هرچه فشار را بیش‌تر می‌کردیم و اقتصاد ایران بیش‌تر از هم می‌پاشید تهران انگیزه بیش‌تری برای تجدیدنظر در مواضعش داشت؛ زمانی که دوره من در وزارت خارجه کم‌کم به پایان خود نزدیک می‌شد اقتصاد، جایگاه منطقه‌ای و اعتبار بین‌المللی ایران، همه به قربانگاه رفته بودند.

گروه بین‌الملل مشرق-" هیلاری رودهام کبخش هفتم خاطرات هیلاری کلینتونلینتون" وزیر اسبق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر "بیل کلینتون" چهل و دومین رئیس‌جمهور آمریکا است. کلینتون که نتوانست در سال 2008 میلادی نامزدی حزب دموکرات را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورد، به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات سال 2016 میلادی در نظر گرفته می‌شود. کلینتون در سال 2016 میلادی، 69 ساله خواهد شد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که بخواهد وارد عرصه انتخابات شود و به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا انتخاب شود، از حمایت قابل‌توجهی در میان دموکرات‌ها برخوردار خواهد بود.

هیلاری پس از ترک پست خود در وزارت خارجه آمریکا، در 10 ژوئن 2014 کتاب خاطراتش را تحت عنوان "انتخاب‌های سخت" منتشر کرد. این کتاب به موضوعاتی همچون کشته شدن اسامه بن‌لادن، سرنگونی رژیم قذافی در لیبی، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق، انقلاب‌های عربی، سیاست‌های مرتبط با ایران و کره شمالی، افزایش قدرت چین و روابط با متحدان آمریکا می‌پردازد.

فصل هجدهم کتاب به بیان خاطرات کلینتون با موضوع ایران می‌پردازد که این فصل، "ایران: تحریم‌ها و رازها" نام دارد. گروه بین‌الملل مشرق قصد دارد طی روزهای آتی متن کامل فصل مربوط به ایران در کتاب "انتخاب‌های سخت" را در چند شماره منتشر کند.

بخش اول این فصل را می‌توانید از این‌جا، بخش دوم را از این‌جا، بخش سوم را از این‌جا، بخش چهارم را از این‌جا، بخش پنجم را از این‌جا و بخش ششم را از این‌جا بخوانید.

بخش هفتم خاطرات هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون در کنار کتاب تازه‌منتشرشده "انتخاب‌های سخت"

بخش هفتم/فصل ایران: تحریم‌ها و رازها

هنگامی که من و "مالایی کریشنا" وزیر امور خارجه هند برای صحبت با رسانه‌ها از اتاق بیرون رفتیم، مطابق انتظار، در مورد مسئله ایران از ما سؤال شد. فرصت را به کریشنا دادم تا اول او جواب بدهد. گفت: "با توجه به تقاضای رو به رشد ما [در زمینه انرژی]، طبیعی است که با هدف تأمین امنیت انرژی، منابع واردات نفت و گاز خود را متنوع کنیم... از آن‌جا که به طور خاص در مورد ایران سؤال کردید، [باید بگویم] این کشور هنوز هم یکی از منابع مهم نفت برای ما هست، اگرچه سهم ایران از واردات نفت ما در حال کاهش است، که این موضوع را همه به خوبی می‌دانند. این [کاهش واردات از ایران] نشان‌دهنده تصمیمی است که پالایشگاه‌ها بنا به ملاحظات تجاری، مالی و فنی اتخاذ می‌کنند." برای من، همین اندازه هم خوب بود. به کریشنا قول دادم "کارلوس پاسکال" [رئیس اداره تازه‌تأسیس "منابع انرژی" در آمریکا] و تیم کارشناسی او را برای کمک به تسریع این تصمیم‌های "کاملاً غیرمرتبط با ایران" به دهلی‌نو بفرستم.

تلاش‌های ما در نهایت موجب شد تا تمام مشتریان عمده [نفت] ایران، حتی بی‌میل‌ترین آن‌ها، توافق کنند که خرید نفت از ایران را کاهش دهند. نتیجه، چشم‌گیر بود. تورم در ایران بیش از 40 درصد افزایش یافت، و ارزش پول این کشور به طرز چشم‌گیری کاهش یافت. صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه نفت خام در روز در اوایل سال 2012، به حدود 1 میلیون بشکه کاهش پیدا کرد، که منجر به از دست رفتن بیش از 80 میلیارد دلار از در‌آمد دولت ایران شد. نفت‌کش‌های ایران بی‌کار نشسته بودند. نه بازاری برای عرضه داشتند و نه هیچ سرمایه‌گذار یا شرکت بیمه خارجی حاضر به پشتیبانی از آن‌ها می‌شد. جت‌های این کشور نیز در آشیانه‌های خود زنگ می‌زدند و ایران نمی‌توانست قطعات یدکی برای آن‌ها بگیرد. شرکت‌های بزرگ و چندملیتی مانند "شل"، "تویوتا"، و "دویچه بانک" [آلمان] پای خود را از ایران بیرون کشیدند. حتی احمدی‌نژاد هم که دائماً انکار می‌کرد تحریم‌ها اثری [بر اقتصاد ایران] داشته باشد، شروع به شکایت از "هجوم اقتصادی" کرد.

من سال‌‌ها در مورد "تحریم‌های فلج‌کننده" صحبت کرده بودم و بالأخره این تحریم‌ها در حال تبدیل شدن به واقعیت بود. بنیامین نتانیاهو به من گفت، آن‌قدر این عبارت را دوست دارد که آن را ابداع خودش می‌داند. من به ائتلافی که ساخته بودیم و اثربخشی تلاش‌هایمان افتخار می‌کردم، اما هیچ لذتی از سختی‌هایی نمی‌بردم که مردم ایران دچار آن شده بودند، [تنها] به این دلیل که رهبران این کشور همچنان به مخالفت با جامعه جهانی ادامه می‌دادند. ما همه تلاش‌مان را می‌کردیم تا مطمئن شویم که تحریم‌ها، مردم ایران را از غذا، دارو و سایر کالاهای بشردوستانه محروم نمی‌کند. من به دنبال فرصت‌هایی بودم تا تأکید کنم که نزاع ما با دولت ایران است، نه شهروندان این کشور. از جمله مصاحبه‌ای با برنامه "پارازیت" در شبکه فارسی‌زبان "صدای آمریکا"، معادل برنامه "دیلی شو" [در آمریکا]، کردم. مردم ایران سزاوار آینده‌ای بهتر بودند، اما این [آینده] امکان‌پذیر نبود، مگر این‌که رهبران این کشور رویه خود را تغییر می‌دادند.

بخش هفتم خاطرات هیلاری کلینتون
مصاحبه هیلاری کلینتون با برنامه "پارازیت" بخش فارسی‌زبان "صدای آمریکا"

به‌رغم همه این‌ها، ایران همچنان سرکش بود. با توطئه‌های تروریستی جدید در سراسر جهان، از جمله بلغارستان، گرجستان و تایلند، در ارتباط بود. برای تضعیف دولت‌های همسایه و ایجاد ناآرامی در بحرین و یمن و کشورهای دیگر تلاش می‌کرد. پول و سلاح به سوریه تزریق می‌کرد تا "بشار اسد" متحدش را سرپا نگه دارد و از سرکوب وحشیانه او علیه مردم سوریه حمایت کند. در نهایت هم نیروهای آموزشی سپاه پاسداران و مبارزان حزب‌الله را برای تقویت بیش‌تر اسد [به سوریه] اعزام کرد. همزمان، برنامه هسته‌ای خود را در تناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه می‌داد و از تعامل مبنی بر حسن نیت با 1+5 خودداری می‌کرد.

من و اوباما در [صحبت‌های] عمومی تأکید می‌کردیم که مسیر دیپلماسی هنوز باز است، اما تا همیشه این‌گونه نمی‌ماند. در [جلسات] خصوصی هنوز مقداری امید داشتیم که کانال عمان در نهایت منجر به پیشرفتی شود. هرچه فشار را بیش‌تر می‌کردیم و اقتصاد ایران بیش‌تر از هم می‌پاشید، تهران انگیزه بیش‌تری برای تجدیدنظر در مواضعش داشت.

*          *          *

این دقیقاً همان چیزی بود که اواخر سال 2012 اتفاق افتاد، زمانی که دوره من در وزارت خارجه کم‌کم به پایان خود نزدیک می‌شد. اقتصاد، جایگاه منطقه‌ای و اعتبار بین‌المللی ایران، همه به قربانگاه رفته بودند. دوره دوم احمدی‌نژاد، یک فاجعه بود. جایگاه سیاسی او در داخل کشور و ارتباط نزدیکش با رهبر [ایران] و دیگر محافظه‌کاران قدرتمند و روحانیونی که واقعاً اهرم‌های قدرت را در اختیار داشتند، از بین رفته بود. در همین حال، عمانی‌ها گفتند ایرانی‌ها بالأخره دارند خود را آماده می‌کنند تا در مذاکرات محرمانه‌ای که مدت‌ها در انتظارش بودیم، گام‌هایی به جلو بردارند. می‌خواستند یکی از معاونین وزیر امور خارجه خود را برای دیدار با "ویلیام برنز" معاون من در مسقط، اعزام کنند. ما هم موافقت کردیم.

ماه مارس سال 2013، چند هفته پس از آن‌که دوره من به عنوان وزیر [خارجه] به پایان رسید، ویلیام برنز و "جیک سالیوان" [مشاور ارشد دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران] به عمان بازگشتند تا ببینند این راه جدید چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد. پاسخ این سؤال هنوز هم ناامیدکننده بود. به نظر می‌رسید ایرانی‌ها نمی‌دانند چه می‌خواهند بکنند. برخی از عناصر دولت این کشور به وضوح به تعامل جدی علاقه داشتند، اما دیگر نیروهای قدرتمند، مذاکره‌کنندگان را عقب نگه می‌داشتند [و محدود می‌کردند]. این بار هم تیم ما با این برداشت به کشور برگشت که زمان مناسب برای دستیابی به یک نقطه عطف، هنوز نرسیده است.

بخش هفتم خاطرات هیلاری کلینتون
"ویلیام برنز" معاون هیلاری کلینتون

یک بار دیگر حوادث [سیاسی درون ایران] ماجرا را دستخوش تغییر کرد. بهار آن سال، ایران آماده انتخاباتی شد که قرار بود رئیس‌جمهور دیگری را جایگزین احمدی‌نژاد کند. باور این‌که چهار سال از اعتراضات گسترده در خیابان‌های تهران پس از انتخابات قبلی گذشته بود، سخت به نظر می‌رسید. حکومت در این مدت، با بی‌رحمی، مخالفان سیاسی را ناپدید و اعتراضات را سرکوب می‌کرد.

در همین راستا، مقامات [دولت ایران] تک‌تک نامزدهای انتخابات سال 2013 را دستچین کردند و هر کسی که به اندازه کافی محافظه‌کار و یا وفادار تلقی نمی‌شد، رد صلاحیت نمودند. حتی "علی‌اكبر هاشمى رفسنجانى" از رهبران انقلاب سال 1979، رئيس‌جمهور سابق و یکی از روحانیون بانفوذ کشور را هم [از کاندیداتوری] منع کردند، چراکه عقیده داشتند چالشی مقابل حکومت است. هشت نامزدی که انتخاب شدند، همه روابط نزدیک با رهبر [ایران] داشتند و از اعتماد کامل حکومت برخوردار بودند. به طور خلاصه، قدرت‌های درون ایران، تا جایی که می‌شد [قوانین و نتیجه] بازی را ایمن کرده بودند. "سعید جلیلی" مذاکره‌کننده هسته‌ای دگم ایران، انتخاب ارجح او بود و بنابراین تصور می‌شد که پیشتاز انتخابات باشد. جلیلی با شعارهای پوچ درباره "توسعه اسلامی" کمپین می‌کرد و از صحبت کردن زیاد در مورد اقتصاد رو به سقوط ایران و یا سؤال درباره سیاست خارجی فاجعه‌بار این کشور اجتناب می‌کرد. به نظر می‌رسید انتخابات برای مردم، جذابیت و هیجان اندکی دارد، که هدف حکومت [هم همین] بود.

با این حال، ناامیدی [در میان مردم] به راحتی دیده می‌شد. رسانه‌های غربی به نقل از یک صاحب‌گاراژ 40 ساله ساکن منطقه‌ای در خارج از قم، شهری که تأسیسات هسته‌ای مخفی‌اش سال 2009 آشکار شده بود، در مورد اقتصاد گله کردند: "من عاشق اسلام هستم، اما چگونه می‌خواهیم تورم 100 درصدی را حل کنیم؟ من به هر کسی که طرح‌های خوب [برای اقتصاد] داشته باشد، رأی می‌دهم، اما تا به حال هیچ نامزدی را ندیده‌ام که ایده‌های واضح درباره آینده داشته باشد."

روزهای آخر قبل از انتخابات بود که یک اتفاق قابل‌توجه رخ داد. در میانه [روند برگزاری] انتخابات به دقت برنامه‌ریزی‌شده حکومت، این سرخوردگی‌ها وارد فضای عمومی [کشور] شد و ناگهان اختلاف‌نظرها و شکست‌های سیاستی حکومت، مقابل تمام [مردم] کشور مورد بازخواست واقع شد. مخالفان جلیلی در یک مناظره "انفجاری" که در تلویزیون سراسری ایران پخش می‌شد، به خاطر سوء مدیریت وی در سیاست‌های هسته‌ای و عوارض وحشتناک آن برای اقتصاد کشور، بی‌رحمانه به او حمله کردند.

بخش هفتم خاطرات هیلاری کلینتون
مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال 92

"علی‌اکبر ولایتی" وزیر خارجه سابق ایران و یکی از اصول‌گراهای شناخته‌شده، [خطاب به جلیلی] گفت: "اصول‌گرا بودن به معنای انعطاف‌ناپذیری و یک‌دندگی نیست." "محسن رضایی" فرمانده ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم آهنگ مقاومت مقابل [همه] دنیا را زیر سؤال برد: "ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه چیز [و همه نوع امتیاز] بگیریم، اما هیچ چیزی ندهیم. آیا به خاطر مقاومت باید مردم را گرسنه نگه داریم؟" جلیلی تلاش کرد از سیاست مانع‌تراشی خود در آخرین دور مذاکرات با 1+5 دفاع کند: "می‌خواستند جواهر [ما] را با آب‌نبات عوض کنند." سپس از [صحبت‌های] رهبر هم در دفاع از خود استفاده نمود، اما این کار هم موجب توقف حملات نشد.

"حسن روحانی" که خود، مذاکره‌کننده ارشد سابق ایران در موضوع هسته‌ای بود و به دلیل بحث درباره "تعامل سازنده با جهان" نزدیک‌ترین گزینه به یک کاندید میانه‌رو محسوب می‌شد، جلیلی را به خاطر اجازه دادن [و کم‌کاری درباره] تحریم‌های شورای امنیت سازمان [علیه ایران]، کوبید: "همه مشکلات ما از همین ناشی می‌شود. خوب است که سانتریفیوژهای ما بچرخد، اما به شرط آن‌که چرخ زندگی و معاش مردم هم بچرخد."

ایرانیانی که در منزل این مناظره را تماشا می‌کردند، مطمئناً شوکه شده بودند. تا آن زمان به ندرت به مردم اجازه داده شده بود تا شاهد مناظره‌ای این‌چنین باشند. مردم ایران در روز انتخابات، در ماه ژوئن سال 2013، در گروه‌های بسیار بزرگ پای صندوق‌های رأی رفتند و طی انتخاباتی یک‌سویه، روحانی را انتخاب کردند. این بار خبری از تلاش برای عوض کردن نتایج و یا سرقت [آرای مردم در] انتخابات نبود. مردم به خیابان‌ها ریختند و شعار دادند: "زنده باد اصلاحات."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 127
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    درنوشتن این کتاب دروغها به شکل ماهرانه ای ثبت شده که مخاطب دچار اشتباه خواهد شد . بااین خباثتها که در حق مردم ایران روا داشته اند چگونه جواب خدا را خواهند داد.
  • عباس ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    جلیلی به آمریکایی ها باج نمیداد احمدی نژاد هم که اصلا داخل آدم حسابشون نمیکرد
  • شایان متفکرو فیلسوف ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 1
    آقای جلیلی مرد باشرف و انقلابی و ولایتمدارو با ایمان و جوانمرد و نجیب بود خداوند را شاهد میگیرم
  • حسین ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    مواضع واقعی‌ دولت فعلی‌ آمریکا را مقابل ایران را میبینیم . این همه رهبر انقلاب درباره‌ اقتصاد مقاومتی که همون مقاوم سازی اقتصاد هست فرمودند ،باز یک عده درباره‌ راه میانبر هستند نه با نزدیکی‌ به آمریکا و نه با فروش نفت نه با راه در رو‌های این مدلی‌ مشکل حل نمی‌شه.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    کفتار هم جنس باز.
  • ناشناس ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    این بار خبری از سرقت آراء نبود چرا که کاندیدای اصلاحات برنده شده بود اما اگر کاندیدای مخالف آنها برنده شود میگویند انتخابات دموکراتیک نبوده و احتمالا" تقلب شده است !!!
  • حسین ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    تحریم ها مردم را نشانه گرفت نه دولت را
  • ناشناس ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    دارو و تجهیزات پزشکی را هم تحریم کرده بودند اما حالا با کمال پررویی میگه ما غذا و دارو را تحریم نکرده بودیم !
  • ناشناس ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    امام خمینی (ره): امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    نباشد این اصلاحات قلابی
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    "همه مشکلات ما از همین ناشی می‌شود. خوب است که سانتریفیوژهای ما بچرخد، اما به شرط آن‌که چرخ زندگی و معاش مردم هم بچرخد." حالا نه سانتريفيوژها مي چرخد و نه چرخ زندگي مردم
  • یک نفر ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    من منتظرم ببینم این خاطرات تا کجا ادامه خواهد داشت. بابا داریم با شما توافق میکنیم تحریمها رو بردارید دیگه نامردا....
  • ناشناس ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    امریکایی ها توافق رو خیلی دوست دارند اما لغو تحریمها را دوست ندارند.
  • ناشناس ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    دکتر جلیلی و دکتر احمدی نژاد از موضع قدرت با اینها برخورد میکردند و باج به شغال نمیدادند.
  • قاسم ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    من رمان های تخیلی زیاد خوندم این کتاب هم به سبک همون رمان ها سرشار از آرزو های نویسنده اس تا واقعیت ، بیچاره خواننده ی خارجی که دسترسی به واقعیت نداره با همین چرندیات تصویر بدی از ایران پیدا میکنه. واسه همین وقتی میان ایران را از نزدیک می بینند همشون میگن که تصویر ما از ایران 180 درچه تغییر کرد.
  • هادي هفتكلي ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    وميوه ممنوعه فتنه88 در سال92 توسط دشمن و با همراهي بعضيها!!!!چيده شد. ها! اي تعامل تعامل كه وگفته بيدند در مناظرات چي بيد و چي شد؟خجالتم خوب چيزيه والله.
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    این خانم اگر آدم لایقی بود بعد از ۴ سال برش نمی داشتن حالا خاطرات آبکی می نویسد که تحویلش بگیرند.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    دوستان رابطه و مذاکره تحویل بگیرند.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    احمدی نژاد به آمریکا باج نمی داد اما جلیلی به آمریکا هیچی نمی داد. این دو تا خیلی فرق داره.
  • عباس ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    مرگ بر شیطان بزرگ امریکای جنایتکار
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    مخالفت با جامعه جهانی!!!!!!!؟؟
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    این آدم که بیگانه هست و از این اب و خاک نیست...کسانی که در داخل مملکت به این مردم خیانت کردند چگونه جواب خواهند داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سید احسان ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    مطمئنا خاطرات این خانم با دروغ آمیخته شده است. اما واقع بینانه تر این است که ببینیم چه مواضع خصمانه ای داشتاند و حتی در نگارش این کتاب دارن مخاطب رو به کدام طرف می برن.. امیدوارم روزی برسه که گروههای سیاسی اختلافات سیاسی خودشون که گریبانگیر همه مردم شدهخ رو کنار بگذارن و یکدشت به فکر مملکت و مردم باشن. مسلماً افراطی گری معنا نخواهد داشت.. چه در گروههای اصلاح طلب و چه در اصولگرا. . . ضمناً خانم کلینتون، یادت باشه ما رو اعتقادات خودمون راسخ و استوار هستیم..ما ایرانی هستیم، عربهامون، ترکهامون، لرهامون و کردهامون و سیستانیهامون همشون ایرانی هستند و یک ایرانی هیچوقت تن به ذلت نخواهد داد. ما خدا رو داریم..خدا بهمون کمک میکنه. ما امام زمان رو داریم که انشالله به زودی میاد و بساط شماها باید برچیده بشه. برای نزدیکی ظهور صلوات.
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    داخل ادم حساب نکرد..بله...حق باشماست...اما این اوضاع فعلی اقتصادی چی؟؟؟ثمره همون داخل ادم حساب نکردن (به قول شما)هست...
  • کامیار ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    عجوزه‌ی روسپی...!
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    حداقل با اینترنت وطن وصل شو/....
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    اول مطالعه کنید بعد نظر بدید....نامزد انتخابات 2016شدند...
  • عماد ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    اعتقادم به جلیلی و انسانیت و قدرتش بیشتر شد
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    بشرطي كه ما هم به وظيفه خود عمل كنيم
  • تکتاز ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    بابا یکی بخاطرخدا به فکر وضع مردم باشه . پس کجا هستن مسئولین ما
  • علی ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    جناب ناشناس! فراموش نکنید که نرمش تاکتیکی ایران در بیانیه ی انتقال سوخت هم توسط آقای جلیلی انجام شد و آقای احمدی نژاد زیر آن را امضا زد -که البته موضع هردو یکسان بود - و اگر اونطوری بود که شما فرمودید ،بی شک احمدی نژاد جلیلی رو عزل کرده بود و فرد دیگه ای به جای ایشون میگذاشت ،اگر هم منظورتون اینه که جلیلی چیزی ندادو عدم توافق به این دلیل بود، نگاهی به روند بی فایده ی یک سال و نیم اخیر بندازین و ببینین بااین همه نرمش خواسته های آمریکا تاکجا ادامه داره بعد تحلیل کنین که چرا جلیلی بااونها به توافق نرسید
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    ناشناس 14:04 قسمتهای قبلی حرفای این خانومو بخون ببین کیا باعث این بدبختین سیاستهای دنیا خاله بازی نیست اهداف و دستهای مهمتری پشت پرده است
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    شما ها همه دلتان سیر است اگر مثل من چشمتان از شرمساری زن و بچه گریان بود باز هم این چنین می گفتید؟ امریکا بهانه است!
  • امیر ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    زنیکه پدرسگ حقت بود که شوهرت بهت خیانت کرد.
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    دقت فرمودید؛ آن مناظره کذایی آنچنان غیرمنصفانه به جلیلی تاختند که حتی این زنیکه آمریکایی هم از واژه "بی رحمانه" در مورد اون رفتار استفاده میکنه. به نظرم لفظ "بی شرمانه" بیشتر بهشون میاد
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    اگه زیرساختارهای مملکت در زمینه اقتصادی و... اصلاح نشه بدون تحریم هم نهایتا میشیم یکی از کشورهای همسایه
  • ابوالفضل ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    رییس جمهور شدن، نماینده مجلس شدن و ... علم می خواد همه این کاندیداها چه علمی برای مدیریت کشور داشتند؟ حرفم فقط آقای جلیلی نیست، همشون وزرایه ما سیستم رو چه طور تحیلیل میکنن؟ با نظر خودشون؟! یا مبتنی بر یک علم علم هم که میگم علم مبتنی بر اسلام هست
  • ایمان ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    برو شوهرتو جمع کن اگه سیاست داشتی شوهرت بهت خیانت نمی کرد
  • مجید ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    خیلی نامردن بخدا هم امریکایییها هم اینایی که به مملکت خیانت میکنن خدایا رهبرمون رو نگه دار اینارو از نزدیک میبینه واقعا قلب آدم به درد میاد امام زمان دیگه چی میکشه اون که همه چیز رو بدون پرده میبینه خدایا قلب مقدس امام زمان رو شاد کن چون خود امام زمان گفته شب و روز خون گریه میکنم
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    این جملش خیلی بامزه و پر مغز! بود: مردم به خیابان‌ها ریختند و شعار دادند: "زنده باد اصلاحات."
  • علی حقجو ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    با این خاطرات ,این حرف امام برایم معنا پیدا کرد : که ما هرچی مشکل داردم باعث و بانیش غرب و آمریکاست
  • علی حقجو ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    با اینترنت وطن وصل میشیم اتفاقا با adslمخابراته ولی وقتی نظرمون ثبت میشه گاها میبینیم پرچم یه کشور دیگست
  • علی حقجو ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    خخخخ
  • سيد مجيد حسيني ازنوجاني ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    زنيكه نتونست خونه اش را مديريت كنه و شوهرش را نگه داره. حالا مي خواهد جهان را نگه دارد. حقش بود شوهرش بهش خيانت كرد. از بس موذي و خالي بنده..........
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    جالبه میگه سعی کردند ایران مشکل دارویی پیدا نکنه در حالی که وزیر خزانه داری امریکا به صراحت در مورد تحریم دارو صحبت کرده بود
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    اگر ما از داخل درست باشیم به معنی واضح سردمداران ما دزدی نکنند اختلاس نکنند به خاطر رضای خدا کار کنندامریکا سحل است دنیا هم یک طرف باشد کاری نخواهند توانست پیش ببرد اگر رضای خداوند نباشد برگی از درختی نخواهد افتاد(مشکل ما در درون است نه بیرون)
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    جلیلی و احمدی نژادی چاره به دردبخوری برای مکر این موجودات خبیث نداشتن و بازی رو باختن...
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    ازنظر آمریکا هرکس مقابل آنها بایستد و باج ندهد دگم است . درود بر دکتر جلیلی که مردانگی ومقاومت ایرانی را به خوکهای امریکایی نشان داد وحق نمایندگی رهبر عزیزمان را در مقابل اجنبی حفظ کرد
  • جواد ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا و آمریکایی
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    به همین خیال باش که سر قول و قرارشون بمونن و تحریم ها رو لغو کنن، به گواهی تاریخ هیچ مستکبری با زبون خوش چیزی رو نمیده، تو یک و نیم سال گذشته هم تجربه کردیم
  • موساد ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    اگر تحریم ها نبودند الان ایران احتمالا سرگرم محو اسراییل بود...تحریم ها تا 20 سال دیگه باید ادامه پیدا کنن تا کسانی که با اسراییل بزرگ و غرب دشمنی دارن به غلط کردن بیفتن
  • سجاد ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    آمریکای بدبخت یک زمان ناو جنگی خود را از آن سوی دنیا حرکت می داد دولتی در این سوی دنیا سقوط می کرد.بنازم خمینی و خامنه ای را که به چه فلاکتی انداختند آمریکارا که حالا تمام دنیا را بسیج می کنند که بعد از مدتها مثلا تورم ما را چند درصد ببرند بالا.« ما آمریکا را زیر پا خواهیم گذاشت> امام خمینی ( ره )
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    این زنه داره زیاد پارس میکنه کسی استخون نداره همراش بندازه جلوش تا انقدر پارس نکنه فقط حواستون باشه هاره پاچتونو نکنه مراقب باشید
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    عفریته ینکی عمل شما در بلوکه کردن دلارهای ایران یک عمل تروریستی و راهزنی بود برای یکبار موفق شدید دزد هم یکبار می تواند بار دوم محال است
  • مهدی ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    خیلی مارموزه کثافت... ببینین چطوری دروغاشو لابه لای روایت تاریخش جا داده! کسی اگه تو ایران زندگی نکنه حتما تمامشو باور میکنه. جااااانم فدای رهبرم و اون دسته مسئولان با غیرت کشورم که با این گرگای بی همه چیز دست و پنجه نرم میکنن خداییش جنگ نابرابریه خداییش نامردیه...
  • اشنا ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    دراین کتاب هیلاری کلینتون بیشتر برای تبلیغات وجلب ارا انتخابات کشور ومردم بیچاره امریکاست که در سال اینده میلادی انجام می شود اما باید چند چیز را باید بداند اول این فکر استعماری ازکله اش بیرون ببرد که بتوانند حاکمانی دست نشانده خودشان براین کشور برسر قدرت بیاورند چون هردو بدست ملت مسلمان ایران نابود میشوند دوم قضیه هسته ای قضیه ای نیست که ما ایرانیها باتحریم وتهدید ازش دست بکشیم سوم دراین زمان مشکلات اقتصادی وسیاسی توخود کشور امریکاوجهان وجود دارد که انهارا کتمان میکنند چهارم ماایرانیها چند روز گرسنگی ومحرومیت ازکالاهای شمارابا عزت وسربلندیمان عوض نمی کنیم البته ما همچنان گرسنه نمی مانیم چون با مقاومت ملی وساختن کشور توسط جوانان غیوراین مراحل را مثل هشت سال جنگ سخت میگذرانیم وبه شما نشان خواهیم داد ایرانی غیور هیچ وقت سروری هیچ کافر منحرف صهیونیستی را نخواهد پذیرفت پنجم درمورد اسرائیل خود در نابود شدن هست چون هم وعده خداست وهم وضع طواغیتی هم چون مبارک و قذافی وصدام وزین العابدین وغیره که مثل همین اسرائیل ظالم بودند چه شد ششم وقتی لشکر مسلمانان وکشتی هایشان بعد از ظهور حضرت مهدی وعیسی مسیح صورت شما دیدنی خواهد بود
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    منم هزار و یه مشکل اقتصادی دارم الان که در خدمت شما هستم کمتر از 50 هزار تومن پول مونده برام مستمریمونم که بگیرم باید بدم جای قسط بیشترشو دیگه به عیدم نزدیک میشیم و گرفتاریا بیشتر ولی ولی ولی عزت رو نباید فروخت نداری و تحمل سختی بهتر از ذلیل بودن و عدم استقلال و گرفتار تکفیریا شدن و زیر بار زور آمریکا رفتن و این چیزاس
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    جوک سال بود کجا گفتیم زنده باد اصلاحات !؟
  • ایمان ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    ای خدا چقد اینا جوکن این همه مسلمون تو کشورای مختلف روزنامه میکشن چطور میشه به مردم ایران که مسلمونن رحم کنید ... انشالله به دست مردم ایران نابود خواهید شد
  • محمد ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    با سلام خاطرات خانم کلینتون نشان میدهد که در انتخابات 24 خرداد چه کلاه گشادی بر سر مردم رفت که نمونه اش رو در به نتیجه نرسیدن مذاکرات می بینیم.
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    و دیدی که با این همه نرمش در مقابل غرب هیچ چیزی عاید ما نشد تحریمها شکسته نشد اقتصاد از این سو هیچ ترقی نکرد نرمش در مقابل دشمنان قسم خورده اسلام وانقلاب نتیجه ای جز خواری و خفت در دنیا و هم در آخرت ندارد
  • امیر عباس ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    وضعیت امروز هم ناشی از مقاومت در مقابل استکبار است!؟ شما هر چی عقب بروید اونها جلو می ایند این همه امتیاز دادید چی بدست اوردید فکر می کنید با برداشتن تحریم ها اقتصاد درست می شود . میدونی نفت بشکه 43 دلار یعنی چی . حتما نفت را هم احمدی نژاد ارزان کرده است .دوستان و برادران باید واقع بین بود عینک از انواع خوشبینی و بدبینی را از چشم خود بر داریم
  • مهدی ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    صبح زنده باد شب مرده باد .
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    می‌خواستند جواهر [ما] را با آب‌نبات عوض کنند."
  • مهدی ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    جلیلی احمدی دیگر است. باید از جلیلی پناه ببریم به روحانی. یک می خواد سازش کنه یکی بفرستمون به مسلخ. عجب دایره ی انتخاب جالبی.
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    اونا دارن کارشونو خوب انجام میدن... سوال اینه که آیا ما هم داریم کارمونو خوب انجام میدیم؟ اگه نه، نتیجه واضحه...
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    درود بر امریکا و امریکایی
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    بازهم تحریمی!
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    نه!
  • ناشناس ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    من موندم اونایی که میگن اله بله آیا برای اونا غیر چین کشورهایی جنس براشون میفرسته سا اسنکه اونا هم کالای بی کیفیت چینی رو مصرف می کنند و انقد باز جوری صحبت می کنند که تحریم ذو ما اثر نکرده انگار از شعور حیوانی برخوردار هستند. ماکزیمم 10 ساله دیگه ایران میشه مثه عراق امروز از بس به مردم فشار آوردن که منتظر یک جرقه هستن نمی دونم چرا در بلاد کفر اثری از دزدی و اختلاث و دروغ نیست.
  • ناصر ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    آمریکا به کمتر از سقوط نظام و سرکار آوردن دیکتاتوری مثه شاه راضی نمیشه دموکراسی حقوق بشر و آزادی بیان وعده های اقتصادی هم همش بهونه است آمریکا استقلال و عزت ایران رو نشونه گرفته
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    در کتاب وی سعی شده ایران وایرانی کاملا تحقیر شده و یک خود برتر بینی در خودشون ایجاد کردن. پس چرا از فرستادن نامه ها به رهبر در خصوص مذاکرات چیزی ننوشته؟! ...
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    فتنه گران خائن را اصلا نمی توان بخشید ضربه ای که به اقتصاد و سیاست و مذاکرات هسته ای زدند و با خیانتهایشان دشمن را شیر کردند وقعا چطور می توان سخنی از بخشش به میان آورد؟
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    عزیز این به قول شما چرندیات و اطلاعات را خائنان داخل دو دستی تقدیم کرده اند امریکا بخاطر تفاوتهای زیاد فرهنگی و حتی بعد مسافت به تنهایی نمی تواند اطلاعات درستی از ایران بدست آورد و بخوبی تحلیل کند امریکا تصمیم گرفته از نیروهای درون استفاده کند
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    "این بار خبری از تلاش برای عوض کردن نتایج و یا سرقت [آرای مردم در] انتخابات نبود" این مزخرفات را چه کسانی در دهان دشمن گذارده اند به جز فتنه گران منفور؟
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    مشرق؟ بدک نبود :/
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    حاجی جنگه جنگ متوجه هستی؟مردم باید بیدار شن وبفهمن که برای رفع مشکلات اقتصادی باید کار کنن و انتخاب هاشون میتنی بر نفت نباشه ... ولی چه سود که ملت ما سر سفره نفت بزرگ شدن...
  • عااااااشق وطن ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    تف به ذات سیاستمداران شیطان بزرگ. تف به ذات اونایی که دلشون در گرو وعده و وعید شیطان بزرگه.تف به ذات اونایی که هنوز نفهمیدن آمریکا دشمن شماره ی یک مسلمانان عالمه. تف بر ذات تک تک ریاست جمهورای آمریکا از سال 1776 ژرژواشینگتون ماسون تا اوبامای بدبخت بیچاره که اراده ی سیاسیش اندازه ی یه بچه ی 7 ساله هم نیست.تف بر ذات کلینتون جماعت.فاحشه ی هم جنس باز با لیونی وزیر امور خارجه اسبق رژیم حرام زاده ی اشغالگر.
  • MohammaD ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    از نظر من علم باید همراه با تعهد باشه.و باید اداره مملکت بدست یک ادم متعهد داده شود
  • ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    تف تف
  • هادي هفتكلي ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    دشمن چاره اي جلوي احمدي و جليلي نداشت و دوستان شما با فتنه راه چاره به اونا نشون دادن. و در پايان اين نبرد پيروزي از آن حزب الله است
  • صدیق ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    افرین سجاد...
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    خیلی بی جا کردی ایشالله نوبت شما هم میرسه. خانم کثیف تون.
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    اونا میخوان مارو بردارن نه تحریمای مارو
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    اگه بمیرم تن به ذلت نمیدم... هرچی خدا بخواد... مثه این که امام زمان هر صبح و شب خون گریه میکنه برای ظهور ما به فکر پول
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    بمیرم برا جلیلی یه مرد کامل بود ...
  • ایرونی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    مرگ بر امریکا قاطع ترین پاسخ به این زن امریکاییست. شما هرگز نخواهید فهمید که ما فرزند رمضانیم.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    سیاستمداران حسود آمریکائی مصداق : حسود هرگز نیاسود
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    من نمی دونم شما اون دنیا جواب سگ ها رو چطوری می خواید بدید ...!
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    خانم کلینتون شما تنها نبودید. دوستان شما در ایران هم کمک کردند....... ..
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    ادب و ادب و ادب
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    کامیارجان به روسپی ها توهین نکن اونها هم بنده خدا هستن و شاید بعضی هاشون مادرن و می خوان شکم بچه هاشون رو سیر کنن! باید برای این حرف من گریست و ریشه مافیای قدرت و ثروت کشور را سوزاند می فهمید؟ در آن صورت با پول های دزدیده شده می شود کشور را بخوبی اداره کرد و به رفع تحریمها هم خندید
  • مهدی ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    1 0
    دوستانی که نظر میدهند لطفا ادب را مد نظر داشته باشند. اما باید بگوییم که همه چیز داشت خوب پیش میرفت تا زمانی که قضیه ی 88 -که بازی قدرت خادمان ملت بود - به بار نشست . از آن به بعد ، غرب و امریکا این بلاها را به سر ما آوردند. دیگر اینکه ما الان سر میز مذاکره که هیچی زیر میز مذاکره هستیم . چیزی که کسب نکردیم هیچ ، خیلی جیزها را دادیم. و آخر اگر قرار بر این است که به جایی نرسیم ، به حول الهی با مدیریت صحیح به کار خودمان ادامه بدهیم و خوف به دل راه ندهیم .
  • محمد ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    چرندیات یک عجوزه پیر خرفت باید این تیتر رامیزدین. بایدبه این عجوزه گفت اگر چه شمابه خداونداعتقادی ندارین اما ما به خدا معتقدهستیم انشاء الله پاداش صبرملت ایران براین هجمه اتقصادی ظهور امام زمانشان باشد تادمار از روزگارتان سیاه کنیم
  • امین ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    درسته شرمنده اشتباهی منفی زدم
  • امین ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    هیلاری دروغگو ایران از گروه های تروریستی حمایت میکنه؟؟؟!! کی بود القاعده رو برا مقابله با اتحاد جماهیر شوروی به وجود آورد؟ کی بود داعش رو به وجود آورد؟کی ریگی شیطان صفت رو حمایت کرد؟؟کی به صدام تجهیزات و لجستیک میرسوند؟؟کی به اون یاغی سلاح شیمیایی تحویل داد؟؟کی هیلاری؟ بگو کی؟؟؟ آمریکا شیطان بزرگ=امپراطوری دروغ به امید ظهور حضرت حجت صاحب الزمان
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    مودبانه : سالمند فاسد
  • ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    یه حسی بهم میگه داری دروغ میگی ! آب بریز
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    حالا خوبه داری این متن رو میخونی و حرف مفت میزنی
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    مطمئنی در بلاد کفر اثری از دزدی و اختلاث (!) و دروغ نیست وی پی ان ؟
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    هیلاری شما به روح مذاکرات اعتقاد داری ؟ اگه اعتقاد داری توی روحش !
  • محمدرضا ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    از سستی ماست که بر ماست. سستی در دین در دنیا و آخرت
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    با دشمن نیز ادب. لطفا
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    لطفا ادب! تحلیل دقیقش رو از مناظره بخونید.
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    جلیلی وعده نداد آرمانها را گوشزد کرد. وعده داده ها رو سیاه شدند.
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    البته سردمدار رو ما انتخاب کردیم!!!! پس درست انتخاب کنیم
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    گل گفتی
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    آمریکایی ها خیلی بد جنس ترند!
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    فرزند رمضان رو خوب اومدی
  • محمدرضا ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    توصیف مناظره پند آموز بود.
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    یه سطل تف خدمتت شیطان بزرگ
  • مرگ بر شیطان بزرگ ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    خب تو باید ببینی لقمه ی چجوری اومده سر سفرتون که این خزعبل رو نشخوار کردی؟؟
  • سعيد ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    به شرطی که یکدل باشیم ومانند سیاست خارجی الان غربزده رفتار نکنیم
  • محسن ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    تا قانون کار از ایران اصلاح نشه و ریشه دزدی ها ، رانت خواری ها و غارت ها از صندوق بیت المال همچنین قطع یارانه افراد دارا صورت نگیره کشورمون در داخل به خودش ضربه می زنده وگرنه بیگانگان دستشون از خاک ما کوتاه
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    جلیلی چهار میلیون
  • سید علی ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    با سلام خدمت خوانندگان این مطالب اینها نشون میدن که این کفتارها تا زمانی که مقابلشون استاده ای کاری باهات ندارن ولی تا بفهمن میخواهی از جلوشون در بری یا باهاشون از در آشتی در بیایی واقعا خطرناک میشن تا پاچتو نگیرن ول نمیکنن **درود بر مردم غیرتمند ایران و فرزندان غیورش ** شما قضاوت کنید وضع فعلی مذاکرات ، اقتصاد را با چند سال گذشته البته دعای ما پشت سر آقای ظریف هم هست چون او هم فرزند این آب و خاکه و از جان مایه میذاره خدا کمکمون کنه
  • محسن جاوید ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    خدا لعنتشون کنه سران سبز را همش از زمان فتنه شروع شد چراغ سبز اونها بود که تحریم ها شروع شد
  • محسن جاوید ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    من اگه به جای احمدی نژاد بودم همون روزا لباس رزمی می پوشیدم و به همه هم اعلام می کردم جنگ اقتصادی شروع شده................
  • محسن جاوید ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    بارکلا
  • افشین تهران ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    اگه شرمسار زن و بچه ات هستی برای اینترنت هزینه نکن!!بله ما دلمان سیر هست ولی برای شکم سیر شدن عزتمون رو قربانی نمیکنیم.
  • افشین تهران ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    نون بازوتو بخور اقا جان.بده عیبه......عاقبت نداره.
  • افشین تهران ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    در غرب از دزدی و اختلاص خبری نیست؟!!!!!!شما یا مشکل دیدن داری یا از شعور حیوانی برخوردا هستی.تمام صنایع و بانکها در امریکا به چه کسانی جز سیاستمداران امریکا تعلق دارد؟حتی اسلحه سازی.برای چی فروش اسلحه در امریکا ازاد هست؟حتما برای ازادی هست!!!البته ما نباید مسئولین خودمون رو با اونها مقایسه کنیم اما این بازیها رو غربیها به دیگران یاد میدهند.
  • افشین تهران ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    فعلا که مافیای قدرت برای بعضیها شدن رابینهود.کسی هم اگه بگه چرا فورا میگن سیاسی هست.یک مادر خوب خیلی راهها برای سیر کردن شکم بچه هاش داره بجز همینی که شما گفتی.بدترین توجیه رو تا حالا دیده بودم همین بود که تو گفتی.
  • افشین تهران ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    اما الان جلیلی 75میلیون.
  • افشین تهران ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    دمت گرم .خندوندی.
  • افشین تهران ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    تورو خدا ببینید .مثل اینکه پدر کشتگی دارد با این ملت و نظام.همه این خاطرات که البته بیشتر به ارزوهای برباد رفته شبیه است و از دروغ هم کم بهره نبوده برای دم تکان دادن به لابی صهیونیست هست.اما بازهم با تمام اشتباهات بعضی مسئولین این ملت ایران و رهبری انهاست که مثل این 35سال پیروز خواهند بود و پوزه شما سگ صفتان را به خاک میمالند.شما هم فعلا با این تروریستهایی که پرورش دادید حال کنید تا بعد.
  • راد ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    چقدر حرفاش و عملکرداش ضد و نقیضه.... یابو باشه هم میفهمه اینو واسه من خوبم من گلم ایران اخ بود نوشته.... کلا این خانوم عقده ی اینو داره ک خودشو مثل چاقو تو دل همه جا کنه....!!!!!!!!!!! عقده ای!واللا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس