کد خبر 390128
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴

«مشترک شماره ...۰۹۱۹با یک پیامک شما می‌توانید شانس برنده شدن داشته باشید! تا دقایقی دیگر عدد ۵ را به ...۲۲ ارسال کنید». این نمونه‌ای از پیامک‌های بازی و سرگرمی اپراتورها است که با بیانی اغوا کننده‌ و ارائه اطلاعات نه‌چندان واقعی مشترک را به یک بازی دعوت می‌کند.

به گزارش مشرق،‌ کافی است تنها یک سیم‌کارت تلفن همراه داشته باشید تا سیل پیامک‎های انبوه و تبلیغاتی شما را با خود ببرد. به طور متوسط روزانه 10 پیامک انبوه برای هر یک از مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شود.
در سال‌های نه‌چندان دور رگبار پیامک‌های انبوه و تبلیغی، مشترکان تلفن‌همراه را هدف قرار می‌داد. آنها بدون اینکه اختیاری در انتخاب یا حذف پیامک های تبلیغی داشته باشند، ناگزیر تمام آنچه اپراتور برایش درنظرگرفته بود را دریافت می‌کردند و می‌خواندند.
با اعتراض آمیز شدن این روند، اپراتورها ملزم شدند تا برای ارسال پیامک تبلیغی از مشترکان کسب رضایت کنند.
پس از این مصوبه بود که در یک مقطع زمانی اپراتورها در یک اقدام سراسری، کسب نظر از مشترکان درباره پیامک‌های انبوه را آغاز کردند.

*پیامک‌هایی ناخوانده‌ای که ذهن و وقت مخاطب را هدر می‌دهد
در این بین، برخی مشترکان کلافه از پیامک‌های تبلیغی با استقبال از این امکان، درخواست عدم تمایل برای دریافت پیامک‌های تبلیغی را ارسال کردند. اما بنابر اعلام مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران تنها حدود 13 درصد مشترکان اعلام کرده‌اند که علاقه‌ای به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی ندارند.
با تمام این شرایط، در حال حاضر نیز انواع پیامک‎ها برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‎شود و تعداد زیاد این پیامک‌ها، حتی وقت و ذهن مشترک را به خود درگیر می‌کند.
اگرچه مدیرعامل اپراتور اول می‌گوید: ارسال پیامک های اطلاع رسانی و تبلیغاتی انبوه فقط از ساعت 8 صبح تا 9 شب امکانپذیر است و امکان دریافت آن در ساعات نیمه شب بعید به نظر می رسد،. مگر آنکه موبایل مشترک مقصد خاموش بوده و یا خارج از محدوده سرویس‌دهی باشد که پیامک در سیستم ذخیره شده و بعد از این زمان به مشترک می‌رسد.
در مجموع هر روز پیامک‌های متعددی با موضوعات متنوع به دست مشترکان می‌رسد.
از کلاس‎های تقویت کنکور گرفته تا تورهای مسافرتی ارزان‌قیمت، از شرایط جدید خرید و واگذاری خودرو گرفته تا فروش لوازم بهداشتی و دیگر موضوعاتی از این دست. «دکتر ... بوتاکس 120 تومان میکرودرم 25 تومام ژل 350 تومان»، «فقط با 23 میلیون تومان در بازار پوشاک شمال شرق تهران صاحب مغازه شوید»، «خدمات و قطعات اصلی وانت کاپرا را از ما بخواهید.» و ...
این قبیل پیامک‌ها برای کسانی که عدم تمایل خود را به دریافت پیامک های تبلیغی اعلام نکرده‌اند، عادی است، اما موضوع وقتی بدتر می شود که گاهی پیامک‌هایی با مطالب عجیب یا مطالبی نامناسب برای برخی گروه‌های سنی روی صفحه گوشی ظاهر می‌شود.

گاهی نیز ارسال پیامک‌ها آنقدر غیرهدفمند است که مشترک تهرانی را به جلسه‌ای اجتماعی در عصر روز جمعه در یکی از شهرستان‌ها دعوت می‌کند.

*دردسر تازه‌ای به نام پیامک‌های ارزش‌افزوده

علاوه بر پیامک‌های تبلیغی که تعداد زیاد آنها مزاحمت محسوب می‌شود، پیامک‌های بازی و سرگرمی که نام خدمات ارزش افزوده تلفن‌همراه را یدک می‌کشند، مزید بر علت شده است.
اشکال کار در اینجاست که اگر مشترک از قشر آگاه‌تر باشد و با پاسخ رد به پیشنهادهای عضویت، خود را در دام پیامک‌های سلسه‌وار هزینه دار اسیر نکند، اما پیشنهادهای اولیه رایگان این سرگرمی‌ها باز هم دست بردار نیستند. گاهی نیز این پیامک‌ها تعجب برانگیز می‌شود.

برای مثال «از عادت‌های همسرت کلافه نباش می‌تونی منطقی کنترلش کنی مثل وابسته به خانواده 308، خسیس 304، آشپزی بد 312، انتخابت را بفرست هر پیام 100 تومان»، «دوست داری عشق اول و آخر همسرت باشی؟ هر پیام 100 تومان»، «دلت می‌خواهد با والیبالیست‌های محبوب کشورمان گپ و گفت خودمونی داشته باشی؟ این هفته با شهرام محمودی هر پیام 100 تومان »، «در گوشی! چگونه دختردار یا پسردار شویم هر پیام 35 تومان»، «آیا پوشش من شرعی است احکام فقهی لباس چیست هر پیام 100 تومان»، «سوار بر فرش پرنده ایران را می‌گردیم دیدنی‌ها، سوغاتی‌ها، خوراکی‌ها، و یک عالمه اطلاعات هم بازی و هم مسابقه هر پیام 100 تومان»،‌«چکار کنم که من و همسرم همیشه عاشق هم بمانیم هر پیام 75 تومان»، « تست سن فکری شما چقدر است هر پیام 75 تومان».

*پیامک‌های مسابقه‌ای از نوع اغوا کننده
علاوه بر این، برخی از پیامک‌های بازی و سرگرمی اپراتورها نیز با بیانی اغوا کننده‌ و ارائه اطلاعات نه‌چندان واقعی مشترک را به بازی تشویق می‌کنند که بی‌شک این پیامک ها در جلب نظر قشر عظیمی از مشترکان مثمرثمر واقع خواهد شد. برای مثال پیامک‌هایی با این مضمون که «مشترک شماره ...0919 با یک پیامک شما می‌توانید شانس برنده شدن داشته باشید! تا دقایقی دیگر عدد 5 را به ...22 ارسال کنید.»، «تبریک، تا یک ساعت آینده، عدد 2 را ارسال کنید. شما اکنون پیشنهادی مفید با جوایز 60 میلیون تومان پول نقد برای خرید یک دستگاه آپارتمان، یک دستگاه خودروی samand SE Uuro 4، یک دستگاه تلویزیون SONY 3D 46" و یک سال تماس رایگان را دریافت کردید. اگر اشتراک بسته جامع زبان‌های خارجی را کسب کنید. هر روز 6000 ریال» یا پیامکی با این مضمون که «مشتری عزیز شما اکنون برای عضویت در سرویس پیامک‌ روزانه بسته جامع زبان‌های خارجی و ورود به قرعه‌کشی 100 میلیون پول نقد، چراغ سبز را دریافت کرده‌اید. عدد 4 را ارسال کنید. هر محتوا 1500 ریال.»

*کلاهبرداری در سیل پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی
اما این گونه پیامک‌ها زمینه بروز جرایم، کلاه‌برداری و سوء استفاده را نیز فراهم می‌کند. برای مثال یک مشترک تلفن‌همراه با اشاره به یکی از این پیامک‌های کلاهبردارانه توضیح می‌دهد: «در یکی از پیامک‎ها اعلام شد که شما برنده یک دستگاه ال‎.سی.‎دی شده‎اید و باید با یک شماره خاص تماس بگیرید.
اینکه در پیامکی که کاربر را برنده یک جایزه بزرگ معرفی می‎کنند و از او مشخصات شماره کارت بانکی و دیگر مشخصات شخصی را می‎خواهند از دیگر نمونه‎های بارز این نوع کلاهبرداری است.

شاید برای برخی افراد مجرمانه بودن این پیامک‌ها محرز باشد، اما آمارهای پلیس آگاهی نشان می‌دهد که هنوز تعداد افرادی که این پیامک‌ها را باور می‌کنند و در نهایت ماجرا به یک شکایت از کلاهبرداری ختم می شود، زیاد است.

*مروری بر روش‌های خلاصی از پیامک‌های تبلیغاتی

در وهله اول تمام دارندگان سیم‌کارت می‌توانند به انتخاب خود شماره‌هایی که مایل به دریافت پیامک از آنها نیستند (از جمله پیامک های انبوه و تبلیغاتی) را بلاک کنند.
در مشترکان اپراتور اول که خواهان دریافت این پیامک ها نیستند برای عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، می‌توانند از 3 روش اقدام کنند: ارسال عدد «1» به «8999»، شماره گیری کد دستوری *8999# و تماس با مرکز اطلاع رسانی 9990. مشترکان اپراتور دوم تلفن‌همراه نیز 2 راه پیش‌رو دارند:  ارسال عدد "2″ به شماره "5005″
و تماس با مرکز اطلاع رسانی 700. مشترکان اپراتور سوم نیز برای این منظور می‌توانند با شماره 200 تماس بگیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    خدا نسل این اپراتور هارو از زمین برداره به خداکلافه شدیم
  • آقای همساده ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    کاکا این پیامک ها دهن منو سرویس کردن. آسایش نداریم. یکاری بکنید. له له هستم. داغون. هه هه هه هه
  • ایوب ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    یکی جلوشونو بگیره پس وقتی همه اعتراض دارن چرا رسیدگی نمیشه؟
  • حنانه ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    اونقدر بیشعورند که اصلا چیزی بنام حریم خصوصی نمیشناسند
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    ما مجردیم دائما" در مورد همسر پیام میدن داغت را تازه میکنن..
  • رجبعلی از اشکور ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    شماهم مثل همونها هستید هرچه نوشتیم چاپ نمیکنید زندگی مردم داغون شده خدا ازتون نگدره انشالله هر کس مخیل اسایش مردم میشود بحق الله مبتلا به مریزی بی درمان شود انشالله
  • داود ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    اخه این پیامکها از دولت نهم و دهم شروع شده احمدی نژاد سالانه 2 میلیون شغل ایجاد کرده درود بر محمود کار پرور
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    مشکل عدم درخواست مردم جهت ارسال تقاضای غیر فعال کردن این سرویس این است که در صورت ارسال کد غیر فعال سازی ، پیام های کاری و اطلاع رسانی مجموعه هایی نظیر دانشگاه ها ، تعاونی های مسکن و مدارس که به افراد ارسال می گردد نیز غیر فعال می شود
  • موریس ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    کشور ما بجای مشتری مداری فروشنده مداری حاکم هست .فروشندگان کالا و خدمات از موضع بالا به مشتری نگاه میکنند و کمترین ارزش رو برای مشتری قائل هستند و هر چی دلشون بخواد به مشتری تحمیل میکنند . نظارت هم که درحدصفر
  • موریس ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    کشور ما بجای مشتری مداری فروشنده مداری حاکم هست .فروشندگان کالا و خدمات از موضع بالا به مشتری نگاه میکنند و کمترین ارزش رو برای مشتری قائل هستند و هر چی دلشون بخواد به مشتری تحمیل میکنند . نظارت هم که درحدصفر
  • موریس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    گل گفتی