کد خبر 402543
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفاهم سیاسی ایران و 1+5 می‌تواند اثر مثبتی بر روی اقتصاد کشور داشته باشد در عین حال گفت که نباید منتظر یک شوک اقتصادی مثبت و ناگهانی بود چرا که تحولات اقتصادی موضوعی زمان‌بردار است.

 به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم  ضمن پرهیز از اظهارنظر و ارزیابی مذاکرات اخیر ایران و 1+5 در لوزان سوئیس تا حضور وزیر خارجه در جلسه غیرعلنی مجلس و پاسخ به برخی سوالات و ابهامات نمایندگان، ابراز امیدواری کرد که این حرکت به نتایج خوبی برای ملت ایران منتهی شود.

وی در ارزیابی خود از آثار اقتصادی تفاهم هسته‌ای اخیر، اضافه کرد: طبعا تحریم‌ها بر روی اقتصاد ایران موثر بوده و کسی نمی‌تواند این را انکار کند چرا که موجب شده مقدار صادرات نفت ایران کاهش یابد و از دو میلیون و 700 هزار بشکه به کمتر از یک میلیون بشکه برسد. علاوه بر این ما در ماه‌های اخیر شاهد کاهش قیمت بین‌المللی نفت هم بودیم و قیمت نفت به کمتر از نصف میانگین قیمت سال گذشته کاهش یافت که این هم در درآمدهای ارزی ما موثر بوده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از منابع ارزی که به صورت دلار و یورو بوده با توجه به تحریم دلار و یورو برای ما مشکلاتی پدید آورده و هزینه‌های اضافی به وجود آورده و از این جهت اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار داده اما با همه اینها ملت و دولت ما راه مقاومت را ادامه دادند تا اینکه منجر به این مذاکرات و بیانیه صادره شد و امیدواریم در توافق نهایی هم حداکثر منافع ملت ایران دنبال شود پس تحریم‌ها موثر واقع شد اما به این معنا نبود که مانع ادامه مقاومت کشور و ملت ما بوده است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه آمریکا بیش از ایران به مذاکرات نیاز داشته، افزود: با توجه به اینکه شرایط آمریکا در منطقه رو به نزول و شرایط ایران در منطقه رو به صعود است پس بیش از آنچه که ما نیاز به این گفت‌وگوها داشته باشیم این آمریکاست که نیازمند گفت‌وگوهاست و اینکه می‌گویند تحریم‌ها موجب شده ایران پای میز مذاکره بیاید سخن بیهوده‌ای است. رییس‌جمهور آمریکا هم دو بار رسما در پیامی که به ملت و رهبری ایران داد گفت که دست ما به سوی شما برای تفاهم دراز است و نباید فراموش کنیم که پیشنهاددهنده چنین گفت‌وگوهایی آمریکا بوده و نه ایران.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی کشور تماما معلول تحریم‌های ناشی از غنی‌سازی نبوده است، افزود: بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی ما نتیجه ضعف مدیریت و عدم توجه کافی به امکانات و ظرفیت‌های داخلی کشور و ملت ایران است. مقام معظم رهبری هم مکرر تاکید داشتند که نباید توجه‌تان به حل مشکلات کشور به خارج باشد بلکه باید توجه اساسی به داخل و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های داخلی باشد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه امضای توافق نهایی اثر مثبتی بر روی اقتصاد ایران خواهد داشت، ادامه داد: در این صورت چند مساله حل می‌شود؛ یکی منابع ارزی ما که در حساب‌های خارجی بانک مرکزی بلوکه شده بود آزاد می‌شود؛ البته ما معادل این منابع را دائما مورد استفاده و بهره‌برداری قرار داده‌ایم و اینطور نیست که این ارز آزاد شده بتواند بلافاصله در اختیار دولت قرار گیرد و در بودجه کشور به کار گرفته شود بلکه جزو منابع خارجی بانک مرکزی خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در عین حال بعد از رفع تحریم‌ها فروش نفت چه کم باشد و چه زیاد، درآمدش مستقیما در اختیار دولت قرار می‌گیرد و دولت می‌تواند بدون محدودیت از ارز به دست آمده استفاده کند و از این جهت گشایش ارزی بیشتری پدید می‌آید.

وی با اشاره به افزایش آمار صادرات غیرنفتی ایران به 50 میلیارد دلار در سال گذشته، تصریح کرد: با توجه به آمار 52 میلیاردی واردات به کشور، این امر نشان می‌دهد صادرات کالاهای غیرنفتی و واردات به ایران به یکدیگر نزدیک شده در حالی که قبلا شکاف اساسی و عمیقی بین این دو وجود داشت اما اکنون این شکاف کاهش یافته و این اتفاق در شرایط تحریم افتاده که از این جهت قابل توجه است و نشان دهنده ظرفیت‌های اقتصادی ما برای افزایش صادرات است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه با رفع تحریم‌ها، تولید و صادرات کشور افزایش می‌یابد و محدودیت‌های ارزی کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: همین جا باید مراقب بود که معنا و مفهوم این امر ولخرجی و استفاده از ارزهای آزاد شده برای تامین بودجه عمومی کشور نیست بلکه باید از این عرصه‌ها به درستی استفاده کنیم، آنها را سرمایه‌گذاری کنیم و تبدیل به واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و کالاهای واسطه‌ای برای کارخانجات کنیم تا تولید را رونق دهیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنرانی آغاز سال اشاره کردند که همت دولت و ملت باید به سمتی برود که سال 94 سال افزایش تولید داخلی باشد پس همت باید بر این قرار گیرد نه بالا بردن مصرف و هزینه‌ها و باید یک تصمیم عقلایی در مورد درآمدها گرفته شود.

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای اثر مثبتی بر رفاه عمومی مردم خواهد داشت در عین حال گفت: این چیزی نیست که شوک یا تکانه اقتصادی مثبتی پدید بیاورد و همه چیز را بخواهد تحت تاثیر قرار دهد و چنین در باغ سبزی نیست ولو تحریم‌ها برداشته شود تحولات اقتصادی موضوعی زمان‌بردار است.

مصباحی‌مقدم با اشاره به آمادگی شرکت‌های خارجی و بخصوص شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، اظهار کرد: حتی اگر این کار بخواهد صورت گیرد نیازمند تمهید مقدمات و مذاکرات و گفت‌وگوهایی است که تا بخواهد به نتیجه برسد ماه‌ها طول می‌کشد تا اینکه شروع به سرمایه‌گذاری شود و وقتی سرمایه‌گذاری آغاز شود ماه‌ها و گاهی سال‌ها طول می‌کشد که به نتیجه برسیم پس توافق اگرچه می‌تواند اثر مثبت بر روی اقتصاد پدید بیاورد اما به معنای ایجاد یک شوک در اقتصاد ما نخواهد بود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن از اصفهان ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    خدا را شکر یک نفر آدم چیز فهم پیدا شد و توافق را به طور منطقی و از یک منظر خاص که در تخصص اوست بررسی کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس