با مجوز گرفتن حزب جدید «ندا» حتما باید منتظر نشست های خبری و تبیینی اعضای حزبی باشیم که به گفته صادق خرازی قرار است تا جوانان اصلاح طلب را جذب کند و به انها شور و نشاط جدیدی تزریق کند.

تولد حزب جدید اصلاح طلبان با پرچمداری صادق خرازی/ برنامه‌های ندا برای انتخابات آتی مجلس/ آیا خرازی به دنبال نزدیک کردن اصلاحات به حاکمیت است؟
گروه سیاسی مشرق - "ما در مقطعی قرار داریم که هم باید به نقد تجربه اصلاحات بپردازیم و هم  چیستی و چرایی پایان اصلاحات و پدیده افراط را بررسی کنیم. در گذر از دوم خرداد 76 و سوم تیر 84 و در ادامه 22 خرداد 1388 تجربیات تلخ و شیرین زیادی به دست آمده و حالا در روزگار پس از 24 خرداد باورمان بر این است که زمان مناسب برای آنکه با نقد هوشمندانه علاوه بر تبیین اصالت اندیشه اصلاح‌طلبی و نقد خردمندانه از رفتارها و هنجارها، روند اصلاحات را به احیای مجدد رهنمون سازیم و اصلاحات پوست‌اندازی کند فرارسیده است." این تعریفی است که صادق خرازی طی یادداشتی در مورد تشکیلات جدید «ندا» نوشت.

مدت‌ها بود که خبرهایی درباره تشکیلات جدیدی تحت عنوان نواصلاح طلبی به گوش می‌رسید. تشکیلاتی که مشخص شد، نامش «ندا» است و به گفته صادق خرازی قرار است جوانان اصلاح طلب را جذب کند و به آنها شور و نشاط جدیدی تزریق کند و تلاش کند تا تصمیمات و نظرات آنها را در سیاست‌های اصلاح‌طلبان اعمال کند و به نوعی آنها را وارد سپهر سیاسی کشور کند.

خرازی در مورد لزوم بازتعریف و پوست اندازی جریان اصلاحات نیز می‌گوید: «اگر قرار باشد که اصلاحات در صحنه اجتماعی و سیاسی باقی بماند، چاره‌ای ندارد که رفتار خود را بازنگری کند و پوست‌اندازی کند. چاره‌ای ندارد که از موقعیت خودش و از موقعیت اصلاحات و اصلاح‌طلبان باز تعریف جدید ارائه کند. لازم است اصلاح‌طلبان از اشتباهات و اختلافات گذشته درس بگیرند. من معتقدم اصلاحات نیاز به باز تعریف دارد. باید اصلاحات را از نو و مجددا تعریف کنیم.» (لینک)


اصلاحات اشتباهات زیادی داشت و باید دوباره تعریف شود
صادق خرازی در ادامه همین موضوع در گفت‌وگویی مفصل با روزنامه اصلاح‌طلب آرمان به تبیین چگونگی فعالیت حزب ندا پرداخت و گفت:«اگر قرار باشد که اصلاحات در صحنه اجتماعی و سیاسی باقی بماند، چاره‌ای ندارد که رفتار خود را بازنگری کند و پوست‌اندازی کند. چاره‌ای ندارد که از موقعیت خودش و از موقعیت اصلاحات و اصلاح‌طلبان باز تعریف جدید ارائه کند.»

وی با بیان این‌که نمی‌توانیم از یک طرف مدعی دین و دولت باشیم و از یک طرف با تمام مظاهر دین و دولت مبارزه کنیم، اظهار داشت: «مردم ما هم باهوش هستند، اگر اصلاح‌طلبان به آنها راست بگویند، اگر اصلاح‌طلبان به آنها وعده دروغ ندهند، اگر اصلاح‌طلبان به آنها وعده صادقانه بدهند و با آنها صادقانه حرف بزنند، مردم به سمت آنها خواهند رفت.»

با رونمايي از تشكيلات «ندا» موضع‌گيري‌هاي نسل اولي‌هاي اصلاحات جدي‌تر و نقدهاي آنان به راه‌اندازي اين تشكل هم آغاز شد. برخي گفتند مگر ما مرده‌ايم كه عده‌يي به دنبال راه‌اندازي نسل دوم اصلاحات هستند؟ برخی آن را به منزله بازگشت و اعتراف اصلاح طلبان به اشتباهات گذشته خود تعبیر کردند و برخي هم تشكيل آن را به فال نيك گرفتند.

موضع‌گیری ها علیه «ندا»
اما آنچه مشخص بود رویارویی اعضای شورای مرکزی تشکل جدید «ندا» با انتقادات گسترده برخی اصلاح طلبان بود که شاید حاضر نبودند خرازی را در رأس تشکل جدید اصلاح طلبان ببینند.

محسن صفایی فراهانی عضو جبهه منحله مشارکت در همین خصوص گفت: «راه‌اندازی تشکل ندا به آن معناست که اصلاحات باید با یک نگاه جدید وارد عرصه سیاست شود و به نظر من این تعریف کاملا اشتباه است.» صفایی‌فراهانی در ادامه نیز تاکید کرده است:‌ «اصلاحات نیاز به بازنگری ندارد و از مشی سیاسی خاصی برخوردار است.» (موضع گیری تندروها علیه ندا)

احمد شیرزاد عضو شوراری مرکزی جبهه منحله مشارکت در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان به اندازه کافی مخالف دارند، خطاب به تشکیلات جدید صادق خرازی گفت: «دیگر نیازی نیست که جریان‌های جدید و نوظهور که خود را اصلاح‌طلب نیز می‌دانند به این مسئله دامن بزنند.» وی در ادامه با اشاره به شخصیت دیپلمات صادق خرازی، فاصله وی را با تشکل «ندا» زیاد دانست و عنوان کرد: «به آقای خرازی نمی‌خورد که لیدر نسل دوم اصلاح‌طلبان باشد چرا که فاصله محسوسی بین آقای خرازی و سایر دوستان تشکل ندا وجود دارد.» (لینک)

این انتقادات تنها دو نمونه از واکنش‌هایی بود که در خصوص تشکل جدید «ندا» در رسانه‌های اصلاح طلب صورت گرفت.


موازی‌کاری با عارف
اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که تشکیلات «ندا» یک سال پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پیروزی حسن روحانی در انتخابات سر بر آورده. یعنی یک سال پس از آغاز تحرکات و فعالیت های محمدرضا عارف برای جذب نیروهای جوان اصلاح طلب در بنیاد «امید ایرانیان» و برنامه‌ریزی برای رهبری اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس آینده.

فعالیت های عارف که در روزهای بعداز انتخابات ریاست جمهوری رنگ و بوی مستقلی به خود گرفته بود به مذاق بسیاری از اصلاح طلبان خوش نیامد به طوری که با مطرح شدن تشکیل حزب توسط عارف و سرلیستی وی در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان برخی رسانه ها و شخصیت های اصلاح طلب از افراد دیگری به عنوان سرلیست انتخاباتی اصلاح طلبان نام بردند تا شاید فضا و میدان بازی را به سمت خود تغییر دهند که مشرق در گزارشی مفصل به آن پرداخت.


ابطحی: صادق خرازی به دنبال نزدیک کردن اصلاحات به حاکمیت است

محمد علی ابطحی در صفحه فیس بوک خود در واکنش به تلاش های صادق خرازی برای راه اندازی حزب ندا نوشت: آقای صادق خرازی برای نجات و نزدیک کردن اطلاحات با حاکمیت، تشکیلاتی درست کرده است، به نام ندا، مخفف نسل دوم اصلاحات. در طول سال‌های قبل هم چندین تشکل اصلاح طلبی برای جایگزینی اصلاحات درست شده است، این هم یک تشکل جدید است فقط نمی‌دانم چرا آقا صادق خودش را با اینکه هم سن و سال ماهاست، نسل دوم نامیده؟ شاید به خاطر اینکه دیر به اصلاحات پیوسته، خودش را نسل دومی معرفی می‌کند. (لینک)

تولد حزب جدید اصلاح طلبان با پرچمداری صادق خرازی/ برنامه‌های ندا برای انتخابات آتی مجلس/ آیا خرازی به دنبال نزدیک کردن اصلاحات به حاکمیت است؟

تشکیل کمیته‌های حزب «ندا»
عضو ارشد حزب نداى ایرانیان از تشکیل 4 کمیته مختلف در حزب متبوع‌اش به منظور ایجاد ارکان رسمی «ندا» خبر داد و گفت: پیش‌نویس اساسنامه نهایى شده و مرامنامه حزب نیز برای ارائه به وزارت کشور آماده است. شهاب‌الدین طباطبایی عضو ارشد حزب ندای ایرانیان، درباره آخرین وضعیت حزب ندای ایرانیان اظهار داشت: «ارکان و کمیته‌های موقت این حزب تشکیل شده است تا پس از صدور مجوز رسمی حزب از سوى وزارت کشور، زمینه ایجاد و آغاز به کار ارکان رسمی را فراهم کنند. کمیته‌های اطلاع رسانی، استانها، تشکیلات و آموزش تشکیل شده و جلسات دفتر سیاسی حزب نیز در طول ماه‌هاى گذشته با دستور کار تدوین بیانیه‌هاى راهبردى و مرام نامه و اساسنامه برگزار شده است.»

وى با بیان اینکه تشکیل دفاتر استانی حزب ندا در دستور کار کمیته استان‌ها قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: «خوشبختانه در استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، قم، کرمان، کرمانشاه، گلستان و همدان حلقه اولیه شورای شاخه استانی حزب شکل گرفته است.» (لینک)


«ندا» متشکل از نسل اول و دوم اصلاح‌طلبان است
رویارویی خرازی و اعضای شورای مرکزی تشکل جدید «ندا» با انتقادات گسترده برخی اصلاح طلبان موجب شد تا صادق خرازی از مواضع خود کمی عدول کند و در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در مورد حزب «ندا» و نسل دوم اصلاح طلبان عنوان کند: «ندا هم مربوط به نسل اول و هم مربوط به نسل دوم اصلاح‌طلبان است؛ مگر می‌شود نسل دوم از نسل اول مجزا باشد.»

خرازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت مواضع تند برخی اصلاح طلبان علیه ندا چیست و آیا تاسیس حزب «ندا» موجب اختلاف در بین آنها شده است، نیز گفت: خیر، اینگونه نیست، اصلاح‌طلب‌ها 50 تشکل دارند و ندا هم پنجاه و یکمین تشکل است.

تشریح برنامه های ندا برای انتخابات آتی مجلس
تولد حزب جدید اصلاح طلبان با پرچمداری صادق خرازی/ برنامه‌های ندا برای انتخابات آتی مجلس/ آیا خرازی به دنبال نزدیک کردن اصلاحات به حاکمیت است؟سیدشهاب الدین طباطبایی عضو هیات موسس تشکل ندا درباره  اهداف حزب جدید ندا گفت: «ندا یک حزب اصلاح‌طلب است، ریشه و دیدگاه اصلاح‌طلبی دارد گرچه در بعضی روش‌ها متفاوت خواهد بود. اساس ندا بر گفت‌وگو و تعامل با تاکید بر حفظ هویت خود است. تکیه بر مشترکات به جای تمایزها از اصول اولیه ندا است. موسسین ندا می‌خواهند ثابت کنند همچنان می‌شود در چارچوب نظام با حفظ هویت اصلاح‌طلبی سیاست‌ورزی کرد و معتقدیم این به نفع نظام، به نفع مردم و در جهت پیشرفت، عزت و آبادانی کشور است.»

طباطبایی درباره رویکرد ندا برای انتخابات آینده تصریح کرد: «ما حتما برای انتخابات مجلس برنامه داریم، برنامه‌ای که به امید خدا بعد از صدور مجوز و نهایی شدن تدوین برنامه جامع انتخاباتی حزب منتشر خواهد شد. البته قرار نیست انتخابات محور باشیم. اصلا می‌خواهیم ثابت کنیم احزاب غیر از انتخابات کارهای دیگری هم دارند. در انتخابات مجلس فعالانه حضور خواهیم داشت و برنامه‌ها و اسامی پیشنهادی‌مان را به موقع به شورای هماهنگی اصلاحات ارائه می‌کنیم.»

تدوین برنامه فعالیت‌های سیاسی در کمیسیون‌های دفتر سیاسی ندا
عضو هیات موسس حزب ندا همچنین از تدوین برنامه فعالیت‌های سیاسی حزب متبوعش در کمیسیون‌های دفتر سیاسی موقت خبر داد و گفت: ساختار نهایی برنامه‌ها پس از صدور مجوز و تشکیل کنگره و تعیین شورای مرکزی مصوب خواهد شد. مقدمات کار همانطور که گفتم توسط ارکان موقت حزب آماده شده است.

با مجوز گرفتن حزب جدید «ندا» حتما باید منتظر نشست های خبری و تبیینی اعضای حزبی باشیم که  به گفته صادق خرازی قرار است تا جوانان اصلاح طلب را جذب کند و به انها شور و نشاط جدیدی تزریق کند و تلاش کند تا تصمیمات و نظرات آنها را در سیاست‌های اصلاح‌طلبان اعمال کند و به نوعی آنها را وارد سپهر سیاسی کشور کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • اهوازي ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    چه تيپ اشرافي دارند ايشان.اينطور ميخواهند به درد مردم برسند؟؟؟البته كدام درد؟؟؟درد اينها برگشتن به قدرت و ثروت بيشتر است.
  • ناشناس ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    ايشان يكي از بزرگترين دارندگان مجموعه كتب و نسخ خطي ايران هستند.اميدوارم كه اين مجموعه را به ملت ايران و به مجلس يا موزها هديه كنند.
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    عجب! ندا!! چیو در ذهن تداعی میکنه؟ مملکتی شده! دیروز منفور! امروز محبوب!!
  • سینا ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    من طرفدار اصلاح طلبا نیستم اما ویژگی بارز ایشون پایبندی ب نظامه....علاوه بر این مثل مشارکتیا نیستن ک هر چی نظام بگه موضع مخالف بگیرن...چون که یه دیپلمات بودن ... مثلا سر قضیه سوریه بسیاری از تندروهای چپ موضع ضد بشار صرف تفکرات ضد نظام یا خوشبینانه لیبرال...اما ایشون بشدت در سیاست خارجی ضد سعودی ها هستند. هرچن فک کنم در برابر امریکا تفکراتشون مثل دولت باشه..اینم بگم ایشون ادم مذهبی هستن و بشدت هیئتی
  • ناشناس ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    منتظر حضور دکتر عارف و ارائه لیست ایشان در انتخابات آینده مجلس هستیم انشاءالله.
  • محمد ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    صادق خرازی رو خیلی قبول دارم ویژگی بارز ایشون پایبندی به ارزش های نظامه
  • ناشناس ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    درود بر دکتر عارف به امید بازگشت مجدد ایشان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هستیم.
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    بدجور ترسیدید!
  • اقای سلطان ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    اون ندا با عکس هائی که ازش دیدم حال و روز خوشی نداشت . شما هم که با رهائی از سرطان ندای حق را لبیک نگفتی . ندای رهبری را هم که در دوران فتنه اجابت نکردید ، پس این ندا چه صیغه ای است .
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    مثل اینکه 9 دی در تو اثر نداشت . ترست ریخته نه ؟
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    مگر شهاب الدین طباطبایی رئیس شاخه جوانان حزب موشا نبود /

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس