رئیس سازمان محیط زیست طی سفری یک روزه به اهواز و با حضور در برنامه زنده تلویزیونی به مردم این استان قول داد بطور جدی پیگیر مشکلات گردوغبار باشد.

گروه سیاسی مشرق – حدود یک هفته بیشتر است که خوزستان با توجه به بحران ریزگردها در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد اما رئیس سازمان محیط زیست با یک هفته تاخیر بامداد دیروز به اهواز رسید تا از نزدیک درباره وضعیت بوجود آمده در این شهر آشنا و در مورد بحران بوجود آمده تصمیم گیری کند.

برنامه کاری وی در سفر به اهواز شامل بازدید از هواشناسی خوزستان، شرکت در همایش علمی در دانشکده علوم دانشگاه شهیدچمران اهواز، بازدید هوایی از کانون‌های برخاستن گرد و غبار در استان خوزستان و نشست خبری با اصحاب رسانه از جمله برنامه‌های ابتکار در این سفر یک روزه بود.

از سوی دیگر بحران ریزگردها سفر دیگری را برای دولتی‌ها رقم زد که خارج از مرزهای ایران بود. در همین زمینه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و پنج وزیر کابینه دولت، صبح دیروز به عراق رفتند تا به خصوص درباره مسئله ریزگردها با طرف عراقی رایزنی و چاره اندیشی کنند. [1]

به همین سبب جهت بررسی اقدامات دولت در زمینه بحران ریزگردها در خوزستان به بخشی از این اقدامات صورت گرفته طی روزهای اخیر اشاره می‌کنیم.

دستور ویژه رهبر انقلاب برای مقابله با پدیده ریزگردها

روز سه شنبه 21 بهمن ماه سال جاری در پی تأکید و دستور ویژه رهبر انقلاب به دولت برای رفع معضل گرد و غبار شدید ناشی از ریزگردها در غرب کشور و اتخاذ تدابیر اجرایی و تصمیمات عاجل، جلسه مسؤولان ذیربط دولتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد.[2]

لغو سفر ابتکار به اهواز

در همین روز بود که پرواز معصومه ابتکار به اهواز بنابر آنچه شدت پدیده گرد و غبار در این شهر عنوان گردید، لغو شد.[3] بعد از این ماجرا معصومه ابتکار بیان داشت که دوشنبه به اهواز سفر می کند اما وی با یک روز تاخیر سه شنبه به اهواز رسید و برنامه کاری خود را در این روز شروع کرد. [4]

ابتکار:‌ با دست پر به اهواز خواهم رفت / مجلس بودجه ما را حذف کرده است

بسته ابتکار برای مقابله با بحران ریزگرد‌ها/قول و قرارهایی که خانم رئیس با مردم خوزستان گذاشتوی پیش از سفر به اهواز در مصاحبه با روزنامه شرق بیان داشت که علت تاخیرش این بوده است که در حال تهیه بسته ویژه مقابله با گردو غبار بودیم. حضور آقای هاشمی به‌دلیل اینکه به مراکز درمانی و رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان از گردوغبار سرکشی کند در آن شرایط به‌موقع بود چون در همان لحظه باید انجام می‌شد اما وظیفه من حل ریشه‌ای مشکل است، من در آن روزها در پی تهیه و نهایی‌کردن بسته ویژه مقابله با گردوغبار بودم و می‌خواستم با دست پر و آمادگی کامل و حساب‌شده به خوزستان بروم.[5]

وی در همین مصاحبه توپ را به زمین مجلس انداخت و یکی از مسائلی که سبب ناکامی با بحران ریزگردها شده است را عدم اختصاص بودجه به سازمان محیط زیست قلمداد کرد.

ابتکار در این باره بیان داشت: «جالب است بدانید تعدادی از همین نمایندگان که در این روزها سرسختانه درحال انتقاد از سازمان محیط‌زیست هستند، دقیقا سه‌روز قبل از وقوع اولین موج گردوغبار در کمیسیون تلفیق مجلس در یک نوبت همه اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با پدیده گردوغبار در بودجه سال٩٤ که از سوی سازمان محیط‌زیست در بودجه گنجانده شده بود را به‌صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد‌نظر خودشان است منتقل کردند.» [6]

پاسخ مجلس به ادعای رئیس سازمان محیط زیست

سیدشریف حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان محیط زیست درباره حذف اعتبار 60 میلیاردی برای مقابله با ریزگردها از بودجه 94 توسط نمایندگان با تکذیب این موضوع بیان داشت:« حذف اعتبار 60 میلیارد تومانی از بودجه 94 ارتباطی با موضوع ریزگردها ندارد، این 60 میلیارد تومان برای آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در محیط زیست بود یعنی همایش، سمینار و کارهایی از این قبیل.»[7]

ابتکار در همایش ملی مهندسی اهواز:‌ معضل ریزگردها نیازمند پشتوانه اجتماعی است

بسته ابتکار برای مقابله با بحران ریزگرد‌ها/قول و قرارهایی که خانم رئیس با مردم خوزستان گذاشتبا این وجود معصومه ابتکار در اهواز و در همایش ملی مهندسی محیط زیست در این شهر شرکت کرد و بیان داشت که معضل زیست محیطی بوجود آمده در این شهر نیاز به پشتوانه اجتماعی دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اهواز گفت: « شاید نگاه علمی توام با دوراندیشی در حل مشکلات، مورد پسند برخی​ها واقع نشود اما اگر امروز ما دچار صدماتی هستیم به دلیل نگاه غیرکارشناسی و عدم پایبندی به قانون و برنامه است.»[8]

امضا یادداشت تفاهم مقابله با ریزگردها میان ایران و عراق

در دیگر سو نیز هیئت اعزامی به عراق تفاهم‌نامه‌ای با مقامات عراقی برای مقابله با ریزگردها منعقد کردند. در همین راستا، با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ایران و حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با ریزگردها از سوی مسئولین مربوطه دو کشور امضا شد.[9]

ابتکار در نشست خبری اهواز:‌ رهاسازی آب در هورالعظیم انجام می‌شود/ نمایندگان بی‌اطلاع هستند

نشست خبری رئیس سازمان محیط زیست بعد از ظهر روز 28 بهمن ماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد و خبرنگاران خوزستانی در اعتراض به آلودگی‌های اخیر و بروز ریزگرد با زدن ماسک به نشانه اعتراض در این جلسه حاضر شدند.

بسته ابتکار برای مقابله با بحران ریزگرد‌ها/قول و قرارهایی که خانم رئیس با مردم خوزستان گذاشتمعصومه ابتکار در این نشست خبری با بیان اینکه متاسفانه یکی از علل بروز گرد و خاک در کشور خشکسالی‌های اخیر و خشک شدن تالاب‌ها بوده گفت: « ساخت سد گتوند و حفاری در هورالعظیم جهت استخراج نفت از تخلف‌های صورت گرفته در این زمینه است. اما استخراج نفت از هورالعظیم را نمی‌توانیم متوقف کنیم چون در همه جای دنیا به این شکل انجام می‌شود اما به دنبال رهاسازی آب برای کاهش اثرات زیست محیطی آن هستیم.»

ابتکار در پاسخ به اینکه نمایندگان مردم خوزستان در مجلس اعلام کردند که اعتباری برای مقابله با ریزگرد‌ها در سال 93 در خوزستان هزینه نشده است افزود: نمایندگان بی‌اطلاع هستند چرا که امسال حدود 15 میلیارد تومان در خوزستان صرف دستگاه‌های سنجش آلودگی شده است.

وی درپاسخ به اعتراض خبرنگاران به عدم حضور فعال و اثرگذار رئیس سازمان محیط زیست در خوزستان و پیگیری مشکلات مردم قول داد که در چند هفته آینده نشست مدیران کل سازمان‌های محیط زیست کشور در خوزستان برگزار شود. [10]

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس در گزارشی به عذرخواهی خانم ابتکار از مردم خوزستان اشاره کرده و نوشت: ابتکار در خصوص علت عدم حضورش در زمان بحران گردوغبار خوزستان نیز تصریح کرد: وزیر بهداشت به نمایندگی از دولت در استان حضور یافتند و ما نیز الان اینجا حاضر شدیم و به دلیل اشتباه‌مان که در‌‌‌‌ همان زمان گرد‌و‌غبار به خوزستان نیامدم عذرخواهی می‌کنم.

اطلاع‌رسانی، توزیع ماسک، عدم خروج از منزل؛ بسته کوتاه مدت ابتکار برای مقابله با ریزگردها

همچنین ابتکار با حضور در برنامه زنده تلویزونی در شبکه استانی خوزستان به گزارش عملکرد سازمان محیط زیست درباره بحران پدیده ریزگردها در این استان ارائه کرد و از تلاش جمعی برای تامین اعتبار 55 میلیارد ریالی مقابله با گردو غبار خبر داد.

ابتکار درخصوص منابع تولید گرد وغبار گفت: بیشترین گردوغبار ایجاد شده در غرب از طریق خاک عراق وارد ایران می گردد و درهمین راستا نشست های زیادی با طرف عراقی برگزار وتفاهم نامه نیز منعقد گردید و مناطقی در برای درختکاری در یکی از کانونهای گردوغبار در غرب شهر کربلا مشخص گردید ولی متاسفانه به دلیل مشکلات پیش آمده در این کشور باعث توقف این امر شدو با ثبات نسبی ایجاد شده در عراق رایزنیهای مجدد برای اجرای این کار آغاز و قول مساعد نیز از سوی مسئولین عراقی داده شده است.

ابتکار در خصوص اقدامات کوتاه مدتی که در بسته ویژه دولت برای مقابله با پدیده گرد و غبار برنامه ریزی شده است به اقداماتی نظیر اطلاع رسانی به موقع وقوع این پدیده از طریق هواشناسی و توزیع ماسک، عدم خروج از منزل در زمان گردوغبار وتجهیز مراکز بهداشتی درمانی اشاره نمود.

قولی که ابتکار به مردم خوزستان داد

بسته ابتکار برای مقابله با بحران ریزگرد‌ها/قول و قرارهایی که خانم رئیس با مردم خوزستان گذاشترئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اهمیت تالاب در کاهش ریزگرها به بازگشایی دایکهای ایجاد شده توسط شرکت نفت بر روی قمستهای مختلف تالاب خبر داد وگفت: با بازشدن این دریچه ها قسمت های خشک تالاب که برای فعالیتهای نفتی خشک شده بود مجددا آبگیری شده که این امر در کاهش پدیده گرد وغبار در منطقه موثر می باشد.

ابتکار استفاده از مالچ بیولوژیک را یکی از اقدامات موثر در زمینه کنترل بیابان دانست وگفت: اینگونه مالچ ها به گیاه امکان رشد وجلوگیری از فرسایش را می دهند و از جوامع ومردم منطقه خواست تا در حرکتهای اجتماعی در زمینه توسعه فضای سبز ودرختکاری مشارکت نمایند.

معاون رئیس جمهور در پایان سخنان خود به مردم استان قول داد که بصورت جدی پیگیر مشکلات گردوغبار استان می باشد و در آینده نزدیک نیز بمنظور بررسی بیشتر موضوع خود و همکاران به استان سفرخواهند نمود.[11]



[1] -www.irinn.ir/news/82054

[2] -http://isna.ir/fa/news/93112112197

[3] -http://www.asriran.com/fa/news/381442

[4] -www.isna.ir/fa/news/93112815326/

[5] -http://iscanews.ir/news/220485

[6] همان -

[7] -http://www.jamejamonline.ir/newspreview/1836133310306283097

[8] -http://www.isna.ir/fa/news/93112815617

[9] -www.isna.ir/fa/news/93112715128/

[10] -http://www.tasnimnews.com/Home/Single/657883

[11] - http://www.doe.ir/Portal/home/?news/196210/430636/431800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مسافر ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    خداروشکر حداقل زبون عذرخواهی بلدن
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    اوج انحطاط اخلاقی یک جریان شکست خورده سیاسی : گرد و غبار سیاسی به بهانه گرد و غبار طبیعی!
  • پانته آ ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    خداوند شدیدالعقاب و سریع العقاب است وکسانی را که در امانت خدا خیانت میکنند را گوش مالی میدهد در حد لالیگا این پست و مقام ها همه امانت الهی است
  • عباس ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    عجب رویی دارن کسانی که طرف مقابل رو متهم میکنن به برخورد سیاسی با ریزگردها و ماهیگیری از این آب گل آلوده! حالا چهار تا سایت و روزنامه چند تا تیتر زدن و به این قضیه پرداختن شد برخورد سیاسی ولی صدها سایت و روزنامه زنجیری در زمان دولت قبل که 24 ساعته از آلودگی هوا می نوشتن و دولت رو مقصر معرفی میکردن اصلا سیاسی نبود، فقط به فکر مردم بودن!
  • ناشناس ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    مدیر بی کفایت استعفاء استعفاء .
  • ناشناس ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    اصلاح طلبان تو دولت قبل به بهانه گران شدن گوجه فرنگی و سیب زمینی دولت را میکوبیدند اما حالا در مقابل این معضل بزرگ که بلای جان مردم خوزستان است سکوت اختیار کرده اند !
  • جواب داری قانعم کن ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    احسنت به این پاسخ هوشمندانه عباس. حلالت شیر مادرت پسر.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    لابد میخواستی به گرد وغبار دستورعقب نشینی بده ؟؟؟؟هور العظیم که تودوره دولت پاکدست ...فاتحه اش خونده شد انموقعی که داستان فتنه فتنه راه انداخته بودید.
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    ننه جان بنده نیز پس از تحقیقات و بررسی های فراوان به این نتیجه کارشناسی رسیده بود که باید اطلاع رسانی کرد و مردم از منزل خارج نشوند و ماسک توزیع شود. نه تورو خدا، تو بگی مردمم بیرون نمی آن.
  • میثم ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    لب مرز ايران و عراق يه منطقه اي هست بنام حور العظيم كه قبلاً يه درياچه پراز اب بود وبه دليل ميادين مشترك نفتي با كشور عراق در زمان احمدي نژاد يه قرداد ننگين با چين بسته شد كه چيني ها مشغول حفاري چاههاي متعدد نفت و گاز وساخت پالايشگاه بزرگ دشت ازادگان شدند وهم اكنون حور العظيم به دشت ماسه زار ازادگان تغيير اسم داده و سودشو چين ميبره وخاكش را هم مردم بدبخت خوزستان ميخورند همش به مردم دروغ ميگن كه خاك از عراق مياد. هركي ندونه ميكه عراق تازه از كره ماه آمده همسايه مون شده
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    15 میلیارد برای تشخیص آلودگی؟ تشخیص نمیخاست. مردم تشخیص دادند. این 15 میلیارد رو درخت میکاشتین موثر تر بود! والا
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    اگه طبیعیه چرا وعده و وعید میده؟! چرا قول میده؟! چرا همایش میذاره؟! اون چیزی که سیاسی بود بنزین تولید داخل بود دوست عزیز و نه گردوغبار!
  • علی ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    نمردیمو دیدیم یه مسئول زبونش به عذرخواهی بازشد.خجالت اور واقعا... بجای فکر چاره ماسک به مردم میدن شماتافکر چاره کنید ملت ریه هاشونو ازدست دادن لااقل برید او 15 میلیاردو بیمارستان بسازید البته اگه وسط کارنگید یکی اختلاص کردو رفت....
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    يك طوري جناحهاي سياسي پاتك به خانم ابتكار زدند (شايد بواسطه تكي كه قبلا" سر بحث بنزينهاي آلوده خورده بودند) كه هركس موصوع ريزگردها را ميشنيد احساس ميكرد شخص خانم ابتكار عامل ورود ريزگردها به خوزستان است وبه محض استعفاي ايشان ريزگردها از مناطق عملياتي جنوب عقب نشيني ميكنند.!!!
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    (به ناشناس ۱۶:۰۹):نخیر باید تو اون هشت سال ریاست بر سازمان محیط زیست به فکر می بودن چرا که معضل آن موقع هم بود و بجای علم کردن قضیه بنزین تهران طرحی برای ریزگرد ها و دریاچه ارومیه و جنگل زایی و .... تدوین می کردن. وقتی یه سازمان رو بدی به دست یه زن توقع دیگری هم نباید داشته باشی!
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    وقتی کشور مشکل کمبود بودجه داره ، جذب سرمایه ی خارجی برای استخراج مهمترین منبع درامدی ایران در زمان تحریمات اسمش "قرارداد ننگین" نیست دوست عزیز ، برای برطرف کردن مشکل محیط زیستی باید از متخصصین محیط زیست کمک می گرفتن که ماشا الله تو کشور فراوونه(هم رشته محیط زیست تا مقطع دکتری داریم هم فوق لیسانس تا دکتری محیط زیست از عمران به صورت مجزا) که متاسفانه نگرفتن.
  • لیلی ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    از بی منطقی و بی انصافی یه عده ادم شوکه میشه شما به این میفرمایی اوج انحطاط اخلاقی؟ اونوقت اقدامات بعد انتخابات 88 از یک جریان سیاسی شکست خورده رو چی نامگذاری میفرمایید؟
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    فیلم انتخاباتیه!
  • ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    عذاب الهی در حد لالیگا!
  • سیستانی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    خداراشکر!البت اگروقت اضافه بیاورند،حتمابرای دریاچه هامون وگردوغبارقدیمی سیستان و بلوچستان هم تدبیرخواهندکرد!
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    عذرخواهی چه فایده ای داره؟ ایشون قبلا هم بخاطر سرقت علمی عذرخواهی کرده بودن!
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    آره. رسوایی سرقت علمی و اعتراف ایشون به اون سرقت هم کار جناح های سیاسی بود!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس