گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******



*کیهان

خوش‌رقصی تسلیم‌طلبان رصدگران آمریکایی را ذوق زده کرد

اظهارات خائنانه برخی افراطیون علیه فناوری هسته‌ای و سخنان بی‌منطق رئیس جمهور باعث شد دو مقام و تحلیلگر ارشد آمریکایی توپ را به زمین ایران بیندازند!

رابرت اینهورن مدعی شد مذاکرات گرفتار اختلافات داخلی در ایران است. ری‌تاکیه نیز مدعی شده براساس این اظهارات، باید تحلیل و تفسیر غرب مبنی بر اینکه قاطبه ملت ایران حامی برنامه هسته‌ای هستند را تغییر داد!

اظهارات اینهورن و تاکیه در حالی است که با وجود نرمش‌های متعدد طرف ایرانی در مذاکرات وین و مسقط و ژنو، لجاجت آمریکا و برخی کشورهای غربی موجب بن‌بست در مذاکرات شد. طرف غربی اذعان داشت که حتی با وجود واگذاری برخی امتیازهای مهم از سوی ایران تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.

با  وجود این واقعیت روشن در تحلیل بن‌بست  مذاکرات، اکنون رابرت اینهورن مشاور ارشد و سابق دولت اوباما به المانیتور می‌گوید مذاکرات گرفتار اختلافات داخلی در تهران است و همین امر مانع پیشرفت مذاکرات شده است.

اینهورن مدعی شد اختلافات در ایران بین «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران که به دنبال مصالحه است و منتقدان تندروی وی، مانع پیشرفت در مذاکرات شده است.

وی افزود: مذاکره کنندگان ایرانی آزادی عمل چندانی ندارند و ظاهراً فاقد اختیاراتی برای بکار بستن انعطاف‌پذیری لازم جهت دستیابی به توافق هستند(!) آنها با استفاده از برخی مفاهیم تلاش کرده‌اند انعطاف‌پذیری خود را نشان دهند اما تمایلی ندارند مسئله کاهش ظرفیت غنی‌سازی را که شالوده توافق نهایی را تشکیل می‌دهد، بپذیرند.

به گفته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان «غربی‌ها می‌گویند پس از اورانیوم 20 درصد، اورانیوم تا 15 درصد غنی شده را هم تبدیل کنید»!

المانیتور ضمن مصاحبه با اینهورن اظهارات روحانی در همایش اقتصاد ایران و از جمله وصل نبودن آرمان به سانتریفیوژ را برجسته کرد و نوشت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران معتقد است نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.

همزمان ری تاکیه عضو شورای روابط خارجی آمریکا در لس‌آنجلس تایمز نوشت: هزینه‌های برنامه‌ هسته‌ای زمزمه اعتراض برخی چهره‌های اصلاح‌طلبان را موجب شده است.

تاکیه با اشاره به کنفرانس اقتصاد ایران نوشت: روحانی در این نشست از انزوا انتقاد کرد و رشد اقتصادی را در گرو توافق با قدرت‌های بزرگ دانست منتهی او در عین حال می‌گوید ما باید تابع رهنمودهای رهبر معظم باشیم.

تاکیه آنگاه وارد موضوع اصلی می‌شود و می‌نویسد: دانشگاه تهران در ماه دسامبر شاهد برپایی کنفرانسی بود که در آن جمعی از چهره‌های نسبتاً موجه اصلاح‌طلبان از دیدگاه حاکمیت، در اظهاراتی بی‌سابقه لب به بیان انتقادهایی کوبنده از خسران‌های جبران‌ناپذیر امیال و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران گشودند. در غرب همواره تصور مفسران سیاسی و رسانه‌ای بر این بوده است که برنامه هسته‌ای رژیم ایران از حمایت قاطبه ملت برخوردار است. ]نظرسنجی‌های غربی همواره همین ارزیابی را ثابت کرده است[ اما انکار این برنامه از سوی نمایندگان مترقی‌ترین جناح سیاسی ایران، گواه بر این مدعاست که مواضع مبارزه‌طلبانه هسته‌ای پایگاه حمایت مردمی متزلزلی دارد(!) یکی از سخنرانان کنفرانس برپا شده در دانشگاه تهران، «احمد شیرزاد» از نمایندگان سابق مجلس بود که با جسارت تمام به این موضوع ورود کرد و گفت که «برنامه هسته‌ای تا به حال هیچ مزیتی برای کشور نداشته و حتی یک لیوان آب هم به دست مردم نداده است».

لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید: دیگر سخنران این کنفرانس «صادق زیبا کلام» بود که یک دانشگاهی صریح‌اللهجه و جسور و از نزدیکان به جناح اصلاح‌طلب محسوب می‌شود. زیبا کلام هم با بیان دیدگاههای مشابه فوق عنوان کرد «آنقدر که برنامه هسته‌ای به کشور صدمه زده است، جنگ تحمیلی خسارت بار نیاورده است».

عضو شورای روابط خارجی آمریکا سپس با تمجید از مواضع مشابه کسانی چون عبدالله نوری و رضا خاتمی می‌نویسد: جنبش سبز در سال 2009 به همین هزینه‌های گیج کننده برنامه هسته‌ای اشاره داشت. عبدالله نوری در سال 2012 اظهار داشت «ما نباید مشکلاتی که برنامه هسته‌ای بر زندگی و معیشت مردم تحمیل کرده است را کم اهمیت بدانیم و اجازه دهیم تنها یک موضوع هر چند هم بسیار مهم همه منافع ملی‌مان را تهدید کند».

تاکیه سپس می‌نویسد: چرا تفکرات یک چنین سیاستمداران چپگرای موجهی مهم است؟ همواره گمان رسانه‌های غربی بر این بود که موضوع هسته‌ای یک مسئله ملی است و مردم پشت سر حکومتند و الزامات و دستور کار هسته‌ای حاکمیت را با همه مشکلاتش قبول دارند. اما دیدگاههای تاریک برخی چهره‌های مشهور سیاسی راجع به برنامه هسته‌ای و لزوم توجه به هزینه‌های گیج کننده این برنامه، ثابت کرد که تصور رسانه‌ها و مفسران سیاسی غرب پیرامون حواشی این برنامه غلط بوده است.

ری تاکیه با بیان اینکه رهبر جمهوری اسلامی ایده اقتصاد مقاومتی را برای مقابله با فشارهای غرب مطرح کرده می‌نویسد: این ایده هر چند ریاضتی است اما امتیازش این است که کشور از فشارهای خارجی مستقل خواهد بود. در این مدل ایران برنامه هسته‌ای خود را به عنوان دروازه رشد و پیشرفت علمی حفظ می‌کند.

وی در پایان می‌نویسد: روحانی خود یکی از معماران برنامه هسته‌ای ایران و در حقیقت در دستگاه حاکمیت ایران یک «خودی» است و اساساً به نظر نمی‌رسد قصد به چالش کشاندن معیارهای رهبر عالی ایران را داشته باشد. اما چالش اصلی حاکمیت، هنوز هم چپ‌گراها هستند.

تحلیل‌های اینهورن و تاکیه نشان می‌دهد که رصدگران اطلاعاتی و سیاسی در آمریکا بسیار به مواضع زاویه‌دار یا مخالف‌خوان علاقمند هستند تا این اظهارنظرهای انگشت‌شمار را در تحلیل‌های خود به جای ملت ایران و منطق مقاومت او بنشانند و بر آن اساس مقاومت یا تسلیم ایران را نتیجه بگیرند. خروجی این مدل نیز تشدید فشارها است. در حقیقت تسلیم‌طلبان دشمن را جسورتر می‌کنند.

روزنامه زنجیره‌ای کم‌ آورد ظریف را سایه قابوس کرد!

یک روزنامه زنجیره‌ای تازه‌تاسیس در دومین هفته راه‌اندازی خود با کمبود سوژه و محتوا مواجه شده است.

روزنامه «مردم امروز» که توسط تیمی مرکب از گردانندگان برخی نشریات زنجیره‌ای اداره می‌شود، روز یکشنبه برای چندمین بار طرحی از چهره جان‌کری را به جای عکس اصلی بر صفحه اول خود نشاند که در حال دست دادن با شاه عمان است. این روزنامه به جای سایه سلطان قابوس، سایه محمدجواد ظریف را کشیده و تیتر زده است؛ «سایه سلطان بر مذاکرات»! «مردم امروز» در همان صفحه می‌نویسد جان‌کری پیش از مذاکره با ظریف به ملاقات سلطان قابوس رفت رئیس دولتی که میانجی سنتی ایران و آمریکاست.

پررنگ کردن نقش میانجی در حالی است که نقش دولت عمان در زمان فقدان مذاکره میان طرفین پررنگ بود و اکنون که وزیران خارجه دو طرف بارها - حتی بدون حضور نمادین کاترین اشتون - ساعت‌ها با هم مذاکره کرده‌اند، امری مضحک به نظر می‌رسد. سلطان‌ قابوس مدت‌هاست در مونیخ بستری است.

آبان ماه سال گذشته نیز نشریات زنجیره‌ای با ذوق‌زدگی تیترهای غیرواقعی به مذاکرات مسقط (پایتخت عمان) اختصاص دادند، تیترهایی نظیر «جهش بزرگ در مذاکرات» «ورود میانجی؛ نسیم توافق وزیدن گرفت» و... اما دکتر عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه یک ماه بعد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد «مذاکرات مسقط خیلی بد بود و طبیعی بود که ما در چنین شرایطی به خاتمه مذاکره فکر می‌کردیم.»

مردم امروز پیش از این هم با وجود تکذیب سخنگوی وزارت خارجه، دروغ آسوشیتدپرس را ترجیح داده و مدعی شده بود برای خروج ذخایر اورانیوم غنی شده از کشور توافق شده است! این در حالی است که اساسا در همان خبر دروغ، تکلیف لغو تحریم‌ها طبق معمول مسکوت گذاشته شده بود.

این روزنامه دیروز با انتشار خبر راهپیمایی در فرانسه برای محکومیت ترور آن را انقلاب دوم توصیف و در عین حال عکس نتانیاهوی خون‌آشام را به شکل کاملا حرفه‌ای از عکس خود حذف کرد!

گرانی و بی‌تدبیری را ول کن معرکه‌گیری و شامورتی‌بازی را بچسب!

روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جولان گرانی در دولت یازدهم خبر می‌دهند.

روزنامه شرق با استناد به گزارش بانک مرکزی در صفحات داخلی خود نوشت: با آنکه از شیب افزایش قیمت‌ها در دولت یازدهم کاسته شده اما هنوز هم سبد معیشتی خانوار شاهد رشد قیمت برخی از اقلام خوراکی تا بیش از صددرصد است. این را می‌توان از لابه‌لای گزارش بانک مرکزی که به تازگی بر خروجی تارنمای این بانک قرار گرفته، فهمید. این گزارش متوسط قیمت 40 قلم کالای خوراکی در سطح شهر تهران را نشان می‌دهد. از این 40 قلم کالا که در 11 گروه خوراکی طبقه‌بندی شده‌اند 27 قلم کالا در مقایسه با هفته مشابه سال قبل با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. قیمت برخی از این کالاها مانند گوشت گوسفندی با هشت دهم درصد افزایش مواجه شده و درمقابل هندوانه با 129 درصد افزایش قیمت رو به رو شده است. البته شاید نبود فصل، گرانی قابل‌توجه این قلم کالا را توجیه کند اما نارنگی که میوه‌ای زمستانی است هم سرنوشتی چون هندوانه دارد. این میوه در مقایسه با سال قبل رشدی بیش از صددرصد را تجربه کرده است.

شرق می‌افزاید: در میان اقلامی که قیمت آنها منتشر شده 10 کالا را می‌توان یافت که قیمت آنها با کاهش مواجه شده است. نکته قابل تامل در این زمینه این است که کاهش قیمت این 10 کالا همه کمتر از 15 درصد بوده در حالی که بیشتر افزایش‌ها بیش از این رقم است.
نکته دیگری که از لابه‌لای این آمار می‌توان یافت، این است که از 11 گروه خوراکی (لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن‌نباتی) هفت گروه با افزایش قیمت و سه گروه با کاهش قیمت مواجه شده‌اند و یک گروه بدون تغییر همچنان مانند قیمت‌های جاری در روزهای ابتدایی فصل زمستان به فروش می‌رسند. تمامی این افزایش و کاهش‌ها در شرایطی رخ می‌دهند که تورم در مسیر نزولی افتاده و به روایت بانک مرکزی در آذر سال جاری به 17/2 درصد کاهش یافته است.

در گزارشی که به تازگی از سوی کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران منتشر شد، هزینه ماهانه یک خانوار چهارنفره کارگری در شهر تهران حداقل 3/1 میلیون و حداکثر 3/6 میلیون تومان است. از این رقم بین 900 هزار تا یک میلیون تومان هر ماه صرف تامین هزینه‌های خوراکی می‌شود. در حالی که حداقل حقوق یک کارگر 609 هزار تومان است که کفاف خورد و خوراک یک خانوار را هم نمی‌دهد.

شرق در ادامه از قول مهدی تقوی اقتصاددان نوشت: این اقتصاددان معتقد است: براساس نظریات پایه‌ای اقتصاد خرد، افراد در شرایط «کاهش منابع درآمدی»، تلاش می‌کنند از مصرف کالاها و خدمات با «کشش درآمدی بالا» یعنی اقلام «غیرضروری» یا «لوکس» کم کنند و مخارج خود را به سمت مصرف کالاهای با «کشش درآمدی پایین»؛ یعنی اقلام «ضروری» متمایل کنند. اما در این میان محصولاتی مانند نان هم وجود دارد که «کشش‌ناپذیر» هستند. به این معنی که افزایش قیمت آنها منجر به کاهش تقاضا نمی‌شود و همواره همان میزان تقاضا برای آن محصول وجود دارد.

نکته حایز اهمیت در این میان این است که برخی از اقلامی که می‌توانند به لحاظ ارزش غذایی در سبد مصرفی خانوارها جایگزین یکدیگر شوند نیز تفاوت قیمت را به نحوی تجربه می‌کنند که قابلیت جایگزینی ندارد و گاها به حذف آن اقلام در سبد خانوار می‌انجامد. به عنوان مثال، تخم‌مرغ و حبوب که منابعی از پروتئین هستند، می‌تواند جایگزین گوشت و مرغ شود، اما نکته اینجاست که افزایش قیمت این اقلام نیز دیگر استفاده از آن در سبد مصرفی خانوارها را به میزان استاندارد، توجیه‌پذیر نمی‌کند و بنابراین برخی از شهروندان می‌گویند میزان مصرف این اقلام را در مصارف هفتگی و ماهانه خود نسبت به گذشته، کاهش داده‌اند. در این میان دولت باید در این زمینه چاره‌اندیشی کند و راهکارهایی را بیابد که در کنار کنترل تورم، آثار کاهش نرخ تورم درهزینه سبد مصرفی آنها نیز به خوبی نمود یابد.

در این میان روزنامه اعتماد در گزارشی به گرانی نان و آزادکردن قیمت آن از سوی دولت پرداخت  و نوشت:‌ شاید بتوان امسال را سال گرانی نان نامید. هرچند که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها اعلام کرده بودند که قیمت نان را افزایش نخواهند داد اما افزایش قیمت نان در سال جاری رکورد زد و بارها و بارها گران شد.

در نیمه دوم سال جاری با وجود همه اظهارات قبلی، دولت تصمیم گرفتس نان را گران کند. پس در آذرماه بود که قیمت نان 30 درصد افزایش یافت. البته دولتمردان این افزایش را تنها بخشی از طرح خود برای آزادسازی قیمت نان می‌دانستند و اعلام کردند که در آینده نزدیک قیمت نان آزاد می‌شود. اما این تصمیم هم چند روزی بیشتر دوام نیاورد و به یکباره پس از افزایش 30 درصدی قیمت نان مسئولان دولتی اعلام کردند که برای ایجاد شرایط آزادسازی قیمت نان (گام دوم گران کردن نان) در برخی شهرها و استان‌ها 20 درصد نانوایی‌ها آزادپز می‌شوند.
یادآور می‌شود همه روزنامه‌های اصلاح‌طلب ازجمله شرق و اعتماد از پرداختن به مشکلات اقتصادی، تورم و بی‌تدبیری‌های دولت در صفحه اول خود طفره می‌روند و دیروز همه طبق همین سیاق بدون کمترین اشاره‌ای به گران‌شدن دوباره نان، شامورتی‌بازی علی مطهری در مجلس را برای پرکردن صفحه اول خود و به حاشیه انداختن مشکلات داخلی مردم برجسته کردند!

*وطن امروز

تعطیلی 70 درصد واحدهای تولیدی کردستان

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به مشکلات حوزه صنعت این استان گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده در حال حاضر بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌فعال هستند. محمد دره‌وزمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به وضعیت نگران‌کننده واحدهای تولیدی استان کردستان بیان کرد: در حال حاضر در این استان ۹۷۴ واحد تولیدی وجود دارد که بعد از ارزیابی‌های صورت‌گرفته مشخص شد ۶۰ تا ۷۰ درصد از این واحدهای تولیدی تعطیل شده یا نیمه‌فعال هستند. وی با اشاره به عملکرد 5 ماهه خود در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: متاسفانه در مجموع می‌توان گفت کردستان یک استان توسعه‌نیافته است و در همین راستا یکی از سیاست‌های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت در این استان تلاش برای جبران کمبودها در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت مرزی است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: عملکرد شفاف و الزام به پاسخگو بودن در مقابل افکار عمومی یک اولویت اصلی است و در همین راستا تلاش می‌شود ضمن از بین بردن حواشی بویژه در بخش معدن زمینه و شرایط برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود فراهم شود.

وی بیان کرد: از مجموع ۹۷۴ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در استان کردستان متاسفانه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از آنها تعطیل یا نیمه فعال هستند. دره‌وزمی افزود: این آمار براساس ارزیابی‌های 2 ماهه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به دست آمده است و توجه به این مهم نشان می‌دهد که ما از بضاعت در اختیار نیز نتوانسته‌ایم به خوبی بهره‌برداری کنیم. وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان در سال‌جاری و در 5 ماه گذشته تلاش برای احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌فعال است و در همین راستا تلاش می‌شود ضمن بهره‌برداری از ظرفیت‌های استانی و کشوری منابع اعتباری برای کمک به این واحدها تامین و زمینه برای احیای مجدد آنها فراهم شود. دره وزمی افزود: با کمال تاسف در گذشته به دلیل نبود نظارت‌های لازم روند ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی در کردستان به هیچ عنوان مناسب نبوده است و به همین دلیل است که امروز مشاهده می‌شود فردی در یک شهرک صنعتی برای ایجاد یک واحد تولیدی زمین تحویل گرفته و هم‌اکنون این محل به تالار عروسی تبدیل شده است و این وضعیت واقعا جای نگرانی دارد.


چگونه نتانیاهو آبروی اولاند را برد

حضور جلاد اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو در صف اول راهپیمایی ضدتروریسم پاریس، باعث زیر سوال رفتن ماهیت بزرگ‌ترین گردهمایی سران جهان برای محکوم کردن افراط‌گرایی شد تا جایی که رئیس‌جمهور فرانسه از ترس بی‌آبرویی خود و مراسمش از «بی‌بی» خواسته بوده از آمدن به میدان جمهوریت چشم‌پوشی کند.

تصاویر منتشر شده از پیشداری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بازو به بازوی برخی رهبران غربی یا متحد غرب (به جز باراک اوباما) در خط مقدم راهپیمایی روز یکشنبه «وحدت علیه تروریسم» در میدان جهموریت که در ضمن سوگواری برای حوادث تروریستی اخیر فرانسه محسوب می‌شد، بازتاب‌های بین‌المللی منفی‌ای برای این حرکت و بویژه میزبان اصلی، فرانسوا اولاند به همراه داشته است تا جایی که حتی برخی رسانه‌ها از تعبیر «سیرک» یا «کارناوال» سیاسی درباره این راهپیمایی نیز فراتر رفته و به آن لقب «نمایش صهیونیستی» دادند. پایگاه «وترنز تودی» مربوط به کهنه سربازان آمریکایی نوشت: بنیامین نتانیاهو یکی از بی‌آبرو‌ترین سیاستمداران قرن ما با حضور در این مراسم، آن را به نفع خود و صهیونیست‌ها مصادره کرد. او همچنین با موضع‌گیری کاملا مغرضانه و جهت‌دار نسبت به رهبران اروپایی حاضر که صاحب اصلی مراسم بودند و گرفتن انگشت اتهام تروریستی به سوی اسلام، آخرین تلاش امثال اولاند و مرکل برای جلوگیری از قطبی شدن فضای اروپا میان مسلمانان و ضدمسلمانان را از آنها گرفت تا بدین ترتیب اهداف حمله تروریستی به شارلی ابدو که به احتمال زیاد توسط موساد و سیا طراحی شده مبنی بر ایجاد زمینه ناآرامی داخلی در اروپا محقق شود.

تشکیل اتاق بحران برای مهار جنگ قدرت

در پی تشدید وضعیت جسمی ملک‌عبدالله بن‌عبدالعزیز که با وجود گذشت 2 هفته از بستری شدن او در بیمارستان، گزارش معتبری از وضعیت جسمی وی منتشر نشده است، پسر شاه سعودی با همراهی ولیعهد و جانشین ولیعهد، برای کنترل بحران احتمالی در این کشور پس از مرگ شاه، اتاق بحران تشکیل داد. مجتهد، فعال مشهور عربستانی که خبرهای متعلق به آل‌سعود را در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر می‌کند، با اعلام اینکه این اتاق یک هفته پیش تشکیل شده است، گفت که هدف از تشکیل اتاق بحران، نخست، کنترل اوضاع کشور در زمان بستری شدن شاه و دوم مهار پیامدهای مرگ احتمالی شاه است. مجتهد، این اقدام را «خیز بلند» متعب برای رسیدن به قدرت بیشتر دانست و افزود که این کار را با راهنمایی‌های خالد التویجری انجام داده است تا ولیعهد کنونی را دور بزند. بنا بر این گزارش، سلمان به عبدالعزیز، ولیعهد، مقرن بن‌عبدالعزیز‌، جانشین ولیعهد، محمد بن‌نایف، وزیر کشور و خود متعب بن‌عبدالله اعضای این اتاق هستند. مجتهد نوشت که متعب، در ظاهر ریاست این اتاق را نیز به سلمان سپرده است. به گفته مجتهد، تویجری (رئیس دیوان پادشاهی) توانسته است محمد بن‌نایف، وزیر کشور را که از رقبای متعب (پسر شاه) برای به قدرت رسیدن است، به همراهی با متعب متقاعد کند تا در مقابل از احمد بن‌عبدالعزیز، دیگر شاهزاده رقیب سعودی حمایت نکند چرا که اگر احمد بن‌عبدالعزیز به کشور بازگردد و قدرت را در دست بگیرد، محمد بن‌نایف را از وزارت کشور کنار خواهد گذاشت. مجتهد در عین حال نوشت که هنوز روشن نیست که وزیر کشور از هشدار التویجری متقاعد شده یا اینکه پذیرش همراهی با متعب فریب سیاسی است تا همه را برای رسیدن به قدرت پشت سر بگذارد. بنا بر گزارش‌های خبری، با بستری شدن پادشاه عربستان در بیمارستان، رقابت اصلی بر سر قدرت، میان نوه‌های عبدالعزیز است، کسانی مانند متعب بن‌عبدالله بن‌عبدالعزیز، پسر پادشاه و محمد بن‌نایف بن‌عبدالعزیز وزیر کشور کنونی.

پادشاه عربستان، چهارشنبه 31 دسامبر، در آخرین روز سال گذشته میلادی به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان منتقل شد و هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت او در دست نیست. دربار سعودی اطلاعات دقیقی درباره وضعیت جسمی ملک عبدالله منتشر نمی‌کند. قوانین عربستان و سیاست داخلی این کشور نیز باعث شده مردم برای اظهار نظر و اعتراض چاره‌ای نداشته باشند مگر اینکه به شبکه‌های مجازی پناه ببرند ولی این اقدام نیز با سرکوب و مجازات مواجه می‌شود. جنگ شاهزادگان سعودی بر سر قدرت، حضور پررنگ داعش در حملات اخیر به عربستان بویژه حمله اخیر به مرزبانان سعودی که به وسیله تروریست‌های عربستانی وابسته به داعش صورت گرفته بود و تحرکات آزادیخواهانه مردم عربستان از خطرات پیش روی خاندان آل‌سعود بعد از مرگ ملک‌عبدالله به شمار می‌رود.


*ایران

ممانعت افغانستان از ورود سوخت ایرانی

مقامات ولایت نیمروز افغانستان که با خاک ایران همسایه است، اعلام کرده‌اند واردات فراورده‌های سوختی مانند بنزین و گازوئیل از ایران را به دلیل مطابقت نداشتن با استانداردهای دولت افغانستان متوقف کرده‌اند. مقررات جدید دولت افغانستان حدود یک ماه است که به اجرا گذاشته شده ،  این مقررات در شرایطی به اجرا گذاشته شده است که خاک افغانستان یکی از مقاصد اصلی قاچاقچیان سوخت از ایران است. رئیس گمرک نیمروز گفته است، کامیون‌های حامل مواد سوختی ایرانی اجازه ورود به افغانستان را ندارند و کیفیت سوخت ایران باید بالاتر برود.

رسایی: روحانی هیچ دستاوردی نداشته است!

در حالی که دولت روحانی توانسته تورم را به کمتر از نصف برساند و فضای جهانی علیه ایران را دچار تغییرات بنیادی کند، حمید رسایی، نماینده تهران و عضو جبهه پایداری گفته است که دولت روحانی هیچ دستاوردی نداشته است.

این نماینده مخالف دولت، دیروز در جلسه علنی مجلس طی تذکری شفاهی گفته است که از مسائل هسته‌ای تا مسائل اقتصادی دولت تماماً ناموفق بوده و موجب نا امیدی مردم شده است. گفتنی است، رسایی دیروز در ساعتی این ادعا را از تریبون مجلس مطرح کرد که در همان ساعت حسن روحانی، رئیس جمهوری آخرین دفترچه بیمه درمانی را به یک ایرانی معلول اهدا کرد و به این ترتیب در دولت روحانی تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه سلامت شدند، البته ذکر این نکته نیز ضروری است که همفکران رسایی در دولت قبل در مواجهه با منتقدان می‌گفتند که آیا شما حتی یک نکته مثبت را در دولت احمدی‌نژاد نمی‌بینید که کارنامه او را تماماً منفی و ناموفق نشان می‌دهید؟

دامن زدن به احساسات ضد اسلامی در غرب

حوادث اخیر پاریس باعث شده برخی رسانه‌ها در کنار گروه‌های افراط گرای غربی به احساسات ضد اسلامی و مسلمانان در اروپا و امریکا دامن بزنند. حمله به مراکز اسلامی مانند مساجد و نهادهای فرهنگی در کنار حمله به فروشگاه‌های مسلمانان در اروپا طی روزهای اخیر گسترش پیدا کرده است. از جمله دو روز پیش در فرانفکورت آلمان مراکز مسلمانان مورد حمله قرار گرفته است، مشابه چنین حوادثی در درسدن آلمان و پاریس هم رخ داده است.

درخواست بازداشت مرتضوی و احضار 150 متهم

درخواست بازداشت «سعید مرتضوی» به دادسرا ارائه شد. روز گذشته یکی از شکات پرونده تأمین اجتماعی از ارائه لایحه 16 صفحه‌ای شاکیان به شعبه 15 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت خبر داد که در آن با توجه به «تعداد زیاد متهمان» و «وجود بیم تبانی» در پرونده درخواست بازداشت موقت مرتضوی مطرح شده است.  به گزارش ایرنا خلیل بهرامیان همچنین خبر داد که در این لایحه درخواست شده از 150 متهم دیگر پرونده تحقیق شود. به گفته بهرامیان «مرتضوی در این پرونده هم شخصاً و هم با مشارکت سایرین، اقدام کرده و هنوز از کسانی که به مرتضوی کمک کرده اند، تحقیقات لازم نشده است.»  

ارجاع پرونده «وطن امروز» به دادگاه

هیات نظارت بر مطبوعات به خاطر کاریکاتور توهین‌آمیز روزنامه وطن امروز درباره رئیس جمهوری همچنین تیتر «خبر مرگش» در انعکاس خبر وخامت حال پادشاه عربستان به این روزنامه تذکر داد. به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرونده این روزنامه به اتهام «تخریب رابطه با همسایگان» که در مغایرت با مصوبات شورای عالی امنیت ملی است، به دادگاه ارجاع می‌شود. خبر آنلاین هم بابت درج مطلبی که تضعیف نیروهای مسلح را در پی دارد، تذکر گرفت. همچنین هفته‌نامه 9 دی بابت درج مطلبی با عنوان «قبض ید ولی، با اشتباهات خواص» و روزنامه قانون بابت درج طنزی که در تخریب رابطه با همسایگان و در مغایرت با مصوبات شورای عالی امنیت ملی است، تذکر گرفتند.

*اعتماد

احتمال سفر احمدي‌نژاد به تركيه

رييس‌جمهور پيشين ايران احتمالا براي حضور در چهارمين سالگرد گراميداشت نجم‌الدين اربكان، نخست‌وزير پيشين تركيه به اين كشور مي‌رود. به گزارش پارسينه، رييس‌جمهور پيشين ايران احتمالا براي حضور در چهارمين سالگرد گراميداشت نجم‌الدين اربكان، نخست‌وزير پيشين تركيه به اين كشور مي‌رود. نعيم اوزترك، رييس مركز خيريه‌يي در شهر بورسا، به نام نجم الدين اربكان كه مسوول برگزاري اين مراسم است، گفت: در سفري كه به تهران داشتم با احمدي‌نژاد ديدار كردم و از وي‌ قول شركت در اين مراسم را گرفتم. وي با استقبال از اين دعوت گفت كه در صورتي كه اتفاق خاصي نيفتد در اين مراسم شركت خواهم كرد. همچنين اوزترك به نقل از احمدي‌نژاد گفت كه وي بسيار علاقه دارد كه به شهر بورسا سفر كند. قرار است ٢٧ فوريه (٨ اسفند) امسال چهارمين سالگرد گراميداشت نجم‌الدين اربكان، نخست‌وزير پيشين تركيه در شهر بورسا با حضور برخي از مقامات تركيه و مقامات و مسوولان پيشين كشورهاي خارجي برگزار ‌شود.

دليل «حسام الدين آشنا» براي خداحافظي با لباس روحانيت

آيت‌الله علم الهدي امام جمعه مشهد و از اساتيد و مسوولان دانشگاه امام صادق (ع) به ماجراي كنار گذاشتن لباس روحانيت توسط حسام الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهور، اشاره مي‌كند. به گزارش فارس، وي در پاسخ به اين سوال كه «در ديداري كه با آقاي آشنا داشتيد، نقل قولي منتشر شده بود كه به ايشان به خاطر درآوردن لباس روحانيت اعتراض كرديد» مي‌گويد: دوستي بنده و آقاي آشنا به سال‌هاي قبل كه ايشان در دانشگاه امام صادق (ع) مشغول به تحصيل بود و بنده مسوول دانشگاه بودم، بر‌مي‌گردد؛ ايشان در دانشگاه معمم و ملبس به لباس روحانيت شد اما لباس روحانيت را درآورد و بنده نيز اعتراض كردم كه چرا اين كار را كرديد و آقاي آشنا در پاسخ گفتند «كاري كه من انجام مي‌دهم تناسبي با لباس روحانيت ندارد نه پيش‌نمازم، نه منبري و كاري كه كسوت روحانيت داشته باشد را ندارم پس چه ضرورتي دارد كه اين لباس خدمت را بپوشم. »

نمايندگان در تذكرات‌شان به دولتي‌ها چه گفتند؟

١٤نفر از نمايندگان در تذكري به رييس‌جمهور خواستار توضيح درباره مازاد اعلام كردن تعداد قابل توجهي از كارمندان رياست‌جمهوري كه به گفته آنها عمدتا از ايثارگران و به ويژه فرزندان شهدا هستند، شدند. به گزارش ايرنا، مهدي موسو‌ي‌نژاد، نماينده مردم دشتستان هم در تذكري به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار تذكر جدي وي به خبرگزاري‌ها و رسانه‌هايي شد كه به دروغ مطالبي را تحت عنوان حمله نمايندگان به آقاي مطهري انعكاس داده و بعد از آن مطالب كذبي را در مورد نمايندگان انتشار دادند، در حالي كه هيچ حمله يا برخورد فيزيكي صورت نگرفته است.

*جمهوری اسلامی

* وکیل هفته‌نامه طنز «شارلی ابدو» می‌گوید این نشریه در شماره جدید خود که روز چهارشنبه (فردا) توزیع خواهد شد چندین کاریکاتور از پیامبر اسلام چاپ خواهد کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی «ایلاف» پاتریک بیلو یکی از نویسندگان این نشریه موهن گفت: این شماره با تیراژ یک میلیون نسخه و با 16 زبان مختلف منتشر خواهد شد. ریشارمالکا، وکیل این هفته‌نامه نیز به رادیو فرانسه گفت: در شماره جدید این مجله به طور قطعی علاوه بر کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام، دست‌اندرکاران شارلی ابدو کسانی را که می‌خواهند این نشریه را ساکت کنند، مسخره خواهند کرد.

* تهمینه میلانی؛ کارگردان سینما، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با تایید این خبر افزود: دلیل این احضاریه انتشار فیلمنامه «شهرزاد زن هزار و یک شب» اعلام شده که توسط انتشارات کتابسرا منتشر شده است. میلانی ادامه داد: این کتاب با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده و تمام مراحل قانونی را برای انتشار طی کرده و در تابستان سال 93 منتشر شده است. وی گفت: اتهامی که در این احضاریه مطرح شده تبلیغ علیه نظام در متن فیلمنامه شهرزاد زن هزار و یک شب است. میلانی معتقد است محتوای کتاب شهرزاد زن هزار و یک شب یک داستان حماسی است که ماجرای بانویی را نقل می‌کند که چگونه با درایت، خرد و هنر به مقابله با خشونت و خونریزی می‌پردازد.

* در پی سقوط هواپیمای خطوط هوائی «ایرآسیا» در دریا و هشدار دولت آمریکا به اتباع خود مبنی بر خودداری از سفر به اندونزی به ویژه منطقه جاوه شرقی و شهر «سورابایا» اکنون خبر می‌رسد. «هندرو پریونو» رئیس سابق اطلاعات اندونزی معتقد است این هشدار مسافرتی آمریکا به اتباع خویش در ارتباط مستقیم با خطر گروه داعش در اندونزی می‌باشد. وی با اشاره به اینکه تحلیل بسیاری از کارشناسان مسائل اطلاعاتی و امنیتی نشان دهنده وجود خطر جدی داعش در اندونزی است، گفت: داعش از میزان تاثیرگذاری بسیاری بر مردم اندونزی برخوردار می‌باشد لذا دولت و دستگاه‌های امنیتی کشوری باید اقدامات لازم در این زمینه را تدارک ببینند و قانون را نسبت به اتباع اندونزی که به داعش پیوسته‌اند، به اجرا در آورند. وی ادامه داد: من از مردم اندونزی درخواست می‌نمایم که اجازه ندهند عناصر خارجی و یا داخلی وحدت و یکپارچگی ملت اندونزی را برهم زنند.

* زندانیان شیعه در جمهوری آذربایجان شکنجه می‌شوند. رضا آغالی و الهام حاتم اف، دو تن از زندانیان مذهبی در جمهوری آذربایجان که در زندان شماره 14 این کشور درحال گذراندن دوران محکومیت خود هستند، توسط ماموران زندان شکنجه شدند و برای 15 روز در زندان انفرادی خواهند بود. این شکنجه‌ها پس از آن آغاز شد که ماه گذشته پس از کشته شدن یک زندانی در زندان شماره 14 آذربایجان، زندانیان دست به اعتراض زدند، زندانبانان این زندان نیز در واکنش به اعتراضات، زندانیان اسلام‌گرا را شکنجه کردند. به گزارش ابنا، اخیراً فشارهای غیرقانونی علیه زندانیان مذهبی در جمهوری آذربایجان خصوصاً نسبت به رهبران و عناصر تاثیرگذار این جریان افزایش یافته است. در هفته‌های گذشته حزب اسلام جمهوری آذربایجان با برگزاری چندین نشست مطبوعاتی نسبت به اعمال فشارهای غیرقانونی در مورد حاج «موسم صمداف»، حاج «آبگول سلیمان اف» و حاج «طالع باقراف» از رهبران جریان اسلامی و نیز بازداشت بدون دلیل حاج «ائلشن مصطفی اف» اعتراض کرده و تمام عواقب این فشارها را متوجه حکومت دانسته است. در اقدامی غیر قانونی، وکلا و خانواده‌های این افراد از ملاقات با آنان محروم شده‌اند.

*قدس

 تمرین مقابله با بحران در سایت نطنز

ایرنا: «اصغر زارعان»، معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس کمیته پدافند غیرعامل صنعت هسته ای، از برگزاری موفقیت آمیز تمرین عملی مقابله با بحران و شرایط اضطراری در سایت غنی‌سازی نطنز در آستانه برگزاری سالگرد شهدای هسته ای خبر داد.

انتقاد نقوی حسینی از مطهری

مهر: سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از اظهارات اخیر مطهری، گفت: وی تلاش دارد رسانه ها و اخبار را حول محور خودش مدیریت کرده و برای رسانه های بیگانه خوراک تهیه کند.

پورمحمدی در مجلس

مهر: در پایان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، سؤال ملی مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل و علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان از وزیر دادگستری درباره عملکرد خلاف قانون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رسیدگی نکردن دادسرای انتظامی قضات به تخلفات مستند برخی از قضات از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

«جشن طلاق» زیبنده جامعه اسلامی نیست

قدس آنلاین: محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در آیین تجلیل از مزدوجان دستگاه قضا در کرمانشاه، بر ترویج فرهنگ ازدواج در جامعه تأکید کرد و آن را راهکار مقابله با ناتوی فرهنگی دانست و گفت: جشن طلاق زیبنده جامعه اسلامی نیست.

برداشت پول از حساب فرزند یک مسؤول

فارس: سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در نشست تخصصی رؤسای ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استانهای کشور با بیان اینکه باید شگردهای مجرمانه را هم کشف کنیم، گفت: از IP رایانه فرزند یکی از مسؤولان عالی‌رتبه چندین میلیون پول از بانکی در اهواز به صورت غیرقانونی برداشت شده بود و بررسی کردیم، دیدیم که شخصی از طریق هک کردن IP، پیدا کردن کد و استفاده از وای‌فای منزل فرزند آن مسؤول، اقدام به این کار کرده است که او را هم دستگیر کردیم.

خطر جدی پیرامون کارون

باشگاه خبرنگاران: احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل محیط زیست استان خوزستان، گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که راجع به رودخانه کارون وجود دارد، فاضلابهای شهری است که از بالادست تا پایین دست وارد رودخانه کارون می‌شود.

استفاده از زمین های کشاورزی روسیه!

ایرنا: عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اعلام این مطلب که ایران به دنبال سرمایه گذاری در بخش کشاورزی روسیه و استفاده از منابع این کشور برای تأمین احتیاجات داخلی است، گفت: مذاکره بین ایران و روسیه و تعدادی دیگر از کشورها در این زمینه ادامه دارد.

چرا همه به تهران می روند؟

جهان: محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در جلسه شورای‌عالی نظارت بر توسعه شهری تهران گفت: آمار نشان می‌دهد که با روند مذکور تا سال ۱۴۰۰ جمعیت مجموعه شهر تهران به بیش از ۲۲ میلیون نفر خواهد رسید که باید برای آن فکر و برنامه‌ریزی جدی شود.

تخریب علاء الدین قطعی است

فارس: احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران تأکید کرد که تخریب طبقه هفت پاساژ علاء الدین قطعی است و توافقی هم وجود ندارد، چون حکم صادر شده است.

هواداران ایران از بحرین بروند!

ابنا: راشد بن عبدا... آل خلیفه، وزیر کشور بحرین در اظهاراتی ضد ایرانی گفت: به سود ایران است که به جای دخالت در امور داخلی کشورهای همجوار، احترام کشورهای همسایه را نگه دارد. ایران بهتر است مواظب شهروندان خود باشد. راشد افزود: آن کسی که پیروی و طرفداری و ارتباط خود را با ایران می‌داند، بهتر است بحرین را ترک کند.

50 حمله به مسلمانان در فرانسه

فارس: خبرگزاری فرانسه روز گذشته گزارش داد که پس از حملات تروریستی در پاریس 50حمله علیه مسلمانان در این کشور انجام گرفته است.

تهران نصف درآمد کشور را تامین می کند!

عصر ایران: سید حسین هاشمی استاندار تهران با بیان اینکه بیش از 50 درصد کل در آمد کشور از این استان تامین می شود گفت: حاضریم تهران را بدون بودجه دولتی اداره کرده و حتی چند استان را یاری رسان باشیم.

استقبال از «ابومازن» به شیوه «اردوغان»

مهر: رئیس جمهور ترکیه دیروز با حضور افرادی که لباس نظامیان دوران عثمانی را بر تن داشتند از رئیس تشکیلات خودگردان استقبال کرد.

وقاحت «شارلی ابدو»

فارس: «ریشارد مالکا» وکیل نشریه شارلی ابدو گفت که این هفته‌نامه، این هفته برای چندمین بار، کاریکاتورهای موهن در مورد پیامبر اسلام منتشر می‌کند.

آماده‌باش پلیس‌آمریکا پس از فراخوان ‌داعش

مشرق: شبکه خبری سی‌ان‌ان دیروز گزارش داد که اداره‌های پلیس سرتاسر آمریکا بعد از فراخوان داعش به قیام در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند. سی‌ان‌ان بر اساس یادداشتی که در اختیارش قرار گرفته نوشت: یکی از سخنگوهای داعش به نام محمد العدنانی در یک پیام ویدئویی از طرفدارانش خواسته که قیام کنند و مقامات اطلاعاتی، افسران پلیس، سربازان و شهروندان آمریکایی را بکشند. وی به طور خاص از آمریکا، فرانسه، استرالیا و کانادا اسم برده است.

دستور روحانی را اطاعت می کنم

خبرآنلاین: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پیگیری‌های مربوط به دستگیری عاملان اسیدپاشی به کجا رسید گفت:  پیگیری جدی برای دستگیری عاملان اسیدپاشی اصفهان در دستور کار است. وزیر کشور همچنین اخبار مبتنی بر انتصاب صالحی امیری به معاونت سیاسی وزارت کشور را رد کرد و در پاسخ به این سوال که چرا در مقابل این انتصاب مقاومت کرده اید گفت: مگر کسی جرات دارد که روی دستور رئیس جمهوری حرفی بزند؛ من به شخصه به رئیس جمهور علاقه‌مند و از دستورات ایشان اطاعت می کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    ممنون
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    "عصر ایران: سید حسین هاشمی استاندار تهران با بیان اینکه بیش از 50 درصد کل در آمد کشور از این استان تامین می شود گفت: حاضریم تهران را بدون بودجه دولتی اداره کرده و حتی چند استان را یاری رسان باشیم" اين هم سند توزيع ناعادلانه منابع و ثروت و دليل مهاجرت به تهران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس