محورهای اصلی اخبار روزهای گذشته رسانه‌های مهم جهان درباره ایران شامل نیاز واشنگتن به اتخاذ سیاستی فراگیر درباره مبارزه با اسلام‌گراهای افراطی، حمایت ایران از نخست‌وزیر جدید عراق، توئیت عکس بدون حجاب برنده المپیاد ریاضی توسط روحانی، هم‌سو شدن ایران و آمریکا در بحران انتخاب نخست‌وزیر جدید در عراق، رد پیشنهاد غرب برای معامله بر سر برنامه هسته‌ای، درخواست مادر ژورنالیست آمریکایی – ایرانی برای آزادی پسرش، و غیرقانونی شدن عمل جراحی برای پیشگیری دائمی از بارداری می‌شود.

گروه بین‌الملل مشرق- سرخط اخبار ایران در رسانه‌های مهم جهان به همراه گزیده‌ای از مهم‌ترین مطالب آن در ادامه برای استفاده کارشناسان و مخاطبان محترم آمده است:

مشرق: محورهای اصلی اخبار روزهای گذشته رسانه‌های مهم جهان درباره ایران شامل نیاز واشنگتن به اتخاذ سیاستی فراگیر درباره مبارزه با اسلام‌گراهای افراطی، حمایت ایران از نخست‌وزیر جدید عراق، توئیت عکس بدون حجاب برنده المپیاد ریاضی توسط روحانی، هم‌سو شدن ایران و آمریکا در بحران انتخاب نخست‌وزیر جدید در عراق، رد پیشنهاد غرب برای معامله بر سر برنامه هسته‌ای، درخواست مادر ژورنالیست آمریکایی ایرانی برای آزادی پسرش، و غیرقانونی شدن عمل جراحی برای پیشگیری دائمی از بارداری می‌شود.

واشنگتن‌تایمز/ آمریکا در مبارزه با اسلام رادیکال نیاز به یک استراتژی فراگیر دارد

آمریکا با یک معضل اساسی مواجه شده است: چگونه "دولت اسلامی" داعش را متوقف کنیم، بدون آن‌که "جمهوری اسلامی" را تقویت کنیم؟ داعش یک گروه شبه‌نظامی سنی جهادی است که در حال حاضر کنترل مناطقی بزرگ از عراق و سوریه را به دست گرفته است و برای تسلط بر کردستان عراق نیز تلاش می‌کند. جمهوری اسلامی یک حکومت جهادی شیعه است که بر ایران حکومت می‌کند و از حکومت اسد در دمشق، حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه حمایت می‌کند.

رسانه‌های مهم جهان

هنگامی که دشمنان ما در حال مبارزه با یک‌دیگر هستند، ممکن است وسوسه شویم هر دو را به حال خود رها کنیم، اما این کار یک اشتباه استراتژیک است.

اگر داعش یکپارچه شود و مناطق تحت کنترل خود را گسترش دهد، می‌تواند آمریکا و متحدان آن را به گونه‌ای تهدید کند که اسامه بن لادن هرگز خواب آن را هم نمی‌دید. از سوی دیگر، اتحاد تاکتیکی با ایران در برابر داعش تنها تا زمانی ادامه خواهد داشت که ایران به اهداف فوری و قدرت‌طلبانه خود برسد. این اهداف همگی به ضرر آن دسته از کشورهای منطقه هستند که خود را با آمریکا هم‌جهت کرده‌اند، از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، مصر و اسرائیل.

"استراتژی فراگیر" آمریکا با هدف شکست دادن جهادگرایی باید فراتر از صرفاً به کار گرفتن کسانی باشد که با ما هستند برای مبارزه با کسانی که علیه ما هستند. این استراتژی باید شامل سیاست‌‌های دفاعی جدی به معنای جلوگیری از کاهش بودجه نظامی در حال حاضر و ادامه صادرات پدافند دفاع موشکی، سیاست‌‌های انرژی به معنای قطع حمایت‌های مالی از کشورهایی که با ما دشمن هستند، سیاست‌‌های مهاجرتی به معنای کنترل مرزها و دستگیری تروریست‌ها قبل از ورود به خاک آمریکا، و سیاست‌های جنگ ایدئولوژیک به معنای درک جهادگرایی و ابعاد ایدئولوژیک آن، باشد.

واشنگتن‌پست/ ایران از حیدر العبادی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق حمایت و به نوری المالکی پشت کرد

ایران روز سه‌شنبه حیدر العبادی نخست‌وزیر جدید عراق را تأیید کرد که ضربه قابل‌توجهی علیه نوری المالکی است. انزوای مالکی امیدها را افزایش داد مبنی بر این‌که انتقال قدرت در عراق پس از بن‌بست دو روزه در این کشور به آرامی صورت گیرد. مقامات ایران که تأثیر قابل‌توجهی در فضای سیاسی عراق دارد، با گروه‌های داخلی دیگر در این کشور از جمله کردها، سنی‌ها و شیعیان همراه شده و از تلاش‌های حیدر العبادی سیاستمدار شیعه برای تشکیل یک دولت جدید حمایت کرد.

رسانه‌های مهم جهان

آمریکا و بسیاری از عراقی‌ها ایجاد یک دولت فراگیرتر را برای کاهش حمایت‌ها از افراط‌گرایان سنی گروهک داعش ضروری می‌دانند. این در حالی است که مالکی که شیعه است، اقلیت سنی این کشور را به حاشیه رانده و به این ترتیب برخی را تحریک کرده بود تا از عوامل داعش حمایت کنند.

ایندیپندنت/ رئيس‌جمهور ایران عکس بدون حجاب اولین زن برنده مدال ریاضی فیلدز را توئیت کرد

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در صفحه توئیتر خودش به "مریم میرزاخانی" اولین زن برنده مدال المپیاد ریاضی تبریک گفت. وی طی اقدامی که به احتمال زیاد به عنوان یک بیانیه سیاسی قوی تلقی خواهد شد، عکس بدون حجاب میرزاخانی را توئیت کرد.

رسانه‌های مهم جهان

اگرچه زنان در ایران از نظر قانونی ملزم به داشتن حجاب در انظار عمومی هستند، طی ماه‌های اخیر، کمپین‌های مخالفت با این قانون توسط نسل جوان به وجود آمده که با پوشیدن حجاب نازک‌تر و یا برداشتن حجاب به این قوانین اعتراض می‌کنند.

سال گذشته آقای روحانی به خاطر برخی اظهارنظرها با انتقاد تندروها مواجه شد. رئیس‌جمهور ایران گفته بود: "اگر یک زن یا یک مرد ایرانی از قوانین ما درباره لباس تبعیت نمی‌کند، نباید حجب و حیای او را زیر سوال ببریم. به نظر من، بسیاری از زنان جامعه ما که قوانین حجاب را رعایت نمی‌کنند، حیا دارند. تأکید ما باید بر حیا باشد."

کریستین‌ساینس‌مانیتور/ ایران و آمریکا در بحران رهبری عراق هم‌سو هستند

هم آمریکا و هم ایران این هفته حمایت خود را از تعیین حیدر العبادی به عنوان نخست‌وزیر آینده عراق و به جای نوری المالکی اعلام کردند. این در حالی است که مالکی در طول بیش از هشت سال نخست‌وزیری خود رابطه‌ای نزدیک با تهران داشت.

رسانه‌های مهم جهان

دلیل این‌که دو دشمن قدیمی، مالکی را رها کرده و طرف عبادی را گرفته‌اند، یکسان است: واشنگتن و تهران هر دو شاهد پیش‌روی داعش هستند که تهدیدی بزرگ هم مقابل عراق و هم علیه منافع این دو کشور در منطقه است.

تحلیلگران ایرانی می‌گویند مقامات این کشور با نشان دادن حمایت خود از عبادی و رها کردن مالکی، یک رویکرد عمل‌گرایانه ورا در پیش گرفته‌اند و اولویت خود را حل و فصل بن‌بست سیاسی عراق قرار داده‌اند، حتی اگر این کار به معنی هم‌سو شدن ظاهری با آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی در عراق باشد.

البته این تغییر در موضع ایران یک شبه اتفاق نیفتاده است. "کنت پولاک" کارشناس امور عراق و ایران در مؤسسه بروکینگز اشاره می‌کند که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که نفوذ زیادی در عراق دارد، در ملاقات با رهبران سیاسی شیعی عراق شرکت کرده و به اتفاق آن‌ها گزینه‌های موجود برای جایگزینی مالکی را بررسی و در نهایت عبادی را انتخاب کرده‌اند.

کارشناسان منطقه‌ای معتقدند هم‌سو شدن ایران و آمریکا به خاطر "مصلحت سیاسی" در عراق به این معنا نیست که آمریکا به یک‌باره مخالفت خود را با آن‌چه فعالیت‌های ایران جهت بی‌ثبات کردن منطقه تلقی می‌شود، فراموش خواهد کرد، بلکه معنایش این است که حداقل در حال حاضر، آمریکا و ایران هر دو داعش را به عنوان خطر اصلی در منطقه می‌بینند و می‌دانند که برای عقب راندن گروه‌های افراطی سنی به یک عراق با ثبات و متحد نیاز است.

واشنگتن‌پست/ "روئل مارک گرشت" و "مارک دوبوویتز": ایران یک معامله پرسود بر سر فعالیت‌های هسته‌ایش را نادیده گرفت

چرا آیت‌الله علی خامنه‌ای ماه گذشته به پیشنهاد غرب دور میز مذاکره بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در وین پاسخ منفی داد؟ اگر وی صرفاً انگیزه اقتصادی داشت، قطعاً این معامله را می‌پذیرفت. آمریکا پیشنهاد خوبی ارائه کرد، اما رهبر ایران به احتمال زیاد انتظار دارد از رئيس‌جمهور آمریکا که به جنگ در خاورمیانه شدیداً آلرژی دارد، امتیاز بگیرد.

رسانه‌های مهم جهان

تحریم‌ها در آوردن ایران به آغوش دیپلماسی بسیار موفقیت‌آمیز بود، اما در متوقف کردن استراتژی قدیمی تهران برای وادار کردن غرب به پذیرش پیشرفت‌های هسته‌ای این کشور تأثیر زیادی نداشته است. دیپلماسی برای حکومت ایران همواره یک مسیر به طرف بمب بوده است، و این امر به ویژه درباره روحانی صادق است که اعتقاد دارد دیپلماسی او بین سال‌‌های 2003 تا 2005 از برنامه اتمی کشورش در مقابل جورج بوش جنگ‌طلب محافظت کرده است.

واشنگتن‌پست/ ایران باید پسر من را آزاد کند

"ماری برمه رضائیان" مادر "جیسون رضائیان" ژورنالیست ایرانی - آمریکایی درباره پسرش می‌گوید: پسر من از کودکی مجذوب کشور پدرش یعنی ایران بود و به موسیقی، فرهنگ و البته غذاهای ایرانی عشق می‌ورزید. اوایل بیست سالگی از شهر تاریخی تبریز دیدن کرد، با شکوه بی‌نظیر اصفهان آشنا شد و به اماکن مقدس مشهد سفر کرد.

رسانه‌های مهم جهان

تصاویری که جیسون در رسانه های آمریکایی از ایران می‌دید، برایش آزاردهنده بود، چون می‌دانست چه اندازه محدود و نادرست هستند. وی نهایتاً به عنوان یک روزنامه‌نگار آزاد و برای کار به ایران سفر کرد و هدف خود را معرفی بی حد و حصر ایران به غرب قرار داد. با وجود این عشق، پسر من و همسرش "یگانه صالحی" بدون اتهام الآن مدت سه هفته است که در ایران بازداشت شده‌اند. آن‌ها را 22 ژوئیه در خانه خود بازداشت کردند.

جیسون دارای فشار خون بالاست باید هر روز داروهایش را بخورد. من اصلاً نمی‌دانم که آیا سلامت پسرم در خطر است یا خیر. هیچ راهی برای برقراری ارتباط با او یا مردم اطرافش برای آگاه کردن آن‌ها از وضعیت پزشکی پسرم نداریم. به خاطر تمام این دلایل، من به مقامات ایران التماس می‌کنم که جیسون و یگانه را فوراً آزاد کنند.

واشنگتن‌پست/ ایران برای افزایش نرخ موالید وازکتومی را ممنوع کرد

مردانی که در ایران مایل به وازکتومی هستند، به زودی از انجام این منع خواهند شد. پارلمان این کشور لایحه ممنوعیت جراحی و اشکال دیگر پیشگیری دائمی از بارداری را تصویب کرده است. خبرگزاری رسمی ایران روز یک‌شنبه گزارش داد که متخلفان از این قانون به مرتکب جرم شده‌اند و مطابق قانون مجازات می‌شوند.

رسانه‌های مهم جهان

این لایحه همچنین ممنوعیت روش‌های مشابه برای زنان را نیز به دنبال دارد، اما مواردی را استثنا کرده که عمل جراحی "به دلایل بهداشتی مورد نیاز و ضروری است."

چرا چنین قانونی تصویب شده است؟ دیلی آن کاهش نرخ زاد و ولد در ایران است. میزان موالید در این کشور 1.8 فرزند به ازای هر زن است. این آمار کم‌تر از 2.1 نرخی است که برای جایگزینی جمعیت مورد نیاز است. رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، علناً جوانان ایرانی را تشویق به بچه آوردن کرده تا "جنبه‌های نامطلوب سبک زندگی غربی" را از زندگی خود بیرون کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    آمریکا خودش اسلام رادیکال بوجود آورده همان کلام امام خمینی (ره): اسلام آمریکایی!
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    مطمئنی؟ یه کم به خودت فشار بیاری بد نیست.
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    داعش دسته خودش شاما امریکا و اسرائیل غاصب را نمیبرد و نمیتواند ببرد.
  • حامد ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    عجب یعنی کسایی که با بی حجابی مخالفن تندرو هستن؟ مرگ بر منافق ولی شما به خودت نگیر!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس