کد خبر 351357
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

عبدالله دوم در دیدار با رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه عربستان سعودی در یمن تحت فشار است، گفت که ریاض به جای بازی با آتش در عراق و سوریه باید به امور داخلی خود بپردازند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری المنار، عبدالله دوم شاه اردن در دیدار چهارشنبه گذشته خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد تحولات یمن گفت که از خانواده‌ای با اصالت یمنی است.

منابع امنیتی عالی رتبه اردنی اعلام کردند که سازمان اطلاعات این کشور اخیرا در گزارش‌هایی به دفتر پادشاهی اعلام کرده‌اند که در صورتی که داعش وارد اردن شود، بخش هایی از ارتش این کشور به داعش خواهند پیوست.

این گزارش ها تاکید دارند که دهها تن از افسران بازنشسته ارتش اردن رویکردهای داعشی دارند و به دنبال خشم از نظام حاکم بر این کشور که آن را مسئول بحران معیشتی خود می دانند، با داعش همکاری خواهند کرد.

عبدالله دوم در دیدار چهار ماه پیش خود با ولادیمیر پوتین خواستار همکاری روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم شده بود. وی به جمهوری چچن در این کشور نیز سفر کرد تا از تجربه روس ها در مهار کردن چچنی ها کمک بگیرد، بویژه اینکه داعشی‌ها درست مانند مبارزان چچن رفتار می کنند و صدها نفر از چچنی ها الان در داعش حضور دارند. عبدالله دوم نیز بر اساس این الگو برای مقابله با نفوذ و گسترش داعشی ها در اردن روی اقلیت شرکسی حساب باز کرده است.

این منابع اعلام کردند که انگیزه دومین سفر پادشاه اردن به روسیه بعد از چهار ماه موضوع یمن و ورود نیروهای حوثی به صنعا پایتخت این کشور و ناتوانی سعودی‌ها از تحرک در این کشور بوده است، این موضوع هاشمی ها را به یاد روزهایی انداخت که مجبور شدند تحت فشار خاندان آل سعود از عربستان فرار کنند.

عبدالله دوم در این دیدار پوتین را "برادرم و دوست من" خطاب کرد، اینها عبارت هایی است که وی تنها در دیدار با مقامات کاخ سفید از آن ها استفاده می کند. به همن علت می توان گفت که اردن درک کرده است که منطقه شاهد تحولات راهبردی بین روسیه و آمریکا خواهد بود. یمن همواره در منطقه نفوذ روسیه قرار داشته است. این کشور که در سواحل کانال سوئز و دریای سرخ قرار دارد، موقعیت راهبردی بسیار خوبی برای واشنگتن به شمار می رفت.

عبدالله دوم به پوتین گفت که گزینه‌های عربستان سعودی در یمن کم است و دیگر بیانیه های شورای همکاری خلیج فارس نمی تواند معادلات این کشور را تعیین کند، مداخله های آمریکایی و ورود هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در یمن بر ضد حوثی ها نیز متوقف خواهد شد.  مصر نیز به اندازه ای مشکلات داخلی دارد که نتواند در مداخله در یمن به سعودی ها کمک کند. البته حافظه مصری ها هم قوی است و آنها نمی خواهند دومین جنگ شکست خورده خود در یمن را تجربه کنند، چرا که در دهه پنجاه قرن گذشته یک بار آن را تجربه کرده‌اند.

شاه اردن همچنین به پوتین گفت که خلأ دولت در صنعا و عدم توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی بین جنبش جنوبی و دولتی‌ها باعث تشویق حوثی ها شده تا با ورود به شهر، کنترل مراکز اصلی را در دست بگیرند.

وی به پوتین گفت که  عربستان سعودی در یمن تحت فشار است و این فرصت گرانبهایی است که آنها به کلی از سیاست های منطقه ای خود فاصله بگیرند. سعودیها به جای بازی با آتش در عراق و سوریه باید به امور داخلی خود بپردازند.

عبداله  دوم تاکید کرد که اتفاقات یمن نشان می دهد که دولت‌های حاشیه خلیج فارس در جنگ با تروریسم شریک قابل اعتمادی نیستند.

وی ادامه داد که نقطه مثبت این تحولات این است که عربستان سعودی مجبور خواهد بود در راهبرد خود در سوریه و عراق بازنگری کند، سعودی ها به اندازه کافی پراگماتیک هستند که بدانند، در اهداف خود به نقطه آغاز برگشته اند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سارا ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    چطور عربستان حق دخالت در امور یمن را دارد, آمریکا این حق را دارد, ولی حوثی ها که اکثریتی یمنی را تشکیل می دهند, این حق را ندارند؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس