گروه‌های مقاومت منطقه طی سه سال توانسته‌اند بهترین فناوری‌ها را به غزه منتقل کنند و آموزش‌های تاکتیکی و فناوری‌های جدید در اختیار گروه مقاومت بگذارند و همچنین یک خط تولید صنایع دفاعی در غزه تأسیس کنند تا موشک، بیسیم و حتی هواپیماهای بدون سرنشین ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین الملل مشرق- روز سه شنبه 14 مرداد 1393 میزگردی در محل خبرگزاری نسیم و به همت اندیشکده تبیین با موضوع "تحلیل راهبردی نبرد غزه" برگزار شد. در این نشست که حدود 2 ساعت به طول انجامید، محمد فرهاد کلینی، سید امیر موسوی و رضا سراج حضور داشتند. سید امیر موسوی معتقد است که گروه‌های مقاومت منطقه طی سه سال توانسته‌اند بهترین فناوری‌ها را به غزه منتقل کنند و آموزش‌های تاکتیکی و فناوری‌های جدید در اختیار گروه مقاومت بگذارند. همچنین یک خط تولید صنایع دفاعی در غزه تأسیس شده که الآن شاهد آن هستیم که علی‌رغم همه محاصره‌ها و شرایط امنیتی و حملاتی که صورت می‌گیرد، باز هم موشک تولید می‌شود، بیسیم تولید می‌شود و حتی هواپیماهای بدون سرنشین ساخته می‌شود.

نظر کارشناسان حاظر در این میز گرد در خصوص موضوع جلسه به صورت چکیده و خلاصه به شرح زیر است.


مقدمه جلسه: مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام و مسئله اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. در درگیری اخیر مسلماً اسرائیل تنها طرف مردم غزه و جهان اسلام نیست بلکه آمریکا و انگلیس و دیگر قدرت‌های غربی در پشت صحنه به اسرائیل کمک می‌کنند. این درگیری اخیر از برخی ابعاد با جنگ‌های گذشته در غزه تفاوت دارد. یکی این‌که نیروهای مقاومت توانستند عملیات‌های آفندی انجام بدهند و در دو مورد توانست از اسرائیل گروگان‌گیری کند. دیگر این‌که مقاومت توانست در عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کند و عملیات انجام دهد. مورد دیگر استفاده از پهباد برای اولین بار بود که چندین پرواز موفق انجام شد و تصاویری از آن‌ها هم در شبکه‌های مختلف پخش شد. هدف قرار دادن شهرهای مهمی مثل تل‌آویو و حیفا و حتی شهر نهاریا که دورترین شهر از نوار غزه و در شمال مناطق اشغالی است و همچنین تأسیسات هسته‌ای دیمونا. انتظار می‌رفت سازمان‌های بین‌المللی نظیر دیوان کیفری بین‌المللی و شورای حقوق بشر سازمان ملل نقش فعالانه‌تری در این‌باره ایفا کنند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.


جلسه نسیم// الویت اولمحمدفرهاد کلینی کارشناس ارشد مسائل راهبردی: به نظر من باید به عنوان مقدمه چند نکته را درباره مقاومت مردم مظلوم منطقه مقابل جنگی که رژیم صهیونیستی آن را آغاز کرد، بشماریم.

1- محاسبه اشتباه اطلاعاتی و سیاسی توسط مقامات اسرائیل منجر به این فاجعه و جنگ شد که خوشبختانه با توجه به مقاومتی که مردم فلسطین از خود نشان دادند، اسرائیل نتوانست به اهدافی که برای خود تعیین کرده بود دست پیدا کند.

2- پدافند استراتژیک رژیم صهیونیستی با شکست تکنولوژیکی مواجه شد، و پدافند گنبد آهنین نشان داد که ضربه‌پذیر و ناکارامد است. البته طی جنگ هم تلاش کردند کمک‌های بیش‌تری از کنگره آمریکا دریافت کنند.

3- نتانیاهو نتوانست نظرات خود را در صحنه سیاسی دنیا به دیگران تحمیل کند و یا دولت‌هایی را با خود همسو بکند که همواره نقش حمایتی از اسرائیل داشتند و از طریق لابی‌های اسرائیلی، وامدار رژیم صهیونیستی بودند. با این حال نتانیاهو نتوانست منطق جنگ خود را به دستگاه دیپلماسی غرب تحمیل کند. به همین دلیل شاهد نوسان مواضع غرب نسبت به جنگ غزه بودیم و حتی شاهد تناقض‌هایی در این موضع‌گیری‌ها هم بودیم.

4- واکنش افکار عمومی جهان از مقامات سیاسی سبقت گرفت. واکنش‌های اجتماعی در کشورهایی مثل فرانسه و اسپانیا و حتی انگلیس شاهد آن‌ها بودیم موجب شد تا تحولاتی حتی در حوزه تغییرات در دولت ایجاد شود.

5- موضع گیری های مقامات رسمی سیاسی کشورهای غربی. موضع‌گیری‌هایی که وزیر خارجه سابق فرانسه داشت و حتی اخباری که منتشر شد مبنی بر این که معاون وزیر خارجه انگلیس با توافق جامع هسته‌ای به انتقاداتی که به دستگاه دیپلماسی کشور داشت از سمت خود مستعفی شد. این‌ها پیامدهایی بود که بعد از جنگ 30 روزه حتی در بخش‌های حکومتی کشورهای غربی شاهد آن‌ها بوده‌ایم.

6- اسرائیل با شکست برابر مقاومت فلسطین نشان داد که حریفی برای ایران نمی تواند باشد. چهره‌ای که مقامات اسرائیل تلاش می‌کرد به افکار عمومی نشان دهد و خود را به عنوان تهدیدی برای ایران معرفی کند، نتوانست حتی در یک درگیری کوچک منطقه‌ای پیروز شود، پس چه‌طور می‌تواند عربده‌کشی کند و ادعاهای بزرگی را مطرح کند. این سؤال حتی در افکار عمومی اسرائیلی هم مطرح خواهد شد و حتی می‌تواند منجر به مخاطره جدی بقا و تداوم حکومت نتانیاهو شود.

7- رژیم صهیونیستی دچار یک انزوای بین‌المللی شد. علی‌رغم آن‌که جریان صهیونیستی تمام توان خود را به کار گرفت تا رسانه‌ها را کنترل کند، نتوانست بر خون کودکانی غلبه کند که در این جنگ ریخته شد. از سوی دیگر شاهد نوعی فاصله‌گیری متحدین این رژیم بودیم. دیدیم که حتی دولت اوباما هم در این خصوص تنها نقش یک میانجی‌گر را بازی کرد و دیگر نقش حمایت از اسرائیل را کنار گذاشت. البته وقتی از آمریکا صحبت می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که کدام بخش از آمریکا را مدنظر داریم، منظور ما نگاه جمهوری‌خواه‌هاست که اکثریت کنگره را در اختیار دارند و سعی داشتند از این فرصت استفاده کنند و خود را به لابی آیپک نزدیک کنند که به طور سنتی با دموکرات‌ها ارتباط بهتری داشته است. هدف جمهوری‌خواه‌ها هم پیروزی در انتخابات ماه نوامبر است.

8- شاهد فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در حوزه دیپلماسی مجازی یا رسانه‌ای و مردمی بودیم. واکنش‌هایی که این بار در فضای مجازی شاهد بودیم با دوره‌های قبلی قابل مقایسه نبود. نکته‌ای که بسیار قابل توجه است، پیروزی جبهه نرم‌افزاری مقاومت علیه دشمن بود. دیدیم که حتی موفق شدند سیستم‌های تلفنی رژیم صهیونیستی را حک کنند و پیام‌هایی را حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی به گوش مردم برسانند. حتی دیدیم که یهودیان جامعه به خیابان‌های تل‌آویو آمدند و به این موضوع اعتراض کردند. این ها جوانان جدیدی بودند که روش و منش نتانیاهو را قبول نداشتند.


جلسه نسیم// الویت اولسید امیر موسوی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل: دو مطلب به نظر من می‌رسد که باید در مقدمه به آن‌ها اشاره کنم. یکی این‌که یک مقدمه مهم حمله رژیم صهیونیستی به غزه، انتقال مرکز قدرت حماس از دمشق به دوحه بود. این یک تحول بزرگ و یک مقدمه اساسی است. تلاش کردند حماس را عضو گروه سازش کنند تا از بحث مقاومت و برخورد با رژیم صهیونیستی فاصله بگیرد و به جای آن وارد معادلات سیاسی منطقه بشود.

می‌دانیم که قطر هم با اسرائیل روابط بسیار ویژه‌ای دارد و هم میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است و هم برای پیدا کردن جایگاهی در منطقه وارد تعاملات بسیار خطرناکی در منطقه و در سطح بین‌المللی انجام می‌دهد. بنابراین انتقال خالد مشعل از دمشق به دوحه یک مقدمه اساسی برای نابودی مقاومت در غزه بوده است.

نکته دوم این‌که بعد از مسئله سوریه قرار شد گروه‌های مقاومت ازجمله حماس را به گونه‌ای از ایران و حزب‌الله و سوریه دور کنند. و همه می‌دانند که نتیجه دور شدن ایران و حزب‌الله از مقاومت چه خواهد بود: دشمن به راحتی خواهد توانست نیروهای مقاومت را از بین برد.

تنها به بهانه‌ای برای حمله به غزه نیاز داشتند و آن هم ربوده شدن و کشته شدن سه نوجوان اسرائیلی بود که پلیس اسرائیل هم رسماً گفته که حماس در این ماجرا دستی نداشته است. معلوم می‌شود این قضیه بسیار مشکوک است و احتمالاً کار خود نتانیاهو بوده است. همه مقدمات برای حمله به غزه از قبل آماده شده بود و تنها یک جرقه می‌خواستند.

اسرائیلی‌ها درباره دور شدن حماس از ایران و حزب‌الله تحلیل اشتباهی داشتند، چون گروه‌های ایرانی که در ایران و لبنان و سوریه و حتی عراق مستقر هستند و با گروه‌های مقاوم و مسلح در نوار غزه ارتباط دارند، ارتباط مستقیم و همکاری خود را با گروه عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، ادامه داده‌اند، علی رغم تمام اختلاف‌نظرهایی که در این سه سال بین ایران و حزب‌الله از یک سو و رهبریت سیاسی حماس از سوی دیگر وجود داشته است. این اختلافات بوده و هنوز هم هست، اما ارتباط و همکاری در زمینه‌های کاری و آموزشی با شاخه نظامی حماس که عز الدین قسام است، ارتباط بسیار خوب و نزدیکی است.

گروه‌های مقاومت منطقه طی این سه سال توانسته‌اند بهترین فناوری‌ها را به غزه منتقل کنند و آموزش‌های تاکتیکی و فناوری‌های جدید در اختیار گروه مقاومت بگذارند. همچنین یک خط تولید صنایع دفاعی در غزه تأسیس شده که الآن شاهد آن هستیم که علی‌رغم همه محاصره‌ها و شرایط امنیتی و حملاتی که صورت می‌گیرد، باز هم موشک تولید می‌شود، بیسیم تولید می‌شود و حتی هواپیماهای بدون سرنشین ساخته می‌شود.

حتی محور مقاومت و کشورهای مقاومت و حزب‌الله توانسته‌اند از طریق ارتباط ویدیویی آموزش‌های لازم را در اختیار گروه مقاومت قرار بدهند و اجازه ندادند که شرایط جنگی رژیم صهیونیستی بر روند رو به جلوی پیشرفت نظامی مقاومت در غزه خدشه‌ای وارد کند.

نکته بعدی این‌که این جنگ مملو از اولین‌ها بود: برای اولین بار چند موضوع رخ داد و انجام شد که من 6 نکته به نفع حماس یادداشت کرده‌ام و 5 نکته به ضرر رژیم صهیونیستی و 2 نکته درباره آبروریزی جهان عرب.

اولین بار برای حماس:

1- استفاده از تونل ها - استفاده از تونل‌های طولانی که از داخل غزه به پشت جبهه رژیم صهیونیستی و ارتش اسرائیل کشیده شده بود و این‌ها از پشت حمله می‌کردند به ارتش صهیونیستی. این نشان می‌دهد تا چه اندازه فناوری و تاکتیک نظامی و شجاعت حماس افزایش پیدا کرده است.

2- بکارگیری هواپیماهای بدون سرنشین - استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در سطحی بالاتر که عکس‌های خوبی هم گرفته شد و توانستند از بعضی هدف‌های استراتژیک رژیم صهیونیستی فیلمبرداری کنند که الآن هم می‌بینیم، صهیونیست‌ها آمار تلفات خود را منتشر نمی‌کنند و نمی‌گویند از موشک‌های حماس چه‌قدر آسیب‌دیده‌اند.

3- بکارگیری موشک های دوربرد - استفاده از موشک‌های دوربرد که تا 125 کیلومتر هم رسید، یعنی تا آن سوی حیفا و از تل‌آویو هم گذشت. این یک تحول بزرگ در مبارزه حماس با رژیم صهیونیستی است.

4- رد آتش‌بس از سوی حماس و گروه‌های مقاومت که این بسیار جالب است. رژیم صهیونیستی خواهش می‌کند که بیایید و آتش‌بس را بپذیرید، اما این‌ها نمی‌پذیرفتند.

5- هدف قرار دادن فرودگاه تل‌آویو که دیدیم چه جوی در منطقه ایجاد شد و این یک شکست بزرگ معنوی و مادی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

6- حک کردن شبکه‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی و پخش اطلاعیه‌های مقاومت در شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل که این هم کار بسیار بزرگی بود و دیدیم تا چه اندازه از نظر جنگ روانی مفید بود.

اولین بار برای رژیم صهیونیستی:

1- تردید جدی ارتش رژیم صهیونیستی درباره حمله زمینی به غزه که تقریباً یک هفته طول کشید تا این حمله انجام شود. واقعاً تردیدهای جدی داشتند. بحث‌های زیادی در کابینه امنیتی اسرائیل انجام می‌شد، بحث به پارلمان می‌رفت. دوباره فرماندهان نظامی‌شان با هم مذاکره می‌کردند. و بالأخره این تصمیم را گرفتند و با ترس وارد غزه شدند.

2- اعتراف رسمی به خسارت‌های سنگین رژیم صهیونیستی که قبلاً به این شکل نمی‌گفتند و پنهان می‌کردند. این بار با وجود آن‌که باز هم آمار واقعی را ارائه ندادند، اما همین که گفتند 60 نفر یا 70 نفر کشته شده‌اند و برخی تجهیزات نظامی تخریب شده‌اند، به نوبه خود اتفاق جدیدی بود.

3- بیش از 4 میلیون نفر از صهیونیست‌ها طی این جنگ در پناهگاه زندگی می‌کردند و هنوز هم در برخی مناطق مردم در پناهگاه زندگی می‌کنند. این یک شکست بزرگ سیاسی و امنیتی داخلی برای رژیم صهیونیستی است. همین عامل موجب مهاجرت معکوس و فرار به خارج از سرزمین‌های اشغالی شد.

4- استفاده از موشک های گران قیمت برای سرنگونی پهپاد های مقاونت - برای سرنگون کردن یک هواپیمای بدون سرنشین که مقاومت غزه به سمت فلسطین اشغالی فرستاده بود، از موشک‌های گران‌بها و سیستم گنبد آهنی استفاده کردند. قبلاً با جنگنده می‌رفتند و هواپیما را می‌زدند، اما این بار موشک‌های گران‌بها می‌فرستند و هواپیما را هدف قرار می‌دهند. این نشان می‌دهد که تا چه اندازه ترسیده‌اند از ارسال این هواپیماها که اسمشان هم ابابیل بود.

5- شهرک‌نشین‌ها با نیروهای پلیس اسرائیل درگیر شدند و در مراکز مختلف سرزمین‌های اشغالی اعتراضات و اعتصاباتی انجام شد. به همین دلیل هم رژیم صهیونیستی برای اولین بار خودش علناً درخواست آتش‌بس می‌دهد و حتی به جان کری می‌گوید اعلام کنید که خود ما درخواست آتش‌بس داده‌ایم.

اولین بار برای جهان عرب:

1- اتحادیه عرب درباره این جنگ بی‌تفاوت بود. قبلاً حتی اگر شده به شکل صوری کارهایی می‌کردند، اما این بار برای اولین بار سکوت مطلق کردند و فقط یک جلسه بسیار کمرنگ برگزار کردند. این یک آبروریزی برای نظام‌های کشورهای عربی است که نشان می‌دهد نسبت به فلسطین کاملاً بی تفاوت هستند. قبلاً انتقاد ما به حکومت‌های عربی بود، اما برای اولین بار ملت‌های عرب هم بی‌خیال بودند و در کما به سر می‌بردند. این موضوع بسیار وحشتناک بود. به جز کشورهای محور مقاومت مثل عراق، لبنان، بحرین، و یمن که این‌ها همیشه حامی مقاومت هستند، بقیه کشورها سکوت مطلق کردند.

2- دعا کردن کشورهای عربی برای پیروزی اسرائیل - سکوت شاید قابل تحمل باشد، اما دعا کردن برای پیروزی اسرائیل واقعاً غیرقابل تحمل است. ما در شبکه‌های تلویزیونی مصری و سعودی و اماراتی می‌بینیم که هر شب در مساجد و جمعه‌ها ائمه جمعه دعا می‌کنند برای نابودی مقاومت و پیروزی ارتش رژیم صهیونیستی. که سید حسن نصرالله هم اشاره کرد به این موضوع که برای یک عرب ننگ است که بیاید و در مساجد دعا کند برای پیروزی اسرائیل.

این نشان می‌دهد که ماشین تبلیغاتی رژیم اسرائیل و اعراب در این سه چهار سال موفق بوده است. الجزیره، العربیه و بی‌بی‌سی و رسانه‌های مکتوب مثل الشرق الاوسط الحیات یا النهار لبنان و شبکه‌های ماهواره‌ای محلی می‌توانیم بگوییم در این سه و نیم سال اخیر موفق شده‌اند و توانسته‌اند اولویت‌های ملت‌های عرب را تغییر بدهند. در حال حاضر می‌بینیم که تحرکات در منطقه به نفع داعش بسیار بیش‌تر از علیه تحرکات علیه رژیم صهیونیستی است. بنابراین اولویت شده درگیر شدن ملت‌ها و کشورهای عرب با یک دشمن ساختگی به نام خط اهل بیت، محور مقاومت، خط جمهوری اسلامی و معرفی خط رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیمی که می‌تواند دوست اعراب باشد.

من حدود 4 ماه پیش در یکی از برنامه‌های شبکه الجزیره شرکت کردم که هدفش این بود که ثابت کند دشمن جهان عرب ایران است، نه اسرائیل. و نظرسنجی هم کردند و متأسفانه 92 درصد همین نظر را تأیید می‌کردند. می‌خواهند القا کنند به اعراب که دشمن شما دیگر اسرائیل نیست، بلکه ایران است.

بنابراین من فکر می‌کنم شرایط ما هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی. به نظر من اگرچه رژیم صهیونیستی مقابل مقاومت شکست سختی خورد، اما در خصوص جنگ روانی البته فقط در جهان عرب موفق بوده است، به خاطر همکاری کشورهای عربی، و به خاطر پول‌هایی که عربستان سعودی و کشورهای دیگر منطقه خرج کرده‌اند و وجدان‌ها و علما و نخبگان را خریدند. چند روز پیش هم که دیدیم مفتی عربستان فتوا داد که لعن اسرائیل حرام است و تظاهرات در حمایت از مقاومت شرکت و بدعت است.

این چیزی هم که ساخته‌اند به نام تکفیری‌ها در همین راستا است. شما ببینید که این‌ها حضورشان در مناطقی هست که پشتیبان مقاومت هستند، یعنی سوریه، لبنان و عراق. تکفیری‌ها در همین نقاط متمرکز شده‌اند و تلاش می‌کنند این جبهه مقاومت را از تضعیف کنند.


جلسه نسیم// الویت اولرضا سراج کارشناس مسائل راهبردی: من ابتدا این پیروزی بزرگ را به مقاومت اسلامی فلسطین، همه مسلمانان و ازادگان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. از آن‌جایی که بحث ما ارزیابی راهبردی جنگ غزه است، ابتدا باید مقدمه‌ای درباره این جنگ عرض کنم. این جنگ قطعه‌ای از یک پازل بود و برای آن‌که فهم راهبردی از این جنگ برای افکار عمومی به دست بیاید، ابتدا باید این پازل بزرگ‌تر را ترسیم کنیم و بشناسیم.

به عقیده من جنگ سوم غزه قطعه‌ای از پازل بزرگ "مهندسی تغییر در منطقه" بوده است. این پازل قطعات دیگری هم داشته که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، اما ابتدا باید بگوییم که هدف از این پازل تغییر هم در هندسه سیاسی منطقه و هم در مناسبات منطقه است. همزمانی جنگ غزه با پروژه بی‌ثبات‌سازی عراق و مذاکرات ایران با 5+1 همه مؤید این واقعیت است که این مهندسی تغییر یک طراحی کلان و متأثر از بازیگران سلطه‌گر است.

اگر قطعات این پازل را کنار هم بچینیم، می‌توانیم کل آن را به خوبی درک کنیم. مهار ایران و وادار کردن این کشور به تغییر در رفتار خود یکی از قطعات این پازل است و قرار بود از مذاکرات هسته‌ای شروع شود و بعد به مسائل دیگر نیز کشیده شود. معکوس‌سازی بیداری اسلامی قطعه دوم از این پازل بود که غربی‌ها با همکاری کشورهای مرتجع عربی نسبت به بیداری اسلامی انجام دادند، بخشی از این معکوس‌سازی را در مصر دیدیم.

بی‌ثبات‌سازی محور مقاومت، اقداماتی که در سوریه انجام شد، بی‌ثبات‌سازی محور ایران و جایی که ایران نفوذ عمیقی دارد مثل کشور عراق، بخش دیگری این مهندسی تغییر بود. ایجاد محور عبری عربی در منطقه و تداوم گفتگوهای سازش، به رسمیت شناخته شدن اسرائیل و ورود این رژیم به ژئوپولتیک منطقه، این‌ها هم بخش دیگری از این پازل مهندسی تغییر بود. البته برای این‌که این پازل کامل بشود، مقاومت باید خلع‌سلاح و از غزه اخراج می‌شد.

این پازل یک طراحی کلان داشت به دست آمریکا و کشورهای اروپایی و با همکاری برخی کشورهای عربی انجام شده بود، اما اتفاقاتی که افتاد نشان می‌دهد که این طراحی شکست خورده و این شکست برای آمریکا کم‌تر از شکست در افغانستان نیست. اکنون باید شاهد تحولات جدید در منطقه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • لبیک یا حسین ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    کدوم پیروزی؟؟؟؟ اسرائیل هر وقت بخواد حمله میکنه 4 5 هزار نفر میکشه با 30 40 تا کشته محاصره هم که بر نمیداره و برای شروط طرف فلسطینی ارزش چقندر هم قائل نیست تونلهای حمل مواد غذایی رو هم حتی بهش رحم نمیکنه و 2 - 3 هزار نفر گاهی اوقات میاد اسیر میکنه و کلا اسرائیل هر غلطی دوست داشت کرد ، دیگه باید چیکار میکرد تا شما بگی اسرائیل پیروز شد؟؟؟؟ فلسطین خیلی وقته شکست خورده ، فلسطینی ها اول باید با خودشون متحد بشن ، بعد باید دوست و دشمن رو بشناسن ، بعد شاید بتونن به پیروزی امیدوار باشن ، مثل لبنان و حزب الله
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    میشه لطفا واضح بگین کدوم پیروزی. اگه حصر غزه توسط اسراییل برداشته بشه میشه گفت علی رغم تلفات زیاد (البته اسراییل هم تلفات جدی داشت) میشه دستاورد برای حماس دانست اما اوضاع اگر نسبت به قبل تغییری نکرد هر دو بازنده هستند.
  • گلپور ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    کدوم پیروزی؟ مثل پیروزی 33روزه و 22روزه و 11روزه و 2روزه و ... مجبورید دروغ بگید بعد نظرات مردم رو سانسور کنید؟ فکر میکنید هر چی توی سایتت خودتون بگید و سانسور کنید بجایی میرسید؟ مثل کبک شدی سایت مشرق با بعضی از طرفدارهای عقده ای و بیسوادت!!!
  • قریشی ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    تمام دنیا وحتی خود صهیونیستها اعتراف یه پیروزی حماس نموده اند! در قوانین نبرد اگر طرف قوی تر برنده نباشد بازنده محسوب می شود.صهیونیستها درآغاز جنگ دم از هدافی چون اشغال مجدد و خلع سلاح حماس می زدند اما پس از سی روز سرانشان اعتراف کردند که اهداف تعیین شده دست نیافتنی هستند.بسیاری از ادله علمی دال بر پیروزی حماس هستند . در نبرد با حزب الله پس از نابودی مرکاواهای رژیم چندین کشور از جمله هند قرارداد خرید مرکاوا را لغو نمودند،لطمات اقتصادی ، انسانی، مهاجرت معکوس،آشکارشدن سیمای ناامن اسرائیل برای کسانیکه در آینده برنامه مهاجرت به آنرا داشتند و هزاران دلیل از این دست ضربات جبران ناپذیری بود که بر پیکره صهیونیستها وارد آمدند.
  • حسن ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    اینهمه تلفات دادن، پیروزی؟
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    ایران هم کم خون نداد اما پیروز شد
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    ناشناس 8:59 ارتش اسرائیل تنها توانست یک کیلومتر ناقابل پس از 30 روز جنگ پیشروی کند. در جنگ 1982 یک روزه از مرز جنوب به بیروت رسید. در جنگ 1967 ارتش مصر را چهار روزه متلاشی کرد و به کانال سوئز رسید. هر ارتشی برای نبرد خویش هدف هایی تعیین می کند. هدف اصلی نیروهای دفاعی کودک کش هار اسرائیلی هم تآمین امنیت شهرک های اسرائیلی و انهدام موشک های مقاومت و نابودی تونل ها بود. آیا به این هدف رسیدند؟ در ضمن من صحبت ابوعبیده سخنگوی رسمی گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را شنیدم که می گفت دو راه سخت و بسیار سخت برای اسرائیلی ها وجود دارد اگر به شرایط مقاومت تن ندهند: 1- شلیک مستمر موشک ها مفاومت همه اراضی اشغالی 1948، شهرک ها، حیفا و تل آویو و فرودگاه بن گوروین است که هیچ کس نتواند به آن وارد شود. 2- نبرد زمینی علیه ارتش اسرائیل اسرائیلی ها مجبورند که تسلیم مقاومت شوند. چه زور مقاومت به قدری افزایش پیدا کرده است که می توانند کاری کنند که چهارمین ارتش قدرتمند جهان در گل گیر کند و ماشین نظامی اش زنگ بزند. من این پیروزی به را به مردم دلاور غزه، مردم ایران، مقام معظم رهبری و حضرت ولی عصر (ارواحی له لفدا) تبریک می گویم. گرچه مثل همیشه جای شهداء خالی است.
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    حسن خان! از 52 میلیون کشته شده در جنگ دوم جهانی نزدیک به 30 میلیون نفر از مردم شوروی بودند. ایا شوروی پیروز شد یا المان نازی؟ راستی با این تحلیل های نابی که داری برو بنگاه سخن پراکنی و دروغ پردازی بی بی سی. نظراتت برای اون ها بسیار مهم و کاربردی خواهد بود. برای ما اعضای جبهه مقاومت این نظرات پشیزی ارزش ندارد. رزمندگان فلسطینی کاری کردند که چهارمین نیروی نظامی جهان که هنری جز کودک کشی ندارد برای آتش بس به گدایی افتادند. اسرائیل در جریان این نبرد بالای 30 کنوانسیون بین المللی در رابطه با حقوق غیرنظامیان نقض کرده است. اصلا می دونی چیه اسرائیلی ها در نبرد مستقیم با نظامیان فلسطینی نتونست کاری بکنند برای این که اونها وادار به صلح کنند این همه غیر نظامی را شهید کردند. مردم غزه هم پشت رزمندگان خودشان را خالی نکردند و حتی یک نفر بازهم تأکید می کنم که هیچ کس در نوار غزه پشت مقاومت را خالی نکرد و یک نفر زبان به اعتراض نگشود. خیلی سخته که مادر جگرگوشه اش را از دست بدهد و با صدای بلند بگوید حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر . و یا پدری بگوید من پشت مقاومت را خالی نمی کنم اگر تمام خانواده ام شهید شوند. حسن تو را به جنگ تموز2006 یا همان نبرد 33 روزه ارجاعت می دهم که موشک های حزب الله باعث شهید شدن دو نوجوان فلسطینی در صفد شد. دبیرکل حزب الله مسؤولیت شرعی این اقدام را پذیرفت و پدرشان با صدای بلند فریاد زد که این فرزندان را تقدیم به مقاومت می کنم و بر سید مقاومت و رزمندگان مقاومت هیچ حرجی نیست. تو خدمت این همه جرأت و توانایی را داری؟
  • علي ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    سلام خانه هاي ويران،كودكان يتيم، جوانان شهيد، همه آواره... پيروزي به چه معناست رفيق.
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    خوب تو راستش را به ما بگو من که هر چه نگاه می کنم می بینم که ابوعبیده سخنگوی گردان های شهید عزالدین قسام برای اسرائیلی شرط و شروط می گذارد و تهدید می کند که اگر بندر غزه و فرودگاه آن باز نشود آمادگی حمله به تمامی شهرک ها و شهرها و فرودگاه های اسرائیلی را دارند و یا حتی حاضر نبرد زمینی را شروع کنند ولی کودک کشان هار خفه خون گرفتندو صدایشان در نمی آید. یک چریک برای چهارمین ارتش دنیا تکلیف مشخص می کند که یا شرایط ما را قبول می کنی یا جنگ را ادامه می دهیم به نظر توی ادبیات کلاسیک جهان به این می گویند صحبت از موضع قدرت یا همان پیروزی. راستی من هر چی به حافظه تاریخی ام مراجعه کردم و در اینترنت جستجو کردم به چیزی تحت عنوان نبرد 11 روزه و 2 روزه برخورد نکردم. اگر می شود در مورد این نبردها توضیحی به ما بدهی .
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    راستی وزیر گردشگری رژیم کودک کش هار اسرائیلی با نظر شما موافق نیست.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    وزیر گردش گری و یکی از نمایندگان پارلمان اسرائیل در کانال 10 تلویزیون اسرائیل به صراحت به شکست ارتش کودک کشان اعتراف کردند و اون وقت گلپور از خودش نظراتی را می دهد که فقط در عالم خیال قابل درک و فهم است و هیچ کس جزء خودش نمی تواند آن را لمس و حس کند. از خداوند متعال برایش عقل ارزو می کنم که بسیار محتاج است
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    مرگ بر تازیانه ها ... تازیانه های بی امان به گرده های بی گناه بردگان مرگ بر مرگ ناگهانی صد هزار زندگی در یکی دو ثانیه با سقوط علم از آسمان مرگ بر کشتن جوانه ها مرگ بر انتشار سم در زلال رودخانه ها مرگ بر فضاحت دورغ مرگ بر سیم های خاردار و کشتزارهای مین مرگ بر گورهای دسته جمعی و بند های انفرادی زمین مرگ بر بریدن نفس .. مرگ بر قفس .. مرگ بر شکوه خارو خس .. مرگ بر هوس .. مرگ بر حقوق بی بشر .. مرگ بر تبر شراره های شر مرگ بر سفارت شنود مرگ بر کودتای دود ... زنده باد زندگی او ... زنده باد زندگی من ، تو ، ما ... یک کلام مرگ بر آمریکا مرگ بر بریدن نفس .. مرگ بر قفس .. مرگ بر شکوه خارو خس .. مرگ بر هوس .. مرگ بر حقوق بی بشر .. مرگ بر تبر شراره های شر مرگ بر آمریکا ... مرگ بر آمریکا... مرگ بر آمریکا مرگ بر ابولهب یزدید و شمر و ابن سعد مرگ بر زاده زیاد ... بگو بلند مرگ بر قطعنامه های بستن فرات ... قطع آب ... مرگ بر تیر مانده بر گلوی کودک رباب مرگ بر قتل خنده های روشن علیرضا مرگ بر گلوله ای که خط کشید روی خاطرات آرمیتا یک کلام ... مرگ بر آمریکا
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    تیپ های ناصر صلاح الدین حملات خود را از سرگرفتند و با موشک عسقلان و شهرک های اطراف نواره غزه را مورد حمله قرار دادند. رویتز از لغو پروازهای فرودگاه بن گوروین خبر داد. برای اولین بار در تاریخ جنگ های اعراب و اسرائیل این فلسطینی ها هستند که مجددا نبرد را علیه اسرائیلی ها شروع می کنند. اگر این اسمش پیروزی و توانایی های مقاومت نیست پس چیه؟
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    به قول احمد شوقی شاعر مشهور مصری: ان الحیات عقیده و جهاد. خانه ها ویران شده اند ولی درباره ساخته می شوند. مردم 68 سال است که آواره اند و برای این که به این آوارگی خویش پایان دهند می جنگد شهید می دهند یتیم می دهند برای این که به خانه خویش باز گردند. به امید آزادی تمام فلسطین از بحر تا نهر و در این آزادی جای شهداء خالی است علی آقا احمد درویش شاعر معاصر فلسطینی شعری در مورد غزه دارد که می گوید: چرا غزه با بقیه جهان فرق می کند؟ آیا به خاطر پرتقالش است؟ آیا به خاطر لیموهایش است؟ آیا به خاطر خاک و مکانش است؟ ایا به خاطر مردمش است؟ نه به خاطر این است که کودکانش کودکی نمی کنند و پیرمردانش شیخویت نمی کنند به خاطر این است که هر پرتقالش یک بمب است علیه اشغال گران ..... و در انتها اضافه می کند به خاطر این است که غزه دیوار پیروزی است.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    امروز صبح تا آلان مقاومت 17 موشک به شهرک های صهیونیست شلیک کرده است.
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    امکاناتی که اسرائیل دارد فلسطینی ها یک میلیونیم آن را ندارند ولی چیزی دارند که اسرائیلی ها آن را ندارد. فلسطینی ها به اون دنیا باور دارند و مرگ با عزت را بر زندگی با اسارت ترجیح می دهند ولی اسرائیلی دو دستی این دنیا خویش را گرفته اند. برای همین است که 80% ساکنین شهرک های صهیونیستی اطراف غزه می گویند که ما باز نمی گردیم. یکی از همین صهیونیست می گویند که مبارزان فلسطینی در 200 متری خانه ی من از زیر زمین بیرون آمدند و چهار سرباز را کشتند. وی ادامه داد که چه کسی تضمین می دهد که آن ها 200 متر به سمت خانه زمین را حفر نکنند و از خانه من بیرون نیایند. این یک دستاورد بزرگ و بی نظیر برای مقاومت است. اتفاقا هدف مقاومت اینه که کاری کنند که صهیونیست ها هر وقت که دلشان خواست به فلسطین و غزه حمله نکنند. و تا الان هم دست پیش را دارند. اسرائیلی که چهار روزه به کانال سوئز رسید الان بعد از یک ماه تازه یک کیلومتر پیشروی کرده است. در ضمن تلفات اسرائیلی خیلی بالاتر از اینی که اعلام می کنند هست.
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    اسراییل در جنوب دیوار اهنین نداره و گروه مقاومت باید موشک ها را به جنوب اسراییل شلیک کنه دژ آهنین فقط در مرکز و شمال اسراییل است
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    جنوب اسراییل مجهز به سیستم پدافند ضد موشکی نیست و فقط در شمال و مرکز اسراییل سیستم پدافند ضد موشکی وجود دارد و از جنوب بسیار شکننده و ضربه پذیر است و مقاومت باید بتواند از نقاط ضربه پذیر حمله کند
  • مهدی ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    یعنی یه ( واو ) از حرف هایی که تو تلویزیون میزنن رو جا ننداختی !! احسنت احسنت
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    حزب الله در جریان نبرد تموز (33روزه) بارها به اسرائیل موشک پرتاب کرد و گنبدآهنی کاری نتوانست انجام دهد. به طور خلاصه سیستم گنبد آهنی تبدیل به سیستم گنبد آهنی آبکش شده است پر از سوراخ
  • امیر ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    افرین به این شکست...
  • محمد ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    به نام خدا پیروزی راچه معنی میکنید وقتی ازادانه حمله میکنید میکشید خراب میکنید خودت راضی هستی برای مظلوم چه باقی مانده رضایت اجباری یعنی جه؟؟؟؟؟؟
  • ابوذر ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    آقا اولا بحرین تو کشورهای محور مقاومت چه میکنه !!!؟ ثانیا سیاست اسراییل کشتن مردم غیر نظامی و کودکان برای فشار آوردن به قسامه...این سیاست وحشیانه و جنایتکارانه‌س . قطعا اسراییل نمیتونه مقاومت رو از بین ببره ولی مقاومت هم باید اون آستانه‌ای که باعث کاهش حمایت مردم ازش میشه ر و فراموش نکنه ...
  • قریشی ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    گلپور از اسرائیل!...
  • محمد ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    پیروزی؟؟ کدوم پیروزی ؟؟!!
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    دوست خوب اگه مشرق میخواست سانسود کنه نظرات رو اون نظرایی که در حمایت از داعش بود رو میکرد و همتونم دیدید که نکرد یاعلی
  • سگند ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    چرا نتیجه گیری نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس