از دو سال پیش پروژه رصد محتوای صفحات ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی با هدف آگاهی از واکنش آنها به تحریم‌های اقتصادی، آغاز شده است.

گروه جنگ نرم مشرق- با همکاری دو موسسه آمریکایی و اسرائیلی، از دو سال پیش پروژه رصد محتوای صفحات ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی با هدف آگاهی از واکنش آنها به تحریم‌های اقتصادی، به اجرا درآمده است.

این پروژه در نوامبر 2012 توسط بنیاد آمریکایی دفاع از دموکراسی Foundation for Defense of Democracies و بنیاد صهیونیستی تارگوم شلیشی Targum Shlishi Foundation آغاز شده است.

جاسوسی آمریکا از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی// آماده
جاسوسی آمریکا از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی// آماده

این پروژه در قالب چهارمین دوره طرح ویژه ایران با نام «فساد ایران و پروژه رسانه‌های اجتماعی» اجرا شده است.

هدف از این برنامه استفاده از فناوری‌های نوین ارتش آمریکا، برای رصد صدها هزار مکالمات و پیام‌های رد و بدل شده ایرانیان در قالب شبکه‌های اجتماعی بود تا مشخص شود تحریم‌های اقتصادی تا چه حد توانسته است در میان اقشار مختلف مردم ایران از طبقات مرفه تا متوسط و کم درآمد نسبت به نظام ایران، خشم و نارضایتی ایجاد کند.

هرچند نتایج این پژوهش عظیم اعلام نشده اما مطمئنا در تصمیم‌گیری‌های دولت آمریکا درباره اثرات تحریم‌های اقتصادی اثرگذار بوده است.

گفتنی است بنیاد دفاع از دموکراسی که یکی از اتاق فکرهای دولت آمریکا است، تمرکز ویژه‌ای بر ایران دارد.

این بنیاد پس از حادثه 11 سپتامبر تشکیل شد و اهداف اصلی خود را جنگ علیه تروریسم در خاورمیانه، حمایت از کشورهای دموکراتیک در برابر اسلام افراطی و حمایت از منافع اسرائیل در آمریکا اعلام کرد.

بنیاد دفاع از دموکراسی به طیف نومحافظه‌کاران وابسته است. مسئولان بنیاد دفاع از دموکراسی از حامیان سرسخت حمله نظامی آمریکا به ایران و اعمال تحریم‌های گسترده در ارتباط با برنامه هسته‌ای آن هستند.

از سال 2008 با خروج متفکران تندرو همچون مایکل لدین و روئیل مارک گرشت از موسسه امریکن اینترپرایز و پیوستن آنها به بنیاد دفاع از دموکراسی ، فعالیت‌های این بنیاد علیه ایران به شدت گسترش یافته است. تا سال 2011 این بنیاد سه پروژه که مستقیما در ارتباط با ایران بود، اجرا کرد که عبارتند از پروژه ایران/حزب الله؛ پروژه انرژی ایران؛ و پروژه حقوق بشر ایران که به نظر می‌رسد پروژه انرژی ایران، مهمترین آنها باشد.

جاسوسی آمریکا از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی// آمادهجاسوسی آمریکا از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی// آماده
مایکل لدین و روئل مارک گرشت

این پروژه که توسط مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی اجرا شد، در واقع سرمنشأ تحریم‌های شدید اقتصادی بین‌المللی و آمریکا علیه ایران در سال‌های اخیر بوده است.

دوبوویتز و همکارانش در بنیاد دفاع از دموکراسی در سال‌های اخیر به منابع اصلی اطلاعات رسانه‌های آمریکایی و کنگره این کشور در موضوع تحریم‌ها علیه ایران بودند.

دوبوویتز بر اعمال تحریم های شدید علیه مردم ایران با هدف ایجاد ناآرامی های اجتماعی تاکید داشته و با کاهش تحریم ها علیه صادرات دارو به ایران نیز مخالفت می کرده است. او در مقاله ای که در سال 2011 در ویکلی استاندارد نوشته بود و تاکید داشت که رژیم تحریم ها علیه ایران باید آنقدر گسترده باشد تا رهبر ایران به این نتیجه برسد که ادامه انرژی هسته ای به اضمحلال کشور می انجامد و باید از آن دست کشید.

دوبوویتز حتی پس از آغاز دور جدید مذاکرات ایران با 6 کشور غربی با روی کار آمدن دولت روحانی هم سرسختانه با هر نوع کاهش فشار اقتصادی علیه ایران مخالفت می کرد چون معتقد بود چنین اقدامی سبب این برداشت خواهد شد که آمریکا از به نتیجه رسیدن تداوم تحریم ها ناامید شده است.

جاسوسی آمریکا از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی// آماده
مارک دوبوویتز

دوبوویتز همچنین حامی لایحه دو سناتور جمهوری خواه یعنی مارک کرک و روبرت منندز درباره اعمال تحریم های جدید علیه ایران بود. هدف از این لایحه، نقض تعهدات آمریکا به ایران طبق توافق ژنو برای عدم اعمال تحریم های جدید علیه ایران بود که البته به تصویب نرسید.

بنیاد دفاع از دموکراسی همچنین از اغتشاشگران فتنه سال 88 نیز حمایت مستقیم می‌کرد.

چهره‌های اصلی بنیاد دفاع از دموکراسی از حامیان سرسخت حمله مستقیم نظامی آمریکا علیه ایران هستند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    نترسید بابا....اینا اگه مطالب رو خونده بودن الان تحریمها رو زیاد میکردن...نه اینکه بیان پای میز.
  • امیرحسین ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    فیس بوک هم اکانت های تقلبی داره هم اطلاعاتتو می دزدن هم به پیام هات گوش می دن پس چرا باید برم؟؟؟ نه من که میرم اخه تو گروه های شیعه شناسی تبلیغ می کنم من یکی که در هر حال باید برم
  • مرتضی ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    مطالب خیلی مفیدی بود یه خاهشی دارم لطفا در مورد اثرات خانمان سوز این شبکه ها اطلاع رسانی بیشتری کنین متاسفانه هر که در دامش افتاد دیگه راه بازگشتی به زندگی مشترک ندارد .
  • افشین تهران ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    فقط باید گفت مرگ بر امریکا.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    من كه الان دوباره كه زندگي مشترك با شوهرم به خاطر فيس بوك در معرض تهديد قرار گرفته . زنهايي كه مثل ولگردهاي توي خيابانها در فيس بوك ولگردي ميكنند مردهاي سست ايمان و ضعيف رو شكار ميكنند كه شوهر منم متاسفانه يكي از اون مردهاست . خدا ريشه اين افكار شيطاني رو كه در سازمان سيا متمركز شدند و براي ملتهاي هدفشون نقشه ميكشند نابود كنه به حق فاطمه زهرا(سلام الله عليها)
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    غرب قویترین و بزرگترین حکومت دنیا از ابتدای جهان رو تشکیل دادن ، دلیلش هم استفاده شدید از علم هست شما ببینید کسی نمیتونه تهدیدشون کنه ، خیلی قوی هستن ، تنها راه اتحاد هست ای مسلمانها ، به خدا تا نفر آخرتون رو از بین نبرن و اونطوری که دوست دارن نکنن کوتاه نمیان بس است جنگ
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    این افشاگری محشر بود. خیلی تشکر
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    مثل اینکه کم کم لازمه یه بمب خبری در جامعه خودمون بترکه. یعنی یه جورایی همه بفهمن چگونه در تیررس آمریکا و غربیها هستن و چگونه برای نابودیشون نقشه می کشن. خوب تا نظر صاحب نظرها چی باشه.
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    از فیس بوک جدا شه. مگه چقدر ضروریه اونجا باشه!!
  • امیر ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    با خودت چند چندی ؟؟!
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    آیه120بقره
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    مشرق ممنون از انتشار این خبر جالب. خدا کنه بعضی ها بدونند که سیستم های اطلاعاتی بیگانه برای جاسوسی از آدم ها از چه روشهایی استفاده می کنند که شاید خیلی ها باورشان نشود. خیلی جالب هستش که خیلی از دیپلمات های کشورمان در ساعات اداری در فیس بوک فعالیت دارند. نمونه خیلی جالب تر سفیر ایران در فنلاند هستش. لطفا به صفحه فیس بوک ایشان یه سری بزنید تا متوجه عمق ماجرا بشوید که چه اطلاعاتی ممنوعه رو منتشر می کنند در فضای سایبر. متاسفانه هیچگونه نظارتی هم صورت نمی گیرد بر عملکرد نادرست این دیپلمات ها و سفرا.
  • محمد امین ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    به خدا تبیان افسران کلوب فیس نما فیسبوک ایرانی تویتر فارسی صد رحمت فیسبوک رو داره........
  • محمد امین ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    فیسبوک چیه .....الان واتس اپ وایبر تانگو کلوب فیس نما فیسبوک ایرانی افسران مشرق .........حرف اول رو میزنند..................
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    0 0
    خوش به حال زنم که سالهاست قبل اینکه فیسبوک رو ایران زورکی ببنده، خودم بستم
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    0 0
    داخلیا که بدتر کشتنمون
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    0 0
    همسایه بالا سریمون از سیا بیشتر ازمون جاسوسی میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس