«دولت بدهکار ماست.» این لحن طلبکارانه می‌توان محور اشتراک روزنامه‌های اصلاح‌طلب و همچنین شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلبان تندرو دانست که در ماه‌های گذشته بارها از سوی رسانه‌های زنجیره‌ای خطاب به دولت منتشر شده است.

بی‌اعتنایی دولت به لحن طلبکارانه جریان تندرو اصلاح‌طلب/ آیا دولت زیرمجموعه اصلاح‌طلبان است؟
گروه سیاسی مشرق - «پیروزی روحانی مرهون سیاست‌های ما بود و دولت بدهکار ما است» دیگر این لحن طلبکارانه را می‌توان محور اشتراک تمامی روزنامه‌های اصلاح‌طلب و همچنین شخصیت های سیاسی جریانات تندرو اصلاح‌طلب دانست که در ماه‌های گذشته به کرات از سوی رسانه‌های آنها خطاب به دولت منتشر شده است.

واریز آراء اصلاح‌طلبان به سبد رای کاندیدای فراجناحی انتخابات موجب شد تا جریانات تندرو اصلاح طلب بتوانند توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای خود در کنار گره‌زدن ادامه حیات دولت یازدهم به حمایت اصلاح‌طلبان، دم از مطالبات جناحی و گروهی خود بزنند و دولت را تحت فشار مطالبات خود قرار دهند.

روحانی با مطالبات وسیعی از سوی اصلاح‌طلبان مواجه است به صورتی که در ماه‌های اخیر همیشه از سوی رسانه‌های آنها بخاطر عدم‌توجه به خواسته‌های جریانات تندرو اصلاح طلب مورد انتقاد قرار گرفت و به عنوان دولتی وام‌دار و وابسته معرفی شد.

بی‌اعتنایی دولت به لحن طلبکارانه جریان تندرو اصلاح‌طلب/ آیا دولت زیرمجموعه اصلاح‌طلبان است؟دیروز احمد خرم عضو ارشد شورای مشاوران خاتمی و وزیر اسبق راه در دولت دوم‌خرداد طی گفت‌وگویی که در مشرق منتشر شد، با متهم کردن دولت روحانی به عدم توجه به برخی اصلاح‌طلبان و میدان ندادن دولتمردان به جریانات اصلاح طلب، گفت: باید دولت یازدهم، اصلاح‌طلبان را قوی‌تر از گذشته و توانمندتر از گذشته کند. من معتقدم این دولت تا به حال برای فعالین سیاسی اصلاح طلب و احزاب اصلاح طلب کاری انجام نداده است.

یک عضو سازمان منحله مجاهدین نیز طی یک گفت‌وگوی تفصیلی به بیان نقطه نظرات خود از دولت یازدهم پرداخت و گفت پیروزی روحانی مرهون سیاست و جمع‌بندی و راهبرد اصلاح‌طلبان بود.

عبدالله ناصری در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سوال که از ابتدای تشکیل دولت یازدهم این بحث بود که این دولت اعتدال است یا دولت اصلاحات، نظر شما چیست؟ اظهار کرد: درست است که برخی از دوستان می‌آیند و اعلام می‌کنند دولت آقای روحانی دولت اعتدال است و اصلاح‌طلب نیست اما باید در این راستا، به دو نکته توجه کنند؛ اولین نکته اینکه اصلا پیروزی آقای روحانی مرهون سیاست، جمع‌بندی و راهبرد تاکتیکی اصلاح‌طلبان بود؛ دوم هم اینکه اگر دقت کنیم آقای روحانی شعار اصلاح‌طلبانه داد که پیروز شد. اعتدال گفتمان نیست بلکه اعتدال یک روش است. اصلاح‌طلبی گفتمان است و آقای روحانی در مدار گفتمان اصلاح‌طلبی رأی آورده است.

این نوع مصادره را می‌توان در صحبت‌های «احمد پورنجاتی»، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و عضو حزب منحل مشارکت نیز تماشا کرد که در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد، عنوان کرد: «پايگاه اجتماعی آقای روحانی ائتلافی است. از آن خودش نيست ولی در اختيار او قرار داده شده است تا پايان دوره‌ای كه خواهد بود.»

بی‌اعتنایی دولت به لحن طلبکارانه جریان تندرو اصلاح‌طلب/ آیا دولت زیرمجموعه اصلاح‌طلبان است؟

ولی نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که روزنامه‌ها و رسانه‌های اصلاح طلب به هیچ عنوان از این واقعیت سخنی نمی‌گویند که این، جریان اصلاحات است که مدیون دولت یازدهم است؛ چرا که اصلاح‌طلبان توانستند با پناه گرفتن زیر سایه تابلوی «روحانی»، تا حدودی از حالت کمای سیاسی خارج شوند و پس از سال‌ها سکوت و رخوت، جانی دوباره بگیرند و بتوانند ادعای داشتن پایگاه اجتماعی را در رسانه‌های خود خطاب به دولت یازدهم مطرح کنند.

پیش از این نیز اظهارات تندی توسط شخصیت‌های اصلاح‌طلبان در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور با لحنی طلبکارانه خطاب به دولت یازدهم مطرح شد که طی گزارشی مفصل به آن پرداختیم.

کلید این لحن طلبکارانه نیز از زمانی در روزنامه‌های زنجیره‌ای خورد که سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات گفت: «اگر اصلاح‌طلبان نباشند روحانی هم وجود نخواهد داشت.»

حجاریان در آن گفت‌وگوی تفصیلی اصلاح‌طلبان را ستون فقرات دولت روحانی معرفی کرده بود و گفته بود: اگر اصلاح‌طلبان بشکنند روحانی هم شکسته خواهد شد.

این اظهارنظر سعید حجاریان موجب شد تا موجی از این‌گونه اظهارنظرها از سوی فعالان اصلاح‌طلب در رسانه‌ها منتشر شود تا اهرم فشاری باشد به روحانی برای سهم‌دادن به اصلاح‌طلبان و توجه‌کردن به مطالبات جناحی و گروهی آنها که می‌توانید در این گزارش به صورت مفصل این اظهارنظرهای طلبکارانه را بخوانید؛

با توجه به بی‌اعتنایی دولتمردان روحانی به مطالبات تندروهای اصلاح‌طلب، به نظر می‌رسد دولت یازدهم به جای تبدیل شدن به یک زیرمجموعه از جریان افراطی اصلاحات، به دنبال ایجاد موفق یک جریان سوم سیاسی در ایران است که می‌خواهد مرز مشخصی با دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا داشته باشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    اعتدال يعني استفاده از همه گروه ها ولي نقش آقايان خاتمي و هاشمي و بخصوص عارف در راي آقاي روحاني موثر بوده است.جو كشور بيشتر اصلاح طلبانه هست تا تدروي اصولگرايان
  • ناشناس ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    اصلاح طلب ها بدنبال مصادره دولت به نفع خود میباشند اما من آقای روحانی را زرنگ تر از این حرفها میدانم که به اینها باج بدهد.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    متاسفانه بحث اعتدال باعث شده یک عده فر صت طلب بر مسند قدرت بنشینند مثلا در شرکت نفت سپاهان یک مدیر موفق ارزشی را برداشتند و یک مدیر اتوبوسی ضعیف و ناکارامد از نزدیکان مرتضوی را جایگزین کردند
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    بس کنین این مسخره بازی ها رو، به بهانه راست و چپ دارین چوب لا چرخ دولت میزارین انگار نمیفهمیم ما همه تو یه کشتی هستیم، حالیتون یست اگه مذاکرات شکست بخوره شوکش کشور رو از هم میپاشونه؟ فقط فکر جناح بازی، قفط فکر منافع حذبی و گروهی، بس کنین دیگه، می خواین ایران رو سوریه کنین؟
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    در شرکت نفت ایرانول به گونه دیگر بود....
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    به کوری چشم شما...
  • برادر ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    دوستان و برادران ! وجود حزب و افکار مختلف خوب است، اما شکاف بین آنها نه! این حرفها بوی شکاف می دهد!
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    تو همین چند روز هم تو کل بازارها یه زلزله اومد
  • Benyamin ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    باسلام طیف تندرو اصلاح طلب بدانید بنده که خود سرباز سید علی می دانم و اشخاص دیگری که تعدادشان کم هم نیست به دکتر روحانی رای دادیم وعلتش آن بود که ایشان چندین سال محوریت شواری امنیت را برا عهده داشتند لیکن ما به مصلحت، برای آرامش کشور به ایشان رای دادیم شماها که دستان در فتنه 88به خون این مردم آلوده هست بدانید در کشورهای غربی حکم بازی با امنیت ملی کشور اعدام هست لذا اینان باتاکتیک به دنبال احیای جریان تندروی دهه هفتاد هستند بدانید مردم دیگر میدانند که عده ای از شما مواجب بگیر مستقیم دشمنان انقلاب هستید ولذا خداوند لعنت کند کسانی که در هر حزبی هستند که میخواهندلطمه به آرامش این ملت بزنند
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    لعنت به ادم دروغگو
  • احمد ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    بله اصلاح طلبان این دولت را رحم اجاره ای میدانند امادولت فکرمیکند رحم داران یک نوع کانگورو هستند و دلواپسان هم دشمن هستند ! همه این دولت را دولت شانسی میدانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس