سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به گزارش مشرق اعلام کرده که افزایش پرداختی حق سرانه درمان خبرنگاران از 50 درصد به 100 درصد، به درخواست صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان (وزارت ارشاد) بوده است.

تامین اجتماعی: وزارت ارشاد حق سرانه درمان خبرنگاران را قطع کرد
گروه اقتصاد مشرق - سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به مطلب مشرق با عنون «درآمد میلیاردی تامین اجتماعی با سرانه درمان خبرنگاران»، با ذکر تاریخچه‌ای از تحت پوشش قراردادن فعالان فرهنگی تحت پوشش بیمه‌ای، اعلام کرد:‌ بر اساس توافقنامه سال 1381 بین وزارت ارشاد، موسسه توسعه فرهنگ و هنر، و سازمان تامین اجتماعی، مقرر شد نویسندگان از تاریخ 11 آذر 1381 در قالب قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل ازاد، حسب معرفی مرجع مربوط نزد سازمان بیمه تامین اجتماعی، بیمه شوند.

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است: مطابق توافقنامه سال 1381، موسسه توسعه فرهنگ و هنر به عنوان نماینده وزارت ارشاد، متعهد شده به میزان 10 د رصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را به عنوان حق بیمه و 50 درصد حق سرانه درمان برای هر نفر در ماه را به عنوان کمک وزارت ارشاد بابت هر یک از متقاضیان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.



همچنین موسسه توسعه فرهنگ و هنر متعهد به پرداخت مبلغی به عنوان سپرده به سازمان تامین اجتماعی بوده است.

بر اساس الحاقیه سال 1382، توافقنامه مذکور علاوه بر نویسندگان کتاب، شامل گروه‌های بیشتری از جمله خبرنگاران هم شد.

در سال 1385، صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان جایگزین موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر شد.



سازمان تامین اجتماعی ادعا کرده که افزایش پوشش بیمه‌ای بر اساس توافقنامه مذکور به سایر گروه‌ها سبب افزایش بدهی صندوق اعتباری به سازمان تامین اجتماعی در سال‌های اخیر شده است.

سازمان تامین اجتماعی همچنین اعلام کرده که افزایش پرداختی حق سرانه درمان خبرنگاران از 50 درصد به 100 درصد، به درخواست صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان (وزارت ارشاد) بوده و سازمان تامین اجتماعی نقشی در این ماجرا نداشته است.

تامین اجتماعی: وزارت ارشاد حق سرانه درمان خبرنگاران را قطع کرد
تامین اجتماعی: وزارت ارشاد حق سرانه درمان خبرنگاران را قطع کرد

توضیحات مشرق:

سازمان تامین اجتماعی دقیقا مشخص نکرده که صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان (وزارت ارشاد) از چه زمانی خواستار خارج شدن خبرنگاران از شمول بهره‌مندی از 50 درصد حق سرانه درمان شده است.

با این حال، با پذیرش توضیحات سازمان تامین اجتماعی، اینطور به نظر می رسد که وزارت ارشاد بدون اطلاع رسانی قبلی به خبرنگاران و هنرمندان، به سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که خبرنگاران را از پوشش 50 درصد حق سرانه درمان، خارج کند.

با این اقدام وزارت ارشاد، عملا سرانه درمان خبرنگاران همچون صاحبان حرف و مشاغل آزاد شده و آنها مکلفند 100 درصد حق سرانه درمان مربوطه را شخصا پرداخت کنند. بنابراین، با این اقدام وزارت ارشاد عملا یکی از مزایای عضویت هنرمندان در صندوق اعتباری نویسندگان، کم و هزینه اضافی به دوش خبرنگاران و هنرمندان آورده شده است.

نکته دیگر این جوابیه این است که متاسفانه سارمان تامین اجتماعی به شبهات چاپ فیش های متفاوت که در ذیل این توضیحات به آن مجددا اشاره خواهد شد؛ جوابی نداده و به نوعی از پاسخگویی طفره است.

تامین اجتماعی: وزارت ارشاد حق سرانه درمان خبرنگاران را قطع کرد

همانطور که در فیش صادر شده مشاهده می‌شود، بخش زیادی از سرانه درمان در حق بیمه لحاظ شده است و تامین اجتماعی با وجود دریافت سرانه درمان از بیمه‌شده،‌ در صورت مالی خود آن را تحت عنوان حق بیمه ثبت می کند. این فیش مربوط به یک خانواده چهار نفره است که مبلغی در حدود یک میلیون تومان به حق بیمه اضافه شده و سرانه درمان کم شده است.



تامین اجتماعی: وزارت ارشاد حق سرانه درمان خبرنگاران را قطع کرد

نمونه دیگری از یک فیش صادر شده برای یک خانواده سه نفره که سرانه درمان بطور کامل به حق بیمه اضافه شده است. در حالی که از بیمه‌شده مبلغ 972 هزار تومان بابت سرانه درمان (سهم 50 درصدی بیمه‌شده) دریافت شده است. اما در فیش رقم آن صفر محاسبه شده است.

سازمان تامین اجتماعی بجای طفره رفتن از پاسخگویی ، باید اقدام متناقض شعبات خود در صدور انواع فیش ها و سندهای متناقض را شفاف سازی کند، تا دیگر شاهد صدور فیش های متفاوت نباشیم و بیمه شده بداند مبلغی را که  پرداخت می‌کند مشخصا به چه علت و مشمول کدام بخش ها میشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    افرین مشرق
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    به به اینا چقدر هم رو دارن که جواب هم میدهند
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    کاش به جای جواب دادن و فرا فکنی یخورده مدیران این سازمانها به خودشون بیان
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    به تامین اجتماعی که علیرغم گرفتن سرانه درمان خدماتی نمی دهد پیشنهاد میکنم بابت تکریم ارباب رجوع هم سرانه خدمات بگیره چون از تکریم هم خبری نیست...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس