وقتی ضیافت شام تمام شد و همه در حالی که متفرق می‌شدند، با هم‌دست می‌دادند، من خطاب به متکی صدا کردم: "سلام، آقای وزیر!" او زیر لب چیزی به زبان فارسی گفت و رویش را آن طرف کرد و رفت.

گروه بین‌الملل مشرق- "هیلاری رودهام کلینتوقسمت پنجم خاطرات هیلاری کلینتونن" وزیر اسبق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر "بیل کلینتون" چهل و دومین رئیس‌جمهور آمریکا است. کلینتون که نتوانست در سال 2008 میلادی نامزدی حزب دموکرات را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورد، به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات سال 2016 میلادی در نظر گرفته می‌شود. کلینتون در سال 2016 میلادی، 69 ساله خواهد شد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که بخواهد وارد عرصه انتخابات شود و به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا انتخاب شود، از حمایت قابل‌توجهی در میان دموکرات‌ها برخوردار خواهد بود.

هیلاری پس از ترک پست خود در وزارت خارجه آمریکا، در 10 ژوئن 2014 کتاب خاطراتش را تحت عنوان "انتخاب‌های سخت" منتشر کرد. این کتاب به موضوعاتی همچون کشته شدن اسامه بن‌لادن، سرنگونی رژیم قذافی در لیبی، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق، انقلاب‌های عربی، سیاست‌های مرتبط با ایران و کره شمالی، افزایش قدرت چین و روابط با متحدان آمریکا می‌پردازد.

فصل هجدهم کتاب به بیان خاطرات کلینتون با موضوع ایران می‌پردازد که این فصل، "ایران: تحریم‌ها و رازها" نام دارد. گروه بین‌الملل مشرق قصد دارد طی روزهای آتی متن کامل فصل مربوط به ایران در کتاب "انتخاب‌های سخت" را در چند شماره منتشر کند.

بخش اول این فصل را می‌توانید از این‌جا، بخش دوم را از این‌جا، بخش سوم را از این‌جا و بخش چهارم را از این‌جا بخوانید.

قسمت پنجم خاطرات هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون در کنار کتاب تازه‌منتشرشده "انتخاب‌های سخت"


بخش پنجم/فصل ایران: تحریم‌ها و رازها

تنها ترکیه و برزیل که به خاطر مانور دیپلماتیک شکست‌خورده خود ناراضی بودند، به قطعنامه 1929 رأی منفی دادند. لبنان با وساطت من،
"بایدن" معاون رئیس‌جمهور، و "ری لاهود" وزیر حمل‌ونقل و از آمریکایی-لبنانی‌های برجسته، در آخرین لحظات رأی ممتنع داد. چند ساعت قبل، از کلمبیا با "میشل سلیمان" رئیس‌جمهور لبنان، تماس گرفتم و به او اصرار کردم که رأی منفی ندهد، کاری که بر اساس نیازهای سیاسی خود را در داخل کشور تمایل داشت انجام بدهد. می‌دانستم با تصمیم‌های دشواری مواجه است و نهایتاً از رأی ممتنع لبنان خوشحال شدم.

قطعنامه از یک قطعنامه بی‌نقص فاصله زیادی داشت. اجماع با روسیه و چین نیازمند دادن امتیازهایی بود، اما من به آن‌چه به دست آورده بودیم افتخار می‌کردم. ایران در طول سال‌‌های ریاست‌جمهوری بوش توانسته بود قدرت‌های بزرگ جهان را مقابل یک‌دیگر به بازی بگیرد و موفق شده بود از تحریم‌های جدی بین‌المللی به خاطر رفتارهای بدش، اجتناب کند. دولت اوباما این وضعیت را تغییر داد.

به‌رغم موفقیت‌مان، می‌دانستم این فقط آغاز راه است. قطعنامه سازمان ملل راه را برای تحریم‌های یک‌جانبه بیش‌تر و بسیار سخت‌تر توسط آمریکا و دیگر کشورها باز کرد. ما در طول این فرایند با رهبران کنگره هماهنگ کرده بودیم و کنگره به زودی قانونی تصویب می‌کرد که ضربه سخت‌تری به اقتصاد ایران می‌زد. من همچنین با شرکای اروپایی‌مان هم در مورد گام‌های جدیدی که باید بردارند گفتگو می‌کردم.

در عین این‌که فشار [علیه ایران] را افزایش می‌دادیم، پیشنهاد "تعامل" را هم روی میز نگه داشته بودیم. دسامبر سال 2010، برای کنفرانسی درباره امنیت در خلیج فارس به بحرین سفر کردم. می‌دانستیم یک هیئت از دیپلمات‌های ایرانی نیز احتمالاً در این کنفرانس شرکت می‌کند. با وجود برخوردهای کوتاه "ریچارد هالبروک" [فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان] و "جیک سالیوان" [مشاور ارشد دولت در مذاکرات هسته‌ای با ایران] با مقامات ایرانی در نشست‌های قبلی، من تا آن زمان هرگز چهره به چهره با همتای ایرانی خود برخورد نداشتم. تصمیم گرفتم از این فرصت برای ارسال یک پیام استفاده کنم.

قسمت پنجم خاطرات هیلاری کلینتون
"میشل سلیمان" رئیس‌جمهور لبنان

وسط سخنرانیم طی ضیافت شام در سالن رقص "ریتز کارلتون" [صحبت‌هایم را] قطع کردم و گفتم: "اکنون می‌خواهم مستقیماً خطاب به هیأت اعزامی به این کنفرانس از دولت جمهوری اسلامی ایران صحبت کنم." سالن ساکت شد. "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه ایران به فاصله چند صندلی از من نشسته بود. گفتم: "نزدیک به دو سال پیش، اوباما پیشنهاد صادقانه گفت‌وگو را به دولت شما ارائه داد. ما هنوز هم به این پیشنهاد متعهد هستیم. شما حق [برخورداری از] یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را دارید، اما همراه این حق، یک مسئولیت معقول هم می‌آید: این‌که از پیمانی تبعیت کنید که زیرش را امضا کرده‌اید، و نگرانی‌های جهان در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود را به طور کامل رفع کنید. ما به شما اصرار می‌کنیم که این گزینه را انتخاب کنید، به خاطر مردم‌تان، به خاطر منافع‌تان، و به خاطر امنیت مشترک ما."

وقتی ضیافت شام تمام شد و همه در حالی که متفرق می‌شدند، با هم‌دست می‌دادند، من خطاب به متکی صدا کردم: "سلام، آقای وزیر!" او زیر لب چیزی به زبان فارسی گفت و رویش را آن طرف کرد و رفت. چند دقیقه بعد، دوباره با یک‌دیگر برخورد کردیم، این بار خارج از ساختمان، در پارکینگ. بار دیگر دوستانه او را صدا زدم. باز هم حاضر نشد پاسخم را بدهد. من پیش خودم لبخند زدم. اوباما در اولین سخنرانی مراسم تحلیف خود، به ایران و دیگر کشورهای منفور و منزوی در جهان گفته بود که ما "دستمان را دراز می‌کنید، اگر شما هم مایل باشید مشت خود را باز کنید." متکی به من نشان داد که این کار چه اندازه سخت است. البته اگر انصاف بدهیم، همین چند وقت پیش بود که ما با موفقیت در سراسر جهان کمپینی را برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه کشور او به راه انداخته بودیم. تعامل و فشار. هویج و چماق. ماهیت دیپلماسی همین بود و ما درگیر یک بازی طولانی بودیم.

*          *          *

[آن‌چه تا این‌جا گفتیم] زمینه‌ای شد تا "سلطان" عمان، ژانویه 2011 آن پیشنهاد مذاکرات مخفی و مستقیم با ایران را به من بدهد. روند پیگیری "تعامل" از طریق 1+5 متوقف شده بود. میانجی‌گری کشورهای ثالث با حسن نیت هم شکست خورده بود. ایران بارها و بارها به اثبات رسانده بود که سرسخت و غیرقابل اعتماد است. با این حال، هنوز هم دلایلی وجود داشت که، با وجود این همه [سرسختی]، سلطان بتواند پیشنهاد خود را عملی کند. هر چه باشد، او همین کار را در مورد کوه‌نوردان آمریکایی زندانی شده در ایران انجام داده بود.

قسمت پنجم خاطرات هیلاری کلینتون
دیدار هیلاری کلینتون با "سلطان قابوس" پادشاه عمان

ماه ژوئیه سال 2009، سه جوان آمریکایی در حالی که در منطقه کوهستانی مرز بین شمال عراق و ایران پیاده‌روی می‌کردند، به اتهام جاسوسی توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند. "جاشوا فتال"، "شین بائر"، و "سارا شورد" در میان کردهای شمال عراق زندگی و کار می‌کردند و هیچ دلیلی برای مشکوک شدن به جاسوس بودن آن‌ها وجود نداشت.

از واشنگتن غیرممکن بود بفهمیم که دقیقاً چه اتفاقی افتاده است و آیا این سه نفر از مسیر خود در نزدیکی مرز منحرف شده‌اند یا نه. اما این حادثه، به نوعی تکرار ربودن دو خبرنگار آمریکایی، تنها چند ماه قبل در نزدیکی مرز بین چین و کره شمالی بود و مشکلی فوری به حساب می‌آمد. مانند کره شمالی، ما هیچ روابط دیپلماتیکی با ایران یا سفارتی در تهران نداشتیم که کمکی به ما بکند. مجبور بودیم به سوئیسی‌ها به عنوان "حافظ منافع" رسمی‌مان در ایران تکیه کنیم، اما ایرانی‌ها در ابتدا حاضر به اعطای دسترسی کنسولی به دیپلمات‌های سوئیسی نشدند، به این معنی که هیچ‌کس اجازه دیدار با آمریکایی‌های بازداشت‌شده را نداشت، اجازه‌ای که تحت کنوانسیون وین حاکم بر روابط دیپلماتیک میان کشورها، باید داده می‌شد.

من به شکلی عمومی، آزادی کوه‌نوردها را خواستار شدم، کاری که طی ماه‌های بعد آن را تکرار کردم. از سوئیس هم برای فرستادن پیام خصوصی به ایران استفاده کردم. ما دائم با خانواده‌های پریشان کوه‌نوردها در تماس بودیم. ماه نوامبر آن‌ها را به دفتر خودم در وزارت امور خارجه دعوت کردم تا بتوانیم حضوری هم‌دیگر را ببینیم. ماه‌ها طول کشید تا سفیر سوئیس در تهران بتواند برای ملاقات با سه آمریکایی، وارد زندان بدنام اوین شود. آن‌ها را ماه‌ها بدون تفهیم اتهام رسمی و یا دسترسی به وکیل در بازداشت نگه داشته بودند. مادران کوه‌نوردها اندکی بعد از روز مادر و با کمک سوئیس، توانستند ویزای سفر به ایران دریافت کنند. قبل از این‌که آمریکا را ترک کنند، دوباره با آن‌ها دیدار کردم و دعایم را [بدرقه راهشان کردم و] با آن‌ها به تهران فرستادم. آن‌ها اجازه پیدا کردند دیدار اشک‌باری با فرزندان خود داشته باشند، اما به آن‌ها اجازه داده نشد تا فرزندانشان را به خانه برگردانند. ایران از تمام این صحنه‌ها به عنوان یک شاهکار تبلیغاتی استفاده کرد.

قسمت پنجم خاطرات هیلاری کلینتون
"کوه‌نورد"های آمریکایی در تهران با مادران خود دیدار می‌کنند

در مدتی که این مصیبت ادامه داشت، من سعی داشتم از هر کانال پشت پرده‌ای که پیدا می‌شد، ایرانی‌ها را متقاعد کنم کوه‌نوردها را آزاد کنند. از جیک سالیوان خواستم این پروژه را به عهده بگیرد. تابستان سال 2010 طی یک کنفرانس در کابل افغانستان، سالیوان را فرستادم تا پیامی را در مورد کوه‌نوردها به دست وزیر خارجه ایران بدهد، کاری که سال قبل در لاهه برای عده‌ای دیگر از آمریکایی‌های بازداشت‌شده انجام داده بود. با این حال، رابط کلیدی در عمان بود. یکی از مشاوران ارشد سلطان با "دنیس راس" مشاور ارشد اوباما درباره ایران تماس برقرار کرد و پیشنهاد داد تا نقش یک میانجی را بازی کند.

عمانی‌ها به حرفی که زده بودند عمل کردند. سپتامبر 2010، سارا شورد با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. هنگامی که ایران را ترک کرد، من با سلطان تماس گرفتم تا از او تشکر کنم و ببینم در مورد دو کوه‌نورد دیگر چه کاری می‌شود انجام داد (به دست آوردن آزادی آن‌ها هم یک سال دیگر طول کشید). سلطان به من گفت: "ما همیشه آماده‌ایم آن‌چه را درست است در کمک [به کشورها] انجام دهیم." این حرف او طی نشست و گفتگوی ژانویه سال 2011 ما، هنوز هم در خاطر من بود.

آزاد کردن یک کوه‌نورد بازداشت‌شده، با تسهیل مذاکراتی حساس در مورد آینده برنامه هسته‌ای ایران تفاوت زیادی داشت، اما سلطان نشان داده بود می‌تواند نتیجه [دلخواهش] را به دست بیاورد. بنابراین با دقت به پیشنهاد او درباره یک کانال مؤثر پشت پرده گوش دادم و پرسیدم آیا می‌توانیم مطمئن شویم که طرف ایرانی مجاز به مذاکره با نیت خوب هست یا نه. هر چه باشد، در نشست 1+5 زمان زیادی گذاشته بودیم، اما نتیجه این بود که توافق ما درون اتاق، در تهران [به راحتی] رد شد.

سلطان نمی‌توانست قولی بدهد، اما می‌خواست امتحان کند. من موافق بودم که اگر [در این مسیر] جلو می‌رفتیم، مخفی‌کاری مطلق، ضروری بود. نمی‌خواستیم سیرک دیگری [به راه بیندازیم] و از یک طرف برای مطبوعات، ژست بگیریم و از طرف دیگر در داخل کشور تحت فشار سیاسی باشیم. حتی در بهترین شرایط، این [کانال پشت پرده] شانس زیادی برای موفقیت نداشت، اما ارزش امتحان کردن را داشت. به سلطان گفتم که با اوباما و همکارانم در واشنگتن صحبت می‌کنم، اما [از همین الآن] باید در مورد چگونه عملی کردن طرحش فکر کنیم.

قسمت پنجم خاطرات هیلاری کلینتون
اوباما برای بررسی احتمال مذاکره مخفیانه با ایران، با سلطان قابوس تماس گرفت

طی چند ماه بعد، با احتیاط جلو رفتیم. نگرانی‌های واقعی وجود داشت در این مورد که با چه کسی صحبت خواهیم کرد و طرف‌مان چه انگیزه‌ای دارد. اوباما نگران، اما علاقه‌مند بود. حتی یک بار خودش با سلطان تماس گرفت و عملی بودن برقراری این کانال دیپلماتیک را بررسی کرد.

دایره [افراد مطلع از کانال] را کوچک نگه داشتیم. "ویلیام برنز" [معاون وزارت خارجه]، سالیوان، و من با یک تیم کوچک در کاخ سفید مشغول کار بودیم که اعضایش عبارت بودند از "تام دونیلون" مشاور وقت امنیت ملی، معاون او "دنیس مک دونا"، دنیس راس تا پیش از ترک [سمتش] در نوامبر 2011، و "پونیت تالوار" مدیر ارشد امنیت ملی در امور ایران، عراق، و کشورهای خلیج [فارس]. عمانی‌ها با ما پیام‌هایی مبادله می‌کردند در مورد این‌که مذاکرات چگونه ممکن است شکل بگیرد و چه نوع هیأت‌هایی اعزام خواهد شد. طبق معمول، گرفتن پاسخ‌های درست از ایرانی‌ها حتی درباره ساده‌ترین سؤالات هم دشوار بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ناصر ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    4 2
    عزل متکی از وزارت یکی از ....های احمدی نژاد بود که به دستور جریان انحرافی صورت گرفت متکی در سیاست و حفظ منافع کشور بسیار فعال و هوشمندانه حرکت میکرد حیف که عزلش کردند
  • سید مهدی ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    2 1
    خانم کلینتون برو جلوی ارزش دلارتون رو بگیر که هر روز داره نسبت به ریال ما گرون تر میشه
  • علیرضا ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    1 0
    خداییش باید به سیستمی که این سیاستمدارها رو تربیت میکنه آفرین گفت که چطور منافع ملیشون رو تشخیص میدن و حتی توی کتابهای خاطراتشون دروغهاشون رو به خورد ملت میدن در طراحی که واقعیت چیز دیگه ای بوده. آفرین
  • ناشناس ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    1 1
    امام خمینی (ره) : آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    1 0
    زیاد شدن فشار ها و موفقیت آمریکا در تصویب قطعنامه ها به خاطر آشوب و فتنه ی 88 بود که باعث تحریمای فلج کننده و مشکلات اقتصادی شد . اما میشد ماجرا جوری دیگه ای پیش بره اگه سران در حصر و بیرون حصر فتنه به قانون تمکین میکردن مشارکت 85 درصدی مردم در انتخابات پیروزی های بزرگی رو ایجاد میکرد چون دشمن میفهمید دولت ایران از پشتوانه ی مردمی قوی برخورداره
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    3 0
    فکر کردم زبونم لال هیلاری می خواسته با منوچهر برقصه
  • مهدی از قم ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    واقعا چه نمایش مسخره ای.سه نفر امریکای اومدن در مرز ایران و عراق پیاده روی کنند.کل دنیا را رها کردند و فقط همین نقطه باید پیاده روی کنند
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    این ها اسناد دشمنی عامریکا با ملت ایران هست. اعتراف کامل به سیاست چماق و هویج همان حرف رهبر عزیزمان در مورد دست چدنی است. مرگ بر عامریکا مرگ بر فتنه گر.
  • مهرداد ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    فقط تشکر از مشرق عزیز و مترجم بزرگوار
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    ازکجا بفهمیم هیلاری راست نوشته یا دروغ مستحضریدکه اامثال کلینتون فاسق اندو قابل اعتماد نیستند
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    دم مسولای سابق گرم چی بودیم چی شدیم توی این دولت ماکه تحریمم حداقل دوتا درشت بار آمریکا میکردیم جیگر ملت حال میومد
  • علی حقجو ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    قسمت پنجم را اشتباها چهارم زدید
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 1
    هیچ‌کس اجازه دیدار با آمریکایی‌های بازداشت‌شده را نداشت، اجازه‌ای که تحت کنوانسیون وین حاکم بر روابط دیپلماتیک میان کشورها، باید داده می‌شد. استفاده از انرژی هسته ای حقی که آژانس برای همه کشورها قائل است اما...!!
  • علی حقجو ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    این خانم به ایران میگه منفورترین کشور های دنیا .البته این قید را یادش رفته بگه که منفورترین نزد دولتهای زورگو و فاشیستی وگرنه در نزد ملتها دنیا طبق نظر سنجی های معتبر جهان آمریکا خودش جزء منفورترین کشورهاست و ایران به خاطر مقاومت در برابر استکبار جزء محبوبترین هاست
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    اونی که اقتدار رامی خواهد با لبخند به دست بیاورد جیگرحرف درشت زدن را نداره این چیزا جیگر میخواهد جیگر وجیگرجوهره لازم داره که اونهم اعتماد به خدا وبه ملت خویش است
  • حسن ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    من یکی که بشدت سیاست دکتر روحانی رو قبول داشتم. اما فکر کنم اینطوری جواب نمیده، هم تحریم شدیم، هم اورانیوم رو رقیق کردیم، طلبکار هم هستند هنوز. آقای دکتر عزیز، و آقای ظریف یه کاری بکنین.
  • سیستانی ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 1
    اگرزندان اوین بدنام است،سنگ بنای ان توسط خودامریکایی هاوباشکنجه گران مخوف ساواک یوده است!!!بنام کسانی هستندکه هم اینک گوانتامو و...رافعال دارندتا زندانیان رابه بدترین شکل شکنجه کنند!!
  • محب ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    اونایی که این خاطرات رو باور دارن مثل این هست که تاوقتی قرآن تو خونه هاشون داره گرد میخوره میرن دنبال تورات و انجیل تحریف شده، ما خودمون رو نادیده میگیریم بعد میریم دنبال خاطرات فلانی که اصلا مثلا میگیم قبولش نداریم این پارادوکس هست، درضمن اگه خاطراتش صادقانه بود میذاشت کپه مرگش رو که گذاشت و خبر مرگش رو شنیدیم توزیع بشه، قاعده بازی شطرنج رو میدونید که تو بازی ما داریم خودمونو میذاریم جای رقیب فکر میکنیم ،اون ها هم وقتی میبینن جریان یا موضوع و یا شخصی منافعشون رو به خطر میندازه اتفاقا خیلی ساده میان و یه جورایی ازش تعریف تمجید میکنن یا خودشون رو میچسبونن به اون که بازخوردش رو به خورد مخاطبش بدن البته این یکی از سیاستهای غربی ها و مخصوصا آمریکا هست در موارد مختلف به تناسب فرق داره ولی غالبش همینه متاسفم برای اونایی که تفسیرشون ضعیفه...
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    اگه نفهمی که دروغه واقعا باید به خودت شک کنی
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    اي كاش آقاي دكتر جليلي نيز خاطرات خود را از روند مذاكرات هسته اي منتشر نمايد كه پاسخي به اين سياه نمايي هاي هلوي بي كله (هيلاري كلينتون) داده باشد.
  • محمد ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    مگر در گوانتانامو و ابو غریب و شاید صدها زندان دیگر در سراسر دنیا که آمریکا داره، محاکمه و تفهیم اتهام واثبات جرم بیچارگان و مظلومان مدفون در آنجا انجام میشه ...البته این نظرمن واقدام آمریکا دلیل نمیشه که ما بدون دلیل کسی رو به بند بکشیم ...
  • وحید ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    واقعا امریکا از دست ما عاجز مانده ما در رگهایمون خون ایرانی داریم
  • وحید ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    واقعا امریکا از دست ما عاجز مانده ما در رگهایمون خون ایرانی داریم
  • ایرانی باغیرت ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    این آمریکائیها همه شون مثل هم هستن هر وقت که گیر می افتن مثل روباه شل به التماس می افتن و زوزه درد ناک میکشن. هر وقت که مست غرور میشن عربده میکشن و قمه دست میگیرن و تهدید میکنند. هیلاری احمق سه نفر آمریکایی توی مرز ایران چیکار میکردن؟ اسم این کار چیه؟ مگه اونجا چه کوه بلندی وجود داشته که رفتن کوهنوری ؟مگه ارتفاع کوههای غرب کشور بیشتر از کوههای آلپه؟ ویا ارتفاع کوههای هیمالیاست که این سه نفر جاسوس اومدن و میخان کوه رو فتح کنن؟ خودتی احمق روباه شل اره خودتی..... مردم ایران همه با عزت و با دین و غیرتن مسئولین کشور لطفا" شما که رای ملت رو به امانت گرفتین این خاطرررررررررررررررات کلی نتون را بخوانید و بدانید که گرگ برادر شغاله النگ النگ نیفتین توی چنگ پلنگ یا علی
  • بیداد ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    بدنام تر از زندان گوانتانامو آیا در عصر حاضر زندان دیگری هم هست. زندان اوین ما که در نزد این زندان مخوف امریکا که کرامت انسانها را لجن مال میکند که زندان نیست هتل اوین است هر چند که دشمنان داخلی و خارجی نظام را این حرف من خوش نیاید و همیشه بدنبال بزرگنمائی کاستی های ما و کوچک نمایی ظلم خود در جهان امروزی و با کمک بوق های دروغ پراکنی خود هستند و اغلب هم در این دروغ پراکنی خود موفق عمل می کنند و مردم ساده و زودباور جهان بخصوص غرب هم که هالو تشریف دارند زود باور می کنند. مرگ بر امریکا زنده باد جمهوری اسلامی و دانشمندان عرصه علم و عمل
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 1
    من كاملا معتقدم كه احمدي نژاد با عزل متكي اشتباه استراتژيك كرد اما اين نكته رو فراموش نكنيم كه متكي با روياي رياست جمهوري، كاملا مستقل عمل مي كرد... ماجراي دستور به كاركنان وزارت امورخارجه براي طراحي سفرهاي مكرر را فراموش نكنيد
  • مجید ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    این است دشمن قسم خورده دروغگوی پست و رذل لعنت به هر چی صهونیسته بشمار
  • مملی ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    مشرق جان پس عزل متکی از سوی احمدی نژاد به این خاطر بود که متکی نخواست با هیلاری برقصه!!
  • مملی ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    مشرق جان پس عزل متکی از سوی احمدی نژاد به این خاطر بود که متکی نخواست با هیلاری برقصه!!
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    نوشته: متکی باز هم حاضر نشد پاسخم را بدهد. من پیش خودم لبخند زدم. یعنی واقعا !!!
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    طفلکی زندانیان ایرانی در امریکا
  • تک تاز ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    الان تحریم که هستیم با این وضع اقتصادی مردم .لااقل در دولت گذشته حال این امریکایی ها رو می گرفتیم .الان چی بگیم؟
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    یک ایرانی خطاب به اوباما: مشت ما مظلومان ستمدیده همیشه آماده است تا بر سر مستکبران خونخوار کوبیده شود
  • بنده خدا ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    طنز دکتر سلام قسمت 61 daneshvar021.ir
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    "جاشوا فتال"، "شین بائر"، و "سارا شورد" در میان کردهای شمال عراق زندگی و کار می‌کردند و هیچ دلیلی برای مشکوک شدن به جاسوس بودن آن‌ها وجود نداشت. بگو بخدا! راستی نگفتی دستور نفوذ به خاک ایران و عملیات در خاک ایران رو کی داده بود و اگر قرار بود کسی وارد شود چطوری مثلا وارد می شد هلی برد می کرد؟ نگفتی چطوری دانشمندان ما رو شهید کردین!
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    نوشته: متکی باز هم حاضر نشد پاسخم را بدهد. من پیش خودم لبخند زدم. یعنی واقعا !!!
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    ظريف هم عاليست فقط سريع مرعوب ميشود.
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    من صد درصد مطمئن هستم که سه آمریکایی جاسوس بودند. هیچکس منطقه جنگی و ناامن کردستان عراق را برای کوهنوردی انتخاب نمیکنه.
  • نظری ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    وای گندش درآمد
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    خانم کلینتون،کشور شما با تحریم های فلج کننده و به راه اندازی جنگ،مدام مانع پیشرفت ایران شده و به آن هزینه های زیادی اعمال کرده اید حال انتظار داشته اید وزیر خارجه ایران با روی گشاه با شما احوال پرسی میکرد!
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    دنیا رو کجا میبینه؟ خودشو شورای امنیت ... همین !
  • آرش ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    آفرین به متکی که یاد گرفته بود هیهات منا الذله
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    هیلاری ، منفور خودتونید و به قول مثل ایرانی هرکسی نقش خود بیند در اب .
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    لایک فور اور.
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    " ماه‌ها طول کشید تا سفیر سوئیس در تهران بتواند برای ملاقات با سه آمریکایی، وارد زندان بدنام اوین شود". چه ابهتی داشتیم حیف با ندانم کاری بعضی ها نشد این ابهت ادامه پیدا کنه.
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا. مرگ بر آمریکا از مذاکره کنندگان هسته ای.میخاهیم مواظب باشن
  • پوریا ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    اون زمان اونها بدنبال ما میدویدند و دلشون میخواست ما بهشون نگاه کنیم...وحالا ما لبخند میزنیم دست میدیم اطاعت میکنیم اعتماد سازی میکنیم التماس میکنیم...شاید ذره ای از تحریمها رو بردارند...برنمیدارند که هیچ اضافه هم میکنند...و روحانی میماند و شعار تدبیر که تبدیل شد به بی تدبیری که فکر میکنه با رفراندوم حل میشه....و این داستان ادامه دارد ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس