دفاع تمام خط از خاطرات هاشمی، بازی با نحوه حضور احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتظار برای انتشار فکت شیت ایرانی از جمله مباحثی بود که در روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز چهارشنبه مورد بررسی قرا گرفت.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز چهارشنبه را با تمرکز خبری بر سخنان وزیر نفت نسبت به اموال زنجانی آغاز کردند؛ از سوی دیگر روزنامه آرمان‌ امروز به حمایت تمام قد از خاطره‌گویی هاشمی‌رفسنجانی با انتشار یادداشتی از احمد شیرزاد، سخنانی از علی مطهری و حمید حسینی پرداخت.

احمد شیرزاد که از حامیان اصلی سیاست تعطیلی تاسیسات هسته‌ای ایران برای اعتمادسازی مقابل غرب بود؛ وی در مواجه با رفتار ضدانسانی ماموران سعودی نسبت به دو نوجوان ایرانی خواستار عدم دامن زدن به تنش با عربستان تا زمان توافق نهایی هسته‌ای است؛ احمد شیرزاد در یادداشت حمایتی خود از خاطرات هاشمی رفسنجانی نوشت: «امروز وقتی كه آیت‌ا... هاشمی خاطرات خود را بازگو می‌كند و با صراحت هرچه تمام، خاطرات خود را نشر می‌دهد، رقبا و كسانی كه منافعشان دچار خطر شده است لزومی برای احترام نمی‌بینند! هاشمی امروز از سر یك رهیدگی است كه چنین سخن می‌گوید. از باب نگرانی برای ملت، كشور و انقلاب است که می‌خواهد فریب نباشد. اگر ایشان در گذشته جانب احتیاط را می‌گرفتند، امروز دیگر بر احتیاط اینچنینی وقعی نمی‌نهند. چراكه امروز در جایگاهی ایستاده‌اند كه نه میز و صندلی و مقام برایشان احتیاط را لازم می‌کند و نه موضوعی دیگر جانبی برای احتیاط دارد. شاید برخی انکار كنند مواضع صریح حاصل عدم احراز صلاحیت ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 یا پرونده قضایی فرزندشان باشد که تصوری اشتباه است.»

فکت شیت ایرانی در راه است /ائتلاف سیاسی احمدی‌نژاد با اصلاحات/گام اصلاحات برای تصاحب بهارستانروزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری چهارشنبه را با تیترهای«تنظیم فکت شیت ایرانی در دستور کار است» و «توطئه سعودی در شورای امنیت» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

.فکت شیت ایرانی در راه است

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به انعکاس سخنان محمدجواد ظریف مبنی بر انتشار فکت شیت ایرانی در برابر فکت شیت آمریکایی خبر داد؛ این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از وزیر امور خارجه نوشت«رهبري گفتند همانطور که آمريکايي‌ها فکت شيت منتشر کردند شما هم ديدگاهايتان را بگوييد، ما در گفت‌وگوهايي اين موارد را مطرح کرديم وتدوين مکتوب خلاصه‌اي از آن را هم در دستور کار قرار داديم. محمد جواد ظريف وزير امور خارجه در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا رهبر معظم انقلاب توصيه و دستوري مبني بر انتشار فکت شيت ايراني از بيانيه لوزان به وزارت امورخارجه داده‌اند يا خير اظهار کرد: مقام معظم رهبري در واقع از ما خواستند که مردم را در جريان بگذاريم تا مردم خبر داشته باشند که چه گذشته است و دستور فرمودند با همه از جمله منتقدان و غير‌منتقدان صحبت کنيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه در فضاي رسانه اين موضوع که رهبري بر انتشار فکت شيت ايراني تاکيد کرده اند منتشر شده است و اقدام شما در اين راستا چه خواهد بود، گفت: مقام معظم رهبري گفتند همانطور که آمريکايي‌ها فکت شيت منتشر کرده اند شما هم ديدگاهايتان را به مردم بگوييد. ما نيز در ابتدا قبل از اينکه آمريکايي‌ها فکت شيت خود را منتشر کنند - نه به عنوان سند رسمي زيرا هنوز سند رسمي وجود ندارد - بلکه به عنوان آگاه کردن افکار عمومي از آنچه که به عنوان کليات توافق مورد نظر بود در اختيار رسانه‌ قرار داديم.ظريف ادامه داد: ما در گفت‌وگوهايي اين موارد را مطرح کرديم، تدوين مکتوب خلاصه‌اي از آنچه که گفته شده است نيز در دستور کار قرار دارد و انشاء‌الله طبق صلاحديدي که مقامات عالي نظام ببينند و با توجه به وضعيت مذاکرات حتما منويات مقام معظم رهبري را اجرا خواهيم کرد.

وي با تاکيد بر اينکه ما همانطور که رهبر معظم انقلاب در يکي از سخنراني‌هايشان گفتند چند نفر در برابر يک لشکر هستيم، اظهار کرد: البته ما با توکل به خدا و با حمايت مردم و رهبري در مقابل همه آنها ايستاده‌ايم ولي اين به معناي آن نيست که بتوانيم روزانه چندين جلسه بگذاريم و با نخبگان صحبت بکنيم. وي ادامه داد: من تلاش کردم هر سوالي که در اذهان عمومي هست با صداقت و صراحت کامل و به تفصيل جواب دهم. خيلي‌ها به من خرده گرفتند که چرا آنقدر به تفصيل جواب دادي؟»

فکت شیت ایرانی در راه است /ائتلاف سیاسی احمدی‌نژاد با اصلاحات/گام اصلاحات برای تصاحب بهارستانروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار ‌‌چهار‌شنبه را به تیترهای «بازمانده!» و «وقتی پوتین از پایبندی به تعهدات می‌گوید» اختصاص داد.

· ائتلاف سیاسی احمدی‌نژاد با اصلاحات

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در گزارشی مدعی تمایل احمدی‌نژاد به اصلاح‌طلبان پس از ناکامی در جلب اصولگرایان است؛ گروه سیاسی این روزنامه در همین راستا نوشت«در شرایطی که محمود احمدی‌نژاد در پی سکوتی طولانی پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، از بهمن ماه سال گذشته با محور حضور در عرصه انتخابات مجلس و دورخیز برای انتخابات ریاست جمهوری آتی حرکت خود را آغاز کرده است، به نظر می‌رسد نزدیکان وی قصد دارند به گونه‌ای از هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب برای مطرح کردن او هزینه کنند. از یک سو برخی یاران احمدی‌نژاد در نشست‌های وحدت اصولگرایان شرکت می‌کنند و از سوی دیگر شایعاتی مبنی بر نزدیک شدن احمدی‌نژادی‌ها به اصلاح‌طلبان پراکنده می‌کنند.

این اقدام دوم که با ملاقات احمدی‌نژاد با حجت‌الاسلام سید حسن خمینی و اهدای هدایای دوران ریاست جمهوری‌اش به آستان حضرت امام خمینی(ره) همراه بود، با شایعاتی مربوط به تماس تلفنی وی با رئیس دولت اصلاحات و نیز ملاقات اصلاح‌طلبان با احمدی‌نژاد همراه شد. موضوعی که اصلاح‌طلبان هر بار به شدت آن را تکذیب کردند.»

در برابر این اقدامات تمایلی احمدی‌نژاد به اصلاح‌طلبان، گروه سیاسی روزنامه ابتکار این رفتار سیاسی رییس‌جمهور سابق را اشتباه دانست و نوشت«هیچ نگاهی نمی‌تواند بپذیرد که احمدی‌نژاد در اردوگاه اصلاح‌طلبان پذیرفته شود. حتی اگر بر فرض محال چنین اتفاقی هم بیفتد، از نگاه اجتماعی وی همچنان فردی با خاستگاه اصولگرایی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد آزمون‌های یاران احمدی‌نژاد برای چسباندن خود به اصلاح‌طلبان به جایی راه نبرد. این در حالی است که حضور احمدی‌نژاد و یارانش در انتخابات مجلس و حتی ریاست‌جمهوری آتی، به عنوان یکی از چالش‌های اصلی اصولگرایانی محسوب می‌شود که همچنان در مسیر رسیدن به وحدت و همگرایی نیز راهی پر چالش دارند و در صورت حضور احمدی‌نژادی‌ها، یا باید وی را بپذیرند و یا ریزش و جدا شدن بخشی از بدنه اصولگرایی را شاهد باشند.»

فکت شیت ایرانی در راه است /ائتلاف سیاسی احمدی‌نژاد با اصلاحات/گام اصلاحات برای تصاحب بهارستانروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «وزیر نفت: زنجانی اموال دندان‌گیری ندارد» و «حلقه 100 نفره انتخاب کاندیدا» اختصاص داده است.

· گام اصلاحات برای تصاحب بهارستان

فعالیت زودهنگام سیاسی جریان اصلاحات برای تصاحب کرسی‌های سبز بهارستان وارد فاز اجرایی شد؛ روزنامه اعتماد خبر از تشکیل سازوکار اجرایی و نهایی در میان اصلاح‌طلبان داد. محمدحسین مهرزاد در مطلبی تحت عنوان «حلقه 100 نفره انتخاب کاندیدا» نوشت«بر اساس اخبار دريافتي «اعتماد» پس از توافق ميان شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان ١٢ چهره اصلاح‌طلب شوراي راهبردي انتخابات را به رياست سيد عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات تشكيل داده‌اند. اين ١٢ نفر به همراه رابطين ملي در استان ها حلقه اي ١٠٠ نفره را تشكيل مي دهند. اعضاي شورا، با انتخاب علي صوفي، وزير تعاون دولت اصلاحات و چهره نزديك به محمدرضا عارف، مرتضي مبلغ، معاون سياسي وزارت كشور در دولت اصلاحات و سيد محمود ميرلوحي، معاون امور حقوقي و مجلس وزارت كشور اصلاحات دبيرخانه اين شورا را تشكيل داده‌اند. شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان متشكل از پنج كميته خواهد بود.

بر اساس اطلاعات دريافتي در چارت اين شورا زيرشاخه‌هايي تحت عنوان دبيرخانه، كميته‌هاي اقشار و اصناف، احزاب، استان‌ها، نخبگان و رسانه تشكيل خواهد شد و پس از آن سخنگوي شورا با انتخاب اعضا معرفي خواهد شد.تاكنون حضور حسين مرعشي، مرتضي حاجي، آذر منصوري، علي صوفي، عبدالله ناصري و يك عضو نزديك به اعتماد ملي از شوراي مشورتي و محسن رهامي، احمد حكيمي‌پور و حسين كمالي نيز از شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در اين ليست ١٢ نفره قطعي شده است. شوراي راهبردي انتخابات اصلاح‌طلبان در نخستين گام اجرايي به تعيين «رابطين ملي» براي هر استان مي‌پردازد.»

محمدحسین مهرزاد بدون اشاره به اختلاف شدید در میان شورای راهبردی و شورای مشورتی نوشت«شوراي راهبردي همان طور كه از نامش مشخص است، قرار نيست فعاليت اجرايي داشته باشد. اين شورا صرفا نقش سياستگذاري داشته و به هدايت امور اجرايي مي‌پردازد. به همين دليل شوراي راهبردي بدون انجام فعاليت‌هاي اجرايي تنها به تشكيل جلسات، تحليل داده‌ها از سراسر كشور و تعيين راهبردهاي انتخاباتي است. اصلاح‌طلبان اميدوارند در فاصله كمتر از ١١ ماه تا انتخابات مجلس با سازوكار طراحي شده به شناسايي و تاييد نامزدهاي اصلاح‌طلب حوزه‌هاي انتخابيه بپردازند.

پس از گام‌هايي نظير رهبري واحد و انسجام دروني اين سومين گام بلند اصلاح‌طلبان براي دستيابي به اكثريت كرسي‌هاي مجلس است. اين در شرايطي است كه رقيب اصولگراي آنان تلاش مي‌كند در گام اول بحران رهبري را با سه ضلعي دبيران كل جامعتين و آيت‌الله مصباح حل و فصل كند تا پس از آن انسجام و ائتلاف دروني را به دست آورد. به نظر مي‌رسد تا اينجا ، اصلاح‌طلبان فاصله خود را با رقيب افزايش داده‌اند.»

فکت شیت ایرانی در راه است /ائتلاف سیاسی احمدی‌نژاد با اصلاحات/گام اصلاحات برای تصاحب بهارستانروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«پشت پرده فرمان پوتین» و«زنجانی از اول نمی‌خواست پول نفت را بدهد» اختصاص داد.

· جدال اولویت‌ها در اصلاح‌طلبان

محسن رهامی در گفت‌وگو با روزنامه شرق به بررسی رابطه دولت و اصلاح‌طلبان پس تفاهم لوزان پرداخته است؛ این فعال سیاسی پیرامون تفاوت اولویت‌های در جریان سیاسی اصلاحات اظهار داشت«طیفی از اصلاح‌طلبان که به مسائل اجتماعی بیشتر توجه دارند اولویتشان در مطالبه بیشتر مسائل اقتصادی است. در سفرهایی که به شهرستان‌ها داریم این خواسته‌ها بعضا به ما منتقل می‌شود. به ما می‌گویند که شما تهران‌نشینان دغدغه‌تان این شده که خانه احزاب باز شد یا نشد. اما مشکلات در شهرستان‌ها چیز دیگری است و اگر دولت نتواند به آنها پاسخ دهد، ممکن است اصلاح‌طلبان یا حامیان دولت نتوانند در انتخابات آتی رأی لازم را بیاورند و باز این خطر وجود دارد که جناح مقابل با شعارهای پوپولیستی اقتصادی، فضا را به دست بگیرد. معتقدم که مثلا بحث بازشدن خانه احزاب نه اینکه اولویت ما نیست اما قطعا اولویت مثلا مردم در سیستان‌وبلوچستان نیست. ما نباید از پی‌گیری مسائل و مشکلات معیشتی مردم غفلت کنیم و آن را به دوستان اصولگرا واگذار کنیم؛ تجربه‌ای که یک‌بار تکرار شده‌ است.»

محسن رهامی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید با برجسته‌شدن مطالبات اقتصادی به‌جای مطالبات سیاسی جریان اصلاح‌طلب در انتخابات‌ آتی پشتوانه طبقه متوسط را که همیشه گفته‌شده طبقه اصلی حامی این جریان بوده از دست بدهد؛ اظهار داشت«مسائل اجتماعی- اقتصادی اتفاقا به یک طبقه خاص منحصر نیست. به نظرم ما نباید به آنها بی‌توجه باشیم. مسائل حاشیه‌نشینی، اعتیاد، بیکاری، طلاق و... مسائلی است که جریان اصلاح‌طلبی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌توجه باشد. من حتی در جلسه شورای مشورتی پیشنهاد کردم یک جلسه به من اختصاص دهند تا درباره خطر آسیب‌های اجتماعی در ایران صحبت کنم. چون تا به حال بیشتر مسائل مطرح‌شده حول‌وحوش مسائل سیاسی و عملکرد دولت بوده‌ است. ما در تمامی خواسته‌های خود از دولت باید این مسائل را برجسته کنیم. تفاوت ماهوی ما با اصولگرایان این نیست که آنها اولویتشان مسائل اقتصادی است و ما سیاسی، بلکه در کیفیت گفتمانی است که مطرح می‌کنیم. تفاوت ما این است که ما برای همه شهروندان جامعه یک رأی قائلیم و فکر می‌کنیم که مسائل جامعه از طریق گفت‌وگو، از طریق خرد جمعی حل می‌شود حتی مسائل اقتصادی.

ما از طریق شخص‌محوری یا تقسیم‌بندی شهروندان به درجه یک و دو نمی‌خواهیم کشور را اداره کنیم. اصلاح‌طلبی یعنی هر ایرانی همان‌ قدر حق دارد در دولت عضو باشد که یک ایرانی دیگر. من این بحث‌ها را مفصل با آقای جهانگیری مطرح کردم... . آقای روحانی در حوزه عدالت اجتماعی صحبت‌های خوبی کردند که باید در عمل هم به آن پایبند باشند. این مسائل را نمی‌توان در اولویت‌های سیاسی و اقتصادی تفکیک کرد. اینها همه بحث‌های عدالت اجتماعی است. متأسفانه گفتمان اصلاح‌طلبی به مرور از عدالت اجتماعی فاصله گرفت و به بحث‌های کلان سیاسی نزدیک شد. این غفلت، باعث ریزش عقبه شد و برای همین دولت پوپولیستی احمدی‌نژاد رأی آورد. اگر گفتمان اصلاح‌طلبی می‌توانست سردمدار بحث عدالت اجتماعی شود آن دولت پوپولیستی به وجود نمی‌آمد. این خطر از بین نرفته و امکان دارد که دوباره ظهور و بروز کند.»

فکت شیت ایرانی در راه است /ائتلاف سیاسی احمدی‌نژاد با اصلاحات/گام اصلاحات برای تصاحب بهارستانروزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌ امروز صفحه اول خود را به تیترهای «باید به خاطرات آیت ا... هاشمی اعتماد کنیم» و «معمای بابک» اختصاص داد.

· حمایت از خاطره‌گویی هاشمی

روزنامه آرمان‌ امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی در شماره امروز خود به حمایت از خاطره‌گویی حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی پرداخت.

احمد شیرزاد که از حامیان اصلی سیاست تعطیلی تاسیسات هسته‌ای ایران برای اعتمادسازی مقابل غرب بود؛ وی در مواجه با رفتار ضدانسانی ماموران سعودی نسبت به دو نوجوان ایرانی خواستار عدم دامن زدن به تنش با عربستان تا زمان توافق نهایی هسته‌ایاست؛ احمد شیرزاد در یادداشت حمایتی خود از خاطرات هاشمی رفسنجانی پرداخت و نوشت «امروز وقتی كه آیت‌ا... هاشمی خاطرات خود را بازگو می‌كند و با صراحت هرچه تمام، خاطرات خود را نشر می‌دهد، رقبا و كسانی كه منافعشان دچار خطر شده است لزومی برای احترام نمی‌بینند! هاشمی امروز از سر یك رهیدگی است كه چنین سخن می‌گوید. از باب نگرانی برای ملت، كشور و انقلاب است که می‌خواهد فریب نباشد. اگر ایشان در گذشته جانب احتیاط را می‌گرفتند، امروز دیگر بر احتیاط اینچنینی وقعی نمی‌نهند. چراكه امروز در جایگاهی ایستاده‌اند كه نه میز و صندلی و مقام برایشان احتیاط را لازم می‌کند و نه موضوعی دیگر جانبی برای احتیاط دارد. شاید برخی انکار كنند مواضع صریح حاصل عدم احراز صلاحیت ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 یا پرونده قضایی فرزندشان باشد که تصوری اشتباه است.

اگر این رفتار آیت‌ا... هاشمی نشات‌گرفته از اتفاقات اخیر باشد، باز هم حكایت از رهیدگی و آزادی از قید و بندهای دست‌وپا گیر است. باید باور داشت مصلحتی جز مردم و انقلاب برای آیت‌ا... هاشمی مطرح نیست و سخنان او نشان از نگرانی دارد. آیت‌ا... هاشمی در طول سال‌های حضور در صحنه نه اندوخته‌ای داشت که نگران از دست رفتن آن باشد و نه جایگاهی می‌طلبد؛ پس زمانی که مولفه‌ای برای از دست دادن وجود ندارد جز نگرانی مردم و انقلاب، چه می‌تواند ایشان را تحریك كند كه چنین بی‌پروا خاطرات خود را نقل كند؟ خوانش دلواپسان از این امر كه با اصرار می‌خواهند اثبات كنند هاشمی به خاطر سرخوردگی چنین صحبت می‌كند هم، به روشنی نشان می‌دهد كه از روی احساس تضرر از صحبت‌های رئیس مجمع تشخحیص مصلحت نظام چنین تقلایی دارند.»

فکت شیت ایرانی در راه است /ائتلاف سیاسی احمدی‌نژاد با اصلاحات/گام اصلاحات برای تصاحب بهارستانروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «ابتکار: حال دریاچه ارومیه رو به بهبود است» و «ایران، عذرخواهی شفاهی عربستان را نپذیرفت» اختصاص داد.

· دریاچه ارومیه آزمون دیگر ابتکار

معصومه ابتکار پس از ناکامی در مهار ریزگردها در خوزستان به سراغ دریاچه ارومیه رفته است؛ معصومه ابتکار پس از سکوت چند هفته در مسائل سیاسی به مسائل‌کاری خود حمایت بیشتر نشان داده است؛ روزنامه دولتی ایران در انعکاس سخنان این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در قامت رییس سازمان محیط‌زیست حاضر شده است، نوشت«معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از توافق با وزارت راه برای اصلاح جاده میانگذر دریاچه ارومیه در سال 94 خبر می‌دهد.

جاده‌سازی غیراصولی در دل این دریاچه یکی از علل خشک شدن دومین دریاچه شور جهان است. این جاده با ریختن کامیون‌ها خاک در دل دریاچه ساخته شد و امروز که آب دریاچه خشک شده، خاک‌ها به دست باد افتاده و مجریان طرح برای جلوگیری از تخریب بادی جاده، قطعات سنگ بخشی از یکی از کوه‌های موجود در دل دریاچه را برداشته و روی خاک می‌گذارند.

«معصومه ابتکار» می‌گوید: «این جاده باید به شکلی اصلاح فنی شود که ارتباط اکولوژیکی آب دریاچه در دو سوی پل ایجاد شود.» او به رسانه‌ها قول می‌دهد که این برنامه در سال‌جاری اجرایی شود.

ابتکار همچنین حال دریاچه ارومیه را نسبت به سال گذشته خوب ارزیابی می‌کند و از آموزش اهالی 75 روستای پیرامون این دریاچه در 2 استان آذربایجان شرقی و غربی برای اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب خبر می‌دهد. خبرهای استانی هم از حضور 5 هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه خبر می‌دهند. البته خشک شدن دریاچه ارومیه براثر سد سازی‌ها، کشاورزی بی‌رویه، حفر چاه و ساخت جاده تنها در استان آذربایجان غربی به ایجاد 5 کانون بحرانی ریزگرد‌های شنی - ماسه‌ای منجر شده است. تثبیت این کانون‌ها از اسفندماه گذشته شروع شده و مسئولان استانی سازمان جنگل‌ها می‌گویند درصورت تأمین اعتبارات موجود، برنامه تثبیت‌ها، شدت می‌گیرد! ابتکار هم می‌گوید که ستاد احیای دریاچه ارومیه توانسته است دفتر سدسازی در این منطقه را برای نجات دریاچه ارومیه ببندد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    دو صد گفته چون نیم کردار نیست هیچ قدمی برای نجات دریاچه ارومیه برداشته نشده همش حرفش رو میزنند دریغ ازعمل فقط بودجه حروم میکنند مثلا تحقیقات واصلاح جاده میانگذر وغیره ....... والله اگر نیت وهمت صادقانه نجات دریاچه بود. با امکانات داخلی و تجهیزات ونیروهای راکد ارتش وسپاه وغیره از خلیج فارس تا دریاچه ارومیه با کانال و.... اب رسانده میشد زمان هیتلر 80%رود راین در المان را با امکانات اولیه کنده اند که الان باعث ابادانی وفواید بیشمار گشته
  • علی حقجو ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    نیازی نیست که دکتر احمدی نژاد خودش رو به اصلاح طلب ها بچسبونه زیرا قویترین پایگاه مردمی از آن محمود مردمی نژاد است این شما افساد طلبها هستید که محتاج اینید که مثل انگل به حرکت های دیگر آویزان شوید . یه روز به آقای روحانی و فردا روز به کسی دیگر
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    درود بر احمدی نژاد عزیز که ما مردم که نه چپیم و نه راست او را دوباره می آوریم ...
  • مسعود کامنت ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    اینقدر اصلاح طلب اصول گرا نکنید این کشور سالهاست که مدیران لایقی برای محیط زیست به خودش ندیده چه در دوره اصول گراها و چه اصلاح طلب ها. مشکلات زیادی برا محیط زیستمون بوجود آوردیم که همه ما مردم و همه این دولت ها توش نقش داشتند و دارند.
  • افشین تهران ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 0
    اگه از دریاچه خزر اب بیارن بهتر و نزدیکتر نیست؟؟این دریاچه هم چند وقتی هست که ابش داره بالا میاد و مشکلاتی رو برای ساحل نشینها داشته.
  • ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 0
    cheghad shoma ba adabin ????????
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 0
    بیشتر افرادی که در این دولت یازدهم هستند نه تنها هیچ کاری انجام نمیدهند و حتی تخصصی هم ندارند
  • ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 0
    مجلس چرا ورود نمیکنه تا این خانم ابتکار رو استیضاح کنه دیگه بسه همه کارهاش سیاسیست این زن یک اصلاح طلب است و هیچ خیری ندارد برای کشور
  • مردم ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 0
    آخرش ما نفهمیدیم روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب یعنی چی؟! و فرقش با روزنامه های اصولگرا در چیه ک اون زنجیره داره و این نداره..؟! مشرق جواب بده لطفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس