در شرایطی که 6 ماه است مشترکان با اختلال‌های عدیده‌ای برای گذر به نسل‌های جدید مخابراتی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند اپراتورها به جای بهبود کیفیت سرویس، خود را با رقابت پوشالی و ژست‌های تبلیغاتی راه‌اندازی 3G و 4G سرگرم کرده‌اند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، وضعیت شبکه تلفن همراه از شهریور ماه که مجوز ارائه خدمات 3G و 4G به همراه اول و ایرانسل داده شد، متحول شد.

شبکه تلفن همراه که از گذشته با مشکلات و اختلال‌هایی دست و پنجه نرم می‌کرد با ارائه نسل‌های جدید مخابراتی و قرار گرفتن در مرحله گذر به نسل جدید دست‌خوش مشکلات عدیده‌ای شد که بار مضاعفی را بر جیب، وقت و هزینه مشترکان تحمیل می‌کند.

اما مرحله گذر بیش از آنچه تصور می‌شد پیچیده و مشکل بود و مدت اختلال‌‌ها را بسیار طولانی کرد. چنان که شبکه اپراتورهای تلفن همراه از شهریورماه تاکنون هنوز به پایداری نرسیده است.

*مشترکان اندرخم نسل 2 موبایل/ 4G تبلیغ می‌شود

این دوره گذر طولانی،‌ اوضاع را برای مشترکان موبایل بسیار سخت کرده است؛ همچنان که مشترکان یکی از اپراتورهای موبایل حتی در پایتخت نیز امکان استفاده کامل از شبکه 3G را ندارند و اگر تنظیمات گوشی خود را روی حالت 3G قرار دهند برای مکالمه از شبکه خارج می شوند و امکان تماس با آنها وجود ندارد. در نتیجه این مشترکان باید به طور پیوسته تنظیمات خود را روی 2G و 3G تغییر دهند. سطح پوشش 3G نیز اگرچه در حال افزایش است اما کامل نشده است.

مشترکان اپراتور دیگر نیز با مشکلات جدی عدم آنتن دهی مواجه هستند؛ این مشترکان از قطعی و وصلی مکرر در طول تماس‌ها به شدت گلایه‌ دارند. علاوه بر این از وضعیت اینترنت سیم‌کارت این اپراتور نیز شکایت می‌کنند و می‌گویند: اپراتور وضعیت نرمالی از سرویس دهی اینترنت را ارائه نمی‌کند.

وضعیت نامطلوب اینترنت موبایل این اپراتور در شرایطی صدای اعتراض مشترکان را درآورده که این اپراتور درباره راه‌اندازی نسل 4 در دیگر استان‌های کشور نیز تبلیغ می‌کند. صرفا راه‌اندازی‌های نسل های جدید مخابراتی بدون ارائه سرویس مطلوب موجبات نارضایتی بیش از پیش مشترکان را فراهم کرده است. آنها تبلیغات 3G و 4G اپراتور را می بینند اما در عمل نه تنها تغییری در کیفیت سرویس دهی مشاهده نمی‌کنند بلکه باید مشکلات دوره گذر نسل‌های مخابراتی را نیز تحمل کنند.

همچنان که در مراسم افتتاح شبکه نسل 4 این اپراتور در یکی از استان‌ها، نیز عدم همخوانی تبلیغات و سرعت واقعی اینترنت این اپراتور مورد انتقاد نماینده های رسانه قرار گرفت و مدیرعامل اپراتور در پاسخ به انتقاد، گفت: تستی که در آغاز به کار شبکه ارائه می‌شود نشانه توانمندی شبکه 4G است وگرنه سرعت 40 مگابیتی که نمایش داده می‌شود در عمل بسته به میزان استفاده همزمان مشترکان متغیر است.

*وزیر ارتباطات: اختلال موبایل در نتیجه جایگزینی سیستم‌های قدیمی با جدید، طبیعی و موقت است

پس از شهریورماه که اختلال‌های موبایل آغاز شد، طبق آنچه از نظر فنی انتظار می‌رفت مسئولان اختلالات به وجود آمده در سیستم اینترنت موبایل دو اپراتور همراه اول و ایرانسل را  طبیعی و موقت اعلام کردند.

همچنان که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که به وجود آمدن برخی اختلالات در خدمات اپراتورهای همراه اول و ایرانسل برای آمادگی ارائه‌ نسل سوم ارتباطی 3G قابل پیش‌بینی بود، اظهار کرد: در زمانی که پروانه ارائه نسل سوم ارتباطی به این اپراتورها داده شد، به صورت علنی اعلام کردند که با توجه به اینکه در کل کشور یک سیستم بزرگ در حال جایگزینی سیستم قدیمی است مردم باید برخی مشکلات را در این زمینه تحمل کنند.

وی با اشاره به این‌که راه‌اندازی نسل سوم اینترنتی در یک زمان در کل کشور امکان‌پذیر نبود، تصریح کرد: ارائه خدمات 3G ابتدا از مناطق استان‌ها شروع شد و سپس به شهرهای بزرگ و از آنجا به همه شهرهای دیگر انتقال داده خواهد شد. در هر شهری که نسل سوم ارتباطی ارائه می‌شود، لازم است سیستم‌های اینترنتی تغییر کند و باید فرصت کافی را به اپراتورها بدهیم که سیستم قبل را بردارند و سیستم جدید را جایگزین کنند.

*اولتیماتوم رفع اختلال های موبایل از بهمن به 10 اسفند انتقال یافت

اما جایگزینی سیستم‌های قدیم و جدید حتی بیش از آنچه که وزیر ارتباطات و مدیران اپراتورها تصور می کردند، به درازا کشید و اکنون وارد 6 ماهگی شده است.
پس از اینکه وزیر ارتباطات و مسئولان وقت چندین بار برای رفع مشکلات و اختلالات برای اپراتورها ضرب الاجل تعیین کردند، بهمن ماه آخرین فرصت برای اپراتورهای موبایل برای حل اختلالات اعلام شد؛ اما اپراتورها در این مدت نیز علیرغم تلاش شبانه‌روزی نتواسنتد اختلال‌ها را پایان دهند. در نتیجه هم اکنون کاربران موبایل با مشکلات و اختلالات بسیاری در دسترسی به این سرویس های ارتباطی مواجه هستند.
قطعی و وصلی های گاه و بیگاه، از دسترس خارج شدن، خط رو خطی مداوم و قطعی حین مکالمه و اشغالی، پیغام های خطا در شماره گیری و به طور کل اختلالات در آنتن دهی مواجه اند، از جمله مشکلاتی است که مشترکان موبایل در این 6 ماه با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

پس از این غلامرضا داداش‌زاده معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که چندی پیش درباره وضعیت شبکه های تلفن همراه و پایان مهلت اپراتورها برای رفع اختلالات گفته بود: براساس برنامه ریزی های انجام شده اپراتورهای موبایل تا پایان بهمن ماه زمان دارند که شبکه خود را به پایداری رسانده و مشکلات و اختلالات را رفع کنند، این بار در اظهارنظر جدیدتری، اعلام کرد: یکی از اپراتورهای تلفن همراه برای برطرف‌سازی اختلالات تا دهم اسفندماه زمان خواسته است. این شرکت ملزم است برای گسترش 3G در کشور فعالیت‌های خود را دنبال کند و فعالیت‌های توسعه‌ای گاه اختلالاتی را به دنبال خواهد داشت.

*رگولاتوری: اپراتورها فقط به توسعه فکر نکنند،‌کیفیت را نیز افزایش دهند

درحالی که قرار بود نسل سوم و چهارم موبایل در جهت افزایش کیفیت دسترسی مشترکان به اینترنت موبایل باشد، اکنون اتصال به اینترنت موبایل با GPRS و 3G مختل است و 4G نیز به مزیت تبلیغاتی برای اپراتورها تبدیل شده است.
در این شرایط معاون رگولاتوری می‌گوید: نتیجه بررسی ها از بهبود وضعیت شبکه موبایل نسبت به دوره قبل حکایت دارد و اپراتورها در پایداری شبکه به حد قابل قبولی رسیده اند؛ اما تجربه‌های مشترکان از استفاده از شبکه‌ها نتایج دیگری را به دست می‌دهد.
غلامرضا داداش زاده با تاکید براینکه در 2 ماه اخیر جلوی توسعه 3G را از سوی اپراتورها گرفته ایم تا شاخص های کیفی را بالا ببرند، تصریح کرد: به همراه اول و ایرانسل تذکر داده ایم که خیلی به دنبال سرعت توسعه نباشد و کیفیت را نیز مدنظر قرار دهند به همین دلیل در دو ماه اخیر تقریبا هر دو اپراتور سرعت توسعه خود را کاهش داده اند و به کیفیت توجه کرده اند و شاهد کاهش اختلالات هستیم.
این مقام مسئول در رگولاتوری با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان سال 93 به شبکه ای پایدار در حوزه تلفن همراه برسیم افزود: هم اکنون اپراتورها بازار خود برای سرویس های نسل سوم موبایل را جذب کردند و باید از این پس به فکر افزایش کیفیت و رضایت مشترکین باشند.

*وزیر ارتباطات: مشترکان مقایسه و سپس انتخاب کنند

به نظر می‌رسد جریان 3G و 4G بیش از آنکه اسباب دست اپراتورها برای ارائه سرویس های بهتر و با کیفیت تر به مردم شود، برای اهداف تبلیغاتی و در جهت جذب بیشتر مشترک مورد استفاده قرار گرفته است. در این میان نظارت جدی حاکمیت و برای مثال دستور به جای توقف توسعه 3G به اپراتورها، می‌تواند اهرمی کنترلی برای روش‌های بازاریابی اپراتورها باشد.

هر چند به گفته وزیر ارتباطات که در جریان افزایش تعرفه‌های اینترنت یکی از اپراتورها، قضاوت و انتخاب را به مردم سپرد و گفت: «مردم با آگاهی و مقایسه تعرفه‌ اپراتورها، اپراتور به صرفه‌تر براساس خدمات را انتخاب می‌کنند»، این بار نیز مشترکان می‌توانند در جریان هیاهوی تبلیغاتی با آگاهی و براساس کیفیت واقعی خدمات، اپراتور بهتر را انتخاب کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    ریس
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    این اپراتور ها به جای افزایش کیفیت فقط به فکر تو شچم بودن هستن مردم هم مجبورن از این اپراتور ها استفاده کنن چون اپراتور دیگه ای نیست
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    اجب....
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    خوبه همه چیز درست شد
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    درود بر مشرق بی ...
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    چرا وزیر ارتباطات گفت اختلال موبایل در نتیجه جایگزینی سیستم‌های قدیمی با جدید، طبیعی و موقت است
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    متاسفانه این روزها نمیشه یک دقیقه مکالمه صاف و صحیحی داشت علی الخصوص اگر مخاطب در یک شهر دیگر باشه که دیگه هیچ . موبایل ما شده شبکه بازار فقط تبلیغاته که میاد ده ها بار هم با همه راه های موجود خواستیم تبلیغات را روی موبایلمون قطع کنیم اما دوباره بعد از چند روز فعال میشه .
  • ali ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    من یک سوال اساسی دارم و از همه می خواهم که این موضوع را پیگیری کنند و اما سوال : این که اپراتور بدون اجازه ما یک پولی را از حساب ما بر میداره و آن را فعال سازی آهنگ پیشواز عنوان می کند و جالب اینجاست که بعد از انقضا آهنگ پیش واز باید پول رو برگشت بده اما به جاش یک پیام می فرسته و عنوان می کنه که آهنگ پیشواز شما برای یک مهلت .... تمدید شد . آیـــــــــــــــــــــا این دست در جیب کردن دیگران در روز روشن نیست ؟ اپراتور با این پول و سود آن چه می کند ؟ چرا هیچ کسی صداش در نمیاد ؟؟؟
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    یک سوال : اسنودن اعلام کرده که آمریکا و انگلیس شنود از موبایل داشته اند و این موضوع در غرب منفجر شد حالا آیا این ام تی ان - ایرانسل انگلیسی نیست ؟ درسته از یک اپراتور در آفریقاست اما همان آفریقایی هم ماله انگلیسه . با دست مسئولین بی کفایت ایرانسل وارد این کشور شده . در زمان خاتمی بود .
  • MohammaD ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    بله ام تی ان ایرانسل مال انگلیسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس