صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است تا سال 2020 روسیه، آلمان را و هند، ژاپن را در دارا بودن سهم بیشتری از اقتصاد جهان پشت سر خواهند گذاشت. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده است سهم آمریکا در اقتصاد جهانی از 23.7 درصد در سال 2000، در سال 2020 به 16 درصد کاهش پیدا کند.

گروه جنگ نرم مشرق –  آمریکا از دوره جورج بوش پدر از نظم نوین جهانی سخن گفت؛ نظمی که با حمله به افغانستان و عراق برای زایش خاورمیانه بزرگ آغاز شد. حالا پوتین رئیس جمهور روسیه خواستار نظم نوین جهانی شده است با هدف ایجاد ثبات در جهان. به عقیده پوتین، آمریکا از نقش خود در رهبری جامعه جهانی سوء استفاده می‌کند. اما سخن چندانی از لرزان شدن پایه‌های نظم قدیم جهان گفته نمی‌شود.

مسأله بسیار ساده بود. جهان به دو اردوگاه تقسیم شد؛ غرب و سایر کشورها. و غرب حقیقتا بهترین بود. بیست سال قبل، شش اقتصاد بزرگ جهان بخشی از جهان همراه با واشنگتن بودند. رهبر این بلوک یعنی آمریکا با درآمده ناخالص داخلی معادل 4 برابر چین و 9 برابر روسیه به تنهایی یکه تاز بود. هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور درآمد ناخالص داخلی معادل کشور کوچک ایتالیا یا انگلستان داشت. حتی تصور اینکه نظم جهانی تنها طی دو دهه اینگونه متحول شود، خنده دار به نظر می‌رسید.

تصور غرب این بود که چین و هند به قدری [از آمریکا و غرب] عقب هستند که یک قرن طول می‌کشد تا به رقبای اردوگاه غرب تبدیل شوند. روسیه نیز به چشم یک کشور بی دست و پا که در هرج و مرج اداره می‌شود نگریسته می‌شد. این تصور در دهه نود از اعتبار بسیاری برخوردار بود.


وقتی خورشید بخت آمریکا غروب می‌کند

اما اکنون صندوق بین‌آلمللی پول پیش‌بینی کرده است در سال 2015 چهار اقتصاد اول جهان اعضای گروهی هستند که بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نام دارد. چین جای آمریکا را در صدر جدول خواهد گرفت. شاید این اتفاق همین الان محقق شده باشد؛ آمارهای اقتصادی از واقعیت‌های اقتصاد همواره عقب‌تر هستند.

ایتالیا، کشور بیمار اروپا، از فهرست 10 اقتصاد برتر جهان خارج شده است و انگلیس نیز به زحمت خود را حفظ کرده است؛ گرچه لندن همچنان به عنوان نیروی محرکه اقتصاد اروپا معرفی می‌شود. اما این را تنها انگلیسی‌ها باور می‌کنند. انگلیس به ستاره در حال افول تبدیل شده است؛ فرانسه به عضو عقیم و ناتوان این اتحادیه بدل شده است که از چاه بحران به چاله‌ رویدادهای ناگوار - سیاسی و اقتصادی - دیگر در حال تغییر وضعیت است.

البته شاید الان برای نوشتن از سقوط آمریکا زود باشد. این "امپراطوری" هنوز به پایان راه نرسیده اما خورشید آسمانش در حال غروب است. شاید خود آمریکا چندان مقصر بوجود آمدن این شرایط نباشد و بیشتر بار آن بر دوش متحدان سنتی آن است که یکی پس از دیگری دچار افول شدند.

در حقیقت، تنها متحدان آمریکا که تاحدودی توانسته‌اند موقعیت خود را حفظ کنند آلمان و ژاپن هستند که این دو نیز بازیگران جدی نظامی محسوب نمی‌شوند. این انگلیس و فرانسه بودند که سال‌ها هزینه نظامی‌گری [آمریکا] را پرداخت کرده‌اند.  در واقع، آلمان چندان اشتیاقی به همراهی با آمریکا ندارد چرا که بخش عمده‌ای از سیاست‌مداران برلین نسبت به قدرت آمریکا دچار تردید شده‌اند. بسیاری از افسران اطلاعاتی آلمان بر این باورند که مسکو متحد طبیعی آن‌هاست نه واشنگتن.

افزایش اهمیت گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و دیگر اقتصادهای نوظهور، تأثیر زیادی بر بازار مصرف جهان، تجارت و سرمایه‌گذاری جهانی داشته است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است تا سال 2020 روسیه، آلمان را و هند، ژاپن را در دارا بودن سهم بیشتری از اقتصاد جهان پشت سر خواهند گذاشت. این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده است سهم آمریکا در اقتصاد جهانی از 23.7 درصد در سال 2000، در سال 2020 به 16 درصد کاهش پیدا کند. در سال 1960 آمریکا 38.7 درصد از اقتصاد جهانی را در اختیار داشت، در حالی که  چین در سال 1987 تنها 1.6 درصد در اقتصاد جهان سهم داشت. اما تا پایان این دهه، سهم چین به 20 درصد خواهد رسید.

پوتین چگونه بدنبال رهبری جهان چندقطبی است؟
اهمیت ثبات

سخنرانی پوتین در باشگاه والدایی- و انتقاد از آمریکا و غرب به دلیل بی‌ثبات‌ ساختن جهان - تنها تیری در تاریکی نبود. بلکه فهم دقیقی از شرایط کنونی موازنه در جهان و مسیر پیش‌رو در سال‌های آتی است. هژمونی آمریکا بر این واقعیت بنا نهاده شده بود که - همراه با متحدانش - همزمان با کنترل تجارت جهانی، چماق نظامی‌گری را نیز افراشته نگه‌ دارند. اما این روش دیگر به تاریخ پیوسته است.

رسانه‌های غربی هم به جای اینکه به دغدغه پوتین و موضوع صحبت‌های وی بپردازند، به انتقاد از شخص وی مشغول شدند و در سرمقاله‌هایشان صحبت‌های او را "زخم زبان" به غرب خواندند و گفتند که تمرکز پوتین در صحبت‌هایش تنها بر سیاست خارجی آمریکا بوده که به عقیده او ضدروسیه است. این برداشت از سخنان پوتین منحرف شدن از اصل موضوع است.

پوتین نگران ثبات و پیش‌بینی‌پذیری - جامعه جهانی - است که در واقع آنتی‌تز لیبرالیسم غربی مدرن است. غرب معمولا درباره پوتین دچار سوء‌تفاهم است. مخاطب سخنرانی‌های عمومی وی بیشتر جامعه داخلی روسیه است تا مخاطبان بین‌المللی؛ لحن او بیش از اینکه تهاجمی باشد، متعصبانه است. پوتین استاد جودو است و حرکاتش حساب شده و برای گیج کردن و به اشتباه انداختن حریف. فحوای کلام او تعامل است نه انزوا.

رئیس‌جمهور روسیه کشورش را بخشی از آلترناتیوهای بین‌المللی می‌داند که با دیگر کشورهای عضو بریکس، هرجایی که ممکن باشد در برابر اقدامات خصمانه آمریکا ایستادگی خواهند کرد. به اعتقاد پوتین این راه ثبات جهان است. رهبران کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی این موضوع را درک نکرده‌اند که برتری و استیلایی که آن‌ها طی 20 سال گذشته‌ داشتند، بسرعت در حال تغییر است.

پوتین چگونه بدنبال رهبری جهان چندقطبی است؟

اما نوع واکنش آمریکا به این تغییرات حیاتی است. واشنگتن در حال حاضر با سیاستی کودکانه با تکیه بر آژانس امنیت ملی، جاسوس‌ها، دولت در سایه و ولخرجی‌های نظامی سیاست‌هایش را پیش‌ می‌برد و همواره به یک "پسر بد" برای پیشبرد سیاست‌های خود نیاز دارد. طی یک دهه، از بن لادن و صدام حسین به روسیه‌هراسی رسیده است. اگر جامعه نخبه آمریکا این رفتار را ادامه دهند، گذار به جهان چند قطبی صلح‌آمیز نخواهد بود. این نگرانی وجود دارد و برگرفته از واقعیت است.


منبع:
http://rt.com/op-edge/201563-time-new-world-order
http://rt.com/news/198924-putin-valdai-speech-president




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • جگوار ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    احسنت . فقط آن اشتباه اول لپی درشتتان را درست کنید : نظم نوین جهانی آمریکا از زمان جرج بوش پدر اعلام شد
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    سلام. درامد خالص تنها یک کشور را واحد جهانی پول(کاغذی) نمودن باعث استکبار جهانی اقتصاد علیه حق ملت های دنیا می شود.
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 1
    شما طبق معمول بد جوری غلط میکنید.
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    خوش به حال ما که خورشیدمون همش در حال طلوعه
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    آقای پوتین بهتره بدونه اگه میخواد در اجرای سیاست هاش موفق بشه باید تبدیل به یک دوست واقعی برای ایران بشه نه نمایشی . بخاطر همین بهتره اقدامات زیر در اسرع وقت انجام بده اس 300 به ما بده و از نظر دفاعی تقویتمون کنه بدون قید و شرط در ساختن راکتورهای جدید هسته ای به ایران کمک کند در رژیم حقوقی دریای خزر از افزایش سهم ایران دفاع کنه از عضویت ایران در سازمان شانگهای حمایت کنه به ایران برای بازپس گیری مناطقی که در قرارداد ننگین گلستان و ترکمانچای از دست رفت کمک کنه به هیچ عنوان به تحریم های ظالمانه شورای امنیت علیه ایران رای مثبت نده و حتی وتو کنه از مسلمانان ساکن روسیه بیشتر حمایت کنه و در گسترش تشیع در منطقه قفقاز از ایران کمک بخواد اگر اقدامات بالا انجام شود ملت و حکومت ایران میتوانند سوابق سیاه روسیه را در تاریخ ایران نادیده بگیرن و با همکاری هم نظم نوینی مبتنی بر جهان چندقطبی آینده که قطعا ایران یکی از ابرقدرت های آن است ایجاد کنند سوریه در زمان جنگ تحمیلی از ایران حمایت کرد و الان داره پاداشش را وقتی کل جهان عرب پشت اسد را خالی کرده دریافت میکنه و جلوی کل نظام سلطه ایستاده . سیاست ایران مبتنی بر رفاقت و مرام است نه نیرنگ و تزویر ! ایران ابرقدرت آینده جهانه و هر کشوری که در کنار ایران باشه ضرر نمیکنه . امیدوارم مسولان سفارت روسیه اینجور مقالات را به کرملین انعکاس بدن .
  • کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    تحلیلتون کشک بود پوتین الان در دنیا منزوی شده وبه علت بی اعتنایی و انتقاد سران دیگر کشورها زودتر از موعد مقرر اجلاس سران گروه بیست در استرالیا رو ترک کرد.معاون نخست وزیر روسیه هم اعتراف کرده که تحریمها باعث سقوط 35 درصدی ارزش روبل شده.از زمان وقایع اکراین حدود 90 میلیارد دلار سرمایه ی خارجی از روسیه خارج شده ورشد اقتصادی روسیه از 4 درصد به زیر 1 درصد رسیده.خواهشا چاپ کنید
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    پ ایران کوو؟ ایران توو اقتصاد فقط فسادش اوله:(
  • مصطفی ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    پوتین از معدود رهبران منطقی و عاقل دنیاست، و خوبه که ایران هم بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل با روسیه همکاریهای بیشتر و بخصوص نظامی داشته باشه.
  • مازندرانی ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 1
    چرا راه دور میرین رییس جمهور قبلی ما هم ادعای مدیریت جهان رو داشت
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 1
    روسیه !!! فقط شرکت اپل کل روسیه رو می ارزه.. آینده در دست شرکتهای مثله اوراکل و آی بی ام..
  • حسين ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    شكى نيست كه هر كشورى به دنبال افزايش قدرت و حفظ منافع خودش هست ولى موضوع اينه كه هرجايى كه آمريكا پا گذاشته به اسم دمكراسى و حقوق بشر هزاران و شايد صدها هزار انسان بيگناه را بدون هيچ ابايى كشته و قتل عام ها را انداخته. روسيه هر چقدر پرونده اش سنگين باشه به گرد پاى آمريكا و حتى انگليس نميرسه. ويتنام،عراق ،افغانستان ،اوكراين، هاييتى و پشتيبانى از جانيان صهيونيست و.... گوشه اى از پرونده سياه آمريكا هستند.
  • ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    این که باز هم تک قطبی میشه!!!!!!!!!
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    عجب آمار جالب و نیز مقاله جالبی!
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    بنده حدود بیش از بیست و هشت سال است که در آلمان اقامت دارم و شب گذشته یک مصاحبه از آقای پوتین با شبکه اول تلویزیون دولتی آلمان را در اینترنت مشاهده کردم که بسیاری از مطالب شما را تایید می کرد. ترجمه انگلیس آنرا آوردم تا بقیه دوستانی که با زبان آلمانی آشنایی ندارند هم بتوانند استفاده و خودشان قضاوت کنند http://www.tagesschau.de/multimedia/video/video-40685.html لطفا دقت کنید که پوتین راجع به ضمانت سه کشور آلمان و فرانسه و لهستان راجع به توافقنامه 21 سپتامبر سال گذشته با حکومت سابق کشور اوکراین چه مطالبی رابیان می کند. آنها ضمانت با امضاء (پوتین لغت "گارانتی" را بکار می برد) دادند که شورشیان عقب نشینی کنند و دولت وقت هم به خواسته های آنها نیروهای پلیس و نظامی را از خیابان ها بیرون ببرد تا آنها بتوانند تظاهرات کنند. تنها یک روز بعد شورشیان به ساختمان های ریاست جمهوری و پارلمان یورش بردند و با نمایندگان اقلیت ، بودن حضور اکثریت موجود در آن ، دولت قانونی آن کشور را برکنار کردند. پوتین آنرا کودتا می نامد. ظاهرا علت اصلی همه تحرکات غرب در اوکراین ، گرجستان و بقیه مناطق اروپای شرقی همین نکته ای است که شما به آن اشاره دارید. جایگزینی "بازیگران" بین المللی و بخصوص منطقه ای در اروپا. شاید هدف اصلی آمریکا و نوچه هایش از ماجرای 5+1 همین تعیین نقش ایران در روند جابجایی بازیگران منطقه ای در خاور میانه باشد. اما سوای از این موضوع آیا واقعا آلمان و فرانسه کشور های مستقل و قابل اعتمادی هستند؟ آنها همیشه در تاریخ معاصر بعد از جنگ جهانی با اعمال و رفتار خودشان ثابت کرده اند که نوچه های کاملا مطیع آمریکا هستند. چطور باید جمهوری اسلانمی به امضاء همین وزاری خارجه اعتماد کند وقتی که تجربه 21 سپتامبر 2013 اوکران پیشروی همه دنیا است؟
  • قلی ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    مشرق من دوست دارم و همیشه مطالعه ات میکنم اما کاش یکصدم عرق روسیه پرستی و چین پرستی، عرق وطن پرستی میداشتی
  • ناشناس ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    امیدواریم دولت ایران پیمان دوجانبه پولی و روابط اقتصادی بیشتر با روسیه را برای دور زدن تحریمهای ظالمانه مد نظر داشته باشد.
  • ناشناس ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    پوتین و روسیه برای ما ایرانیها قابل قبول تر هستند تا امریکا و اوباما .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس