"سفر ناصر جوده" وزیر امور خارجه اردن به ایران پرسش‌هایی را بوجود آورده است. این که هدف از این سفر چه بود است و این گام چه تاثیری بر آینده روابط تهران – امان خواهد گذاشت."

به گزارش مشرق، سایت خبری تحلیلی "الگماینه" نزدیک به لابی نئومحافظه‌کاران امریکایی و اسرائیلی‌ با انتشار گزارشی درباره خبر اخیر سفر وزیر امور خارجه اردن به ایران، این سفر را مورد شگفتی کشورهای منطقه و تصمیمی برای بهبود روابط دو کشور دانسته است. این سایت جزئیاتی از سفر وزیر امور خارجه اردن به ایران را منتشر کرده است.

"الگماینه" در مطلبی با عنوان "گمانه‌زنی درباره چرخش محوری اردن به سمت تهران" با اشاره به اخبار منتشر شده درباره تصمیم وزیر امور خارجه اردن برای سفر به تهران می‌نویسد: "سفر ناصر جوده" وزیر امور خارجه اردن به ایران پرسش‌هایی را بوجود آورده است. این که هدف از این سفر چه بود است و این گام چه تاثیری بر آینده روابط تهران – امان خواهد گذاشت.

سایت "الگماینه" با اشاره به تعجب کشورهای منطقه از این سفر و در میانه  گمانه‌زنی‌ها درباره تنش در روابط میان ایران با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌نویسد:"این سفر باعث شگفتی ناظران و تحلیلگران سیاسی در امان شد. شگفتی هم موافقان و هم مخالفان دولت کنونی اردن را دربر می‌گرفت چرا که تا پیش از سفر هیچ‌گونه نشانه‌ای از تمایل دو کشور برای بهبود روابط با یکدیگر دیده نمی‌شد."

"الگماینه" با اشاره به جزئیات این سفر می‌نویسد:"طبق گزارش‌های رسیده از منابع موثق دولت اردن تصمیم گرفته تا تدابیر فوق‌محرمانه‌ای را برای سفر روز شنبه وزیر امور خارجه آن کشور به تهران در نظر گیرد و از انتشار جزئیات بیشتر خودداری نماید. در بیانیه دولت اردن تنها آمده بود که وزیر امور خارجه آن کشور با "حسن روحانی" دیدار کرده و نامه‌ای دست‌نوشته از ملک عبدالله دوم پادشاه اردن را برای او آورده است.

الگماینه در بخش دیگری از گزارش خود اشاره می‌کند که وزارت امور خارجه اردن ماه گذشته از اعزام سفیر جدید به تهران خبر داده بود اما هیچ یک از تحلیل‌گران سیاسی گمان نمی‌کردند که این موضوع منجر به بهبود روابط دو کشور شود. این سایت اشاره می‌کند که سفر اخیر وزیر امور خارجه اردن به تهران از آن رو جالب توجه است که پادشاه اردن نسبت به گسترش نفوذ شیعیان در منطقه هشدار داده بود.

الگماینه اشاره می‌کند که موافقان و مخالفان دولت اردن در داخل آن کشور درباره این سفر سکوت کرده‌اند. مقام‌های ارشد اخوان المسلمین اردن نیز اظهار داشته‌اند دار این باره صبر می‌کنند تا دولت اردن خود مشخص سازد که انگیزه اصلی مقام ارشد آن کشور برای سفر به ایران چه بوده است.

گمانه‌زنی درباره تمایل اردن برای نزدیکی به ایران در زمان بالاگرفتن بحران منطقه‌ای در عراق و سوریه در حالی مطرح می‌شود که سایت خبری تحلیلی "دبکا فایل" اخیرا مدعی شده بود که سردار "قاسم سلیمانی" به اردن رفته و جنگنده‌های سلطنتی اردن کاروان او را در بزرگراه "امان – بغداد" اسکورت کرده‌اند. این سایت مدعی شده بود که مقام‌های نظامی و اطلاعاتی اردنی با سردار سلیمانی درباره مسائلی چون درگیری‌ها در سوریه و عراق گفت‌وگو کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    خبیث تر از این عبدالله اردن.. باباشه!
  • salam ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    شاه اردن غلط کرده هشدار داده مگه ما پول میدیم مثل بعضی کشورها وهبیت رو گسترش دادن : شیعه رو گسترش بدیم !!! یکی نیست بهش بگه >>>>>>>>>>> استغفر الله کاری میکنن آدم بی ادب بشه !!!!!!!!!!!!! حیف که اینجا جاش نیست .
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    شما که میگفتید شاه اردن فراماسونه!!
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    سلام. دوستان مشرقی لطف کنید منبع خبر (خرداد) رو هم ذکر کنید.
  • سلطانی ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    بن نظر می رسد بعلت نفوذ داعش به داخل کور اردن و ایجاد خرابکاری در این کشور به دلیل اینکه امنیتی دیگز در کشورهای عراق و سوریه ندارد و ایجاد پایگاه در کشور اردن و از طرفی امیدی به کمک آمریکا و عربستان ندارد دست دوستی با ایران دراز کرده است.
  • نگران ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    حتما برای اتحاد برعلیه داعشه
  • افشین تهران ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    امروز باید تمام مسلمین با هم متحد شوند دیگر جای شیعه و سنی گفتن نیست .کتاب ما یکیست و خدای ما و. رسول ما هم یکی پس چرا نباید با هم دوست و برادر باشیم.
  • رحمن ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    انشاءالله اعراب از خواب غفلت بیدار شوند
  • رضا ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    امیدواریم با اشاره به اینکه اردن یه کشور استراتژیک در منطقه و همسایه رژیم صهیونیستیست,روابطمون بهبود پیدا کنه
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    به نظر من ایران باید با اسرائیل و آمریکا یک معامله بزرگ ترتیب بده و در ازای کشورهای اطراف فلسطین رو به اسرائیل واگدار کنه و باهم دهن اعراب رو صاف کنن یکی از شرق یکی از غرب
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    اردن حزب باده الان که دست برتر در درعا با جبهه مقاومت هست بسمت ايران متمايل شده ولى درصورت تغيير شرايط ميدانى سريع رنگ عوض مى کند
  • عین سین ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    عزتمندی و اقتدارملی، باعث روی آوردن کشورهای دیگر برای رابطه با کشور ما می شود
  • ایرانی با غیرت ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    حالا که اردن فهمیده قدرت اسرائیل پوشالیه و بی خود از اسرائیل ترس و واهمه داشته و از طرفی گروه تروریستی چند ملیتی داعش خلبان اردنی را آتش زده و هیچ کاری ازش برنیومد، حتما" باید با کشور قدرتمندی مثل ایران که نبض خاورمیانه دستشه همسو شه تا دمار از داعش رو دربیاره. ما هم به اردن میگیم بابا اینقدر این دست و اون دست نکن ، نمیخاد استخاره کنی خوب فکری کردی بیا بیا با ایران همسو شو عربستان و اسرائیل به درد تو نمیخوره اگه اردن با این سه کشور اتحاد پیدا کنه (ایران ،سوریه، عراق) اسرائیل و داعش خط خودشونو میکشن . پس پیشنهاد میکنیم اردن جسور باش و زودتر بیا و و حدت خودتو با این سه کشور حفظ کن و به خدا توکل کن انشالله که پیروزی
  • مهدی ص ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    خدا بخیر کنه باز بیم و امید چه خوابی برای سیاست خارجی ما دیده!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
  • فریدمشهد ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    بعد این همه سال بهتره بگیم انشالله توسعه روابط به همراه عزت گسترش پیدا کنه!!!
  • علی ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    جون مادرتان مراقب این مرد باشید که مفت از دستش ندیم انشاالله
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    سفیانی.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس