کد خبر 353621
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸

از مهمترین فعالیت‌های موفقیت‌آمیز کیسینجر می‌توان به این موارد اشاره کرد: مذاکرات مربوط به محدودسازی سلاح‌های استراتژیک میان آمریکا و شوروی که منجر به پیمان ‌سالت شد (۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲)، برقراری رابطه میان آمریکا و چینی‌ها و اجرای سیاست معروف به دیپلماسی پینگ پنگ در ۱۹۷۲، نقش مؤثر در خاتمه بحران ویتنام که جایزه صلح نوبل مشترکی را برای او و «له‌دوک‌تو» طرف مذاکره ویتنامی او به ارمغان آورد.

گروه جنگ نرم مشرق- هنری آلفرد کیسینجر Henry Alfred Kissinger، دیپلمات معروف آمریکایی و مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در۲۷ مه۱۹۲۳در خانواده‌ای یهودی‌الاصل در کشور آلمان، شهر فورت به دنیا آمد. او در سال ۱۹۳۸به همراه خانواده ازآلمان تحت کنترل نازی‌ها به آمریکا گریخت، درنیویورک ساکن شد و در۱۹۴۳ تابعیت این کشور را کسب کرد.

کیسینجر در دوره ریچارد نیکسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا مشغول به کار شد و پس از پایان دوره نیکسون به خاطر رسوایی واترگیت در همان سمت با جرالد فورد به همکاری ادامه داد. او در سال۱۹۷۳ به خاطر تلاشهایش برای پایان بخشیدن به جنگ ویتنام جایزه صلح نوبل گرفت. از وی به عنوان استراتژیست ارشد جهان نام می‌برند.

از مهمترین فعالیت‌های موفقیت‌آمیز کیسینجر می‌توان به این موارد اشاره کرد: مذاکرات مربوط به محدودسازی سلاح‌های استراتژیک میان آمریکا و شوروی که منجر به پیمان ‌سالت شد (۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲)، برقراری رابطه میان آمریکا و چینی‌ها و اجرای سیاست معروف به دیپلماسی پینگ پنگ در ۱۹۷۲، نقش مؤثر در خاتمه بحران ویتنام که جایزه صلح نوبل مشترکی را برای او و «له‌دوک‌تو» طرف مذاکره ویتنامی او به ارمغان آورد.

آنچه که در ادامه می‌آید بخش‌هایی از زندگی هنری آلفرد کسینجر از زبان خودش است.

در سال 1968 به سمت مشاور امنيتي رئيس‌جمهور وارد كاخ سفيد شدم. فهميده بودم كه نيكسون به دليل شخصيت گوشه‌گيري كه دارد و چون علاقمند به تملق دیگران است می‌توانم با استفاده از سیاست‌هایی به او نزدیک شوم. از این رو روزانه ده‌ها بار با او تماس می‌گرفتم و او را می‌ستودم. هر روز با او ملاقات می‌کردم و تملقش را می‌گفتم. می‌دانستم که تنها به این وسیله می‌توانم نفوذم در دولت را زیاد کنم.

دیپلمات ارشد جهان کیست؟ + فیلم و تصاویر // در حال ویرایش // کسینجر 1

با شروع جنگ ویتنام، اوضاع آمریکا به شدت بهم ریخته بود. با چین هیچ رابطه‌ای نداشتیم و رابطه‌مان با روس‌ها هم قطع شد. من به نیکسون سفارش کردم که اصلا با کشورهای کمونیست درگیر نشود. از سویی روسها به ویتنامیها سلاح می‌دادند و از سویی هم در حال گسترش نفوذ خود در جهان بودند. این کار را برای ما سخت می‌کرد و نمی‌توانستیم با آن کنار بیاییم. از طرفی دیگر هم یکسره عده‌ای سراغ نیکسون می‌آمدند و به می‌گفتند که اگر دستور دهد می‌توانند در یک روز بین 30 تا 40 میلیون نفر را در روسیه بکشند و من اصلا نمی‌دانستم که در این صورت چگونه می‌توانم جلوی او را بگیرم.

در این مصاحبه نایل فرگوسن از کسینجر می‌پرسد که چرا وقتی اوضاع جنگ بد شد بلافاصله نیروها را تخلیه نکردید؟ و کسینجر هم پاسخ می‌دهد: استراتژی ما فشار مضاعف به مردم ویتنام شمالی بود تا پای میز مذاکره بیایند ما باید امنیت متحد قدیمی‌مان یعنی ویتنام جنوبی را حفظ می‌کردیم و نیکسون نمی‌توانست کارش را با یک تسلیم شروع کند.

سال 1969 مذاکراتمان با مسئولان ویتنام شمالی در پاریس آغاز شد و مطمئن شده بودم که پیروزی نظامی غیرممکن است. «له‌دوک‌تو» که از طرف ویتنام به مذاکرات آمده بود با استفاده از اختلافات داخلی آمریکا ما را مجبور به عقب‌نشینی کرد و از داخل هم مردم ما را به سازش‌ناپذیری متهم می‌کردند. اعتراضات داخلی آمریکا با بمباران کامبوج به اوج خود رسید.

موضوع اختلاف برانگیز حمله به کامبوج به اختلافات داخلی دامن زد و باعث کشته شدن 4 دانشجوی آمریکایی در دانشگاه کنت توسط پلیس شد اما به هر حال تصمیم درستی بود که باید گرفته میشد. من هم روی هم رفته با آن موافق بودم.

در آن زمان از همسرم جدا شده بودم و دو فرزند داشتم. معلمان مدرسه کودکانم، دوستانم، همکارانم همه به من فشار می‌آوردند که جنگ را هر چه زودتر به پایان برسانیم. من برایشان احترام قائل بودم و می‌خواستم به اتهامات وارد شده جواب بدهم.

در همین حین مذاکرات صلح با ویتنامی‌ها طولانی شده بود و اصلا پیشرفت نداشت. مجبور بودیم به هر وسیله‌ای که شده اوضاع داخلی را آرام کنیم. باید حواس‌ها را پرت می‌کردیم. از یک طرف کشمکش جنگ سرد و از طرفی هم جنگ‌های جنوب شرق آسیا کشور را به چند دستگی کشانده بود.

من و نیکسون به دنبال استراتژی جدید برای صلح بودیم. فهمیدیم که چین و شوروی دشمن هستند، نه متحد. برای خاموش کردن آتش جنگ باید چین را که هیچ جایی در روابط بین‌الملل نداشت وارد بازی‌های جهانی می‌کردیم. باید دوست جدیدی برای خود پیدا می‌کردیم. بخشی از دخالت دادن چین در امور بین‌المللی برای فشار آوردن به شوروی بود.

در همین حین چین در حال انقلاب فرهنگی‌ای بود که میلیون‌ها نفر از مردمش با آن مخالف بودند و ما هم بر اساس منافع ملی خودمان مذاکرات را با آنان شروع کردیم. مشکل اساسی چگونگی شروع بود. رئیس جمهور پاکستان را واسطه نامه‌نگاری خود با چینی‌ها کردیم. و از آنجایی که افکار عمومی آمریکا به شدت مخالف با کمونیسم بود این کار را کاملا محرمانه انجام دادیم. نهایتا خود من به عنوان نخستین نماینده آمریکا وارد چین شدم.

من آنقدر کارم را خوب انجام دادم که شش ماه بعد نیکسون به چین سفر کرد و با استقبالی باشکوه روبروش شد. ما را به منزل مائو بردند. یک راهروی بزرگ داشت که در آن یک میز پینگ پونگ بود.

دیپلمات ارشد جهان کیست؟ + فیلم و تصاویر // در حال ویرایش // کسینجر 1

عزم و اراده در قامت مائوتسه تونگ پدیدار بود. مرد شوخ‌طبعی بود و همیشه لحنی تهدیدآمیز داشت. به هر حال برقراری رابطه بلندمدت با چین یکی از موفقیت‌های دوره نیکسون بود؛ به خصوص اینکه باعث آرامش درونی آمریکا هم شد.

در سپتامبر 1973، من وزیرخارجه آمریکا شدم با کارنامه‌ای که نشان از لیاقت من داشت.

دیپلمات ارشد جهان کیست؟ + فیلم و تصاویر // در حال ویرایش // کسینجر 1

ادامه دارد....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    هنري کسينجر ايراني کجاست ؟ مسئول دکترينال ايران
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    یک عدد کیسینجر اسلام هم داریم و اون کسی نیست جز استاد پرفسور دانشمند و ریاست عالیه مرکز دکترینال نمی دونم چی چی اسسستاد حسن عباسی!!
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    تکراری
  • مهدی ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    این خوک یهودی در کودتای شیلی دست داشته
  • ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    دیپلماسی برای پیشگیری از وقوع جنگ بهتر از دیپلماسی برای انعقاد صلح است
  • یک استاد تمام دانشگاه ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    باور کنید که مشرقیها خیلی احمقند. به محض اینکه جمهوری خواهان هم کنگره و هم مجلس نمایندگان رو تسخیر کردند و میبینند که اوضاع احوال ایران در آینده رو به وخامت خواهد بود اومدند و شخصیتی مثل کسینجر که بابای جمهوری خواهان بوده و هست رو دارند با آب و تاب مطرح می کنند. در اینکه این فرد یک متخصص وطن دوست به فکر منافع ملی آمریکا بوده است شکی نیست اما تمام شک و تردیدها در سیاستهای دوگانه هیات تحریریه سایت در پیتی مشرق است.
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    یه دفعه بگو کسینجر، حسن عباسی اونهاست! راحت باش...
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    در محله "شمر"ان در شمال شهر "پایین تخت"
  • حسین ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    آقای کیسنجر بهترین ضربات را به حیثیت جهانی آمریکا وارد کرد. ختم خفت بار جنگ ویتنام و آبروریزی خروج آنها از آنجا یکی از آن شاهکارهای ایشان است. یکی دیگر از اقدامات قهرمانانه و بی نظیرشان تحریک چین به ارتقاء تلسلیحاتی خودش و ورود به باشگاه قدرتهای هسته ای و پس از آن اجبار آن کشور به حضور در معرکه های سیاسی بین الملل و از جمله اخذ کرسی حق وتو شورای امنیت سازمان ملل در بدو ورود به این سازمان است. پیش بینی های ایشان در مورد سقوط انقلاب اسلامی ایران ، تسلیح صدام ، پیش دستی های مضحکانه پیشنهادی ایشان در مورد "بهار عربی" ، ارتقاء طالبان به القاعده و خود اینها به داعش برای پیش دستی و وارونه جلوه دادن اسلامگرایی منطقه جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا را خودتان حدث بزنید. خلاصه کلام ، یک چهره رسانه ای بسیار زیاد تبلیغات شده ای که فاقد هرگونه بیلان مثبت کاری در آن حوزه کاری است که ادعایش دارند.
  • حسین ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    ببخشید یادم رفت ، این هم از شاهکارهای هنری جناب ایشان است. انصافا که آنجا را خیلی گل کاشت. برای همیشه در تاریخ آمریکای لاتین برای ابالات متحده ، حیثیت و آبروی سیاسی بدست آورد. پدیده ای که شما در میان مردم این گوشه دنیا براحتی می توانید پیدا کنید: نفرت از آمریکا!
  • رضا ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    خودتو مسخ...
  • حسین ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    فعلا که یاران و شاگردان امام خمینی و امام خامنه‌ای نقشه‌های کیسینجر و صدها کیسینجر دیگر را نقش بر آب کردند.
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    کیسینجر به همه مقاماتی که یک نفر می توانست در آمریکا برسد رسید بر اساس لیاقت و شایستگی خود. فقط برای رییس جمهور تایید نشد آن هم به این دلیل که در خارج از آمریکا متولد شده بود.
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    شما كه كارتون به اصطلاح جنگ نرمه هنوز بلد نيستيد يك تيتر درست در راستاي هدف جنگ نرم بزنيد و يك حالي هم به كسينجر داديد بهش گفتيد ديپلمات ارشد جهان ساده ترين اصول جنگ نرم را هم بلد نيستيد انگار مثلا بي بي سي بياد و به آقا بگه ولي امر مسلمين جهان چقدر اينكار از بي بي سي بعيده اما شما بلد نيستيد
  • ایدین ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    موشه
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    این تعریف نیست واقعیت است اگرچه ما با او دشمن هستیم ولی نمی توانیم تواناییش را انکار کنیم
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    کیسینجر پدر تروریسم دنیاست وکاش نقش وی در کشاندن آمریکا به ویتنام بیشتر واکاوی شود.
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    هر کسی این لقب رو بهش داده برو از همون بازخواست کن و بعد دلقک بازی در بیار، وقتی افرادی مثل روحانی و ولایتی بشن مسئول تحقیقات استراتژیک خب معلومه یکی مثل عباسی میاد و مطرح میشه و یکه تازی میکنه، شما عرضه داری جوابشو بده به جای مسخره کردن
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    دکترینال ایران یعنی چی؟ وقتی سواد نداری عنوانش رو درست بگی بهتره ساکت بمونی تا آبروی خودت حفظ بشه، باور کن به نفع خودته
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    آقایی که حسن عباسی رو مسخره میکنی اگه علم و دانش داری نقد کن وگر نه خفه !!!
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    استاد تمام دانشگاه وای به حال دانشگاهی که تو در آن تدریس می کنی. وای به حال آن دانشجو که تو استادش هستی. تصورش بکن سالی یک بار بخواهی با این لحن با آن بیچاره ها صحبت کنی. فاتحه ی علم را باید خواند.
  • فرزین ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    خیلی افتضاحه مگه قبلا در مقاله ژنرال های جنگ نرم علیه کیسینجر مقاله نزده بودید. معلومه یا کادر مشرق کلا عوض شدن یا هیج سیاست گذاری خاصی نداره..... خیلی متاسفم براتون مخاظب رو چی فرض کردین
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    خدا پدرتو بیامرزه. تا چند مدت پیش گزارش های خوبی میزد این مشرق. الان خیلی درپیت شده
  • دکتر ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    بعضی از سعودی ها ترکیه ای ها و اسراییلی ها در سیاست دست امریکایها رو از پشت بستن!..چون عملا امریکایها و ارتش اون رو می زارن در عمل انجام شده!....
  • حسین ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    آقا رضا عزیزم ، بنده به هیچ وجه قصد مزاح یا تمسخر کسی را در حوزه عمومی نداشته و ندارم. لیست طولانی قهرمانی های آقای کیسینجر را می توانید در تارنمای http://www.foreignaffairs.com/regions/Americas خودتان مطالعه و قظاوت نمایید. چهره ای که رسانه ها ، بخصوص اکثریت آنها که به منابع صهیونیستی وایسته اند ، کاملا غیر واقعی است و آنقدر هم غیر واقعی است که تنها در عالم خیالات شما می توانید پیدا کنید. البته تنها ایشان نیستند که با خرابکاری های آنچنانی خود معروفیت تاریخی کسب نموده اند. بسیاری دیگر از هنرمندان سیاسی ایالات متحده چه در نقش رئیس جمهور و چه در نقش وزیر خارجه شاهکار های بزرگتری آفریده اند. کندی و درگیری ایشان با هیئت حاکمه واقعی پشت پرده ایالات متحده آمریکا که او را به ریاست جمهوری رسانده بود ، ترور او ماجراهای بعد از ترورش توسط جانسون و ورود این کشور به جنگ ویتنام ، جناب کارتر و کلام معروفشان در فرودگاه مهرآباد تهران "ایران ، جزیره ثبات" آنهم درست در آستانه سقوط شاهنشاه با انقلاب اسلامی ، حمله مفتضخانه او به طبس و فرار خفت بار کماندوهای طراز اول ایلات متحده از ترس مقابله با مردم ایران ، سرافکندگی آقای شش لول بند بعدی ، هنرپیشه معرف فیلم های کابویی ، جناب آقای ریگان در حمل محموله نفتی کویت با آنهمه ناوهای جنگی متفاوت ، از دست دادن دو ناو در نبرد با نیروی دریایی ایران و انهدام عمدی هواپیمای مسافربری ایران ایر به قصد نمایش قدرت نیرو های نظامی ایالات متحده به مردم ایران ، اراجیف جناب آقای بوش پدر و بعد ایشان پسر ایشان راجع به جمهوری اسلامی ایران ، پیش بینی اضمحلال از سوی پدر و محورت شرارت خواندن پسر و ... خوب ، حالا راضی شدید که آمریکا در منطقه ما آنقدر هم که ادعایش دارد ، کاره ای نیست؟ راستی می دانید خانم کوندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در چند گردهمایی مخصوص 1 +5 شرکت فرموده اند ، با همکاران خودشان آنجا عکس یادگاری گرفته و در تمام مدت عمر کاری خودشان در این نقش ، به همه دنیا بارها علنا قول تغییر رژیم در ایران را داده اند؟ چرا باید ما اینقدر ساده لوح باشیم و آنچه آمریکایی ها ادعا می کنند را طلای ناب انگاریم ، بودن آنکه با تجربه محک بزنیم. ... خوش بود گر محک تجربه آید به میان
  • امير ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    مستند كسينجر يك مستند حرفه اي براي تطهير اين چهره مورد مناقشه است. جمله شروع مستند بهترين نشونه ي حساسيت كسينجر روي اين مستنده و اصلا مستند واقع گرايانه اي نيست. در عوض مستند " محاكمه هنري كسينجر" روي ديگر سكه ي كسينجر است كه توصيه مي كنم عزيزان حتما ببيند.
  • فرزاد ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    چقدر برخ ی ها ساده لوحند. این کجاش واقعیه. کسینجر خبیث توی یک مستند در هیستوری چنل داره از خودش تعریف و تمجیدمی کنه بعد گروه جنگ نرم! میاد همونا رو عینا منتشر میکنه! واقعا نمی دونم چی باید بگم.........
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    از قضا خوب گفته بود. شما هم به جای فحش و فضیحت ، استدلال خودتو مطرح کن آقای دانشمند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس