کد خبر 393237
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲

بانک مرکزی همواره اصرار داشته تا سایر محاسبات از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی با شاخص استاندارد تورم، اشتباه گرفته نشود. به همین دلیل است که در گزارش‌های بانک مرکزی هیچ گاه برای سایر محاسبات از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، واژه تورم ذکر نمی‌شود.

گروه اقتصادی مشرق-برای قضاوت درباره معیار اعلام نرخ تورم، باید به تعاریف استاندارد تورم و نحوه محاسبه آن (که بانک مرکزی کشورمان نیز بر اساس همین استاندارد عمل می‌کند) مراجعه کرد.

رجوع  به تعریف استاندارد تورم مشخص می‌کند چه کسانی شاخص دیگری را تحت نام «تورم» اعلام کرده‌اند.

* نحوه محاسبه تورم

مطابق استانداردهای بین‌المللی، نحوه محاسبه تورم به طور کلی شامل چند مرحله است:

1-آمارگیری قیمت‌ها

2-محاسبه شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي

3-محاسبه تورم

بر اساس اعلام بانک مرکزی، برای محاسبه تورم، هر ماه آمارگيران ثابت، رسمي، محلي و کارآزموده اداره آمار اقتصادي بانک مرکزي اقدام به جمع آوري اطلاعات مربوط به قيمت 385 کالا و خدمت در 79 شهر منتخب در سطح کشور می‌کنند.

در واقع براي دستيابي به قيمت هاي واقعي، آمارگيران اقتصادي بانک مرکزی هر ماهه به حدود ٤٠٠٠٠ منبع اطلاع مراجعه و قيمت جاري بيش از ١٢١٠٠٠ مظنه از کالاها و خدمات را پرسش نموده و در صورتي که قيمت کالا يا خدمتي در ماه قيمت گيري نسبت به ماه گذشته افزايش يا کاهش داشته باشد، دلايل اين نوسان، بررسي و ثبت مي شود.

پس از جمع آوري قيمت ها، براي محاسبه شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي ، از فرمولی به نام شاخص قيمت لاسپيرز (لاسپيرز تعميم يافته) استفاده می‌شود.

محاسباتی که صحیح هستند اما تورم نیستند

پس از به دست آمدن  عدد مربوط به شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه مورد نظر، نوبت به محاسبه شاخص تورم می‌رسد که از فرمول زیر به دست می‌آید:

محاسباتی که صحیح هستند اما تورم نیستند








در این فرمول: In عدد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه مورد نظر است. In-1 شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه مشابه سال قبل است. عدد به دست آمده از این فرمول را تورم می‌گویند.

* سایر کاربردهای شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی

نکته مهم آن است که می‌توان از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی که به طور ماهانه استخراج می‌شود، محاسبات دیگری هم انجام داد. مثلا می‌توان رشد این شاخص را به طور فصلی هم محاسبه کرد تا مشخص شود روند رشد قیمت‌ها در فصل موردنظر چطور بوده است.

همچنین می‌توان شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه مورد نظر را نسبت به ماه قبل آن هم مقایسه کرد. یعنی مشخص کرد روند رشد قیمت‌ها در طول ماه مدنظر چقدر بوده که اظهارنظر اخیر حسن روحانی که با نام «تورم بهمن‌ماه» مطرح شد، معطوف به چنین محاسبه‌ای بوده است.

* محاسباتی که صحیح هستند اما تورم نیستند

اما حقیقت این است که هیچ یک از این محاسبات اخیر را «تورم» نمی‌گویند. «شاخص تورم» همان است که در بالا نحوه محاسبه آن توصیف شد. برای سایر محاسبات از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی باید دقیقا نام آن را ذکر کرد، نه این که این محاسبات را (هرچند در جای خود درست هستند) تحت نام کلی تورم به افکار عمومی عرضه کرد.

همانطور که از فرمول‌های محاسبه تورم مشخص است، شاخصی که در علم اقتصاد و در سطح جهان به عنوان «تورم» شناخته می‌شود روند سطح عمومی قیمت‌ها در یک دوره زمانی 24ماهه است. مثلا برای محاسبه نرخ تورم در بهمن‌ماه 1393 متوسط سطح عمومی قیمت‌ها (شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری) در 12ماهه منتهی به بهمن 1393 بر متوسط سطح عمومی قیمت‌ها در 12ماهه منتهی به بهمن سال قبل یعنی سال 1392 تقسیم می‌شود و عدد به دست آمده بیانگر نرخ تورم در بهمن 1393 است.

طبق این تعریف استاندارد، شاخص تورم در بهمن ماه امسال حدود 15 درصد بوده است.

لازم به یادآوری است بانک مرکزی نیز در گزارش‌های خود همواره شاخص استاندارد مذکور را به عنوان تورم اعلام می‌کند، نه مقایسه ماهانه را که دولتی ها  اصرار دارند آن را تورم بنامند.

همانطور که در متن خبر بانک مرکزی درباره تورم بهمن‌ماه مشخص است، بانک مرکزی مقایسه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در طول یک ماه را تورم نمی‌داند، بلکه تورم را مطابق تعریف استاندارد آن از مقایسه شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفی در 12 ماهه منتهی به بهمن 1393 با شاخص 12 ماهه منتهی به بهمن 1392 بیان می‌کند.

محاسباتی که صحیح هستند اما تورم نیستند

در گزارش بانک مرکزی درباره نرخ تورم دی‌ماه امسال نیز واژه تورم فقط برای تغييرات شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در 12 ماهه منتهي به دي ماه 1393 نسبت به دوره مشابه سال قبل به کار رفته است که اتفاقا با قرار دادن واژه «تورم» داخل پرانتز، این تمایز بارزتر هم شده است.

تحلیل

بانک مرکزی همواره اصرار داشته تا سایر محاسبات از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی با شاخص استاندارد تورم، اشتباه گرفته نشود. به همین دلیل است که در گزارش‌های بانک مرکزی هیچ گاه برای سایر محاسبات از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، واژه تورم ذکر نمی‌شود. مثلا به جای ذکر لفظ نادرست «تورم ماهانه»، از واژه «تغییرات ماهانه شاخص» استفاده می‌شود.

(عکس: در گزارش بانک مرکزی درباره تورم دی‌ماه، برای مقایسه شاخص با ماه قبل، واژه «تورم ماهانه» به کار نرفته است.)

محاسباتی که صحیح هستند اما تورم نیستند

* تعریف علمی تورم از نگاه مظاهری

گفتنی است طهماسب مظاهري رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی نیز پیش از این درباره مفهوم استاندارد تورم گفته بود: در علم اقتصاد، متداول‌ترين و در عين حال صحيح‌ترين راه محاسبه نرخ تورم متوسط 12 ماهه است؛ چرا كه شاخص‌هاي ديگر چون يك مقطع زماني خاص و كوتاه در حد يك ماه را مي‌بينند، قابل تعميم به يك سال نيستند و نمي‌توان كل 12 ماه را با آن نگاه كرد.

وي افزود: وقتي شما مي‌توانيد به يك رقم به عنوان متوسط استناد كنيد كه ارقام مختلف 12 ماه را با هم جمع و سپس بر عدد 12 تقسيم كنيد، مثل محاسبه حداقل و حداكثر دما كه از جمع و تفريق آن متوسط دماي يك شهر به دست مي‌آيد.

وي اظهار كرد: در نتيجه ارقام كمتري كه درباره نرخ تورم اعلام مي‌شود، براساس شاخص محاسبه نقطه به نقطه نرخ تورم در يك ماه استخراج شده و سپس به كل سال تعميم داده شده است. روشن است كه چنين تعميمي درست و علمي نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    کاهش تورم با اتخاذ سیاست انقباضی هنر نیست بلکه زمانی قابل تقدیر است که قدرت خرید مردم حفظ شده و بازار هم دچار رکود نباشد اما متاسفانه در حال حاضر رکود کامل بر بازار مشاغل مختلف حاکم است .
  • محمد ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    توهم تغییری نکرده وآنچه که مردم دربازار درک میکنن عدم تغییر تورمه قیمت ها روشنه برای مردم و خودشان میفهمن حالا مدام با ارقام بازی کردن کسی را فریب نمیده
  • مجید ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    سر خودتون را درد نیارید تورم مایعی است که در هر دولت و هر زمان ان را در ظرفی دلخواه ریخته و به شکل ظرف دلخواه منجمد می کنند!! و به خورد مردم می دهند!قبلا دلیل گرانی افزایش تورم بود اکنون کاهش تورم دلیل گرانی!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    تورم نميگيم نيست اما مثل 8 سال قبل ساعتي نيست من كارمند يه سازماني هستم پيش فاكتور ميگرفتيم كه چك صادر بشه فردا كه چك رو ميبرديم طرف كالارو نميداد ميگفت اون قيمت ديروز بود وقتي پيش فاكتور ميگرفيتم روي فكتور زمان اعتبار مينوشت مثلا تا 4 ساعت يا 8 ساعت بهتره انصاف داشته باشيم تورم چيزي نيست كه يا نمودار و اعداد و ارقام و فرمول توضيح داده بشه چيزي است كه هر روز مردم با اون سر و كار دارن و با گوشت و خونشون لمسش ميكنند مشرق شما زياد خودتو خسته نكن
  • ناشناس ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    از سال 90 تا 92 تورم داشتیم اما رونق هم داشتیم اما الآن رکود تورمی داریم .
  • علي حقجو ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    راست ميگه الان تورم مثل 8 سال قبل ساعتي نيست بلكه اين امر در كسري از ثانيه و به صورت لحظه اي انجام ميپذيرد
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    امار درست فقط احمدی نژاد!! بگم بیاد بگم؟
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مشرق نیوز و تعریف علمی!! احمدی نژاد و علم!
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    خدایی آن "صفر" خیلی باحال بود!
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ممنون مشرق
  • ناشناس ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    هر زمان از رشد اقتصادی مثبت برخوردار شدیم و از رکود تورمی خارج شدیم میتوان به تدبیر دولت امیدوار شد.
  • بسیجی دلاور ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    به همه ی مسؤولین کشوری و لشگری عرض می نمایم : با توجه به افزایش غیرقابل توصیف سطح عمومی سواد جامعه ( به لطف دانشگاه آزاد و پیام نور و شبانه و ...) و رشد و افزایش اطلاعات عمومی و تخصصی مردم شریف ایران و نیز گسترش روز افزون ابزار و وسایط ارتباط جمعی دیجیتال مانند ماهواره و گوشی های هوشمند و اینترنت و .... خواهشمند است از ارائه ی اطلاعات ناقص و یا احیاناً کذب و نیز از اتصال موفقیت های متعدد در زمینه ی کنترل تورم ، فروش نفت ، توافقات هسته ای و یا امور عادی روزمره دیگر به ماورا الطبیعه و اعجاز و هاله ی نور و دیدارهای مکرر با امام عصر(عج) جداً خودداری فرمایند. لطفاً .....
  • شاکی ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    خودتان خ....هستید فکر کردید دیگران هم مثل شمایند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس