اگر موضوع هسته‌ای، به شکلی رضایت‌بخش حل و فصل می‌شد، باز هم حمایت ایران از تروریسم و رفتار پرخاشگرانه این کشور در منطقه، تهدیدی برای امنیت ملی ما و متحدانمان محسوب می‌شد.

گروه بین‌الملل مشرق-" هیلاری رودهابخش هشتم خاطرات هیلاری کلینتونم کلینتون" وزیر اسبق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر "بیل کلینتون" چهل و دومین رئیس‌جمهور آمریکا است. کلینتون که نتوانست در سال 2008 میلادی نامزدی حزب دموکرات را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورد، به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات سال 2016 میلادی در نظر گرفته می‌شود. کلینتون در سال 2016 میلادی، 69 ساله خواهد شد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که بخواهد وارد عرصه انتخابات شود و به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا انتخاب شود، از حمایت قابل‌توجهی در میان دموکرات‌ها برخوردار خواهد بود.

هیلاری پس از ترک پست خود در وزارت خارجه آمریکا، در 10 ژوئن 2014 کتاب خاطراتش را تحت عنوان "انتخاب‌های سخت" منتشر کرد. این کتاب به موضوعاتی همچون کشته شدن اسامه بن‌لادن، سرنگونی رژیم قذافی در لیبی، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق، انقلاب‌های عربی، سیاست‌های مرتبط با ایران و کره شمالی، افزایش قدرت چین و روابط با متحدان آمریکا می‌پردازد.

فصل هجدهم کتاب به بیان خاطرات کلینتون با موضوع ایران می‌پردازد که این فصل، "ایران: تحریم‌ها و رازها" نام دارد. گروه بین‌الملل مشرق قصد دارد طی روزهای آتی متن کامل فصل مربوط به ایران در کتاب "انتخاب‌های سخت" را در چند شماره منتشر کند.

بخش اول این فصل را می‌توانید از این‌جا، بخش دوم را از این‌جا، بخش سوم را از این‌جا، بخش چهارم را از این‌جا، بخش پنجم را از این‌جا، بخش ششم را از این‌جا و بخش هفتم را از این‌جا بخوانید.

بخش هشتم خاطرات هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون در کنار کتاب تازه‌منتشرشده "انتخاب‌های سخت"

بخش هشتم و پایانی/فصل ایران: تحریم‌ها و رازها

روحانی در ماه آگوست به ریاست‌جمهوری منصوب شد و بلافاصله اظهارات آشتی‌جویانه نسبت به جامعه بین‌المللی را شروع کرد و حتی به مناسبت "روش هشانا" (سال نوی یهودی)، در صفحه توییترش آرزوهای خوبی [خطاب به یهودیان] کرد. من اکنون [پس از پایان دوره وزارت خارجه] یک شهروند عادی بودم، اما همه این‌ها را با علاقه بسیار و البته با اندازه کافی از شک و تردید دنبال می‌کردم.

رهبر [ایران] هنوز هم تمام قدرت واقعی را در اختیار داشت، به ویژه در زمینه برنامه هسته‌ای و سیاست خارجی. با این حال، اجازه انتخاب روحانی [به ریاست‌جمهوری] را داده بود و صحبت‌های او درباره یک جهت جدید [در سیاست خارجی کشور] را هم تحمل می‌کرد. حتی در برابر حملات تندروهای بی‌قرار، بی سر و صدا از رئیس‌جمهور جدید دفاع می‌نمود. همه این‌ها احتمالاً بدان معنی بود که [رهبر ایران] فهمیده بود سیاست‌های حکومت تا چه اندازه ناپایدار شده است. به‌رغم این‌ها، هنوز هیچ دلیلی وجود نداشت که باور کنیم رهبر ایران واقعاً تصمیم گرفته است رویه خود را در هیچ یک از مسائل مهمی تغییر دهد که در بطن جنگ‌طلبی ایران مقابل منطقه و بسیاری از نقاط جهان قرار دارد.

با این وجود و در پشت پرده، پس از انتخاب روحانی بحث کانال [مذاکرات مخفی به میانجی‌گری سلطان "قابوس" پادشاه] عمان، داغ‌تر شده بود. سلطان [قابوس] اولین رهبر خارجی بود که در تهران با روحانی دیدار کرد. اوباما نامه دیگری [به رهبر ایران] فرستاد و این بار پاسخ مثبتی دریافت کرد. در مسقط، "ویلیام برنز" معاون وزیر خارجه و "جیک سالیوان" که اکنون مشاور امنیت ملی "بایدن" معاون رئیس‌جمهور شده بود، ملاقات با مقامات ایرانی را از سر گرفتند. هیأت ایرانی بالأخره قدرت [و اجازه] مذاکره در بالاترین سطوح را به دست آورده بود. حفاظت کامل از محرمانه بودن [مذاکرات] بیش از هر زمان دیگری مهم بود تا اعتبار شکننده روحانی در داخل [ایران] حفظ شود.

چارچوب کلی یک معامله اولیه با سرعت نسبتاً زیادی داشت شکل می‌گرفت. ایران [طبق توافق‌ها] پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود را متوقف می‌کرد و اجازه بازرسی‌های جدید را به مدت شش ماه می‌داد و در مقابل، تحریم‌ها اندکی کاهش می‌یافت. این کار، راه را برای مذاکرات فشرده و حل و فصل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی و همه مسائل عمده باقی‌مانده باز می‌کرد. "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه در امور سیاسی، مذاکره‌کننده باتجربه و اولین زنی که این سمت را در اختیار داشت، در عمان به گفتگوها پیوست و کمک کرد تا جزئیات [توافق آینده] مشخص شود.

بخش هشتم خاطرات هیلاری کلینتون
"وندی شرمن" معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هیئت مذاکره‌کننده آمریکا

دو هیأت همچنین درباره احتمال یک دیدار تاریخی و چهره به چهره میان اوباما و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و اواخر ماه سپتامبر بحث کردند. با این حال، در آخرین دقایق، ایرانی‌ها [خلاف وعده خود] در این نشست شرکت نکردند، که نشان می‌داد اختلاف‌نظر و سوء‌ظن در داخل حکومت [ایران] همچنان ادامه دارد. البته همین‌طور که لیموزین روحانی او را به فرودگاه نیویورک می‌برد تا سوار هواپیمایی به مقصد کشورش شود، دو رئیس‌جمهور تلفنی با هم صحبت کردند. از سال 1979 تا آن زمان، اولین باری بود که چنین گفتگویی انجام می‌شد. "جان کری" جانشین من، با "جواد ظریف" وزیر جدید امور خارجه ایران ملاقات کرد و دولت [آمریکا] برگزاری جلسات توجیهی در مورد پیشرفت در مذاکرات محرمانه را برای متحدان کلیدی‌مان آغاز نمود. نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، طی سخنرانی خود در سازمان ملل متحد هشدار داد که روحانی "گرگی در لباس گوسفند" است.

در ماه اکتبر، کانال مخفی عمان کم‌کم با مذاکرات رسمی 1+5 در ژنو ادغام شد، مذاکراتی که وندی شرمن ریاست هیأت آمریکایی را در آن به عهده داشت. برنز و سالیوان هم [در مذاکرات 1+5] شرکت داشتند، اما اقدامات استادانه‌ای برای دور ماندن از چشم رسانه‌ها انجام می‌دادند، از جمله اقامت در هتلی جداگانه و ورود و خروج از درهای مخصوص خدمات. "کری" طی ماه نوامبر دو بار به ژنو رفت، به امید این‌که بتواند مذاکرات را از خط پایان رد کند. هنوز نگرانی‌های بزرگی برای حل و فصل باقی بود: آیا ایران [باید] غنی‌سازی اورانیوم را متوقف می‌کرد یا این‌که می‌شد به این کشور اجازه داد غنی‌سازی را تا سطحی بسیار پایین‌تر از سطح مورد نیاز برای ساخت بمب ادامه دهد؟

ادامه غنی‌سازی حتی در سطحی پایین، برای روحانی یک پوشش [و دستاویز] مهم سیاسی محسوب می‌شد، اما اسرائیلی‌ها و دیگران معتقد بودند چنین امتیازی، سنتی خطرناک را به جا خواهد گذاشت [و توقعات ایران را بالا خواهد برد]. مسئله دیگری هم وجود داشت: تحریم‌ها چه اندازه باید کاهش پیدا می‌کرد؟ در این‌باره هم برخی معتقد بودند نباید هیچ‌گونه عقب‌نشینی کنیم، مگر این‌که ایران گام‌هایی برگشت‌ناپذیر و قابل اثبات در جهت از بین بردن برنامه هسته‌ایش بردارد. نتانیاهو با تمسخر [و اعتراض] می‌گفت 1+5 دارد خود را آماده می‌کند تا "قرارداد قرن" را به راحتی در اختیار ایران بگذارد.

بخش هشتم خاطرات هیلاری کلینتون
نتانیاهو بارها در مورد دستیابی ایران به بمب هسته‌ای هشدار داد

کری و شرمن با حمایت اوباما پیش می‌رفتند و همراه با شرکایمان موفق شدند به سازش [و گرفتن امتیاز از ایران] دست پیدا کنند. ایران موافقت کرد ذخایر اورانیوم غنای بالای خود را از بین ببرد، غنی‌سازی را تنها تا 5 درصد (بسیار کم‌تر از غنای لازم برای سلاح) ادامه دهد، هزاران سانتریفیوژ، از جمله تمام سانتریفیوژهای نسل بعدی خود را خاموش کند، اجازه بازرسی‌های سرزده را بدهد و کار روی تأسیسات جدید، از جمله یک رآکتور پلوتونیوم، را متوقف کند. در عوض، جامعه بین‌المللی تحریم‌ها را به میزانی معادل چندین میلیارد دلار کاهش می‌داد، مبلغی که عمدتاً از دارایی‌های مسدود شده ایران تأمین می‌شد.

اوباما از کاخ سفید [جایی که مذاکرات را رصد می‌کرد]، توافق حاصله را "گام اولیه مهمی در راه یک راه‌حل جامع" توصیف کرد و سال‌ها دیپلماسی صبورانه و فشار را [به عنوان زمینه‌ساز توافق] مورد ستایش قرار داد. هنگامی که ما [من و اوباما] سال 2009 وارد دولت شدیم، جامعه بین‌المللی متفرق و دیپلماسی [در پرونده هسته‌ای ایران] متوقف شده بود و ایرانی‌ها بدون وقفه به سمت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کردند. استراتژی "دو مسیره" ما مبنی بر تعامل و فشار، این مشکلات را برطرف و جهان را متحد کرد و در نهایت ایران را مجبور نمود به میز مذاکره بازگردد.

من شک داشتم که ایرانی‌ها یک توافق جامع نهایی [با ما] امضا کنند. آن‌قدر دیده بودم امیدهای کاذب [ما] نقش برآب شود که دیگر نمی‌توانستم به خودم اجازه دهم بیش از حد خوش‌بین باشم. با این حال، اکنون شاهد امیدوارکننده‌ترین تحولات طی این همه سال بودیم و ارزشش را داشت که امتحان کنیم و ببینیم چه دستاوردی ممکن است نصیبمان شود. اگرچه برای رسیدن به همین معامله اولیه، پنج سال زمان گذاشته بودیم، اما سخت‌ترین بخش کار هنوز پیش رویمان بود. همه مسائل دشواری که رابطه ایران با جامعه بین‌المللی را آلوده [و مسموم] کرده بود، هنوز حل نشده بود. حتی اگر موضوع هسته‌ای هم بعد از این همه مدت، به شکلی رضایت‌بخش و با [امضای] یک توافق قابل اجرا حل و فصل می‌شد، باز هم حمایت ایران از تروریسم و رفتار پرخاشگرانه این کشور در منطقه تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده و متحدان ما محسوب می‌شد.

بخش هشتم خاطرات هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون کتاب "انتخاب‌های سخت" را بعد از پایان دوره‌اش در وزارت خارجه نوشت

از این به بعد هم مقامات ایران، به خصوص رهبر [این کشور]، با انتخاب‌هایی واقعی [و تأثیرگذار] در مورد آینده مواجه هستند. در زمان انقلاب ایرانی سال 1979، اقتصاد ایران حدود 40 درصد بزرگ‌تر از ترکیه بود. در سال 2014 این [نسبت] معکوس شده است. آیا برنامه هسته‌ای این کشور، ارزش نابود کردن تمدنی درخشان و فقیر کردن [و تضعیف] ملتی پرافتخار را دارد؟

اگر ایران همین فردا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، آیا شغلی حتی برای یک نفر، در کشوری ایجاد می‌شود که میلیون‌ها جوان در آن بی‌کار هستند؟ آیا [سلاح هسته‌ای] یک ایرانی را به دانشگاه می‌فرستد و یا جاده‌ها و بنادری را بازسازی می‌کند که هنوز از جنگ یک نسل پیش با عراق خراب هستند؟ هنگامی که ایرانی‌ها به خارج از کشور خود نگاه می‌کنند آیا ترجیح می‌دهند مانند کره شمالی شوند یا کره جنوبی؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • سمانه ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    خيلي دوست دارم از نزديك ببينمت و بهت بگم خيلي احمق و كودني. 35سال هرچي بلد بوديد انجام داديد ما و رهبرمون كوتاه نيومديم حالا فكر كردي ما كوتاه ميايم!!! شتر در خواب بيند پنبه دانه......
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    اولا که ما سلاح هسته ای نمیخایم دوما اگرم داشته باشید و شما دخالت نکنین و تحریم قطعا یک شغل که هیچ هزاران شغل ایجاد میشه در کنار سلاح هسته ای
  • ناشناس ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    من از دوستان مشرق برای در اختیار گذاشتن این مطالب تشکر میکنم
  • ایرانی ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    گور پدر شما و متحدانتون باهم ، که خدا میدونه پدر و مادر تروریسم خودتونید . جمهوری اسلامی به برکت حضور مقام معظم رهبری و سربازی ما جان بر کفان ، تا زمانی که پرچم ولایت را به دستان مطهر آقام امام زمان (ع) برسونه ، عین خاری بزرگ و درد آور در چشمان استکبار جهانی فرو خواهد رفت
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    عجب قسمت های دیگه ای هم از خاطراتش مربوط به مسایل مهم دنیا رو بذارید
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    چقدر جالب. حرفاش با حرفای یه عده در داخل کشور کاملا یکسان است!!!! لابد اتفاقی بوده:) این نیز بگذرد .ما اگر خدا را در عمل(ونه فقط در لفظ)باور کنیم،این مشکل هم حل میشه
  • امیر تبریز اوغلی ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    سردار بت شکن دکتر احمدی نزاد خوب ناکتتون کرده بود. اما حیف شد
  • ایرانی ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    برادر عزیزم تحویل بگیر اعترافای خود این نجس رو. حرفایی که خیلی قبل از اینکه بخاید مذاکرات رو شروع کنید حضرت آقا صاف مثل آیینه بهتون گفت. تحویل بگیر بازم باید دم کدخدارودید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    یه جوری حرف میزنه که انگار واقعا خیلی دلش برای ایران و تمدن چند هزار سالش میسوزه!!!!یعنی این آمریکاییها شیطون رو بستنی میدن به خدا!
  • محمدجوادحجتی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    خدا لعنتش کنه
  • علیرضا ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    لطفا اگر متن کامل انگلیسی رو برای دانلود بذارید ممنون میشم
  • محمد ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    خانم هیلاری یک دروغ گوی بزرگ است. دشمنی آشکار در کتاب ایشان کاملا روشن است "حتی اگر موضوع هسته‌ای هم بعد از این همه مدت، به شکلی رضایت‌بخش و با [امضای] یک توافق قابل اجرا حل و فصل می‌شد، باز هم حمایت ایران از تروریسم و رفتار پرخاشگرانه این کشور در منطقه تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده و متحدان ما محسوب می‌شد"
  • ناصر ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    "ایرانی‌ها بدون وقفه به سمت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کردن" در این باره باید گفت ساخت بمب اتم تکنولوژی استراتژیک اما دهه40میلادی است به نظر نمیاد اگر در ایران اراده ای برای ساخت بمب وجود میداشت اینهمه طول میشید برای پاکستان فقیر و فاقد زیر ساخت 7سال طول کشید برای ایران با اینهمه استعداد های علمی زیر ساختهای صنعتی و از همه مهمتر نیاز به امنیت و بازدارندگی بعد از جنگ با عراق قطعاً کوتاه تر از این میبود
  • سید ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    چقدر نادان هستید که فکر می کنید قدرت ایران به سلاح هسته ای است... این نتیجه دوری شما از خداست... ولی به زودی قدرت واقعی را خواهید شناخت...
  • منفجر شده ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    "گر ایران همین فردا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، آیا شغلی حتی برای یک نفر، در کشوری ایجاد می‌شود که میلیون‌ها جوان در آن بی‌کار هستند؟ آیا [سلاح هسته‌ای] یک ایرانی را به دانشگاه می‌فرستد و یا جاده‌ها و بنادری را بازسازی می‌کند که هنوز از جنگ یک نسل پیش با عراق خراب هستند؟ هنگامی که ایرانی‌ها به خارج از کشور خود نگاه می‌کنند آیا ترجیح می‌دهند مانند کره شمالی شوند یا کره جنوبی؟" اگه اینجوریه چرا خودتون دارید؟ قضیه جنگ ایران و عراق کی برنامه ریزی و حمایت میکرد؟ و... اینا خیلی پر رو هستن آخه چرا روحانی میخواد با این غرب وحشی بزک شده رابطه داشته باشیم چجوری تو اخر جواب میخوان پس بدن؟
  • ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    دو پاراگراف آخر.............
  • نعیم ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    خانم کلینتون در این کتاب آیا از مشکلات مغزی و دوری چند روزه از رسانه ها و خودکشی فرمانده ارشد آمریکایی در عراق هم سخن راندند؟
  • هادی ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    بومی شدن دانش هسته ای نقش مهمی در تامین انرژی و ارتقاء علوم دیگر دارد ،و غرب به سرکردگی آمریکا و صهیونیزم هدفی جز عقب ماندگی و وابستگی ایران را ندارند. این خانم در خاطرات شخصی اش اهداف و امال صهیونیزم را نگاشته است.
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    احمق بی چشم رو خون مردم جهان مثل رژیم هیتلری از چنک آمریکا می چکد این خود شیفته بیمار توهم زده است
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    هیچ کدام نه کره ی شمالی کمونیست نه کره ی جنوبی تحت امر آمریکا ما جوانان ایران با تکیه بر ارزش های دینی و ملی و با قوی تر کردن اقتصاد و پیروی از رهبرمون کشورمان را می سازیم .
  • جوان بیکار ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    1 0
    به نظر من مسئله اصلی که روابط ایران و برخی کشورهای غربی رو مخدوش کرده، تنها مسئله هسته ای نیست و فکر میکنم طرف معامله، اصول، عقاید، قدرت و نفوذ ما رو در منطقه میخواد بگیره، نه فقط توان هسته ای ما رو. پس جملات آخر این نطق بسیار گمراه کننده هستن. ایجاد این ذهنیت که ایرانی ها فقط بخاطر مسئله هسته ای، اقتصادشون رو داغون کرده اند بسیار زیرکانه و خبیثانه هست. شاید هدفشون این باشه که ما یک روزی، ظرفیت ارزشمند هسته ای خودمون رو بدیدم و در عوض نان بگیریم. امیدوارم ملت ما هوشمندانه عمل کنند.
  • سراج ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    والله مع الصابرین خدایی تو کتابش هم قصد فتنه دارآباد جملات آخر توجه کنید
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    این کتاب در راستای دیپلماسی عمومی آمریکا نوشته شده است و کتاب خاطرات نیست.
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    این بابا خواب دیده یا مسئولان همه موارد را بیان نمی کنند؟
  • ناشناس ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    اینها هم مثل برخی از عوامل داخلیشون میخواهند مشکلات اقتصادی رو به تحریم ها گره بزنند و با القای نا امیدی در مردم ما را به توافق هسته ای و تعطیل کردن فن آوری هسته ای وادار کنند اما زهی خیال باطل .
  • ناشناس ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    شاید اقتصاد ایران در سال 1979 یعنی اول انقلاب 40 درصد بزرگ تر از ترکیه بوده است اما همه مردم به خوبی میدانند که در سالهای قبل از انقلاب وضعیت اقتصادی مردم و گل و بلبل نبوده و هر چی نفت فروخته میشد پولش صرف واردات سلاح و برنج و مرغ امریکایی میشد اما مردم در فقر بودند و ضعیف بودن اقتصاد ترکیه دلیل بر خوب بودن اقتصاد ما نبوده است .
  • ناشناس ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    امام خمینی (ره): آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • مصطفی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    درد جوون این مملکت فقط با ید بیضا شما دوا میشه ، فقط شمایی که میدونی ماها چی می کشیم !!! حالا اگه ممکنه یک ذره هم به فکر جوونای آمریکایی باشی اون ها هم گناه دارند میبینند شما این همه برای آزادی و رفاه ایرانی ها تلاش و مذاکره می کنید حسرت می خورند ، معتاد می شند و به راه بد کشیده می شوند مثل بیلی عزیز.!!!
  • ناشناس3 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    همین احمدی نژاد بود که مذاکره با امریکا را در عمان شروع کرد و بعد هم این مسیر را در اختیار روحانی قرار داد. مذاکرات عمان مسئولین را به اشتباه محاسباتی انداخت.
  • ناشناس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    این قسمت قابل توجه است : ایران موافقت کرد ذخایر اورانیوم غنای بالای خود را از بین ببرد غنی سازی تنها تا 5 درصد را ادامه دهد هزاران سانتریفیوژ از جمله سانتریفیوژهای نسل بعدی خود را خاموش کند اجازه بازرسی سرزده را بدهد و کار روی یک تاسیسات جدید از جمله یک رآکتور پلوتونیم را متوقف کند و در عوض جامعه بین المللی تحریمها را معادل چندین میلیارد دلار کاهش میداد مبلغی که عمدتا" از دارایی های مسدود شده ایران بود.
  • ناشناس ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    این یانکی های احمق تنها یک نکته مثبت دارند آنهم این است که حقایق را بصورت شفاف بیان میکنند.
  • ناشناس ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    انشاءالله دکتر احمدی نژاد دلاور بر میگردد وسانتریفیوژهای نسل جدید را روشن میکند و آرزوی نابودی تاسیسات هسته ای ایران را به گور خواهید برد.
  • ناشناس ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    دمت گرم خیلی خندیدیم .
  • ناشناس ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    ناشناس 3 دکتر احمدی نژاد و دکتر جلیلی از موضع قدرت و عزت با امریکا و غرب مذاکره میکردند و باج و امتیاز مفت به آنها نمیدادند.
  • مجید ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    اینجاست که باید کل ایران بگه من با خدا شما هم همه باهم بیاید جلو
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    قسمت های آخر صحبتش به نظر می رسید که روی سخنش با ایرانی هاست
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    "اگر ایران همین فردا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، آیا شغلی حتی برای یک نفر، در کشوری ایجاد می‌شود که میلیون‌ها جوان در آن بی‌کار هستند؟ آیا [سلاح هسته‌ای] یک ایرانی را به دانشگاه می‌فرستد و ... آیا ترجیح می‌دهند مانند کره شمالی شوند یا کره جنوبی؟" بنده پیش خودم فکر کردم چرا باید این کتاب را بخوانم. همین حرف ها را که دائم داریم از افرادی مانن آقای صادق زیبا کلام می شنویم ، پس چرا وقتم را با خواندن مجدد آنها تلف کنم :-)
  • ناشناس ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    نمیتوانید مانند کره شمالی ما را منزوی کنید و شاهراه حیاتی جهان خلیج فارس و تنگه هرمز در دست ماست و ایران هرگز مانند کره جنوبی زیر سلطه و نفوذ امریکا نخواهد رفت .
  • ناشناس ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    صادق زیبا کلام حافظ منافع آمریکا در ایران است .
  • جواد ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    من نمی دونم دقیقا چه اتفاق و مبادله داره با غرب میشه یا ضرر یا فایده هیچ کس نمیدونه ولی بالاخره همه چیز پنهان نمی مونه امیدوارم این دولت خیانتی به کشور نکنه و همیشه پشت رهبر و مردم باشه مثل آقای احمدی نژاد توهم رای نداشته باشه مثل آقای خاتمی هم کشور رو عقب نندازه جز این باشه دستشون رو میشه و این کا رو خدا میکنه
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    آرمان ما سانتریفیوژ نیست. سانتریفیوژ بچرخه ولی چرخ زندگی مردم هم بچرخه. شبیه نیستن به این حرفا؟
  • وطن دوست ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    هیلاری کلینتون ،ایران را با کره جنوبی و ترکیه مقایسه نکن ، بچه گول می زنی ، اگر شما چتر حمایتتان را 24 ساعت از روی سر ترکیه و کره جنوبی بردارید به خاک سیاه کشیده می شوند . شما 35 سال است بطور مستقیم و غیر مستقیم با ایران می جنگید عزت ایران را درجهان ببینید و تنفر جهان از شما . به قول دکتر احمدی نژاد آب را بریز آنجات که می سوزه ...
  • تکتاز ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    بنظر من سلاح هسته ای حق ماست .دور تا دور کشورمون همه دارند از هند و پاکستان تا اسرائیل و عربستان .در مورد اقتصاد هم باید بفرمایش حضرت آقا گوش بدیم و اقتصاد مقاومتی رو پیگیری کنیم البته اگر بعضی از این آقایون بزارن .بعضی موقع ها به خودم می گم کاش می شد مردم می ریختن تو خیابان به حمایت از حضرت آقا و خود این مردم این آقایون رو مجازات می کردن و کشور رو خودمون اداره می کردیم
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    خب اراذل محترم اقتصادی که به اراده شما بچرخه چه سودی داره ؟ اقتصاد بدون قدرت یعنی عربستان که نفت رو می فروشه (به هر میزان که اربابها معین کنند) ولی چشم انداز ما عربستان نیست.چشم انداز ما قدرت برتر در همه عرصه هاست که انشاالله با رفع خطر ملعونهایی مثل شما به سمت پیشرفت اقتصادی هم پیش خواهیم رفت. مگر چین همین کار را نکرد؟ پس ما هم می توانیم و به حول و قوه الهی و یک یا الله گفتن پیش خواهیم رفت و به امثال شما باج نمی دهیم. باج دادن در خون ایرانی ها نیست... به قول آن دیالوگ معروف فیلم چ : "ننگ بر جنازه پاسداری که تو خشاب اسلحه ش فشنگ مونده باشه..." تا آخرین پاسدار و تا آخرین فشنگ و قطره خونمان از پرچم الله نشانمان . از دین و شرفمان و از رهبر و انقلاب و امام مان دفاع خواهیم کرد. چمران وار و همت گونه .باکری ها خواهیم شد برای شما لشکریان شیطان ... یا حسین یا حسین یا حسین
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    به ناشناس 3 لابد خبر نداری که صالحی اعتراف کرد احمدی نژاد اصلا جریان مذاکره جلیلی و وزارت خارجه با آمریکا نبود؟
  • بنشف ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    متنش رو بذارید واسه دانلود لطفا
  • علیرضا ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    لطفا اگر متن کامل انگلیسی رو برای دانلود بذارید ممنون میشم
  • سجاد ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    امام خمینی ( ره ): ما آمریکا را زیر پا خواهیم گذاشت. ای بزرگ بسیجی عالم ای خمینی ، تمام ذلت آمریکا از ضرب شصت توست.چه لذتبخش و مفرحه دست و پا زدن های آمریکا
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    این جمله: "حفاظت کامل از محرمانه بودن [مذاکرات] بیش از هر زمان دیگری مهم بود تا اعتبار شکننده روحانی در داخل [ایران] حفظ شود." یعنی در جزئیات این توافقات چی هست که اعتبار شکننده روحانی رو بهم میزنه؟
  • علی ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    مطلبی که ایران هسته ای چند ماه پیش نوشت و در قسمت قبلی این خاطرات هم بود اینه که مذاکرات مخفیانه توسط وزارت خارجه بود که جناب صالحی مسئولش بود نه جلیلی جلیلی یک بار بیشتر مذاکره ی مستقیم نکرد و اونهم پاییز88 بود
  • رضا ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    ببینید آخر خاطراتش خطاب به ایرانی ها چی میگه! جمله ی معروف: انرژی هسته ای بدرد نمیخوره! کوتاه بیاید تا اقتصادتون درست شه! اما سرکار خانم چندخط بالاتر حرف خودشو نقض کرده: اگه هسته ای حل بشه بازهم ایران باید جاهای دیگه کوتاه بیاد!! طبق گفته ی خودشون انرژی هسته ای وسیله است نه هدف و برای ما سنگر اوله، هدف واقعی اینها ساختن کشور تو سری خور و وابسته است،مثل مصر که منابع گاز داره ولی مردمش توی صف گاز می ایستن! بهترین جواب به حرفهای یانکی ها اینه که تولید داخلی رو افزایش بدیم و اقتصاد رو از تک محصولی بودن خارج کنیم
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    رهبري اين نظام در دست یک رهبر الهی است و با بینش الهی خود این کشتی را به ساحل نجات خواهد رساند، ودراین مسئله شکی نیست این ها کودن تراز این هستند که بتوانند مسیراین انقلاب را سد کنند اگر میتوانستند در این 35 سال یک غلطی می کردند امام (ره) که گفت امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند . کفر اگر توانست یاد عاشورا را از بین ببرد میتواند انقلاب ایران را هم از بین ببرد . این انقلاب پشتوانه اش اخلاص امام و خون شهداست که پایان پذیر نیست .
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    مشرق از این کتابا برا دانلود بذار فارسی و انگلیسیشو
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    این خاطرات سراسر دروغو فقط واسه ما نوشته مشرق احمق هم منتشرش کرده
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    پاراگراف آخرش چه مسخره است یاد بعضی خبرگزاریا و چهره های داخلی افتادم انگار کسی رو بگیری شکنجش کنی تا یه سری اطلاعات ازش بگیری. تازه ژست روشنفکرانه هم بگیری بهش بگی ببین این اطلاعات ارزش شکنجه شدنو داره؟؟؟ از اون ورم بهش بگی حتی این اطلاعاتم بهمون بدی ما به خاطر فلان کارت یا عقایدت بازم شکنجت میکنیم چقد پرروان ایناااااا و چقدر مارو احمق فرض میکنن
  • مظاهر ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    بنام خداوندی که داراییش کل آسمانها و زمین است،بنام خداوندی که قوی تراز تمام ناوها و ارتش امریکاست،بنام خداوندی که خیرالماکرین است،بنام خداوند شن های طبس... خانم کلینتون آیا این قدرت و ثروت تا ابد با تو خواهد بود؟؟ ب گذشتگان خود بنگر؛آنهایی که بیش از شما قدرت و ثروت داشتند و الان هیچ اثری از ایشان نیست. بی شک زمانی فرا میرسد ، گروههایی که امروز شما با کارهایتان منافع آینده شان را مستحکم میکنید هیچ سودی برایتان نخواهند داشت. شما سعی کردید با دادن اطلاعاتی از مراحل پرونده هسته ای ایران اعتماد مخاطب را بدست آورده و در نهایت با جملاتی نظیر" آیا ترجیح می‌دهند مانند کره شمالی شوند یا کره جنوبی؟" مخاطب را تحریک کنید تا همسو با آنچه شما میخواهید فکر کند. ولی بدانید مردم ایران هر چقدر از نظر مادی در تنگنا قرار گیرند امثال شهید ادواردو آنیلی را الگوی خود قرار میدهند و دین خود را با دنیای شما معاوضه نخواهند کرد.
  • ناصر ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    دستیابی ایران به بمب اتم موازنه قدرت را نه در سطح منطقه که در سطح جهان تغییر خواهد داد و تمام تلاشهای غرب برای جلوگیری از این تغییر موازنه است
  • ناشناس ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    احسنت آقا رضا آفرین .
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    همه واقعت ها رو نمیگن اونایی که در آینده براشون مشکل زا نباشه رو منتشر میکنن
  • محمد ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    خاطرات یک روان پریش عقب مانده برپدر ت و اون اوبامی عوضی و کری کفتارصفتت لعنت
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    حرفهای اخرش را از روی فرمولی که فتنه گران به آنها دادند گفته بدیهی است که همگی سر در یک آخور دارند!
  • یار ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    عربستان هم حدود 300 درصد اقتصادش از ایرا ن بزرگتر است آنهم با فروش نفت و گاز پتروشیمی و حج و ... آیا معنی آن این است که پیشرفته تر از ماست مقایسه بزرگی اقتصاد زمان شاه ناشی از پولهای فروش نفت با ترکیه فقیر فریبکاری این خانم است و البته رشد صنعتی ترکیه و کره جنوبی با ساختاری وابسته به صنایع بزرگ و اصلی در اروپا و آمریکا بحث دیگری را می طلبد
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    استاد رحیم‌پور گفتند: "در این کشور باندهایی وجود دارند که به صورت پروژه‌ای کار برمی‌دارند که چطور تولید‌کننده‌های داخلی را ورشکست و راه را برای واردات هموار کنند و اینها در ادارات دولتی نفوذ دارند و سرمایه‌دارهای خارجی هم به آن‌ها وصل هستند تا هر کس در کشاورزی و صنعت و تولید علم فعال شد مسخره کنند و فشار بیاورند و پرونده‌سازی کنند تا کار پیش نرود". کسی هست تا بحال با این موارد برخورد نکرده باشد؟ با چشم و گوش و با تمام وجودش حس نکرده باشد؟ خب حالا آنها را بگذارید کنار 2 پاراگراف آخر! نتیجه ای شگفت خواهد داشت! ای قوه قضائیه شجاعت بصیرت عدالت
  • افشین تهران ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    افرین.خخخخخخ
  • افشین تهران ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    گروه دیپلماسی کلاهشون رو بزارن بالاتر.
  • افشین تهران ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    حتما تصادفی هست!×!!!!!!
  • افشین تهران ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    ژنوچای مگه واقعا در راه است؟یا میخواد فتنه راه بندازه؟
  • افشین تهران ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    این زن فقط داره از .....اسراییل میخوره.عشق ریاست جمهوری داره میکشتش.یادش رفته که گفته بود سخت ترین کاری که داشته با ایران بوده حالا هی از خودش تعریف میکنه.جالبه که اینا چه راحت خودشونو جامعه بین المللی خطاب میکنن.ایا واقعا چند کشور غربی و چندتا واداده منطقه ای جامعه بین الملل هستن؟
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    من یک کره شمالی اسلامی و شیعی را ترجیح می دهم. حالا به درک که شما بدت بیاید.
  • Admin ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    کودن تر و مضحک تر از این نتانیاهو تو دنیا نیست، مردک خجالت نکشیده این نقاشی رو آورده سازمان ملل؟؟؟
  • ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    آیا برنامه هسته‌ای این کشور، ارزش نابود کردن تمدنی درخشان و فقیر کردن [و تضعیف] ملتی پرافتخار را دارد؟: شما همه جوره سعی در نابودی داشتید هل دادن عراق به جنگ ایران. ساخت فیلم ۳۰۰ علیه همین تمدن درخشان و اگه این انرژی این همه ارزش نداشت شما این همه در تقلا نبودید. وقتی هم به بیرون از ایران نگاه میکنیم شکر می کنیم که انسان هستیم نه شبهه انسان و دارای ارزش های مورد تایید عقل و دین .
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    شست!
  • ناصح مشفق ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    بازهم تقابل مضحک انرژی هسته ای و اقتصاد ایران !
  • قاسم ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    ما نه کره جنوبی هستیم که نوکر شما باشیم و نه کره شمالی که منزوی بشیم. ما ایرانیم و دهنتون رو سرویس می کنیم
  • زهرا ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    سلام. می خواستم از گروه بین الملل مشرق تشکر کنم. من یک خبر خوان تقریبا حرفه ای هستم و واقعا معترفم که بخش خارجی سایت مشرق با فاصله بسیار از سایت های مشابه عمل می کند و قابل تحسین است. خدا مویدتان بدارد و به کارتان برکت دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس