنت متوجه شدید که بنده و امثال من که جرممان مخالفت با نظر جنابعالی بود سکولار هستیم و بی دین خدا عالم است ! شما را به خدا می سپارم بنده حقیر خدای متعال
  • arash ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    ضمن موافقت کامل باناشناس16:08........روی صحبتم بانویسنده مقاله است وآن اینکه=شمابه جای جستجودروایبروشبکه های اجتماعی (که ازنظرشماحرام درحرام است)بهترنیست اسلحه برداری وبه جنگ متجاوزین وهابی بروی؟اگه مردی منتشرکن
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    ان شاء الله
  • اکبر ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    عزیزان هم حج تمتع دورو برمان هست هم حج عمره اگرخوب نگاه کنیم حج دل آنهاست پس بجای پر کردن جیب عربهای عقرب خور به کدکی که تو عمرش حمام واقعی روندیده وهزاران فقیر دیگر کمک کنیم مکه واقعی اینه .ازقدیم گفتن اول داخل مسجد بعدا خارج مسجد
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    پژشک کاروان تایید کرد اقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس