کد خبر 338622
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

نشریه تایمز روز دوشنبه به نقل از یک گروه کارشناسی گزارش داده است که مشاهده دقیق ویدئوی منتشر شده از قتل «جیمز فولی» سوالاتی را به وجود آورده و احتمالا وی بعد از ضبط ویدئو و در پشت صحنه کشته شده است.

به گزارش مشرق، نشریه تایمز نوشت: نتایج بررسی‌های صورت گرفته روی ویدئوی سر بریدن خبرنگار آمریکایی به دست یک عضو داعش، نشان می‌دهد که این ویدئو احتمالا ساختگی بوده و «جیمز فولی» بعدا و پس از به پایان رسیدن فیلمبرداری کشته شده است.

گروه تروریستی «داعش» هفته گذشته با انتشار فیلمی مدعی شد که خبرنگار آمریکایی را به قتل رسانده است. فردی که با لهجه انگلیسی در این فیلم صحبت می‌کند، همچنین اعلام کرده است که یک خبرنگار آمریکایی دیگر را نیز در صورت ادامه حملات آمریکا به عراق، سر می‌برد. با این حال تاکنون شبهات زیادی در رابطه با صحت این فیلم مطرح شده است.

تایمز نوشته است که گروهی از کارشناسان که فیلم مورد بررسی قرار داده‌اند، می‌گویند کسی که به عنوان مسئول اجرای اعدام در فیلم ظاهر شده، احتمالا تنها نقش بازی کرده و قاتل فرد دیگری است. سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس اعلام کرده‌اند به شناسایی هویت فردی که در برابر دوربین ظاهر شد، «بسیار نزدیک» هستند، اما هویت وی را از بیم به خطر افتادن جان دستکم 20 گروگان غربی دیگر، اعلام نمی‌کنند.

بررسی‌های صورت‌گرفته توسط یک گروه پزشکی بین‌المللی که با نیروهای پلیس بریتانیا همکاری می‌کند، سوالاتی را در مورد این فیلم که گفته می‌شود در صحرایی در شمال سوریه ضبط شده و آنچه واقعا در آنجا رخ داده، مطرح کرده است.

به گفته این تحلیلگران، در اینکه فولی نهایتا سر بریده شده، شبهه‌ای وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد این فیلم ساختگی است و در آن از حقه‌های فیلمبرداری استفاده شده است.

یکی از این تحلیلگران به تایمز گفته است: «فکر می‌کنم این ویدئو صحنه‌سازی است. تصور من این است که اعدام واقعی بعد از خاموش شدن دوربین صورت گرفته است.»

«ایمن التمیمی» عضو اندیشکده فوروم خاورمیانه می‌گوید: «آن‌ها فردی انگلیسی را جلوی دوربین آوردند، تا بتواند برای مخاطبان انگلیسی‌زبان انگلیسی صحبت کند.»

مقامات آمریکایی و انگلیسی در روزهای اخیر و در پی کشته شدن فولی، از لزوم افزایش حضور نظامی در منطقه سخن گفته‌اند. برخی از مقامات این کشورها همچنین از احتمال گسترش دامنه حملات به سوریه خبر داده‌اند. «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این ویدئو گفته بود آمریکا در حمله به مواضع داعش، خود را به مرزها مقید نمی‌کند.

در مقابل برخی از مقامات غربی نیز هشدار داده‌اند که اقدام نظامی در سوریه بدون هماهنگی با دولت این کشور امکان‌پذیر نیست. سفیر سابق انگلیس در آمریکا دو روز قبل در یادداشتی در روزنامه «دیلی‌تلگراف» گفت بعید است آمریکا و انگلیس نیروهای نظامی و جنگنده‌های خود را در معرض سامانه‌های دفاعی سوریه قرار دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    می خواهند بگویند یک انگلیسی نمی تواند آدم سر ببرد. نه واقعیت این است که خشن ترین و وحشی ترین تروریست های داعش اروپایی و به طور اخص انگلیسی هستند.
  • علی ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    واقعا کارشناسای انگلیسی خسته نباشن!! اصلا تابلوست که بعد از قطع فیلم جنایت کردن ، نیازی به کار کارشناسی ندار ه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس