"سیمون هندرسون" توضیح می‌دهد که تحولات یمن و افتادن پایتخت این کشور به دست حوثی‌ها، موضوعی است که عربستان سعودی را بیشتر از تحرکات داعش نگران کرده است و آمریکا نیز در این نگرانی با عربستان همراه است.

گروه بین‌الملل مشرق- "سیمون هندرسون" مدیر بخش خلیج فارس و انرژی اندیشکده "مؤسسه واشنگتن" طی مقاله‌ای با اشاره به مشکلاتی که تحولات اخیر یمن برای آمریکا و عربستان سعودی ایجاد کرده است، تذکر می‌دهد که عربستان همچنان میزبان بزرگ‌ترین شاخه القاعده در جهان است.

هیچ‌کس مدرکی درباره رابطه ایران با حوثی‌ها ندارد/حضور قوی‌ترین شاخه القاعده در عربستان/چرا عربستان از حوثی‌ها دل خوشی ندارد/کشورهای عربی و آمریکا در تلاش برای حفظ یمن/حوثی‌ها با سنی‌های یمن بیش‌تر رابطه دارند تا با شیعیان ایران/آمریکا نمی‌تواند در یمن به عربستان کمکی بکند/اوباما: یمن نمونه موفقی از اجرای سیاست‌های ضدتروریستی آمریکاست/

تصرف پایتخت یمن توسط گروه حوثی که گفته می‌شود از سوی دولت ایران حمایت می‌شوند سبب شده است تا هم‌پیمانان آمریکا در ائتلاف علیه داعش بیش از پیش آشفته شوند. اول اکتبر سال جاری وزرای کشور عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر و امارات متحده عربی در یک نشست اضطراری که در شهر ساحلی "جده" به ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی برگزار شده بود، به بحث درباره اوضاع رو به وخامت یمن پرداختند. این در حالی است که از مدت‌ها پیش دولت "عبد ربه منصور هادی" کنترل پایتخت این کشور، صنعا را از دست داده است. در پی سقوط دولت علی عبدالله صالح در سال 2012، شورای همکاری خلیج فارس پیوسته در تلاش بوده است تا با اجرای طرح های خود مسیر را برای اعمال اصلاحات سیاسی در این کشور هموار نماید. در بیانیه ای که پس از این نشست صادر شد، کشورهای شرکت کننده ضمن تاکید بر لزوم بازگشایی مجدد تمامی پایگاه های نظامی و نهادهای رسمی، تصریح کردند که شورای همکاری خلیج فارس هرگونه دخالت خارجی در اوضاع یمن را تحمل نخواهد کرد. موضوعی که بصورت مستقیم اشاره به ایران دارد.

میزان ارتباط میان دولت ایران و گروه حوثی، که در شمال غربی یمن مستقر هستند، نامعلوم است. با این حال، گزارشات حاکی از آن است که اعضای این گروه در ایران آموزش دیده اند. بطوریکه تصاویر منتشر شده از اردوگاه های آموزشی این گروه یادآور سربازان حزب الله لبنان است که تحت حمایت ایران قرار دارند. شیعیان حوثی که حدود یک سوم از جمعیت 26 میلیونی یمن را تشکیل می‌دهند، وابسته به فرقه زیدی هستند. با این حال ارتباط این گروه با سنی های یمن بیش از شیعیان ایران است. بخشی از جمعیت شیعیان زیدی در مرز مشترک عربستان سعودی با یمن ساکن هستند، از این رو ریاض هیچگاه رابطه مسالمت آمیزی با گروه حوثی نداشته است. در سال های 2009 و 2010 طی نزاعی که میان نیروهای نظامی عربستان و گروه حوثی درگرفت، ریاض متحمل شکست سنگینی شد.

چند هفته پیش بحران دیگری در یمن شکل گرفت. در اواخر ماه آگوست، نیروهای مسلح حوثی با این گمان که از سوی دولت "منصور هادی" تحت سرکوب هستند، دست به تجمع اعتراض‌آمیز در اطراف پایتخت زدند. این حرکت آنها که نقطه اوج فشاری بود که طی شش ماه به مناطق تحت کنترل دولت وارد می آمد، تا پیش از این در کشورهای جهان پنهان خبرساز نشده بود. سرانجام، یک هفته قبل و پس از چهار روز درگیری متوالی در یکی از مهم ترین پایگاه های نظامی در شمال غربی صنعا، مردان مسلح حوثی کنترل پایتخت را بطور کامل در دست گرفته و اقدام به راه اندازی پست های بازرسی در سطح شهر نمودند.

هیچ‌کس مدرکی درباره رابطه ایران با حوثی‌ها ندارد/حضور قوی‌ترین شاخه القاعده در عربستان/چرا عربستان از حوثی‌ها دل خوشی ندارد/کشورهای عربی و آمریکا در تلاش برای حفظ یمن/حوثی‌ها با سنی‌های یمن بیش‌تر رابطه دارند تا با شیعیان ایران/آمریکا نمی‌تواند در یمن به عربستان کمکی بکند/اوباما: یمن نمونه موفقی از اجرای سیاست‌های ضدتروریستی آمریکاست/

در پی اعتراض گروه حوثی، دولت توافق‌نامه ای مبنی بر تشکیل یک کابینه جدید امضا کرد. با این حال پس از اینکه این گروه کنترل پارلمان، بانک مرکزی، فرودگاه و پایگاه های نظامی را در دست گرفت، این توافقنامه به سرعت اعتبار خود را از دست داد. گروه حوثی در صدد است تا در دولت جدید نفوذ داشته و از جایگاه قدرتمندی برخوردار باشد، با این حال خود مایل نیست به صورت مستقیم اداره کشور را در دست بگیرد. از این رو "منصور هادی" همچنان به عنوان رئیس دولت یمن حضور دارد.

در طول بحران یمن، واشنگتن بطور کامل پیگیر اوضاع این کشور بود ولی اینطور به نظر می رسید که توانایی مداخله در این بحران را ندارد. ششم سپتامبر در پی بازدید "لیزا موناکو" مشاور ارشد دولت آمریکا در امور ضدتروریستی، کاخ سفید به نقل از او اعلام کرد: "دولت باراک اوباما برای مقابله با چالش پیش آمده و برقراری صلح در این کشور از دولت یمن به شدت حمایت خواهد کرد." چهار روز پس از انتشار این خبر، باراک اوباما پیش از اینکه به تشریح راهکار خود برای مقابله با داعش بپردازد، در یک تماس تلفنی با ملک عبدالله پادشاه عربستان گفتگو کرد. براساس گزارش کاخ سفید، روسای دو کشور علاوه بر بحث در خصوص تحولات یمن، بر لزوم همکاری با یکدیگر در حمایت از رئیس جمهور و دولت این کشور برای دستیابی به راه حلی پایدار در جهت حل و فصل بحران کنونی یمن در چارچوب ضوابط شورای همکاری خلیج فارس، تاکید کردند. سپس اوباما در نطق تلویزیونی خود از یمن به عنوان نمونه موفقی از اجرای سیاست های ضد تروریستی آمریکا نام برد. درست یک هفته پس از اظهارات رئیس جمهور آمریکا، سفارت این کشور در صنعا با توجه به تهدیدات امنیتی و فعالیت تروریست ها و ناآرامی ها در این شهر از شهروندان آمریکایی خواست تا در اسرع وقت این کشور را ترک کنند.

بطور کلی می توان گفت بحران یمن بار دیگر این موضوع را خاطر نشان می کند که عربستان سعودی و دیگر کشورهای محافظه‌کار حوزه خلیج فارس همچنان بر این باورند که ایران نیز همچون داعش، می‌تواند اقدام به اخلالگری در منطقه نماید. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که گروه حوثی از سوی رئیس‌جمهور سابق این کشور، علی عبدالله صالح، حمایت می شود. از این رو با قطعیت نمی توان از نقش ایران در بحران یمن سخن گفت. با این حال، شورای همکاری خلیج فارس صرفا براساس حدس و گمان خود از واقعیات موجود عمل می کند. در حال حاضر مهم ترین چالشی است که پیش روی این شورا و دولت آمریکا قرار دارد بازگرداندن قدرت به دست منصور هادی است.

هیچ‌کس مدرکی درباره رابطه ایران با حوثی‌ها ندارد/حضور قوی‌ترین شاخه القاعده در عربستان/چرا عربستان از حوثی‌ها دل خوشی ندارد/کشورهای عربی و آمریکا در تلاش برای حفظ یمن/حوثی‌ها با سنی‌های یمن بیش‌تر رابطه دارند تا با شیعیان ایران/آمریکا نمی‌تواند در یمن به عربستان کمکی بکند/اوباما: یمن نمونه موفقی از اجرای سیاست‌های ضدتروریستی آمریکاست/

عوامل بسیاری سبب پیچیده شدن اوضاع در یمن می شوند. از جمله اینکه گفته می شود ژنرال "علی محسن الاحمر" بطور پنهانی در خدمت گروه حوثی است. مواردی از این قبیل موید این نکته است که هنوز هم بخشی از عناصر القاعده در شبه جزیره عربستان در یمن مخفی شده و در نتیجه، شاخه القاعده در عربستان به یکی از قدرتمندترین زیرشاخه های این گروه تبدیل شده است. بدیهی است چنین حوادثی می تواند بر حضور نظامی اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حمله به گروه داعش موثر باشد.

مسئله دیگری که در این زمینه مطرح می شود موضوع توافق احتمالی هسته ای با ایران است. با توجه به بی اعتمادی دیرینه عربستان سعودی نسبت به ایران، حصول چنین توافقی می تواند سبب نگرانی دولت این کشور شود. رویدادهای اخیر بر لزوم تلاش های دیپلماتیک واشنگتن در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس افزوده است. در واقع کاخ سفید در صدد است تا در چنین مقطع حساسی مانع از ایجاد شکاف میان دولت آمریکا و اعضای اصلی ائتلاف ضد داعش شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    عربستان هم "نگران" است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس