کد خبر 389216
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: خوشبختانه امسال ۱۰۱۳ نفر کمتر نسبت به سال گذشته در تصادفات کشته شده‌اند اما با این حال خراسان رضوی، فارس و اصفهان بیشترین فراوانی را در کل کشته‌های حاصل از تصادفات به خود اختصاص داده‌اند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سردار اسکندر مؤمنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری با حضور خبرنگاران با تبریک حماسه آفرینی بزرگ ملت ایران در راهپیمایی روز 22 بهمن به مقایسه تعداد خودروها در سال 57 پرداخت و اظهار داشت: در سال 57 کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از خودرو و موتورسیکلت 1.5 میلیون دستگاه بود اما اکنون تعداد شماره‌گذاری وسایل نقلیه موتوری از مرز 28 میلیون وسیله نقلیه عبور کرده و شماره‌گذاری خودرو نیز به حدود 18 میلیون رسیده است.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب 3 درصد وسیله نقلیه داشتند که هم اکنون این آمار به 36 درصد رسیده است.

افزایش 73 درصدی شماره‌گذاری خودروی صفر

سردار مؤمنی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و 104 هزار و 410 خودروی صفر شماره‌ گذاری شده که نسبت به سال قبل 73 درصد افزایش شماره‌گذاری داشته‌ایم؛ همچنین 81 هزار و 124 خودروی وارداتی شماره‌گذاری شدند که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 53 درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم.

وی گفت: امسال 456 هزار و 107 دستگاه موتور سیکلت شماره‌گذاری شدند که افزایش 75 درصدی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی تعداد کل خودروهای شماره‌گذاری شده 17 میلیون و 900 هزار خودرو عنوان کرد و گفت: امسال 208 خودروی فرسوده نیز از رده خارج شده‌اند.

سردار مؤمنی در ادامه صحبت‌های خود به فوتی‌های تصادفات پرداخت و گفت: خوشبختانه امسال 1013 نفر نسبت به سال گذشته کمتر فوتی حاصل از تصادف داشته‌ایم که 6.5 درصد کاهش کشته‌ها بوده‌اند.

وی استان مرکزی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مازندران و فارس را 5 استانی عنوان کرد که بیشترین کاهش تصادفات را در آنها شاهد بوده‌ایم.

خراسان رضوی، فارس و اصفهان دارای بیشترین فراوانی کشته‌های تصادف

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، تهران شرق و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین افزایش کشته‌ها را نسبت به سال گذشته داشته‌اند؛ همچنین خراسان رضوی، فارس و اصفهان نیز بیشترین فراوانی را در کل کشته‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

وی آمار کشته‌های جهانی تصادفات را رو به افزایش توصیف کرد و گفت: در سال 2014 آمار کشته‌ها از یک میلیون و 270 هزار کشته گذشته و به یک میلیون و 300 هزار کشته رسیده است و سازمان ملل در آخرین جلسه خود پیش‌بینی کرده است که اگر این روند افزایش یابد در سال 2030 تعداد کشته‌ها به دو برابر برسد.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی مهمترین علت تصادفات را در دنیا استفاده از تلفن همراه و ارسال و دریافت پیامک عنوان کرد و گفت: تلفن همراه و کاربرد پیامک مشکل جهانی در خصوص تصادفات جاده‌ای عنوان شده و از مواد مخدر و الکل نیز پیشی گرفته است.



سردار اسکندر مؤمنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه نشست خبری به طرح نوروزی پرداخت و اظهار داشت: این طرح دو مرحله دارد که یکی در اسفند ماه با افزایش خریدهای نوروزی شهروندان آغاز می‌شود و دیگری مصادف با تعطیلات نوروزی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: در اسفند ماه به دلیل افزایش خریدهای نوروزی به خصوص در کلانشهرها افزایش ترافیک را داریم که تمهیدات خاصی نیز در این زمینه اندیشیده شده که یکی از آنها افزایش گشت‌های پلیس راهور است.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی به دیگر تمهیدات پلیس راهور در اسفند ماه اشاره کرد و گفت: ساعات کار مراکز شماره‌گذاری خودرو در اسفند ماه افزایش پیدا می‌کند بدین صورت که در دهه اول اسفند ساعت کار این مراکز از 7 صبح تا 5 بعدازظهر، دهه دوم  اسفند از 7 صبح تا 7 بعدازظهر و دهه سوم اسفند از 7 صبح تا 10 شب خواهد بود.

سردار مؤمنی با بیان این مطلب که امسال آخرین سال تولید و همچنین شماره‌گذاری خودروی وانت پیکان است به شهروندان توصیه کرد که به هیچ عنوان خودروی وانت پیکان را برای سال 94 پیش‌خرید نکنند چرا که این خودرو به موضع می‌رود و این خودرو برای سال 94 شماره‌گذاری نخواهد شد.

وی به سه طرح کلان پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره و تصریح کرد: اولین طرح کلان کاهش سوانح و حوادث است و بنا داریم با کمک مردم این هدفگذاری را برای پایان سال 95 داشته باشیم که تعداد کشته‌ها را که هم اکنون 6.5 نفر به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه است به 4 نفر کاهش دهیم که این عدد از نظر عدد مطلق رسیدن به عدد 14 هزار برای سال 95 است.

تعویض پلاک به صورت غیرحضوری تا پایان ۹۵

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به دو طرح دیگر پلیس راهور که هم اکنون در حال مطالعه است اشاره کرد و گفت: کار تعویض پلاک به صورت غیرحضوری تا پایان سال 95 و اوایل سال 96 از جمله دیگر طرح‌های ما است.

اجرای آزمون متمرکز آیین‌نامه در سال ۹۴

سردار مؤمنی اجرای آزمون متمرکز آیین‌نامه در سال 94 از دیگر طرح‌های کلان پلیس راهور عنوان کرد و افزود: قرار است در سال 94 آزمون آیین‌نامه گواهینامه به مانند کنکور سراسری به صورت متمرکز اما چند بار در طول سال تکرار شود.

وی گفت: از دهه فجر امسال خودروهای تولیدی که تمام استانداردها را رعایت کرده باشند مثلاً دو کیسه هوا داشته و یورو 4 را نیز دریافت کرده باشند با مدل سال 94 شماره‌گذاری می‌شوند و هیچ تفاوتی در قیمت دو مدل 93 و 94 وجود ندارد.

شماره گذاری اسکانیا متوقف شده است

این مقام راهنمایی و رانندگی در مورد شماره‌گذاری اسکانیا اظهار داشت: اسکانیا هم اکنون شماره‌گذار نمی‌شود البته بخشی از مشکلات آن برطرف شده و شماره‌گذاری این خودرو معطوف به رعایت تمام استانداردهاست.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد پرداخت جرایم رانندگی از طریق سامانه راهور 120 گفت: جریمه‌هایی که با دوربین ثبت شده یا توسط کامپیوترهای دستی که مکانیزه بوده و قبض صادر می‌کند اعمال شود را می‌توان از طریق سامانه راهور 120 مشاهده و پرداخت کرد و هم اکنون پرداخت جریمه‌هایی که به صورت دستی اعمال می‌شوند از طریق این سامانه امکانپذیر نیست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش حجم شماره‌گذاری خودروها به خصوص در تهران و رسیدن به پلاک 99 گفت: مسلماً برای یکی، دو دهه اخیر کمبود پلاک نداریم و برنامه‌هایی در این زمینه داریم؛ مثلاً در تهران که پرترافیک‌ترین بخش شماره‌گذاری است و هم اکنون به 99 رسیده است می‌توانیم از پلاک‌های شماره 10، 20، 30 و ... استفاده کنیم البته ممکن است تغییراتی نیز اعمال شود.

سردار مؤمنی در مورد آلودگی هوا توسط موتورسیکلت‌ها گفت: هم اکنون استاندارد یورو 3 در مورد موتور سیکلت‌ها اعمال می‌شود اما توقع ما این است که کف استاندارها بالا برود و به استاندارد یورو 5 برسد چرا که هم در خصوص ایمنی و هم در خصوص زیست محیطی مفید است.

وی در ادامه به یکپارچگی ساختاری در بین سازمان‌های اورژانس هلال احمر و آتش‌نشانی پرداخت و گفت: یکپارچگی ساختاری این سه سازمان مدنظر ما است تا یک سازمان امداد و نجات متمرکز به وجود آید و بتواند کار هر سه نهاد را انجام دهد که این موضوع در کمیسیون‌های مختلف مطرح است و امیدواریم به نتیجه برسد؛ البته باید گفت که هر کدام از این سه سازمان با هم همکاری لازم را دارند اما اگر یکپارچگی ایجاد شود می‌توان بدون فوت وقت و حوادث جاده‌ای سر و سامان داد.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی در خاتمه در مورد معاینه فنی خودروها گفت: معاینه فنی نیز یک موضوع ساختاری است و یکپارچگی ساختاری در بحث معاینه فنی مدنظر است چرا که در حال حاضر نمی‌توان اطمینان کرد که یک خودرویی که به معاینه فنی رفته از نظر کیفی مطلوب باشد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس