کد خبر 300700
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱

کاندولیزا رایس، رابرت گیتس و مشاور سابق جورج بوش از اعضای هیئت مدیره نرم افزار مشهور موبایلی-کامپیوتری

گروه بین الملل مشرق- دنیای امروز را باید دنیای جنون اطلاعات نامید و اینترنت مهم‌ترین ابزار در دست افراد و نهادهایی است که به این جنون گرفتار هستند. روز به روز به تعداد سایت‌هایی افزوده می‌شود که خدمات موسوم به خدمات ابری را به کاربران سراسر دنیا ارائه می‌دهند. طبق اسناد افشا شده اسنودن این نوع سایت‌ها از نظر دولت آمریکا در دسته "کمپانی‌های فناوری" قرار می‌گیرند و همین کافی است تا به لیست جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا اضافه شوند. هر کاربری می‌تواند با ثبت‌نام رایگان در هر یک از این وبسایت‌ها، گاه حتی تا 50 گیگابایت و یا بیش‌تر فضای رایگان دریافت کند و اطلاعات خود را در این فضای رایگان آپلود نموده و با دیگران به اشتراک بگذارد. اما هرکس باید از خود بپرسد که ارائه خدمات رایگان به کاربران چه منافعی می‌تواند برای کمپانی‌های خدماتی سایبری داشته باشد؟ در حالی که اکثر این کمپانی‌ها در آمریکا فعالیت می‌کنند، چه اندازه احتمال دارد که دولت آمریکا بر اطلاعاتی که کاربران در این سرویس‌ها به اشتراک می‌گذارند نظارت داشته باشد؟

کاندولیزا رایس، رابرت گیتس و مشاور سابق جورج بوش از اعضای هیئت مدیره نرم افزار مشهور موبایلی

ابتدا با برخی از مشهورترین سرویس‌هایی که فضای رایگان در اختیار کاربران می‌گذارند آشنا شوید. گوگل سرویسی به نام گوگل‌درایو دارد که 15 گیگابایت فضای رایگان در اختیار کاربران می‌گذارد و اخیراً با کاهش 80 درصدی قیمت‌های این سرویس، تنها به ازای 1.9 دلار این فضا به 100 گیگابایت و به ازای 9.9 دلار به یک ترابایت افزایش پیدا می‌کند. نکته قابل تأمل این‌که چرا یک کمپانی مثل گوگل باید با قیمتی این‌قدر نازل چنین سرویسی را به کاربران ارائه دهد. پاسخ را شاید بتوان در چندین بار تغییر در سیاست‌های حریم خصوصی گوگل پیدا کرد که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده و موجب اعتراض کاربران نیز شده است. مایکروسافت هم سرویسی به نام وان‌درایو دارد که تا 7 گیگابایت فضای رایگان به کاربران می‌دهد و در صورت نیاز می‌توانید فضای بیش‌تر را از این کمپانی خریداری کنید.

یکی دیگر از سرویس‌های ابری، دراپ‌باکس (به معنای"جعبه انداختنی‌ها") است که توسط شرکتی به همین نام اداره می‌شود و امکان همگام‌سازی فایل‌ها روی چند رایانه مختلف یا بین چند کاربر مختلف از طریق اینترنت را فراهم می‌کند. این کمپانی در سال ۲۰۰۷ توسط"درو هاوستون"و"آرش فردوسی"، فارغ‌التحصیلان ام‌آی‌تی و با کمک مالی کمپانی سرمایه‌گذاری"سکوئویا کپیتال"ایجاد گردید. از جمله کمپانی‌های دیگری که تحت حمایت مالی سکوئویا کپیتال هستند می‌توان به گوگل، یاهو، یوتیوب، واتس‌اپ و لینکد-این اشاره کرد.

کاندولیزا رایس، رابرت گیتس و مشاور سابق جورج بوش از اعضای هیئت مدیره نرم افزار مشهور موبایلی

کمپانی دراپ‌باکس 9 آوریل امسال مراسم رسانه‌ای بسیار بزرگی برگزار کرد و از برخی تغییرات در خدمات و انتصاب‌های جدید در مدیریت خود خبر داد. اگرچه موضوع اصلی این مراسم رسانه‌ای عرضه ویژگی‌ها و خدمات جدید این سرویس برای کاربران بود، آن‌چه بیش‌تر توجه رسانه‌ها و کاربران دراپ‌باکس را به خود جلب کرد، معرفی کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه سابق آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش به عنوان عضو هیئت مدیره کمپانی بود. این اقدام باعث اعتراض بسیاری از کاربران هم درون آمریکا و هم در سراسر دنیا شده است. اعتراض کاربران به خاطر نقش رایس در تدوین و اجرای سیاست‌‌های آمریکا علیه عراق و همچنین حمایت وی از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکاست.

معترضان به انتصاب کاندولیزا رایس در همین راستا سایتی به نام دراپ‌دراپ‌باکس (به معنای "جعبه انداختنی‌ها را بیندازید") راه‌اندازی کرده و از این راه اعتراض خود را به تصمیم دراپ‌باکس اعلام می‌کنند. در سایت مشهور"هکر نیوز"نیز مطلبی با موضوع اعتراض به انتخاب کاندولیزا رایس منتشر شد که در همین مدت چند روزه حدود یک هزار نظر ارسالی داشته است. به علاوه، در سایت‌های توئیتر و فیس‌بوک، هش‌تگ #DropDropboxبه همین موضوع اختصاص داده شده است و کاربران اعتراض خود را از این راه نیز به گوش مقامات دراپ‌باکس می رسانند.

کاندولیزا رایس، رابرت گیتس و مشاور سابق جورج بوش از اعضای هیئت مدیره نرم افزار مشهور موبایلی

در حالی که رایس تا پیش از این به عنوان مدیر کمپانی"رایس هادلی گیتس"خدمات مشاوره‌ای به دراپ‌باکس ارائه می‌داد، به نظر می‌رسد کمپانی تصمیم گرفته از نزدیک با وی کار کند. با این حال، کاندولیزا رایس اولین مقام سیاسی نیست که به هیئت مدیره دراپ‌باکس می‌پیوندد. انتصاب‌های قبلی این کمپانی نیز علامت سؤال بزرگی را در ذهن کاربران ایجاد می‌کند."استفان هادلی"مشاور سابق امنیت ملی آمریکا و"رابرت گیتس"وزیر دفاع سابق این کشور نیز که مثل رایس در دولت جورج بوش حضور داشتند، اعضای دیگر هیئت مدیره دراپ‌باکس هستند.

به رغم اعتراضات گسترده کاربران،"هاوستون"مدیرعامل دراپ‌باکس در آخرین اظهارات خود با دفاع از کاندولیزا رایس مدعی شده که "تعهد ما به حقوق شما و حریم خصوصی شما در بطن تمام تصمیمات ما هست و خواهد بود." این در حالی است که کاربران با توجه به دفاع رایس از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، معتقدند انتخاب وی با این‌گونه اظهارات مقامات دراپ‌باکس در تضاد است. کاربران در اظهارنظر در این‌باره گفته‌اند که "کاندولیزا رایس نباید در هیئت مدیره دراپ‌باکس حضور داشته باشد و انتخاب وی نشان می‌دهد که درو هاوستون و مدیران ارشد دیگر کمپانی از در نظر گرفتن پیامدهای بلندمدت این انتخاب ناتوانند."


کاندولیزا رایس، رابرت گیتس و مشاور سابق جورج بوش از اعضای هیئت مدیره نرم افزار مشهور موبایلی
استفان هادلی و کاندولیزا رایس

بر اساس اسنادی که ادوارد اسنودن افشاگر مشهور جاسوسی‌های دولتی آمریکا در اختیار عموم مردم قرار داد، نوع خدماتی که دراپ‌باکس ارائه می‌دهد ماهیتاً از نوع خدماتی است که تحت عنوان "کمپانی‌های فناوری" تحت نظارت کامل آژانس امنیت ملی آمریکا قرار دارد. دراپ‌باکس 24 مارس امسال سیاست‌های حریم خصوصی خود را تغییر داد تا "اصول درخواست‌های اطلاعاتی دولت" کمپانی را تنظیم کند. در قالب سیاست‌های جدید، دراپ‌باکس متعهد شده تا درباره درخواست‌های اطلاعاتی دولت‌ها کاملاً "شفاف" باشد و از کاربران صرف‌نظر از مکان یا ملیت آن‌ها حفاظت کند و همچنین تلاش کند تا از نفوذهای "پشت پرده" نظیر آن‌چه اسناد اسنودن درباره کمپانی‌های بی شمار دیگر نشان داده است، جلوگیری کند. چند سؤال در همین ابتدا مطرح می‌شود: شفافیت درباره درخواست‌های اطلاعاتی دولت‌ها به چه معناست؟ کدام دولت‌ها هستند که از این کمپانی درخواست ارائه اطلاعات خواهند کرد؟ چرا دولت‌های مختلف باید به خود اجازه دهند از دراپ‌باکس بخواهند تا اطلاعات کاربرانی از کشورهای دیگر را در اختیارشان بگذارد؟

مهم‌تر از همه این‌که افشاگری‌های اسنودن نشان داده که راه‌های "پشت پرده" از چند سال پیش به روی دولت‌های غربی باز بوده و نتایجش منجر به رو شدن دست این دولت‌ها در یکی از گسترده‌ترین پروژه‌های جاسوسی دنیا شده است. با توجه به این‌که دراپ‌باکس داوطلبانه فردی مثل کاندولیزا رایس را به هیئت مدیره خود راه داده است، چه تضمینی برای کاربران وجود دارد که این کمپانی تلاش کند تا راه‌های مخفی و پشت پرده را به روی جاسوسی‌های دولت‌های غربی ببندد؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جی جی ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 0
    از نظر من دنیای وب خاک آمریکا محسوب میشه و هر سایت نقش یک اداره رو برای دولت آمریکا بازی می کنه. حالا ما کاربرا می تونیم اطلاعات شخصی مون رو در اختیار این اداره ها قرار بدیم / ندیم. متاسفانه فرهنگ سازی در کشور ما مثل سرعت اینترنتمون پایینه و برای جلوگیری از اینکه کاربران به اداره های خارجی مراجعه نکنند باید فرهنگ سازی سایبری انجام داد. تشکر بابت این مطلب.
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 0
    کاملا درسته موافقم
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 0
    احسنت
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 0
    البته اگر از هوش خودمون استفاده کنیم میتونیم از این (به قول شما اداره) بر ضد خود آمریکا که در عمل یکی از بزرگترین شبکه های جاسوسی رو به راه انداخته به نفع خودمون نفوذ واستفاده کنیم
  • YasharTurk ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 0
    تنها راه بیرون رفتن از تهدید شیطان بزرگ و دارو دسته اش راه اندازی اینترنت ملی هست درست است که هزینه سنگینی برای کشور دارد و در اول کار ضعیفتر از اینترنت شیطان بزرگ خواهد بود اما با اتکا به خودمان در اینده میشود به نهایت کیفیت اینترنت ملی رسید اگر این هزینه سنگین را نپردازیم به احتمال زیاد از طریق همین اینترنت جهانی که در دست شیطان بزرگ است در اینده شکست سنگینی بخوریم انقدر سنگین که یکی از مستمعره های شیطان بزرگ بشویم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس