موافقان و مخالفان بودجه 94 ، صبح امروز به بررسی نقاط ضعف و قوت دخل و خرج کشور در سال آینده پرداختند.

به گزارش مشرق، اولین روز از بررسی بودجه 94 کل کشور صبح روز یکشنبه، بیست و ششم بهمن ماه با ارائه گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

هر چند در این نشست علنی، حسن روحانی حضور نداشت، ولی موافق و مخالفان بودجه، نقطه نظرات خود را بیان کردند و مجلس برای میزان کردن دخل و خرج کشور در سال آینده، وارد شور شدند.

در ابتدای جلسه اسامی موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه 94 کل کشور به این شرح قرائت شد:

مخالفان: هادی قوامی نماینده اسفراین، محمد حسن آصفری نماینده اراک، محمد ابراهیم رضایی، نادر قاضی پور، عباس قائدرحمت، محمدحسن ابوترابی‌فرد، حسین فتاحی، عبدالرحمان رستمیان، علی نعمت چهاردولی، الیاس نادران.

موافقان: هادی حسینی، حمیدرضا عزیزی، ایرج ندیمی، حبیب برومند، مجید منصوری، عزیز اکبریان، کمال‌الدین پیرموذن، سلیمان عباسی، غلامرضا کاتب و امیرآبادی.

مخالفان

1- هادی قوامی

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94

هادی قوامی، نماینده اسفراین
: تبعیت از اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز و برنامه پنجم از مباحث مهم بوده و سؤال این است که آیا کلیات بودجه این ویژگی را برخوردار است؟ البته پاسخ منفی بوده و برای ثابت کردن این موضوع می‌توان به مواردی اشاره کرد.

کاهش ۱۴ درصدی سهم صندوق توسعه از نفت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه واریز درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی در لایحه به 20 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: در حالی که باید سال آخر برنامه پنجم، این درآمدها باید به 34 درصد افزایش یابد و وابستگی بودجه به نفت از نقاط منفی لایحه محسوب می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، اگر بیش از 30 درصد درآمدهای بودجه یک کشور به نفت وابسته شود، دولت رانتیر است که اولین تبعات آن عدم شفافیت است و به جای اینکه دولت تولیدی باشد، توزیع‌کننده منابع خواهد بود.

بودجه با برنامه پنجم همخوانی ندارد

وی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی و  برنامه پنجم تأکید شده که وابستگی بودجه جاری به نفت صفر شود گفت: در صورت عدم توجه به این اصل دولت به جای اینکه دولت مدنی و پاسخگو باشد، ویژگی‌های مدنیتش کاهش یافته و ناکارآیی سیستم اداری مختص اقتصاد نفتی است.

قوامی با اشاره به دیگر ابعاد منفی لایحه بودجه 94 بیان داشت: افزایش نرخ تورم و بیکاری امروز انبوه فارغ‌التحصیلان بیکار را ایجاد کرده در حالی که لایحه بودجه سال آینده، آخرین لایحه برنامه پنجم است و متوسط بیکاری 13 درصد بوده و در بین جوانان 15 ساله و بیشتر بالای 25 درصد است که به چالش اساسی تبدیل شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه در پرداختن به مسائل کلی در لایحه بودجه توجه نشده است، بعد منفی دیگر بودجه را افزایش قیمت‌ها در کمیسیون تلفیق دانست و یادآور شد: بخشی از مقررات مالی دولت تنظیم شد تا تبصره‌ها کاهش یابد، اما در کمیسیون تلفیق، 19 تبصره به بودجه اضافه شده که در مجموع 40 تبصره را شامل می‌شود که اکثر آنها ماهیت افزایش قیمت دارد و در شرایط رکود تورمی باید تلاش شود قیمت‌ها را کاهش داد و البته به تلاش دولت را در این راستا باید ارج نهاد، منتها در لایحه با افزایش قیمت‌ها برای سال آینده روبه‌رو هستیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه هزینه اسناد در مناطق 300 هزار ریال افزایش یافته است و یا اینکه سازمان فنی حرفه‌ای بخشی از درآمدها را از طریق پیامک ایجاد کند، گفت: استفاده از داروهای دامی و افزایش 2 درصدی در لایحه لحاظ شده و انتظار داریم که لایحه تورم را کاهش دهد، همچنین افزایش مالیات خلاف برنامه و اهداف است، البته باید سهم درآمدهای مالیاتی در طریق توسعه پایه‌های مالیاتی افزایش یابد.

قوامی خاطرنشان کرد: افزایش هزینه دادرسی املاک، طلا و نقره از دیگر موضوعات منفی بودجه است که باید به آن توجه شود. اساساً سه وظیفه دولت‌ها ایجاد امنیت از طریق ارتش و نیروی انتظامی قوی، دوم؛ کاهش هزینه‌های دادرسی کالای عمومی برای مردم است، همچنین سومین موضوع، کاهش تورم در جامعه محسوب می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، از 19 تبصره‌ای که کمیسیون تلفیق به بودجه افزوده است 13 مورد آن ماهیت درآمدی دارد که منجر به افزایش هزینه‌ها و تورم انتظاری در جامعه خواهد شد.

وی به تبصره 21 هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه 94 اشاره کرد و اظهار داشت: باید تلاش شود هدفمندی برای همان تعریف‌های درنظرگرفته شده اتفاق بیفتد. اینکه به همه یارانه نقدی می‌دهند خلاف است و آنچه کمیسیون نیز مصوب کرده ابهام دارد و معلوم نیست منظور از خانوار، کل خانوار بوده یا سرپرست است. در نهایت دو سقفی کردن بودجه نیز خلاف برنامه‌های سالیانه است.

2- محمدحسن آصفری

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی در صحن علنی مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه 94 گفت: باید فکر جدی برای کل بودجه که  825 هزار میلیارد تومان است صورت گیرد، چرا که نظارت مجلس تنها بر 254 هزار میلیارد تومان آن است.

وی افزود: مردم با مشکلات رکود اقتصادی و تورم مواجه هستند واقعاً چه افزایشی در درآمدهای مردم صورت گرفته که قرار است مالیات‌ها افزایش یابد پس باید دولت به سراغ دلال‌ها و واسطه‌ها برود که فرار مالیاتی دارند.

وی گفت: نظارت و قانونی در دریافت مالیات در کشور نداریم به طوری که تنها می‌توانیم از کارمندان و مغازه‌داران کوچک مالیات اخذ کنیم.

آصفری افزود: در بحث وام ازدواج باید گفت خوشبختانه وزیر اقتصاد در این خصوص پاسخگو بودند و بخشی از وام ازدواج نیز پرداخت شد اما به طور 100درصد این کار صورت نگرفت؛ بنابراین سؤال بنده این است که با 6 میلیون تومان چطور می‌توان ازدواج را در میان جوانان کشور ترویج داد.

وی خاطر نشان کرد: کمتر از مبلغ 10 میلیون تومان وام ازدواج نمی‌تواند راهگشایی برای ازدواج جوانان باشد.

وی در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز گفت: خیلی از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند املاک مازاد دارند لذا امروز که قیمت نفت کاهش یافته و صادرات نفت نیز به تبع آن افت کرده است باید این املاک مازاد به فروش برسد.

وی ادامه داد: چرا که اقتصاد مقاومتی یعنی از امکانات بهینه استفاده شود؛ لذا اینکه دستگاه‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند شدنی نیست بلکه باید دستگاه‌ها را ملزم به فروش املاک مازاد کنیم.

وی افزود: مردم روستاها با کمبود ‌آب مواجه هستند و وقتی که از وزارت نیرو می‌خواهیم که آبرسانی برای این روستاها را انجام دهند می‌گوید پول نداریم اما در بالای شهر تهران همین وزارتخانه املاک مازاد دارد پس می‌تواند با فروش آنها مشکلات را حل کند.

هیچ اعتبار مشخص در بودجه برای اشتغال‌زایی دیده نشده است

آصفری گفت: در خصوص اشتغال‌زایی یکی از دغدغه‌هایی که در خانواده‌ها این روزها به شدت دیده می‌شود همین اشتغال‌زایی جوانان تحصیلکرده است لذا هیچ اعتبار مشخص در بودجه برای اشتغال‌زایی دیده نشده است اینکه بیاییم اعتباری محدود در اختیار کمیته امداد و بهزیستی بگذاریم مشکلات را حل نخواهیم کرد.

وی افزود: متأسفانه بانک‌ها پول‌هایی را از مردم به صورت قرض‌‌الحسنه و با نرخ سود صفر درصد دریافت و همان پول مردم را با نرخ سود 25 درصد تا 28 درصد در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی به هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: به تازگی اعلام شده خانوارهایی که درآمد 2.5 میلیون تومانی دارند از دریافت یارانه حذف می‌شوند سؤال من این است که چه تضمینی وجود دارد که در خانواده‌ای که 6 نفر زندگی می‌کنند و 2.5 میلیون تومان درآمد دارند و در خانواده‌ای که 2 نفر هستند و درآمد آنها نیز 2.5 میلیون تومان است بتوانیم قضاوت درستی کنیم، بنابراین این با هیچ اساسی جور در نمی‌آید.

حذف اوراق مشارکت وقفی

وی در خصوص حذف اوراق مشارکت وقفی صحبت کرد و گفت: سال گذشته مردم در خصوص خرید اوراق مشارکت وقفی مشارکت خوبی داشتند و خیلی از پروژه‌های نیمه‌تمام را همین اوراق مشارکت وقفی تکمیل کرد، متأسفانه این موضوع در بودجه امسال حذف شده است.

وی افزود: این اوراق مشارکت وقفی می‌تواند هم روحیه ایثارگری و هم مشارکت مردم را در تکمیل پروژه‌های عمرانی افزایش دهد.

وی گفت: در حال حاضر پروژه‌های نیمه کاره ای در کشور داریم که 15 سال است رها شده اما متأسفانه با لابی‌های افراد خاص برای این پروژه‌ها 80 درصد اعتبار در نظر گرفته شد اما برخی پروژه‌ها هیچ اعتباری برای آنها در نظر گرفته نشده است.

3- محمدابراهیم رضایی

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
محمدابراهیم رضایی در صحن علنی امروز در مخالفت باکلیات لایحه بودجه سال 94، اظهارداشت: سال‌هاست با همین رویکردها بودجه سالانه تنظیم می‌شود که خسارات غیر قابل جبرانی را برای کشور به وجود آورده است.

بودجه براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین نشده است

وی افزود: ثمره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز و برنامه‌های 5 ساله توسعه در لایحه بودجه دیده نمی‌شود و با این روند، این اسناد بالادستی خاصیت خود را از دست داده‌اند.

نماینده مردم خمین در مجلس، گفت: در لایحه بودجه هیچ توجهی به روستاها نشده و همین بی‌توجهی موجب مهاجرت روستائیان و بر هم خوردن بافت جمعیتی کشور شده و با همین منطق بودجه‌نویسی، کشاورزی از بین رفته و کشاورزان فقیر‌ و فقیرتر می‌شوند.

رضایی با بیان اینکه سال‌هاست هزینه‌ها و درآمدها در بودجه شفاف‌ نیست، تصریح کرد: نتیجه عدم شفافیت بودجه، فساد است؛ در این روش بودجه‌نویسی رابطه‌بازی و چانه‌زنی حرف اول را می‌زند و نتیجه آن ویران شدن نظام مدیریتی کشور است.

وی ادامه داد: در این منطق بودجه‌نویسی خبری از عدالت نیست و از این واژه تنها برای توجیه سیاست‌ها استفاده می‌شود در حالی که لایحه بودجه باید محرومان را مورد توجه قرار دهد؛ متاسفانه محرومان فراموش شده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به نحوه پرداخت یارانه نقدی، اظهارداشت: پرداخت یارانه به صورت یکسان زیان‌‌بار است اما متولیان امر جرأت تصمیم‌گیری در این باره را ندارند و برای بقای خود تقدم بیشتری قائل هستند.

رضایی اضافه کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار بود لایحه بودجه متناسب با آن سیاست‌ها تدوین شود اما مسئولان به سادگی از آن گذشتند. لایحه بودجه به گونه‌ای تنظیم شده که انگار کشور هیچ مشکلی ندارد در حالی که حداقل نیاز کشور تامین غذای مردم است که نادیده گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دولت‌ها هر جور که می‌خواهند لایحه بودجه را اجرا می‌کنند و این مساله بودجه را بی‌خاصیت می‌کند، گفت: مصلحت نیست به لایحه بودجه رای دهیم؛ بهتر است پس از تغییرات اساسی لایحه و تنظیم آن بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بودجه به تصویب برسد.

4 - نادر قاضی‌پور

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
نادر قاضی‌پور صبح امروز در بررسی کلیات لایحه بودجه 94 که در صحن علنی مجلس برگزار شد، با انتقاد از در نظر گرفته نشدن منابعی خاص برای بخش دفاعی کشور اظهار داشت: یکی از نکاتی که اقتدار ملی را بر عهده داشته و ابزار مهمی در گرفتن حق و حقوق ملت، نیروهای با  اقتدار مسلح ما است ولی متأسفانه در لایحه بودجه، منابع دفاعی درستی دیده نشده است. در صورتی که با توجه به تهدیدات منطقه باید این نیروها زیرساخت‌های مناسبی داشته باشد.

 سهم ناچیز فرهنگیان و نیروهای دفاعی از بودجه

وی ادامه داد: اگر بنیه دفاعی ارتقا نیابد تمام داشته‌های نیروهای ما در یک نصف روز از بین می‌رود.

وی گفت: بودجه باید بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی در نظر گرفته شود اما اقتصاد مقاومتی در این بودجه دیده نشده است چرا که هزینه بسیاری از نهادها از جمله ریاست جمهوری بالاست که بعداً صرف انتخابات مجلس و خبرگان رهبری خواهد شد.

قاضی‌پور تصریح کرد: باید پرسید فرهنگیان و آموزش و پرورش چه سهمی از بودجه دارند و چرا منزلت و شأن این قشر در نظر گرفته نشده است؛ حتی رئیس فراکسیون این بخش آقای نقوی حسینی هم به شدت به این مسئله معترض بودند چرا که فرهنگیان مشکلات شدید مسکن دارند اما امکان صحبت در مجلس برای ایشان فراهم نشد.

وی با انتقاد از اینکه چرا همیشه در بودجه، معیشت کارگران دیده نمی‌شود خاطرنشان کرد: باید پرسید مبنای حقوق کارگران با چه معیار و شاخص اقتصادی در نظر گرفته شده است و حتی فراکسیون کارگری نیز در مجلس شدیداً مخالف لایحه بودجه است. مگر بازنشستگان لشکری و کشوری زندگی و زن و بچه ندارند و چرا نباید برای آنها در بودجه فکر اساسی شده باشد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: مگر قرار نبود احکام دایمی در لایحه بودجه نیاید پس چرا دوباره این احکام آورده شده که فقط به نفع سرمایه‌داران و پولداران است نه به نفع فقرا و محرومان.

قاضی‌پور با بیان اینکه اشتغال جوانان تحصیلکرده به ویژه در مقاطع بالای دانشگاهی باید در لایحه دیده می‌شد، افزود: در لایحه بودجه به حداقل و حداکثر حقوق اشاره‌ای نشده مگر در قانون نیامده که باید حداقل و حداکثر 7 برابر فاصله داشته باشد پس چرا یک معلم در مناطق محروم یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد اما فیش‌هایی به دست ما رسیده که در یک شرکت به ظاهر خصوصی با حکم دولتی حقوق دریافتی افراد 97 میلیون تومان است پس یعنی حداقل فاصله دستمزد و حقوق که 600 هزار تومان تعیین شده 161 برابر است و باید پرسید پس عدالت کو؟

وی ادامه داد: شهید باهنر، رجایی و بهشتی را به یاد بیاورید، وقتی می‌خواستند برای شهید باهنر حقوق تعیین کنند حداقل دستمزد آن زمان 2 هزار تومان بود و ایشان گفتند برای نخست‌وزیر بیش از 7 هزار تومان در نظر نگیرید.

وی با بیان اینکه بسیاری برای ایجاد رانت چشم به لایحه بودجه دوخته‌اند، گفت: خصوصی‌سازی، مشارکت سرمایه‌گذاران و رانت‌خواران با این بودجه گره خورده و هنوز ما آن را تصویب نکرده‌ایم. دیگها را بار گذاشته‌اند همه می‌دانند پیمانکاران دست اول خود کار نمی‌کنند و کار توسط پیمانکاران دسته سه و چهار تعیین می‌شود و اینها همان مفت‌خوران رانت‌خواران هستند.

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: متأسفانه برای احیا و نجات دریاچه ارومیه امسال اعتبار خاصی در نظر گرفته نشده است و برای اصلاح پدیده گرد و غبار، رودخانه‌ها و خشکسالی کلاً مبلغ 55 میلیارد تومان به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص داده‌اند که هزینه خواهد شد.

دولت فکری برای درآمد مازاد نفت نکرد

وی گفت: امروز قیمت نفت بشکه‌ای 52 دلار است اما در بودجه 40 دلار دیده شده است که باید 20 درصد آن به صندوق توسعه ملی ریخته شود و هیچ تکلیفی برای اضافه درآمد در نظر گرفته نشده است و تنها دست دولت را برای هزینه کردن این مازاد درآمد باز می‌کند که این یعنی بی‌انضباطی مالی، که دوباره شهرام‌های جزایری و بابک زنجانی جدید دولتی به وجود آید.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: می‌شد این درآمد مازاد را در بخش مسکن کارگران کم‌درآمد، روستاییان، فرهنگیان و قشر ضعیف هزینه کرد.

وی گفت: هیچ انضباط مالی برای برخورد با واردکنندگانی که کارشان در تقابل تولید ملی است نیامده است و در لایحه بودجه برای تولید ملی، اشتغال جوانان و مسکن تحصیلکردگان فکری نشده است و همه اینها شعار بوده است.

5- عباس قائدرحمت

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
عباس قائدرحمت عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه اظهار داشت: از اینکه لایحه بودجه در دولت به هنگام تقدیم مجلس شد، تشکر می‌کنیم اما باید عرض کنم نه دولت از فرصت بودجه‌ریزی برای حل مسائل کشور به خوبی استفاده کرد و نه مجلس بهره لازم را برای رفع مشکلات و رسیدگی به اهداف برده است.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه بودجه به عنوان ابزار سیاست‌های مالی در کنار سیاست‌های پولی باید هماهنگ عمل کند، تصریح کرد: این 2 موضوع باید بتواند تورم را مهار کرده و رونق را کاهش دهد. دولت نه تنها برای تصویب طرح مسائل کشور و تصمیم‌گیری‌ها نتوانسته استفاده کند بلکه کمیسیون تلفیق نیز نوانسته است با اندک تأثیری در بودجه به مسائل کلان کشور بپردازد.

به گفته این نماینده مجلس متأسفانه علی‌رغم تذکر شورای نگهبان مجلس کمتر به قانون‌‌گذاری می‌پردازد و علت مخالفت با کلیات بودجه این است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آن طور که شایسته است لحاظ نشده و رنگ و بوی اقتصاد مقاومتی در بودجه وجود ندارد، ضمن اینکه وابستگی به نفت کاهش یافته اما جا داشت این موضوع بیشتر لحاظ شود.

قائدرحمت ادامه داد: پایان بررسی بودجه 93 مقرر شد سیستم بودجه‌ریزی از نگاه سنتی که به کلانشهرها می‌پردازد و موجب رشد روز‌افزون آنها است، جلوگیری شود و توازن منطقه‌ای و توجه به استان‌ها و شهرستان‌ها بیشتر پیش‌بینی شود.

قائدرحمت به حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی متأسفانه بودجه درمان‌محور است و اعتبارات به صورت متمرکز و ملی بوده که باید در شهرستان‌ها و استان‌ها هزینه شود. همچنین موضوع پیشگیری و سلامت مفهوم درستی نداشته و ملاحظه نشده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: تدبیر لازم برای سلامت و درمان ایثارگران نشده و البته کمیسیون تلفیق در 2 بند مراتب آن را در نظر گرفته است اما باز کافی نیست.

لایحه بودجه ۹۴ برای ۸ میلیون جویای کار برنامه‌ ندارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مهمترین مسئله امروز کشور را بیکاری دانست و بیان داشت: 3.5 میلیون متقاضی کشور، 4.5 میلیون دانشجو که در سال‌های آینده به بازار کار وارد می‌شوند و در مجموع 8 میلیون نفر از دولت و نظام کار می‌خواهند که با اعتبارات بودجه آیا موتور محرکه تولید تقویت شده است؟ کجا می‌شود با هزار میلیارد تومان مشکل 8 میلیون بیکار را حل کرد؟

وی ادامه داد: تهدیدی که بیکاری می‌کند رابطه مستقیم با امنیت ملی دارد. 36 سال است دشمنان نظام قدرت حمله نظامی به ایران را ندارند و در مخیله آنها نیز نمی‌گنجد اما بیکاری می‌تواند آسیب جدی بزند.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه برای اشتغال باید به صورت مستقیم و حفظ مشاغل موجود از ظرفیت تولید استفاده کرد، یادآور شد: قرار بود 2 هزار میلیارد تومان از محل حذف خانوارهای پردرآمد به تولید اختصاص یابد، همچنین افزایش ضریب 14 درصدی و نیز صفر بودن هزینه‌های تولید غیر واقع‌بینانه است، حقوق یک میلیون تومانی 140هزار تومان، حقوق 5 میلیون تومانی 700 هزار تومان به آن اضافه می‌شود که این به عدالت نزدیک نیست.

وی با تأکید بر اینکه عدم شفافیت و نبود انضباط مالی از دیگر ابعاد منفی لایحه بودجه 94 است، گفت: برای بالا بردن امنیت دفاع ملی از صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخته شد که البته جزئیات و چگونگی پرداخت سود آن مشخص نیست. همچنین اعتبارات در وزارتخانه‌ها متمرکز بوده که باید چاره‌اندیشی شود زیرا در این حالت استان‌ها محروم می‌مانند.

6- غلامرضا مصباحی مقدم

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
غلامرضا مصباحی مقدم در جریان رأی گیری کلیات بودجه سال 94 مجلس به عنوان مخالف سخنرانی کرد و در خصوص کلیات لایحه که در کمیسیون تلفیق تصویب شده است، اظهارداشت: متأسفانه استفاده از درآمدهای نفتی نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه روند افزایشی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تمام مشکلات فعلی به عدم رعایت سیاست‌های ابلاغی اقتصادی مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب باز می‌گردد، تاکید کرد: در بند 18 اقتصاد مقاومتی باید بیشتر منابع حاصل از درآمدهای فروش نفت خام به صندوق توسعه واریز شده و اتکا بودجه به نفت کاهش یابد.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه عملکرد بودجه باید طبق روند عملیاتی آن ارائه می‌شد، گفت: در کمیسیون تلفیق 216 هزار میلیارد تومان بابت بودجه جاری تصویب شده و 16 هزار میلیارد تومان هم اضافه بر آن در صورت تحقق درآمدها در نظر گرفته شده است.

وی بودجه سال 94 را کاملاً انبساطی دانست و خواستار باز گرداندن آن به کمیسیون تلفیق برای انجام اصلاحات شد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه شرایط تحریم در بودجه سال آتی کل کشور در نظر گرفته نشده است، گفت: صرفه جویی‌ها در بودجه سال آینده دیده نمی‌شود و علاوه بر این، این بودجه هزینه‌های مردم را بدون فواید و منافع افزایش داده است.

وی گفت: ما مجلسی‌ها نباید از طریق تصویب بودجه برای مردم هزینه‌های اضافی ایجاد کنیم بنابراین فرض مسئله این است که اگر اصلاح قیمت‌ها طبق قانون هدفمندسازی یارانه‌ها انجام می‌شد، اکنون به اهداف نزدیک‌تر می‌شدیم.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه فواید و منافع اصلاح قیمت‌ها و اجرای هدفمندی به طور کامل محقق نشد، گفت: این اصلاح قیمت‌ها باید به سمتی پیش می‌رفت که رفتار تولید کننده و مصرف کننده را اصلاح کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مصرف انرژی در کشور ما را 4 برابر میانگین جهانی اعلام کرد و گفت: اکنون 600 میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف می‌شود که از میانگین مصرف کل اروپا بالاتر است.

دولت و کمیسیون تلفیق جرات اجرای فاز سوم هدفمندی را ندارند

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت عدم توقف اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: طبق این قانون باید سال به سال به اهداف مورد نظر نزدیک‌تر می‌شدیم، بنابراین نه دولت و نه کمسیون تلفیق برای اصلاح رویه فعلی جرأت و جسارت لازم را به خرج نداد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه طبق گفته‌های آقای عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی، امکان پوشش بودجه جاری براساس درآمدهای مالیاتی وجود دارد، گفت: طبق بودجه اعلامی دولت 166 هزار میلیارد تومان بودجه جاری در نظر گرفته شده در حالیکه درآمدهای مالیاتی 86 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی گفت: اگر امکان تأمین بودجه جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی وجود داشت پس چرا در لایحه پیشنهادی هزینه‌های جاری بیش از درآمدهای مالیاتی اعلام شده است؛ این حرف به معنای آن نیست که مالیات دهندگان بیش از گذشته مالیات بپردازند بلکه افراد و بنگاه‌هایی که فرار مالیاتی داشته‌اند باید شناسایی شده و مالیات دهند.

این نماینده مجلس در خصوص سقف 16 هزار میلیارد تومان هزینه که در صورت تحقق درآمدها در اختیار دولت قرار خواهد گرفت، گفت: کاملاً مشخص است که 16 هزار میلیارد تومان طبق صفحه اول مصوبه کمیسیون تلفیق به صورت هزینه‌ای در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: از نمایندگان مجلس تقاضا دارم به کلیات رأی ندهید تا این لایحه به کمیسیون برگشته و اشکالات جدی آن برطرف شود.

7- کمال علیپور

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94

کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران مجلس در صحن علنی امروز مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 94، اظهارداشت: براساس گزارش تفریغ بودجه 92 دولت یازدهم در اولین سال خدمت خود 68 درصد از بندها و تبصره‌های بودجه را اجرا نکرده و یا به طور ناقص اجرا کرده است.

وی افزود: قطعا بودجه سال 93 هم مشابه بودجه 92 عملیاتی شده است و اگر قرار است دولت به قانون بودجه عمل نکند، تصویب این لایحه به غیر از گرفتن وقت مجلس چه فاید‌ه‌ای دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اصل بودجه را جداول تشکیل می‌دهد و احکام و بند‌ها اساس بودجه نیست، گفت: نمی‌توان در زمان تدوین لایحه بودجه، برنامه‌های پنج‌ساله را اصلاح کرد؛ مشکل بعدی بودجه دیده نشدن همه درآمدها است.

وی تصریح کرد:‌ در بودجه امسال، درآمد حاصل از فروش گاز در داخل و خارج از کشور حذف شده و حکمی برای عواید حاصل از صادرات نفت و گاز در بودجه به درستی دیده نشده است؛ آیا شما نمایندگان مجلس می‌دانید درآمد فروش گاز در داخل و خارج از کشور چقدر است؟ این پنهان‌سازی درآمد‌ها برای چیست؟

درآمدهای بودجه ۹۴ شفاف نیست

علیپور گفت: درآمد هدفمندی یارانه‌ها را شفاف‌ کردیم اما در لایحه بودجه این شفافیت درآمد یارانه‌ها وجود ندارد؛ باید درآمد حاصل از فروش نفت در داخل و تحویل به پالایشگاه‌ها شفاف باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به تعیین سهم 14.5 درصدی درآمد حاصل از صادرات نفت برای شرکت ملی نفت، اظهارداشت: از زمان طاغوت تاکنون 14.5 درصد از درآمد نفت برای شرکت ملی نفت منظور شده ولی نحوه هزینه‌کرد آن مشخص نیست و این شرکت مالیات هم نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: براساس گزارش تفریغ بودجه، دولت نتوانسته 10 هزار میلیارد تومان از درآمد مالیات بر ارزش افزوده را از شرکت‌های دولتی دریافت کند؛ حال چگونه برای سال آینده 86 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده؟

علیپور بنکداری با بیان اینکه ما از کمیسیون تلفیق گلایه‌مندیم، گفت: سال گذشته قرار شد جداول متفرقه کم شود و دولت هم این کار را کرد اما در کمیسیون تلفیق برخی جاها کمک‌هایی به بعضی نهادهای حقوقی شده و بودجه آنها را افزایش داده است. این ایراد و اشکال وارد است.

وی افزود: در جداول 70 میلیارد تومان اعتبار برای رئیس جمهور تعیین شده و او می‌تواند بدون حساب و کتاب به صورت بلاعوض کمک کند؛ آیا بهتر نبود این اعتبار برای کمک به حقوق بازنشستگان صنایع فولاد که در دریافت حقوق مشکل دارند، در نظر گرفته می‌شد؟

این نماینده مجلس با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان برای یارانه تولید در نظر گرفته شد اما امسال در بودجه تنها 5400 میلیارد تومان برای تولید دیده شده در حالی که باید به تولید و صنعت توجه ویژه‌ای شود.

وی گفت: از نمایندگان درخواست می‌کنم به کلیات لایحه بودجه رای ندهند تا لایحه مجددا به کمیسیون برگشته و براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین و دولت برنامه‌های توجیهی خود را ارائه دهد.

8- عبدالرحمان رستمیان

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
عبدالرحمان رستمیان پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی لایحه بودجه سال 94 در صحن علنی مجلس با انتقاد از نحوه تخصیص بودجه کشور گفت: فصل بودجه ریزی که می‌شود همه وزرا از دفتر معاونت برنامه‌ریزی نوبت می‌گیرند تا در مورد بودجه سازمانشان صحبت کنند و دلیل این گونه اتفاق‌ها این است طرح حامعی نداریم و فرد می‌تواند در بودجه دخالت کند، در صورتی که اگر وظایف در سیستم تعریف شود حتی وزیر هم نمی‌تواند در آن دخالت کند.

وی افزود: بودچه‌های متفرقه و آنهایی که تعریف جامعی ندارد حجم زیادی دارد که بر اساس متغیر مناسب تعریف نشده است.

نماینده مردم دامغان در مجلس با تأکید بر این که طبق برنامه پنجم توسعه دولت باید در شهریور ماه گزارش عملکرد بدهد، افزود: اما شاخص‌های مناسب برای آن تعریف نشده و حتی در سفرهای ریاست جمهوری تقسیم عدالت بودجه را آنطور که باید نمی‌بینیم.

دولت از عوارض سیگار و توتون می‌توانست ۳۰۰۰ میلیارد تومان کسب درآمد کند

رستمیان گفت: گلایه من به کسب درآمدهاست. ما پیشنهادات خوبی برای افزایش سطح درآمد دولت داده‌ایم که به آن توجهی نشد مثلاً باید پرسید چرا امروز قلیان‌سراها را راه می‌اندازیم؟ یکی از پیشنهادات ما  افزایش دریافت مالیات از سیگار و تنباکو بود که درآمد دولت را حداقل به 3 هزار میلیارد تومان می‌رساند اما دوستان وزارت اقتصاد گلایه و در کمیسیون تلفیق مخالفت کردند. عوارض سیگار و توتون را کم کردند تا حدی که امسال 200 میلیارد تومان تصویب شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: ضمن این که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر این نکته تاکید کردیم که با افزایش 10 درصدی عوارض و مالیات در قشر ضعیف 8 درصد کاهش مصرف و در قشر پولدار 5 درصد کاهش خواهیم داشت.

رستمیان واردات بی‌رویه را یکی دیگر از نکاتی عنوان کرد که مجلس برای کاهش آن راهکارهای زیادی را ارایه کرده است و افزود: برخی وزارتخانه ها شرکت تاسیس کرده‌اند و کالای مصرفی مردم را وارد می‌کنند. بارها گفته‌ایم همین واردات اسباب‌بازی را در اختیار برخی سازمان‌ها مثل بهزیستی قرار دهید یا ارزش افزوده 1.5 برابری را برای واردت پیشنهاد داده‌ایم که رای نیاورد. از آن طرف این همه لوازم تحریر وارد می‌شود در صورتی که می‌توان در داخل کشور آن را تولید کرد.

بی‌مهری به تولید

به گفته رستمیان مناطق آزاد با هدف افزایش تولید صادراتی تاسیس شده اما مرکز واردات شده‌اند و اگر دقت کنیم امروز اغلب واردات ما کالاهای مصرفی است.

نماینده مردم دامغان در مجلس در مورد اخذ مالیات و درآمد دولت از این محل هم گفت: به نظر می‌رسد 80 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و حقیقتا در برخی موارد سود مالیات بیشتر از تولید شده است.

رستمیان ادامه داد: نگاهی بسیاری از برندهای پوشاک خارجی و فروشگاه‌های کالاهای خارجی در کلان‌ شهرها بیاندازید که چه اتفاقی افتاده است و این چیزی جز ضربه به تولید داخل نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از این که چرا درآمدهای ناشی از فروش سربازی به خود نیروهای نظامی تعلق نمی‌گیرد، تصیرح کرد: تجهیزاتی که سربازان ما استفاده می‌کنند مناسب نیست و مال یک قرن پیش است در حالی که می‌توان این درآمدها را به معیشت سربازان و امکانات آنها اختصاص داد.

این نماینده مجلس به این نکته هم اشاره کرد که وقتی این همه دانشگاه در کشور وجود دارد ضرورتی برای دانشگاه‌سازی و پردیس سازی وجود ندارد. در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی اشباع شده‌ایم ولی باز از بودجه دولتی دانشکده می‌سازند.

رستمیان گفت: مگر قرار نبود که یکی از اولویت‌ها کوچک سازی دولت باشد پس چگونه است که هنوز شهرستان سازی می‌کنیم جمعیت 5 هزار نفری باید شهرستان شود؟ آیا این کوچک‌سازی دولت است؟ این رانت است و ضعف مجلس است.

وی همچنین به اجرای نظام هماهنگ پرداخت اشاره کرد و گفت: ما باید نظام هماهنگ پرداخت می‌داشتیم اما یک آموزش و پرورشی با 20 سال خدمت حقوقش از خیلی از افرادی که در یک شرکت کار می‌کنند تا 2 برابر فاصله دارد و همه اینها بودجه‌هایی است که آن را این ور و آن ور می‌کنیم، چرا که افزایش حقوق باید براساس تورم باشد.

نایب رئیس بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد :ما پول شکوفایی و نواوری را داده‌ایم به بانک‌ها اما تسهیلات را با بهره‌ای می‌دهند که امکان تولید وجود ندارد.

به گفته رستمیان توجه به آمایش سرزمینی برای تولید نکته دیگری است که باید شاخص رشد با شاخص موالید یکی شود چرا که الان فاصله 10 برابری دارند.

9- علی‌نعمت چهاردولی

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94 در مجلس چه گفتند؟
علی‌نعمت چهاردولی در مخالفت با لایحه بودجه 94 در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: لایحه بودجه باید با برنامه اقتصاد مقاومتی همسو باشد، اما رویکرد دولت در بودجه 94 این ویژگی را ندارد و اقتصاد مقاومتی با جیب خالی ممکن نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ برای اقتصای که با افزایش و کاهش نرخ دلار، زیر و رو می‌شود و با افزایش و کاهش قیمت طلا همه چیز بر هم می‌ریزد،‌ تورم و بیکاری جلوی هر نوع برنامه تجاری را بگیرد و تولید و صنعت و کشاورزی پردردسر شود، هزینه بالای تولید داخل امکان رقابت با واردات را نداشته باشد، باید فکری کرد.

چهاردولی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی بدون کنترل دقیق، عملی نمی‌شود و این در شرایطی است که در اقتصاد ایران، تجارت به جای تولید محور شده است.

وی با بیان اینکه افزایش 14 درصدی حقوق نمی‌تواند تورم 40 درصدی را جبران کند، گفت: مردم به دنبال افزایش حقوق نیستند، بلکه کنترل تورم را می‌خواهند که این موضوع در بودجه 94 مشاهده نمی‌شود.

عدم ابلاغ برخی آئین‌نامه‌های اجرایی بودجه ۹۳

وی در ادامه با اشاره به عدم ابلاغ برخی آئین‌نامه‌های اجرایی بودجه 93، گفت: امروز در حالی موضوع بودجه 94 را در دستور کار داریم که هنوز برخی آئین‌نامه‌های اجرایی بودجه 93 ابلاغ نشده است.

نماینده مردم ملایر با اشاره به نیمه‌کاره بودن اجرای چند صد پروژه در کشور، گفت: قرار بود این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند، اما در کمیسیون تلفیق به این موضوع توجه نشده است.

وی بی‌توجهی لایحه بودجه 94 به موضوع بهداشت، پیشگیری، سلامت، فرهنگ و آموزش و پرورش را از دیگر نقاط ضعف این لایحه عنوان کرد و گفت: با وجود فاصله حقوقی کارمندان دولت با مدرک و سابقه یکسان با یکدیگر و در شرایطی که این فاصله به دو، سه و یا چند میلیون تومان می‌رسد، به این موضوع در لایحه بودجه توجهی نشده است.

به گفته وی، دولت فعلی نیز مانند دولت‌های قبل به بودجه مدیریت بحران به عنوان یک پول تو جیبی نگاه کرده است که این مسئله نیز از جمله نقاط ضعف لایحه بودجه 94 است.

کسب منابع ۱۱۰ هزار میلیارد ریالی اوراق غیرممکن است

چهاردولی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور،‌ کسب منابع مالی 110 هزار میلیارد ریالی اوراق در لایحه بودجه 94 غیر عملی است و باید برای این موضوع فکری شود.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه 94 توجه خاصی به تولید نشده است، گفت: در بحث آموزش و پرورش نیز بی‌توجهی زیادی صورت گرفته و برای کاهش فاصله دریافتی کارکنان با سایر وزارتخانه‌ها نیز فکری نشده است.

وی عدم توجه ویژه به یارانه مواد غذایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی را از دیگر نواقص لایحه بودجه 94 دانست و گفت: بی‌توجهی به مطالبات فرهنگیان و عدم تأکید بر تمرکززدایی در لایحه بودجه 94 نیز از جمله نواقص این لایحه است.

10- الیاس نادران

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94 در مجلس چه گفتند؟
الیاس نادران که به عنوان مخالف کلیات بودجه 94 امروز در صحن سخنرانی می‌کرد، ضمن ابراز همدردی با هموطنان خوزستانی به دلیل مشکلات ناشی از ریزگردها خطاب به دکتر ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور، گفت: پیشنهاد دارم ایشان مرکز محیط زیست را به اهواز منتقل کنند و یا از آنجا که مشکل ریزگردها مربوط به کشور عراق می‌شود وی رئیس محیط زیست کشور عراق شوند زیرا ظاهرا برای ایشان جان انسان‌ها به اندازه گونه‌های مختلف گربه‌سانان اهمیت ندارد.

وی افزود: معاون خانم ابتکار گفته‌اند که ما یک دستگاهی امسال در اهواز قرار داده‌ایم که میزان ریزگردها و آلودگی را اندازه‌گیری می‌کند و این گفته ایشان ما را به یاد دماسنج ناصرالدین شاه می‌‌اندازد که هیچ مشکلی را از مردم حل نمی‌کرد.

رکود عمیق‌تر شده است

نادران تصریح کرد: با توجه به اینکه  دولت در 2 سال اخیر سیاست‌های پولی انقباضی را برای مهار نقدینگی اعمال کرده که به هر ترتیب جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرد انتظار می‌رفت در تکمیل آن سیاست‌های مالی، پولی و اقتصادی، اقتصاد مقاومتی اعمال می‌شد تا شرایط را برای خروج از رکود هم در بخش‌های تولید فراهم کند.

وی افزود: اما متاسفانه  امروز هم براساس شاخص‌های بازار سرمایه که بورس مهمترین شاخص آن است و هم براساس شاخص‌های بازار کار که بیش از یک میلیون نفر به صورت خالص از بازار کار در این ایام خارج شدند، رکود تعمیق شده و انتظار می‌رفت که در بودجه 94 دولت با فرصت کافی بتواند کشور را از شرایط  تشدید رکود خارج کند و این اقدام را می‌‌کرد.

نسبتی بین لایحه بودجه 94 و اقتصاد مقاومتی نیست

این نماینده مخالف لایحه بودجه بیان داشت: من هیچ نسبتی بین این بودجه و اقتصاد مقاومتی در تنوع صادرات و در تقویت بنیان‌های تولیدی و در خروج دولت از تصدی گری‌های غیر ضروری و کاهش بودجه شرکت‌های دولتی  و  در تقویت بخش‌های غیردولتی از جهت حمایت‌های مالی که باید صورت می‌گرفت ندیدم.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان داشت: ظاهرا کمیسیون بودحه 70 دلاری دولت را کم کرده اما در واقعیت هیچ اتفاق مهمی نیافته و همان سقف بودجه دولت تصویب شده و قالب دو سقفی پیدا کرده و  15 هزار میلیارد تومانی که اضافه شده به سقف اول سهم صندوق توسعه ملی در آن لحاظ نمی‌شود و آن 15 هزار میلیارد تومان باید دربست باید به حساب‌های درآمدهای عمومی ریخته شود.

وی افزود: علیرغم اینکه در قانون برنامه پیش‌بینی شده که باید سهم صندوق به 32درصد افزایش می‌یافت در سقف اول بودجه به 20 درصد اکتفا کرد و 12 درصد از سهم صندوق توسعه ملی را هم برداشت.

نادران گفت: انضباط مالی در این بودجه وجود ندارد من اعلام می‌کنم اگر همه آنچه در بودجه عمرانی پیش‌بینی شده که حتما محقق نخواهد شد اگر  اختصاص پیدا می‌کرد به جداول 20 و 19 باز کفایت این دو جدول را نمی‌کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بخش دیگری که متاسفانه در بودجه رسمیت پیدا کرده حاکمیت سرمایه است زیرا به بهانه فروش سربازی و به بهانه تأمین مالی برای بخشی از بودجه دفاعی فرصت فراهم شده که پول‌دارها، فراری‌ها و غایبین از سربازی با پرداخت پول کارت‌های معافیت بگیرند و از امکانات و خدمات اجتماعی بهره‌مند شوند.

وی افزود: در هدفمندی یارانه‌ها وضع فاجعه‌بارتر از قبل است زیرا در سال 93 دولت  ملزم شد بر حسب دهک‌ها که دولت هیچ اقدامی نکرد اما در بودجه 94 پیش‌بینی شد که مبلغ 37 هزار میلیارد تومان به خانوارها تعلق می‌گیرد به ازای 10 درصدی جابه‌جایی که در مجموع می‌شود 41 هزار میلیارد تومان و به این ترتیب هیچ تغییری نسبت به سال قبل اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: حکم شده در بودجه که درآمدهای بالای 2.5 میلیوت تومان از یارانه نقدی برخوردار نشوند که البته این 2.5 میلیون تومان دریافت همه آحاد کشور نیست و بعضی‌ها درآمدهایشان 2، یا 3 ماهه است و بعد خانوار در این برآورد مطرح نبوده و تفاوت سطح برخورداری و سطح هزینه‌ها در شهر‌های مختلف و شهر و روستا مورد ملاحظه قرار نگرفته و به اعتقاد من این حکم اساس عملیاتی کارشناسی نیست.

نادران بیان داشت: مصیبتمان از افزایش بودجه درآمد هزینه‌ای است که مرتبا 5 درصد به هزینه‌های مردم و یک درصد به مالیات‌های مردم اضافه می‌کنیم برای مصارف خاص و این چه بودجه نویسی است؟ قرار بر این است که بودجه عملیاتی شود. یعنی هر آنچه مردم پرداخت می‌کنند به خزانه ریخته شود و هر آنچه دستگاه‌ها نیاز دارند از هزینه‌های دستگاه‌های مختلف به آنها تعلق گیرد.

وی افزود: امروز ما شاهد هستیم یک چاهی ویل به نام بهداشت و درمان برای ما درست کردند که به بهانه پرداخت نکردن تعرفه‌های درمانی ده‌ها برابر آن از بودجه عمومی از کیسه مردم و از مالیات‌های پرداختی به پزشکان  داده می‌شود و متاسفانه به جای کارآمد کردن نظام بهداشت و درمان و بجای اقتصادی کردن واحد سلامت  با پرداخت پول می‌خواهند مشکل را حل کنند که این کسری بودجه در بهداشت و درمان از هدفمندی بدتر و فاجعه‌آمیز‌تر خواهد شد.

این نماینده مخالف اظهار داشت: استدعا دارم نمایندگان با توجه به این نکات اساسی و ضعف‌های اساسی به کلیات بودجه رای ندهند و بودجه برگردد به کمیسیون و ایرادات  در بخش‌های مختلف نفت، بهداشت و درمان و هدفمندی و ... اصلاح شود تا بودجه به یک بودجه عملیاتی تبدیل شود.
--------------------------
موافقان

1- سید هادی حسینی

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
سید هادی حسینی نماینده مردم سوادکوه، قائمشهر، جویبار و کیاکلا به عنوان  اولین موافق پشت تریبون رفت.

۱۲ مزیت بودجه امسال

حسینی گفت: در بودجه سال آینده در شرایطی که قیمت نفت در کشور و دنیا با چالش مواجه است، سهم نفت در بودجه کمتر دیده شد، این موضوعی است که سال‌ها تقاضای مقام معظم رهبری و مردم بوده تا با کاهش سهم نفت در بودجه سهم مالیات افزایش یابد.

وی در ادامه افزایش سهم عمران و توسعه نسبت به سهم جاری را در بودجه سال آینده یکی از مزیت‌ها عنوان کرد و گفت: سهم عمران در بودجه 16 درصد افزایش یافته و سهم جاری نیز 11 درصد رشد کرده است که این روند و تناسب باید در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

نماینده مردم  قائمشهر همچنین گفت: در بودجه امسال دولت به دنبال ثبات قیمت است تا فشار کمتری به مردم وارد شود.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته فشار روزافزون قیمت‌ها در بازار بیشتر بود و شرایط زندگی را برای مردم بسیار سخت می‌کرد.

حسینی در بیان مزیت دیگر بودجه امسال گفت: سهم مالیات در بودجه بیشتر شده است، سعی شده جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود، پایه‌های مالیاتی جدید ایجاد و آنها را تقویت کند؛ البته طی یکی دو سال گذشته هم گزارش‌های دولت حاکی از جذب بیشتر مالیات است.

این نماینده مجلس توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی را از دیگر مزیت‌های بودجه امسال عنوان کرد و گفت: دولت و کمیسیون تلفیق سعی کرده‌اند در بودجه امسال به موضوع اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است بپردازد.

وی همچنین گفت: تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان از دیگر مزیت‌های بودجه امسال است که با توجه به نیاز کشور به این مقوله به آن خوب پرداخته شده است.

حسینی گفت: سهم مناطق محروم در بودجه امسال افزایش یافته و در موضوع راه‌ها، آب روستایی، مخابرات، IT، ارتباطات و فناوری و ورزش جوانان تأکید بیشتری شده است.

به گفته این نماینده مجلس در بودجه امسال رعایت قوانین بالادستی در بودجه لحاظ شده است. توجه به قانون برنامه پنجم و چشم‌انداز 20 ساله همواره نیاز بود که دولت این توجه را رعایت کرده است.

یارانه افراد برخوردار حذف نشده است

نماینده مردم سوادکوه، قائمشهر، جویبار و کیاکلا گفت: در بودجه امسال هدفمندی یارانه‌ها که از نگرانی‌های جدی مردم و اقشار آسیب‌پذیر بود، دیده شده است.  برخی نگران این بودند که دولت یارانه‌ها را قطع کند اما یارانه در بودجه امسال دیده شده است.

وی افزود: اما مشکلی در پرداخت یارانه‌ها وجود دارد که دولت باید یارانه افراد برخوردار را حذف کند که چنین نکرده است اما کمیسیون تلفیق تا حدودی به این موضوع پرداخته است.

حسینی در ادامه افزایش بودجه دانشگاه‌ها، توجه به آب کشاورزی و شرب روستاها و انضباط اداری را از دیگر مزیت‌های بودجه امسال عنوان کرد.

2- محمدرضا تابش

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
محمدرضا تابش موافق لایحه بودجه 94، گفت: در بودجه 94 هیچ رقم پنهانی وجود ندارد و همه فعل و انفعالات شفاف است و همین موضوع قدرت  قدرت نظارت مجلس را افزایش و دولت را در موضع پاسخگویی شفاف در قبال عملکرد خود قرار داده است.

وی با اشاره به تبلور سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به نفت در بودجه ، 94 افزود: در بودجه سال 93 از 211 هزار میلیارد تومان منابع عمومی حدود 100 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و سایر داشتیم و حدود  78 هزار میلیاردتومان هم از نفت برداشت می‌کردیم و در لایحه بودجه وارد می‌شد.

تابش تصریح کرد: اما در سال 94 حدود 120 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و  سایر، تأمین کننده بودجه عمومی است و تنها 70 هزار میلیارد تومان از نفت برداشت می‌کنیم که این رقم در کمیسیون تلفیق به 54 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است بنابراین  کاهش معنا دار اتکا اقتصاد به نفت در بودجه لحاظ شده است.

وی با اشاره به توجه به اقتصاد دانش بنیان در لایحه بودجه 94، گفت: در لایحه دولت 300 میلیون دلار برای صندوق نوآوری و شکوفایی دیده شده است و همچنین اعتبارات فصل علم و فن آوری بالغ بر 40 درصد افزایش یافته است.

تابش اظهار داشت: اعتبارات مناطق محروم با وجود اینکه درآمدهای نفتی به کمتر از نصف کاهش یافته در بودجه از 3700 میلیارد تومان به 6300 میلیارد افزایش یافته و بالغ بر 70 درصد افزایش دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تداوم اجرای طرح سلامت در بودجه دیده شده و  تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت مردم حدود 35 درصد هزینه‌های درمان را از جیب خود پرداخت می‌کردند اما با اهتمام دولت مردم در سال 94 کمتر از 10 درصد از خودشان برای سلامت هزینه خواهند کرد.

تابش بیان داشت: همچنین در خصوص اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای اولین بار هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته و باز هم برای اولین بار در راستای تشویق جوانان به ازدواج مبلغ هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مسکن حمایتی زوج‌های جوان  اختصاص یافته است.

وی افزود: علاوه بر اعتبارات سال قبل هزار میلیارد تومان برای افزایش بهره‌وری آب اختصاص یافته و هزار و 400 میلیارد تومان هم در تلفیق برای تأمین منابع  آب لحاظ شده است.

تابش افزود: برای حفاظت از محیط زیست  و مقابله با ریزگردها و حفاظت از تالاب‌ها مبلغ 55 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ کفاف نمی‌کند و امیدواریم در صحن علنی مجلس در مورد این رقم بازنگری شود.

بودجه دفاعی کشور ۲۵۰ درصد افزایش یافت

وی به اعتبارات بنیه دفاعی اشاره کرد و گفت: اعتبارات این بخش از 1760 میلیارد تومان به 6200 میلیارد تومان افزایش یافته و به عبارتی  3.5 برابر شده است.

تابش تصریح کرد:  90 درصد به اعتبارات بخش تکمیل مجتمع‌های ورزشی نیمه تمام اضافه شده و در تلفیق به این رقم 100 میلیارد تومان دیگر اضافه شد.

 وی افزود: همچنین در بودجه سال 94 مقرر شده تا بدون افزایش نرخ مالیات، فرارهای مالیاتی شناسایی و با اخذ مالیات از آنها  درآمد دولت اضافه شود.

اعتبار ۴۲ هزار میلیارد تومانی عمرانی برای خروج از رکود

این نماینده موافق لایحه بودجه سال 94 تصریح کرد: برای خروج از رکود با توجه به نقش ساختمان در خروج از رکود دولت اهتمام خاصی در افزایش بودجه عمرانی داشته و اعتبارات این طرح‌ها از 42 هزار میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: سال آینده حدود 7400 میلیارد تومان برای آب و خاک به مصرف می‌رسد که به اعتبارات عمرانی افزایش می‌یابد و با این رقم بودجه اعتبارات عمرانی 40 درصد افزایش یافته است.

3- ابوذر ندیمی

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
 ابوذر ندیمی که به عنوان موافق سوم مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه 94 در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت با بیان اینکه خوزستان پاره تن ایران است،‌گفت: مگر می‌توانستیم درباره وضعیت ریزگردهای خوزستان بی‌تفاوت باشیم و به همین دلیل عدد در بودجه گذاشتیم. اگر می‌گویید کافی نیست می‌توانید پیشنهادات جدید بیاورید.

وی ادامه داد: در مصوبه تلفیق 3 هزار میلیارد تومان برای مدارس گذاشته شد چرا که ما باید دیون و حقوق معوق و مطالبات را پرداخت کنیم و اینگونه نیست که ما در تلفیق این موارد را رها کرده باشیم.

عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه جا دارد از تدبیر بزرگان نظام در بحث جریمه غیبت سربازی تشکر کنیم، گفت:‌درباره یارانه خودتان فرموده‌اید یارانه نابرابر است و ما پیشنهاد حذف افراد با درآمد بالای 2.5 میلیون تومان را در همین راستا مطرح کردیم.

انتشار اوراق مشارکت به ناچار

وی ادامه داد:‌ درباره حمل و نقل و شهرداری‌ها و بهداری‌ها فرصت‌های پولی و انتشار اوراق مشارکت و صکوک را مطرح کردیم و راه دیگری نداریم؛ اگر پیشنهادات بهتری است در این باره بفرمایید چرا که شهرداری‌ها منابع ندارند و ما باید پیشنهادی ارائه می‌کردیم.

وی افزود: در بحث پرداخت دیون نیز 10 هزار میلیارد تومان اوراق گذاشتیم.

ندیمی اظهار داشت: محیط زیست مسئله مهم کشور است و ما به همین دلیل 3 یا 4 جا منابع مورد نیاز را پیش‌‌بینی کردیم چنانکه فقط در یک محل 6 هزار میلیارد تومان برای محیط زیست و تالا‌ب‌ها اختصاص دادیم.

وی اضافه کرد: برای تامین خوابگاه‌ها و تغذیه باید منابع می‌دیدیم و این به غیر از منابع اصلی دانشگاه‌هاست و پیش‌بینی این منابع نشان می‌دهد که ما نسبت به‌ آنها بی‌تفاوت نبوده‌ایم.

ندیمی ادامه داد: در  راستای کمک‌های فنی و اعتباری 10 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های نوین آبیاری و امثال آن دیده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت شرکت‌های دولتی و لزوم ایفای وظایف نظارتی بر آنها گفت: این شرکت‌ها خودشان هم مجمع دارند و بعضی از آنها مانند آبفا و آب روستایی زیان‌ده هستند، همین جا باید از تخصیص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه شبکه آبیاری و موافقت مقام معظم رهبری با این اختصاص یاد کنیم.

هدف‌گیری بودجه 94 رشد 4 درصد و تورم 14 درصدی است

عضو کمیسیون تلفیق تصریح کرد: ما بنا به اهداف دولت به رشد 4 درصد و تورم 14 درصدی و رشد نقدینگی 17 درصدی در بودجه امسال توجه کردیم.

وی ادامه داد: ما علاوه بر تعیین دو سقف برای بودجه سال آینده 30 هزار میلیارد تومان را نیز برای بودجه عمرانی تثبیت کردیم و با توجه به مشکلات کشور باید پرسید برای اشتغال چه کار دیگری می‌توانستیم بکنیم.

ندیمی با بیان اینکه یکی از راهکارهایی ارزیابی بودجه توجه به رویکردها است گفت: اقتصاد مقاومتی مگر غیر بردن نفت، غیر مالیات جهت‌گیری به واردات و امثال آنهاست چنانکه ما تصویب کردیم کود شیمیایی وارداتی کم کم به سمت کود آلی متمایز شود.

وی با بیان اینکه درباره یارانه ده‌ها پیشنهاد به کمیسیون تلفیق آمد گفت:‌الان شما می‌گویید حذف افراد با درآمد 2.5 میلیون تومان از مصوبه تلفیق خارج شود اما واقعیت آن است که ما می‌توانیم آن را اصلاح کنیم و به جای آن مثلا یک درآمد سرپرست خانوار یا امثال آن متمرکز شویم.

4- حبیب برومند

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
حبیب برومند در موافقت با کلیات لایحه بودجه 94 در صحن علنی مجلس اظهار داشت: این لایحه نه تنها یک لایحه کارشناسی شده و کامل بود بلکه یک لایحه سیاسی نیز محسوب می‌شود و دولت از این طریق توانست خواب قدرت‌های سلطه‌طلب را که با ارزان کردن نفت، حلقه فشار بر ملت ایران را افزایش می‌دادند، بر هم زند.

وی با اشاره به اینکه تکیه بودجه سال 94 به نفت برای اولین بار به یک سوم کاهش یافته است، افزود: در سال‌های گذشته بیشترین تاکید بودجه بر نفت بود و بخش‌های غیر نفتی مانند کشاورزی تضعیف می‌شدند و صادرات قابل توجهی در این بخش‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

برومند، عدم وابستگی بودجه به نفت را فرصتی برای تقویت بخش‌های بنیادین کشور عنوان کرد و گفت: افزایش سهم مالیات در بودجه 94 به منظور جلوگیری از فرارهای مالیاتی از جمله نکات مثبت لایحه بودجه سال آینده است البته افزایش مالیاتی برای کارمندان دولت اتفاق نمی‌افتد.

وی تأکید کرد: به این ترتیب از وارد کنندگان خودروهای گران قیمت و کالاهای لوکس مالیات دریافت خواهد شد که البته این اتفاق باید در سال‌های گذشته می‌افتاد.

زوج‌های جوان می‌توانند به جای وام ازدواج دو برابر وام خرید کالای داخل بگیرند

برومند توجه به اقتصاد دانش‌بنیان، استفاده از احکام غیر بودجه‌ای و توجه به اهداف برنامه پنجم را از جمله نقاط مثبت لایحه بودجه 94 عنوان کرد و گفت: در تبصره 13 الحاقی بودجه پیش‌بینی شده است که زوج‌های جوانی که وام ازدواج نگیرند، به جای آن می‌توانند به اندازه دو برابر وام، کالای داخلی تحویل بگیرند که این کار باعث افزایش تولیدات داخل و حمایت از آن خواهد شد.

نماینده مردم پارس آباد، بیله سوار و مغان دو سقفی بودن بودجه ملی را از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه 94 عنوان کرد و افزود: وضعیت بودجه عمرانی در لایحه بودجه 94 با امنیت و پایداری بیشتری همراه است که در واقع افزایش سهم بودجه‌های عمرانی باعث اشتغالزایی در کشور خواهد شد.

5- حسن کامران

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
حسن کامران در موافقت با کلیات لایحه بودجه 94 گفت: امسال برای اولین بار اخذ مالیات مناطق آزاد در بودجه لحاظ شده است.

توجه به میادین مشترک نفت و گاز از نکات استراتژیک بودجه است

وی افزود: نکته مهم دیگر در بودجه توجه به میادین مشترک نفت و گاز است که بر این اساس مقرر شده مبلغ 4 میلیارد و 800 میلیون دلار از صندوق برداشته و از سود آن برای این اقدام استراتژیک بهره‌ گرفته شود و مجدد آن مبلغ به صندوق بازگردانده شود.

این نماینده موافق لایحه بودجه 94 تصریح کرد: همچنین تقویت شرکت‌های دانش بنیان از نکات مثبت لایحه بودجه 94 است .

وی افزود: همچنین برای اولین بار برای رزمندگان معسر و آنهایی که بیمه ندارند و فاقد شغل هستند  مقرر شد حداقل 70 درصد حقوق بیمه تأمین اجتماعی تعلق گیرد و همچنین حذف درصد جانبازی برای اخذ وام جانبازان در بودجه لحاظ شده است.

کامران تصریح کرد: در لایحه بودجه 94  چند دست بیمه ذکر شده از جمله برای بیمه زنان خانه‌دار و بی‌سرپرست و بیمه  زنان بیوه  60 و 50 ساله و بیمه کارفرمای کشاورز که حدود 400 هزار نفرند، امسال در ردیف 110400 مالیات بر واردات یک درصد اضافه شده است.

وی افزود: همچنین در بودجه امسال در رابطه با پدر و مادر شهید توجه شده که در صورت فوت  اگر والدینش بیماری صعب‌العلاج داشتند و یا  معلول و یا  نامادری و حتی مطلقه تحت تکلف و مهجور بود حقوقشان قطع نشود.

این نماینده موافق تصریح کرد: از موارد استراتژیک مورد توجه در بودجه سال 94 مهار آب‌های مرزی است و مقرر شده که مبلغی از صندوق توسعه ملی برای این منظور برداشت شود.

کامران اظهار داشت: همچنین برای تکمیل شبکه‌های آب  1 و 2 و 3 و 4 در کشاورزی مقرر شد تا 85 درصد را دولت و 15 درصد را کشاورز تأمین کند و در صورتی که کشاورز توان پرداخت آن 15 درصد را نداشت، این مبلغ از طریق کار و کارگری تأمین شود.

وی افزود: بازنشستگان ذوب آهن و فولاد که  13 استان درگیر هستند و بر این اساس حکم آورده‌ایم که آنچه دولت از  سال‌های قبل از رد سهم یا سهم الشرکه یا اموال آنها انتقال پیدا کند به آن صندوق و این طور نباشد که سوابق آنها نادیده گرفته شود.

وی افزود: 8 درصد اعتباری تمام روستاها اختصاص یابد به بهسازی روستاها که در کنار آن افزایش غیر رایگان هم داریم.

6- عزیزالله اکبریان

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
عزیزالله اکبریان نماینده موافق کلیات لایحه بودجه 94 گفت: یکی از نکات مثبت لایحه بودجه 94 به موقع ارائه شدن این لایحه است اما انتقاد من از برخی نمایندگان مخالف بودجه این است که این افراد تحصیلات اقتصادی دارند اما مطالبی می‌گویند که تعجب ما را برمی‌انگیزند.

وی افزود: ما در این کشور زمانی 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت با قیمت بالای 100 دلار می‌فروختیم اما الان این عدد به زیر یک میلیون 300 هزار بشکه با قیمت 40 دلار رسیده است، پس همه چیز را تیره و تار نشان دادن درست نیست.

مخالفان بودجه منابع جدید اعلام کنند

اکبریان گفت: مخالفان لایحه بودجه حداقل می‌توانند به منابع جدید در بودجه اشاره کنند و بگویند که دولت از کجا تأمین اعتبار کند و وقتی قیمت نفت کاهش یافته و صادرات نفت کاهش یافته است، پس دولت در بودجه این موضوع را به خوبی دیده است.

وی افزود: پس بیایید کمک کنیم و به دولت منابع درآمدی جدید را معرفی کنیم تا منابع درآمدی کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه مخالفت با هر موضوع علمی و کارشناسی درست نیست گفت: انتقادها باید با استدلال و منطق باشد.

اکبریان گفت: قیمت نفت کاهش یافته اما درآمد آن نیز در بودجه به حداقل رسیده است و از 254 هزار میلیارد تومان 55 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی حاصل خواهد شد.

وی به یکی از ابزارهای بودجه یعنی جلوگیری از فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: همه مردم باید اظهارنامه مالیاتی را پر کنند که این یک ویژگی مثبت برای لایحه بودجه 94 است، پس این نشان می‌دهد که نباید فقط کارمندان و کارگران مالیات بدهند و باید همه در کشور مالیات پرداخت کنند.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از بهره مالکانه معادن یکی از منابع درآمدی جدید در بودجه است گفت: برخی می‌گویند درآمدهای جاری دولت افزایش یافته اما می‌بینیم که هزینه‌های جاری دولت صفر است در حالی که تورم حداقل 14 درصد است پس این درآمدهای جاری باید شامل حال دولت باشد.

بودجه بر اساس اقتصاد مقاومتی تدوین شده است

اکبریان ادامه داد: در بودجه 94 پیش‌بینی شده است که افراد پردرآمدی که در هدفمندی یارانه‌ها حذف می‌شوند درآمدی که از این موضوع حاصل می‌شود در همان استان‌ها هزینه شود پس می‌بینیم بودجه بر اساس اقتصاد مقاومتی تدوین شده و روزنه‌ای برای اقتصاد مقاومتی باز می‌کند.

به گفته وی، اختصاص 48 هزار میلیارد تومان برای اقدامات بهداشتی و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده یک اقدام مثبت و مفید در لایحه بودجه 94 است.

وی افزود: برای اولین بار اخذ عوارض از واردات سیگار و اختصاص آن به ورزش می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

اکبریان با اشاره به اینکه 4.8 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است گفت: همه می‌دانیم که برخی از چاه‌های مشترک نفت ایران توسط سایر کشورها در حال استخراج است، بنابراین باید سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت گیرد که همین اختصاص 4.8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

به گفته وی، توجه به مناطق محروم در روستاها و اختصاص 8 درصد بودجه عمرانی برای روستاها، 55 هزار میلیارد تومان برای راههای روستایی و آبرسانی به روستاها در بودجه 94 از نکات مثبت این لایحه است.

7- کمال‌الدین پیرمؤذن

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
کمال‌الدین پیرمؤذن که به عنوان موافق هفتم کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، اظهار داشت: در سال‌های اخیر بودجه بر نفت تکیه داشت و ناکارآیی دولت‌ها با بودجه نفت پوشش داده می‌شد اما تقلیل درآمدهای نفتی باعث شد در بودجه سال جاری بر مردم و دیگر مزیت‌های اقتصادی کشور تکیه شود.

وی تأکید کرد: این وضعیت کمال مطلوب است و بودجه‌ریزی سال آتی دچار تغییر و تحول جدی نسبت به سال‌های گذشته شده و در راستای سیاست‌های بالادستی از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه پنجم تنظیم شده است.

بودجه 94 رشد اقتصادی 3 درصدی به دنبال خواهد داشت

نماینده اردبیل ادامه داد: محاسبات مراکز پژوهشی نشان می‌دهد به لحاظ تأثیر مستقیم هزینه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری بر رشد اقتصادی لایحه بودجه 94 منجر به 3 درصد رشد اقتصادی می‌شود و کاهش 3.3 درصدی هزینه‌های جاری در بودجه 94 نسبت به 93 در افزایش رشد اقتصادی مؤثر خواهد بود.

وی اضافه  کرد: لایحه بودجه 94 نسبت به سال‌های قبل با توجه به برخورداری از علم روز بودجه‌ریزی تحرک رشد اقتصادی دارا و ندار، بهبود اشتغال، افزایش کارآیی دولت در استان‌ها و شاخص‌های متعدد دیگری را هدف گرفته است و پیش‌بینی‌های عملیاتی راستین در آن صورت گرفته است.

پیرموذن افزود: این بودجه فضای معطر توسعه و محرومیت‌زدایی را به اقصی ‌نقاط کشور خاص روستاها خواهد برد و در آن برای خصوصی‌سازی سالم و بهره‌گیری از فاینانس بسترسازی شده و به محیط زیست، ورزش، بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ شهرها توجه کافی شده است.

وی تأکید کرد: نباید فراموش کرد که تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت رانتی سوداگرانه و امثال آن و پایان دادن به دولت بزرگ که چوب لای چرخ توسعه است به مددرسانی عموم نمایندگان آگاه نیاز دارد.

نماینده اردبیل با بیان اینکه توسعه اقتصادی جلوه کمی توسعه و توسعه سیاسی و فرهنگی جلوه کیفی آن است، گفت: توجه به واردات کالاهای سرمایه‌ای و جمع کردن بساط فشارهای سیستمی به تولید‌کنندگان در این بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای اولین بار این بودجه هدفمند، کارا و واقع‌گرایانه موجبات درهم‌ریختگی نظامات حقوقی را پدید نمی‌آورد و در عین حال به کسری بودجه دامن نخواهد زد و به دلیل احتیاط نسبت به درآمدهای نفتی برای ملک و ملت کارآمد خواهد بود.

پیرموذن در پایان به حدیث پیامبر گرامی اسلام مبنی بر اینکه من از فقر اقتصادی بر امتم نگران نیستم بلکه از سوء تدبیر آنها می‌ترسم، اشاره کرد.

8- سلیمان عباسی

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94
سلیمان عباسی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 94 کشور به عنوان موافق هشتم با اشاره به ارائه به موقع لایحه بودجه از دولت قدردانی کرد و اظهار داشت: توجه به زیرساخت‌های اقتصادی، بهداشت و درمان، حمایت از تولید داخلی و توسعه مناطق محروم کشور از جمله نکات مثبت این لایحه به شمار می‌رود.

وی افزود: در راستای انضباط بودجه و شفافیت، نکات مثبتی وجود داشته که علاوه بر آن انتشار اوراق مشارکت، صکوک و اسناد خزانه اسلامی به عنوان فرصت‌های قابل اتکاء در بودجه به شمار می‌روند.

عباسی با تأکید بر اینکه یکسری از منابعی که در بودجه سال 93 به امور خاص اختصاص داده شده بود در لایحه فعلی حذف شده است،‌ گفت: ماهیت بودجه طبق برنامه پنجم توسعه کشور تدوین شده و در آینده نیازمند اصلاح قوانین و مقررات نیست.

وی گفت: طبق این لایحه 16 هزار میلیارد ریال بابت خطوط لوله‌کشی گازرسانی با اولویت مناطق سردسیر و 3 هزار میلیارد ریال برای تأمین استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس اختصاص داده شده است.

این نماینده مجلس اختصاص 1200 میلیارد ریال برای طرح افزایش سرانه مدارس و 300 میلیارد ریال برای توسعه بخش کشاورزی را از دیگر نکات مثبت این لایحه برشمرد و افزود: در این لایحه 10 هزار میلیارد ریال در قالب کمک‌های فنی برای آبیاری صحیح در قالب الگوی کشت تخصیص داده شده است.

وی افزود: در این لایحه افزایش بنیه دفاعی از محل مکشوفات به فروش فرآورده‌های نفتی و تحویل آن تا سقف 10 هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که در این خصوص انتظار می‌رفت بیش از این اعتبار تخصیص داده شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مبلغ 3300 میلیارد ریال درآمد از محل فروش سهام و بنگاه‌ها برای توسعه مناطق محروم در نظر گرفته شده است، گفت: بخشی از این اعتبارات در راستای تکمیل طرح‌های نیمه تمام اختصاص داده شده است.

وی گفت: علاوه بر این به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده تا بخشی از منابع نزد بانک‌های دولتی و خصوصی در راستای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی سپرده‌گذاری شود.

عباسی تأکید کرد: بیمه فعالیت‌های مدنی حمایت از صنایع دریایی و اختصاص 4 هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه‌های روستایی و انرژی‌های تجدید‌پذیر از نکات مثبت این لایحه به شمار می‌رود.

وی افزود: کنترل آلودگی‌های موجود در محیط زیست، احیای تالاب‌ها و رودخانه‌ها برای پایش محیط زیست در این لایحه در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس اختصاص 285 میلیارد ریال هزینه بورسیه دانشجویان و تجهیز خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها را بسیار مؤثر خواند و گفت: در این لایحه به تحصیل رایگان حافظان قرآن کریم در دانشگاه‌ها به تأمین زمین و مسکن ایثارگران مورد توجه قرار گرفته است.

اعتبار۵۳ هزار میلیارد ریالی بخش تولید و حمل‌ونقل

وی گفت: در این لایحه 53 هزار میلیارد ریال بابت حمایت از بخش تولید، حمل و نقل عمومی و جلوگیری از آلودگی در محیط زیست در نظر گرفته شده و در کنار آن 48 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح تحول سلامت پیش‌بینی شده است.

حمایت از تولید داخلی نکته مثبت بودجه است

عباسی با تأکید بر اینکه در این لایحه 10 هزار میلیارد ریال به اشتغال جوانان که دغدغه اصلی مسئولان کشور است تخصیص داده شده است، گفت: توجه به مناطق آزاد، حل معضلات سربازی غایبان با پرداخت جریمه و وابستگی کمتر بودجه به درآمدهای نفتی در کنار توانمندسازی و بهسازی سیستم‌های تولید از مهمترین نکات مثبت لایحه به شمار می‌رود.

وی در پایان از نمایندگان مجلس درخواست کرد به تصویب کلیات لایحه رأی مثبت بدهند.

9- غلامرضا کاتب

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94 در مجلس چه گفتند؟
غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه 94 دولت در صحن علنی اظهار داشت: میزان درآمدهای نفتی در سال 90 حدود 100 میلیارد دلار، 91 و 92 میانگین 27 میلیارد دلار و در سال جاری کمتر از 25 میلیارد دلار بوده و کشور با این درآمدها اداره شده است.

در بودجه سال آینده، پیش‌بینی دولت از درآمد نفت 71 هزار میلیارد تومان نسبت به سال جاری بود که رشد منفی 8.6 داشت و این رقم در کمیسیون تلفیق به 54 هزار میلیارد تومان کاهش یافت که نشان می‌دهد اتکای بودجه به درآمد نفتی 25 درصد شده است.

وی در مورد اعتراض برخی نمایندگان به مواد الحاقی و اینکه گفته می‌شود 19 ماده درآمدهای هزینه‌ای را افزایش داده است، گفت: 17 ماده هزینه‌های جاری را افزایش داده، آنچه می‌خواهیم تصمیم بگیریم اکنون راجع به کلیات است، درست است می‌توان این مباحث را در جزئیات دقت کرد. حرف درستی است که باید از مردم به مناسبت 22 بهمن تشکر کنیم و نباید پاداش این باشد که پولی که به مردم داده می‌شود، مجدداً از جیب آنها با افزایش هزینه‌ای خارج کنیم.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، منابع عمومی 211 هزار میلیارد تومان در سال جاری در سال 93 در نظر گرفته شده بود که این موضوع در سال 94 حدود 214 هزار میلیارد تومان با رشد 2.4 درصد دارد که کار بسیار خوبی است، از طرفی درآمدهای مالیاتی در سال جاری 59 هزار میلیارد تومان بود که برای سال آینده 72 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و 22.5 درصد رشد دارد. همچنین مالیات بر واردات 11 هزار میلیارد تومان بود که 46 هزار میلیارد تومان رسیده است.

کاتب به واگذاری دارایی‌های مالی دولت اشاره کرد و گفت: فروش اوراق مشارکت از 6 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 11 هزار میلیارد تومان در لایحه 94 افزایش یافته است و همچنین با کاهش واگذاری سهام روبه‌رو هستیم که از 10 هزار میلیارد تومان سال جاری با کاهش 7 هزار میلیاردی در سال آینده 3 هزار میلیارد تومان خواهد بود که به دلیل واقعی شدن عملکرد بودجه است.

این نماینده مجلس یادآور شد: در بخش اعتبارات هزینه‌ای سال جاری رقم 149 هزار میلیارد تومان درآمد هزینه‌ای بود که 11.2 درصد افزایش داشته و به 166 هزار میلیارد تومان رسیده و در تلفیق نیز علاوه بر آن 5 هزار میلیارد تومان ناشی از 19 ماده الحاقی اضافه شده که در جزئیات می‌توان به این الحاقیه‌ها رأی نداد.

همچنین گفتیم و تأکید کردیم که سال آینده نباید افزایش هزینه داشته باشیم که مورد تأکید اقتصاد مقاومتی است.

کاهش تورم به ۱۴ درصد و رشد سرمایه‌گذاری از ویژگی‌ لایحه بودجه است

وی با بیان اینکه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 15 درصد رشد کرده و به 48 هزار میلیارد تومان رسیده است بیان داشت: همچنین 2 هزار میلیارد تومان دیگر نیز کمیسیون تلفیق به این موضوع اضافه کرده که در راستای رویکرد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلقی می‌شود و نیز بدهی بخش دولتی مدیریت شده و تداوم اجرای هدفمندی و کاهش نرخ تورم را به همراه دارد.

کاتب به دیگر مزایای لایحه بودجه 94 اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت تمام‌شده اولویت‌بندی‌ طرح‌ها،‌ بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد از جمله این مباحث بوده، همچنین در بحث هدفمندی اگر ایرادی به تعیین سقف درآمد 2.5 میلیون تومانی برای حذف پردرآمدها وجود دارد، لایحه دولت منطقی‌تر بوده و می‌توان در این زمینه رفع ابهام کرد.

وی ادامه داد: جدول مناطق کمتر توسعه یافته 66 هزار میلیارد ریال به آن اختصاص یافته که کار بسیار خوب و بزرگی است، اما می‌تواند اصلاح نیز شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: پیش‌بینی رشد سرمایه‌گذاری 40 درصدی کاهش تورم به 14 درصد، مهار تورم، ایجاد اشتغال، رونق تولید از دیگر مزیت‌های بودجه سال آینده محسوب می‌شود.

10- غلامرضا تاجگردون

مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه 94 در مجلس چه گفتند؟
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق امروز در جریان رای‌گیری کلیات لایحه بودجه به عنوان آخرین موافق با اشاره به این که مقاوم کردن اقتصاد و بودجه باید در عدد نشان داده شود، اظهار داشت: سهم صندوق توسعه ملی به 20 درصد کاهش داده شد که بیش از این عدد 31 درصد پیشنهاد داده شده بود.

وی افزود: امکان افزایش سهم صندوق توسعه ملی از محل درآمدهای حاصل از فروش نفت خام وجود نداشت، چرا که در صورت افزایش این سهم باید بودجه عمرانی به یک دوم کاهش پیدا کند.

سهم صندوق توسعه ملی را برای پروژه‌های عمرانی ۱۲ درصد کاهش دادیم

تاجگردون با اشاره به این که افزایش سهم صندوق توسعه ملی از محل درآمدهای نفتی به منظور تعطیلی بسیاری از طرح‌های عمرانی است تصریح کرد: با رایزنی صورت پذیرفته این رقم 20 درصد در نظر گرفته شد.

وی در پاسخ به انتقادات برخی نمایندگان مبنی بر افزایش هزینه‌های مردم گفت: در این لایحه نه تنها هزینه‌ها را زیاد نکردیم، بلکه از بودجه جاری شرکت‌ها برخی را خط زدیم.

۳.۲ هزار میلیارد تومان هزینه جاری شرکت‌ها کسر شد

رئیس کمیسیون تلفیق تاکید کرد: 3 هزار و 200 میلیارد تومان از هزینه جاری شرکت‌ها کسر و به مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش، دیجیتال‌سازی صدا و سیما، افزایش سرانه مدارس، جهیزیه و اشتغال اضافه شد.

وی در پاسخ به انتقاد  مصباحی مقدم در خصوص دلایل عدم جسارت کمیسیون تلفیق نسبت به اجرای کامل هدفمندسازی یارانه‌ها در بودجه تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها طبق قانون هدفمندسازی انتقادی است که می‌پذیرم اما مردم اجازه نخواهند داد که قیمت بنزین به یکباره از 700 تومان به 1300 تومان برسد.

تاجگردون گفت: نمایندگان مجلس هم شرایط روز مردم را درک می‌کنند و به همین دلیل حذف یارانه اقشار با درآمد بیش از 2 میلیون و 500 هزار تومان را تصویب کردند.

وی افزود: افزایش قیمت‌های حامل انرژی براساس معیار فوب خلیج فارس کار درستی است اما در شرایط فعلی امکان آن وجود ندارد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این انتقاد که چرا هزینه‌های مردم افزایش پیدا کرده است گفت: در این خصوص هزینه‌های مردم افزایش پیدا نکرده و تنها در برخی موارد از جمله گاز رسانی و توسعه برق روستایی هزینه‌هایی در نظر گرفته شده که برای اجرای عدالت روستاییان هم از این نعمت برخوردار شوند.

وی افزود: این بودجه فشاری بر مردم نخواهد داشت و دولت هم تمایلی به این موضوع که هزینه‌ای به مردم تحمیل شود ندارد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 کشور در خصوص این موضوع که رقم‌های درنظر گرفته شده آلوده به نظر شخصی افراد نیست تاکید کرد، در این جداول هیچ یک از نظرات شخصی اعمال نشده و تنها مصالح نظام درنظر گرفته شده است.

وی گفت: در این بودجه نیامدیم به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ریاست جمهوری پولی اضافه کنیم بلکه آنان را مکلف کردیم که سهم شهرستان‌ها را از محل بودجه رعایت کنند.

تاجگردون با بیان این که اعتبارات مصوب پروژه‌های آقای X و یا غیره نیز تاکید کرد: 400 میلیارد تومان بابت راه روستایی و 500 میلیون دلار بابت آب روستایی اعتبار درنظر گرفته‌ایم که امیدواریم که شورای نگهبان تصویب کند.

وی افزود: علاوه بر آن 650 میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه‌خیز در نظر گرفته‌ایم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 94 در پاسخ به نظرات برخی نمایندگان از جمله توکلی، قادری، قوامی و مصباحی مقدم تقدیر کرد و گفت: مخالفین 2 نکته منطقی داشتند که بر همین اساس معتقدند سهم صندوق به 32 درصد برسد، اما این موضوع به معنای کاهش سهم پروژه‌های عمرانی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: از نمایندگان مجلس می‌خواهم به کلیات لایجه بودجه سال 94 رای مثبت بدهید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    حقشونه. آفرین. همین درسته
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    در بودجه سال 93 از 211 هزار میلیارد تومان منابع عمومی حدود 100 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و حدود 78 هزار میلیاردتومان هم از نفت برداشت شده... حلال و زلال
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    بارک الله به این مجلس. ثروت این مملکت را مفت ندهید به دولتی ها
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    از مدیر سایت انتظار می رفت کامنت قبلی را تائید نماید که به طرز مشکوک نکرده؟!!! آیا بااین کارها جز به کشور و مردم مظلوم در پیشگاه خدا خیانت نمی کنید؟ آیا شما متعهد نبوده اید که درجهت منافع عمومی قدم بردارید و از انحصار حمایت نکنید؟ آیا بااین کار جز به فساد کشاندن کشور نتیجه دیگری مترتب است؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس